Pettymys sopimukseni muutoksesta ilman suostumustani

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Laajakaistayhteyteni kuukausimaksu kaksinkertastui (25€->50€) huomamattani elokuussa. Soitin asiakaspalveluun ja minulle selitettiin että määräaikainen sopimus oli päättynyt ja muuttunut voimassaolevaksi.

Jos sopimus on määräaikainen, eikös sen pitäisi loppua määäräaikaisuuden jälkeen, eikä alkaa uudelleen tuplahintaisena? Millä oikeudella muutatte määräaikaisen sopimuksen "toistaiseksi voimassaolevaksi" ja kaksinkertaistatte hinnan? Olen erittäin pettynyt ja juuri irtisanoin vuosia kestäneen asiakkuuteni.

Seuraavaksi otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja kysyn onko tällainen sopimusten uusiminen ilman asiakkaan suostumusta ihan ok, minusta se ei ole.

Olen myös pettynyt siihen, että asiakaspalvelussa ei suostuttu joustamaan noissa tuplahintaisten kuukausien laskutuksessa, vaan tarjottiin jotain naurettavan pientä hyvitystä "mielipahalle".

5 kommenttia

Hei lucaf!

Määräaikainen sopimus tarkoittaa sitä että sopimukselle määritelty hinta sovitaan tietyksi määräajaksi, jolloin se päättyy sovittuna aikana. Määräaikaisen sopimuksen jälkeen sopimus jatkuu aina toistaiseksi voimassaolevana. Sopimustasi ei siis ole uusittu, vaan se on jatkunut toistaiseksi voimassaolevana. Määräaikainen sopimus ei tarkoita sitä että liittymä irtisanoutuisi määriksen päättyessä, sellaista emme voi tehdä ellei asiakas nimenomaan sitä erikseen pyydä.

Ymmärrän että sinua harmittaa tuo hinnan nouseminen. Kannattaa kuitenkin seurailla myös laskua, johon tuo määräaikaisuuden päättymispäivä on aina merkitty. Näin tietää koska kannattaa miettiä sopimuksen uusimista tai paketin vaihtamista. Mutta kiitokset palautteesta, se on ohjattu eteenpäin asiasta vastaavalle taholle.
Kiitos viestistä. Minulle tuli lasku aina suoraan verkkopankkiin ja maksoin sen sieltä - eipä tullut liiemmin lueskeltua siis laskussa olevaa mahdollista lisäinformaatiota. Mielestäni on kohtuutonta ettei minuun otettu esim. sähköpostilla etukäteen yhteyttä ennen sopimuksen päättymistä.

En voi myöskään ymmärtää miksi asiakaspalvelija sanoi minulle että se on Teille liian suuri summa hyvittää minulle tuplamaksuista 50% takaisin, miten se Teille voisi olla suuri summa, ja jos se on, niin mitä se sitten yksityiselle ihmiselle on, mega-suuri vai? Käsittämätöntä että teitä ei tämän perusteella juuri kiinnosta asiakassuhteiden vaaliminen vaan TeliaSoneran mittakaavan kokoinen yritys valitsee mielummin muutaman kymmenen euron vedätyksen kotiinpäin kuin 8 vuotta kestäneen asiakkuuden säilyttämisen.
Kun sopimukset ovat kahden vuoden mittaisia, niin ihan ymmärrettävästi enää sen kahden vuoden päättyessä ei muista tarkkaa päivämäärää milloin sopimus on otettu. Lasku on toki kätevä tapa tarkistaa sopimuksen kesto, sen lisäksi tiedon näkee Omilta sivuilta -toivottavasti ne ovat olleet sinulla käytössä.

Harmillista että koet meidän vedättäneen sinua, mielellään olisimme halunneet jatkaa asiakkuutta kanssasi. Jos tulet vielä toisiin aatoksiin, niin sinun on mahdollista tehdä uusi sopimus ennen kuin liittymä menee poikki. Jos näin ei käy, niin omasta puolestani kiitokset asiakkuudesta! Olet myöhemminkin tervetullut takaisin.
Kiitos viestistä.

Kerrotte, että mielellään olisitte jatkaneet asiakkuutta kanssani joten soitinkin tänään asiakaspalveluunne. Asiakkuuden jatkuminen edellyttäisi että maksaisin jatkossa 30€/kk liittymästäni, kuitenkin samanaikaisesti tarjoatte uusille asiakkaillenne täsmälleen samaa liittymää hintaan 20€/kk (100mb kiinteä laajakaista), eli ehtojenne perusteella teitä kiinnostaa uudet asiakkuudet enemmän kuin olemassaolevat. Se on tietysti ihan ok, kyllä mielestäni yrittäjä saa valita asiakkaansa siispä hyvää ja yrittelijästä jatkoa teille.
Mukavaa kun otit vielä yhteyttä. Harmi vain, ettei sitä sopimusta syntynyt. Asiakkuudesta jo kiitinkin, joten toivotan oikein rattoisaa syksyä. 🙂

Vastaa