Rehellinen vastaus 3,6Mbit/s nopeudesta?


Hankin nettitkun 3,6 Mbit/s nopeudella. Tikku on Huawei E230.

Olen ajanut testejä kymmeniä kertoja speedtest.net avulla. Testit on tehty Espoossa ja Vantaalla eri vuorokauden aikoina.

Vantaalla on täysi kenttä (HSUPA) ilman erillistä antennia. Espoossa on täysi kenttä (HSUPA) antennin avulla ja ulkona ilman antennia.

Mittaustulokset.

Vantaa: ping keskimäärin 266 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s
Espoo: ping keskimäärin 155 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s

Tulokset eivät riipu kellonajasta eli download on tyypillisesti 1,22-1,26 ja ilmeisesti kuormituksen aikana joskus satunnaisesti alle 1.

Olen testannut samoissa paikoissa myös Elisan 5 Mbit/s nettitikkua (MF636+) ja tulokset olivat merkittävästi parempia ja download oli tyypillisesti 2-3,6 Mbit/s. Olen käyttänyt myös Vodafonen nettitikkua Espanjassa ja siellä jopa heikohkolla kentällä nopeus yli 3,6 Mbit/s.

En tiedä riippuuko nopeus enemmän etäisyydestä vai kentän voimakkuudesta, mutta edes tehokas antenni ei parantanut nopeuksia tippaakaan.

Homma haiskahtaa siltä, että Sonera rajoitta downloadnopeuden tuohon 1,26 Mbit/s (mitattuna speedtest.net:llä) vaikka myy sitä 3,6 Mbit/s liittymänä.

Sonera, tule rehellisesti ulos kuorestasi ja tunnusta huijauksesi tai kerro, miten ja missä tuo maksiminopeus saavutetaan? Toki ymmärrän, että se maksimi ei ole todellisuudessa 3,6, mutta olisi kohtuullista odottaa jatkuvasti vähintään 2,5-3 Mbit/s maksimi useilla mittauksilla. Tuo upload on kohdallaan, koska maksiminopeutenne lienee 0.384 Mbit/s.

Vai voiko myymässänne nettitikussa olla vikaa? Uusi softa?

Asiallinen ja rehellinen vastaus, por favor!

252 kommenttia

Itselläkin ollut pari päivää 1,5-2,8 megaa! Ilmeisesti useista valituksista johtuen Sonera päättänyt avata kaistaa 😛
Pirunpelto kirjoitti:
Itselläkin ollut pari päivää 1,5-2,8 megaa! Ilmeisesti useista valituksista johtuen Sonera päättänyt avata kaistaa :p


Saiskos kysyä, missä tälläinen ihme on nähty? Tällä hetkellä suuruusluokkaa 0,5 megaa täällä pääkaupunkiseudun suuressa taajamassa edelleenkin.. Eikä edelleenkään koskaan yli tuon maagisen 1,3 megan.. Hmph! Tasan ei käy.
Täällä Turun keskustassa on kaikki samat ongelmat kuin muuallakin tuntuu olevan, kertaakaan ei ole mokkula antanut yli 1Mbit/s. Keskiarvo liikkuu ehkä tuolla 0.5Mbit/s holleilla.
Näin iltasella nopeus on ollut noin 0.128Mbit/s, silloin kun tikku on ns. parhaassa tilassa.
Lisäksi on ilmennyt sellainen mielenkiintoinen ongelma, että aina kun mokkula vaihtaa joksikin sekunneiksi päälle "tumman sinisen" -tilan, ei avaudu yksikään sivu. Tämä on ehkä liittymän suurin ja kriittisin ongelma, koska esimerkiksi Itunesin päivittäminen ei onnistu, kun yhteys katkeilee niin usein.
Tänään lähti reklamaatio Soneralle, toivottavasti liittymän purku onnistuu. Huomattavasti mieluummin ottaisin tuon Turun kaapelitelevision tarjoaman 2Mbit/s, jossa yhteys jopa saattaisi joskus olla sitä mitä pitäisi.
Ostimmepa mekin tämän mokkulaliittymän soneralta.

