Pattitilanne uuden laajakaistan kanssa

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Olen uusi Soneran asiakas (n. 3 kk). Muuton vuoksi vaihdoin operaattoria, koska taloyhtiössä on kiinteä taloyhtiökohtainen laajakaista. Otin siihen lisänopeutta 100 megaa.

Alusta asti sen yhteyden kanssa on ollut ongelmia. En suurinpiirtein koskaan saa yhteyttä auki ensimmäisellä kerralla, kun avaan koneen. Tapahtuu siten, että kun yrittän avata nettiä, selain jää odotustilaan, ja lopulta ilmoittaa, että ei yhteyttä. Tämä tapahtuu sekä Cromella, että Explorerilla.

Olen jo melkein tottunut, että konetta pitää käynnistellä uudelleen yhteyden avaamiseksi. Useinmiten toisella tai kolmannella kerralla tärppää.

Mutta ongelmaksi on tullut ne kerrat, kun yhteys ei avaudu sitten millään. Näinä kertoina olen soittanut Soneran asiakaspalveluun. Lopputulos on aina sama, 'kyllä se yhteys toimii, ei mitään vikaa'.

Viimeeksi näin tapahtui viime viikolla. Asiakaspalvelija sanoi, että tekee tästä vikailmoituksen, ja
henkilö tulee katsomaan paikan päälle. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan tuli soitosta n. tunnin kuluttua tekstiviesti, että linjasi toimii, ota yhetyttä jos ongelma ilmenee uudelleen. Varmaan sitten vaan kuvittelen kaiken.

Tämä on minulle hankala tilanne, koska käytän yhteyttä työssäni. Minulla on myös toimisto toisessa osoitteessa, jossa yhteys avautuu aina heti ensimmäisellä kerralla. Myös siellä on Sonera. Joten tästä voisi päätellä, ettei koneessa ole vikaa.

Koska tätä ongelmaa ei oikein otetta tosissaan Soneran puolelta, on päättänyt, että vaihdan heti operaattoria, kun sopimusaika tulee täyteen.

6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kertoisithan mikä modeemi / reititin sinulla on, vai onko ollenkaan tälläistä laitetta asunnossasi?

Onko laajakaistasi toteutettu tekniikka ETHERNET, VDSL vai suoralla kuitumuuntajalla asuntoosi?
Minulla on Inteno modeemi, jonka sain, kun tilasin tämän laajakaistan nopeutuksen.
Se on suoraan puhelinpistokkeella pistorasiassa.

Tässä taloyhtiössä kiinteä Soneran valokuitu laajakaista, johon tilasin vain lisäpotkua ja sain sen myötä tuon modeemin.
Modeemin internet-valo vilkuu välillä aika villisti, joskus yölläkin herään siihen
välkkeeseen, kun työpiste on makuuhuoneessa.

Aikaisemmassa liittymässä ensitesssä osoitteessa se valo paloin kiinteästi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Onko tietokoneesi kaapelilla kiinni Inteno modeemiisi? Langattomassa verkossa on usein ongelmia.
On kiinni kaapelilla ihan perinteisesti. Ja puhelinpiuhakin on vain n. metrin verran seinapistokkeesta.
Tänä aamuna oli onnenpäivä. Netti aukesi eka kerralla.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Onko sinulla jotakin muuta konetta jolla voit testata?

Jos omasi koneesi uudelleenkäynnistys auttaa, niin vika voisi olla koneesi ja modeemisi välillä. Kun seuraavan kerran tulee ongelmia, katso Ohjauspaneeni -> Verkko- ja Jakaamisenkeskuksesta mitä ilmoituksia se antaa.

Voit kokeilla antaa kiinteän IP-osoitteen tietokoneesi asetuksiin. Esimerkki ohje: http://www.howtogeek.com/howto/19249/how-to-assign-a-static-ip-address-in-xp-vista-or-windows-7/

Eli

IP-osoite: 192.168.1.10
Aliverkon peite 255.255.255.0
Oletusyhdyskäytävä 192.168.1.1

DNS palvelin 192.168.1.1
Hei Pax1,

Oliko sinulla tietokone kytkettynä siis suoraan Intenon keltaiseen LAN porttiin? Välissä ei ole siis mitään kytkintä tai reititintä?

Onko sinulla kone normaalisti sammutettuna kokonaan vai onko se esim. lepotilassa?

Vastaa