Tämä tyhjensi kaikki odotukset.
"Surffaa verkon maksiminopeudella, 3.6Mb", minulle sanottiin. Kuinkas kävikään, 0.04mb:n nopeudellahan tässä surffataan. Ja helsingissä asutaan. Ihan kiva.
Jos ei asiat muutu, niin lähtee kuluttajaviranomaisille viestiä, ja vihaista sellaista.

Hitto soikoon kun ollaan Suomessa, suht´ rikas maa, mutta 3G verkot on täysin, sanonko mistä.

Saisi Soneran asiantuntija meille selvittää, että missä vika. Menisi ihan kysymään teknikoilta, että missäs meidän 3.6 megan mobiililaajakaista on? Minä en aio sietää kauaa 0.04 megan mukalaajakaistaa.

Jos ei asiat ala selvitä --> paranemaan päin, voitaisiin ihan kerätä joukkoadressi kuluttajavirastolle, tästä surkeasta harhaanjohtavasta mainonnasta. Ja todella epätoimivasta mukanettiliittymästä.

Toivoisin, että asiantuntija selvittää asiat MEILLE vaikkapa teknikolta/asentajalta/joltakin joka tietää, ja tulisi tähän ketjuun ne kertomaan.

Mutta jos ei jotakin ala tapahtumaan, kuluttajavirastosta kuuluu.

Ottakaa muutkin vihaiset asiakkaat kantaa tähän. Varsinkin tuohon joukkoadressiin. Se voisi olla tehokas, kerättäisiin nimiä listaan vihaisista ja mukamobiililaajakaistaansa pettyneistä ja huijatuiksi tulleista.
Vastaus tulee olemaan tyyliin 3,6Mbit/s on verkon maksinopeus, ei luvattu nopeus.

Mikä on Soneran mielestä kohtuullinen nopeus alueella, jossa on täydet 3G verkot? Itselle tämä myytiin tyyliin 2Mbit/s on siedettävä nopeus, se kelpasi minulle.

Mikäli nopeudet ovat lähes kokoajan alle 1Mbit/s, niin Soneran verkossa on laajamittainen sikainfluenssa.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/s ... 35050.html
Samaa linkkiä olin tulossa tänne laittamaan, kuin kempele tuossa edellä.

Mutta päivitystä omaan tilanteeseeni, josta kirjoittelin lokakuussa. Olen päässyt Kuluttajaviranomaisen avustuksella eroon tuosta liittymästäni. Otin yhteyttä Kuluttajaviranomaiseen ja lähetin heille kaikki mahdolliset paperit, mitä löytyi + nopeusmittaustuloksia graafina ja lisäksi kirjattuna kaikki yhteyskatkot. Viikko taisi vierähtää, niin liittymäsopimus oli purettu ja minä sonera-vapaa.

Suosittelen kaikkia, jotka vielä olette kiinni kyseisessä liittymässä, tekemään tosiaan jonkinlaista porukka-kantelua tai vastaavaa kuluttajaviranomaiselle. Huijattuhan meitä on, kun myydään eioota.
ansku kirjoitti:
Samaa linkkiä olin tulossa tänne laittamaan, kuin kempele tuossa edellä.

Mutta päivitystä omaan tilanteeseeni, josta kirjoittelin lokakuussa. Olen päässyt Kuluttajaviranomaisen avustuksella eroon tuosta liittymästäni. Otin yhteyttä Kuluttajaviranomaiseen ja lähetin heille kaikki mahdolliset paperit, mitä löytyi + nopeusmittaustuloksia graafina ja lisäksi kirjattuna kaikki yhteyskatkot. Viikko taisi vierähtää, niin liittymäsopimus oli purettu ja minä sonera-vapaa.

Suosittelen kaikkia, jotka vielä olette kiinni kyseisessä liittymässä, tekemään tosiaan jonkinlaista porukka-kantelua tai vastaavaa kuluttajaviranomaiselle. Huijattuhan meitä on, kun myydään eioota.

Hyvä, näin sitä pitää.

Itse odottelen Soneran edustajan vastausta, ja katselen tilannetta sitten.

________________

Meidän 3.6 megan laajakaistan omistavien teoreettinen tiedostojen lataus maksiminopeus on ~400 kt/s, mutta minulla on käynyt maksimissaan vain 80 kt/s. Minulle riittäisi ihan hyvin ~200 kt/s latausnopeus, mutta ei. Soneraa ei kiinnosta saada liittymiämme toimimaan.
Lisäisivät vain kapasiteettia riittävästi, niin olisi tyytyväisiä mobiililaajakaista-asiakkaitakin. Mutta ei. Mikä siinä on niin hankalaa.
Hui. Heti rupes mokkula keljuilemaan ku laitoin ton linkin...;)
Sehän tässä ärsyttää kun DNA:lta luvataan nopeutusta maksimissaan kuukausien sisällä. Soneralla vaan pyöritellään peukaloita ja kattellaa ku ihmiset kärsii surkeista mukalaajakaistoista.

"DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen lupaa, että verkon ruuhkista päästään pian:

- Uskoisin, että koko ajan tapahtuu kehitystä, mutta isossa mittakaavassa puhutaan maksimissaan kuukausista, hän arvioi rakentamisen aikataulua. "

Soneralta ei mitään tämänkaltaista.


Ja tämä netti ei riitä edes normaalin youtube -videon katsomiseen, siis ilman HQ:ta ja HD:ta..
Tänään 5.11.2009 katsoin TV1:sen Kunigaskuluttaja ohjelmaa ja siellä Sonera oli antanut ymmärtää, että mokkulan tyypillinen nopeus hyvässä kentässä ilman ruuhkaa olisi n. 2Mbit/s luokkaa... Missäköhän niitä hyviä/ ruuhkattomia alueita on? Suomen periferiassa - Espoonlahdessa ei 3,6Megan mokkula tikuta kuin sattumalta 1Mbit/s alas (yleensä 0,3 -0,6Megan) luokaa ja 0,35Megaa ylös (joka lienee maksimi). Tänään ylöspäin oli "tavallinen" nopeus 0,06+ luokkaa, eli luokatonta menoa. Olen tässä pitänyt tilastoa ja ottanut ruutukaappauksia nopeustesteistä, tarkoituksenani on lähettää ne Viestintä- ja kuluttajaviranomaisille, sekä hakea 24kk:n diilin purkua. Heti kun muutkin diilit loppuvat, kierrän Soneran "palvelut" kaukaa (ja kauan)...
Lauri alias Larzan
Larzan48 kirjoitti:
Tänään 5.11.2009 katsoin TV1:sen Kunigaskuluttaja ohjelmaa ja siellä Sonera oli antanut ymmärtää, että mokkulan tyypillinen nopeus hyvässä kentässä ilman ruuhkaa olisi n. 2Mbit/s luokkaa... Missäköhän niitä hyviä/ ruuhkattomia alueita on? Suomen periferiassa - Espoonlahdessa ei 3,6Megan mokkula tikuta kuin sattumalta 1Mbit/s alas (yleensä 0,3 -0,6Megan) luokaa ja 0,35Megaa ylös (joka lienee maksimi). Tänään ylöspäin oli "tavallinen" nopeus 0,06+ luokkaa, eli luokatonta menoa. Olen tässä pitänyt tilastoa ja ottanut ruutukaappauksia nopeustesteistä, tarkoituksenani on lähettää ne Viestintä- ja kuluttajaviranomaisille, sekä hakea 24kk:n diilin purkua. Heti kun muutkin diilit loppuvat, kierrän Soneran "palvelut" kaukaa (ja kauan)...
Lauri alias Larzan


Tuli tuossa vielä tutkittua Sonera Mobile Partnerin tarjoamaa "Tilasto"-graaffia, siellä ei yksikään "piikki" mene yli 130KB/s tason...? Kyseisen graaffin skaalakaan ei yletä kuin 180KB/s:n tasolle joka on aika kaukana 3Megan yli 300KB/s nopeuden, jotta silleen...!
Edelleen Larzan48
Sain juuri viestin soneralta 6 viikkoa sitten jättämääni vikailmoitukseen.

Hei! 3G-verkosta ei löytynyt vikaa. Hidas yhteys johtuu kasvaneista käyttäjämääristä. Kapasiteettia lisätään, mutta aikataulu on avoin. Terveisin sonera.
Toivottavasti jotakin tapahtuu.

Mä en pysty tällä mukalaajakaistalla edes lataamaan OpenOfficea.
Se nyt ei niin haittaa, mutta kun saisin edes näytönohjaimen ajurit ladattua..

Aina kun lataa jotakin niin tämä netti keksii katketa..
Soneran "laaja"kaista meillä. (linkki)
Täältä näyttäisi löytyvän eniten kohtalotovereita eli Soneran tehokkaan huijausmarkkinoinnin uhriksi joutuneita. Asun Kiteen keskustassa kerrostalossa ja Soneran kuuluvuuskartan mukaan 3G-alueella. Käytössäni on 11,90e/kk maksava Huawein valmistama Nettitikku Soneran kyseisellä Data Teho Plus -liittymällä varustettuna.

Suoraan sanottuna tällä kyseisellä tikulla ei voi tehdä Internetissä yhtään mitään verrattuna tavalliseen ADSL-laajakaistaan. Sivut aukeavat hitaasti, kuvat latautuvat todella hitaasti, Youtuben kaltaiset videopalvelut voi unohtaa kokonaan, koska niitä ei yksinkertaisesti pysty katsomaan thumbnail-kuvia pidemmälle. Vaikka tikku välillä näyttäisikin pääsevänsä HSDPA-yhteyteen - eli siihen mihin sen pitäisi vähintäänkin pystyä 3G-alueella - sillä on tapana hyytyä WCDMA (384kb/s) -nopeuden kautta aina EDGE- tai GPRS-vauhtiin. Haluan nyt korostaa, että HSDPA-yhteys on harvinaista herkkua ja nopeus palloileekin pääasiassa GPRS:n ja EDGE:n välillä tikun mukana tulleesta Mobile Partner -ohjelmasta tarkastellessa.

Miten tällaista voi edes kutsua minkäänlaiseksi Laajakaistaksi, kun koko käsite muutti Internetin käytön hitaista puhelinlankayhteyksistä siirryttäessä paljon nopeampiin, luotettavampiin ja helppokäyttöisempiin nettiyhteyksiin. Nettitikkuni ei voita nopeudessa edes vanhaa puhelinverkkoyhteyttä, minkä luulisi olevan suoranainen häpeä Soneralle. Onkin todella hyvä asia, että näiden "mokkuloiden" todelliset nopeudet alkavat tulla lehtien sivujen kautta yleisempään tietoisuuteen.

On vielä suurempi häpeä, että Sonera mainostaa samaista tuotetta tällä hetkellä myös televisiossa mainoslauseella "Juuri sellainen kuin haluat", vaikka tässä ei ole tähän asti mitään sellaista vielä ollut, mitä ainakaan itse olisin halunnut.

Hyvät Soneran asiantuntijat, tahtoisin kuulla rehellisen vastauksen, kuinka pitkään Soneralla on tiedetty ettei nykyinen verkko kestä enempää mobiililaajakaistoja. Kuinka on mahdollista, että Sonera markkinoi edelleen yhtä halpaan hintaan samaa liittymää, jos samalla myönnetään, että verkko on ruuhkautunut, eikä maksiminopeuksiin päästä?
Laitoin eilen reklamaation palaute-osion kautta, jo tänään tuli vastaus sähköpostitse. Sonera ei ole velvollinen purkamaan määräaikaista sopimusta paskan nopeuden vuoksi, mutta tässä tapauksessa sopimus voidaan purkaa kun palautan mokkulan.

Eli kannattaa laittaa reklamaatio, jos haluaa paskasta eroon.
Ja gaLezkille:

Mobile Partnerista saat pakotettua 3G yhteyteen näin: työkalut --> asetukset --> verkko --> ja verkkotyypin kohdalle: vain WCDMA

Tämä taas ei takaa, että sitä 3G verkkoa olisi, mutta se ottaa 3G jos se on.

__________________________

Ja kuluttajaviraston kautta pääsee sonerasta kyllä eroon. Itse kattelen ensivuoden alkuu, mihin ne on kapasiteetin lisäämisen ajoittaneet.
Nyt mä kitoon tän netin.
Olin ladannut 3 tuntia OpenOfficea, ja lataus oli 99%:ssa, ladattu 135/136 Mt. Sitten tämä kehtaa katketa.
Kyllä nyt *ituttaa..
Testasin juuri... latasin openoffice asennuspakettia tuliketulla, mittasin nopeuden sekä DU meterillä että katsoin arvon tuliketun latausikkunasta, molemmat näyttivät kokolailla samoja arvoja (+- 5%)

Signaalin voimakkuus 38% vaikka olen 3G alueen keskellä Kangasalan kekustassa. Tikun valo syaani, eli parasta tarjosi ;-((


3,6 Mbit liikkuvalla "laajakaistalla" tikkuna HUEWEI E1762 nopeus ~50 kt/s

Sonera 2 meganen ADSL nopeus ~215 kt/s

DNA 384 kbit/s tikkuna HUEWEI E169 nopeus ~50 kt/s

Eli 3,6 Mbit liikkuvalla "laajakaistalla" nopeus noin 25 % 2 megan ADSL:stä eli mun laskuopin mukaan max 512

tai toisaalta käytännössä sama kuin 90 % hitaammaksi mainostetulla DNA:lla

Missä siis vika?

Nimimerkki "kohta entinen asikas"
*huokaus* sama vika täällä. Vituttaa ihan suunnattomasti ku netti on niin hidas.
En ole vielä koskaan nähnyt nopeustestissä puoltakaan luvatusta nopeudesta. Äsken mittasin 261kbit/s ja asun Tampereen keskustassa.
Joo, eihän nuo todelliset nopeudet paljon päätä huimaa. En ymmärrä, miten on ollut niin vaikeaa tunnustaa, että verkon kapasiteetti vain on täysin alimitoitettu nykyisellekin liittymämäärälle. Ja tilanne vain pahenee, kun uhrimäärä koko ajan kasvaa..
Itselleni esitettiin, että mokkulassa (Huawei) vain on jokin vika ja se vaihdatettiin toiseen (Nokia). Ei se mitään auttanut. Samanlaista tämä touhu on kuin ennenkin. Alussa uusi mokkula toimi muuten kelvollisesti, mutta viime aikoina sekin on ruvennut katkomaan yhteyttä omia aikojaan. Nykyään useamman kerran parin tunnin käyttöjakson aikana. Yritin ladata Ubuntua pöytäkonetta varten. Kolme kertaa lataus katkesi kesken kaiken. Neljännellä yrittämällä muuten vain epäonnistui. Annoin toistaiseksi olla. Selain (FF) menee joka kerta offline-tilaan yhteyden katkettua ja se pitää palauttaa entiselleen. Huawei ei tehnyt sitä. Riitti, että yhdisti uudelleen ja jatkoi hommia. Viikonloppuina ja usein iltaisinkin viikolla nopeus putoaa niin, ettei netinkäytöstä meinaa tulla yhtään mitään. Ihan turha edes kuvitella lataavansa mitään suuria päivityksiä tai ohjelmia. Nettitv ei toimi, youtube ei toimi jne. Eipä tässä voi muuta kuin vielä vähän aikaa seurata tilannetta ja katsoa, tapahtuuko mitään kehitystä. Kovasti on luvattu, mutta näkisipä vielä ihan oikeasti.
Niin ja edellisen lisäksi Sonera ei näköjään millään suostu myöntämään, että se rajoittaa käytössäni olevan nimellisnopeudeltaan 3,6 megaisen (Data teho plus) liittymän nopeuden noin 1,3 megaan. Sen yli en ole koskaan päässyt mihinkään aikaan vuorokaudesta hetkeksikään. Siinä kohtaa on kuin tulisi seinä vastaan. Kuitenkin olosuhteiden valossa siihen ei pitäisi olla mitään teknistä estettä ylittää tuota arvoa, edes vähän. On hyvä 3G, hsdpa ja kaikki, mutta kun ei niin ei.
Ja lähetysnopeus on samoin selvästi rajoitettu maksimiarvoon 0,35 megaa. Yli ei pääse koskaan eikä missään olosuhteissa kirveelläkään..
epk12 kirjoitti:
Niin ja edellisen lisäksi Sonera ei näköjään millään suostu myöntämään, että se rajoittaa käytössäni olevan nimellisnopeudeltaan 3,6 megaisen (Data teho plus) liittymän nopeuden noin 1,3 megaan. Sen yli en ole koskaan päässyt mihinkään aikaan vuorokaudesta hetkeksikään. Siinä kohtaa on kuin tulisi seinä vastaan. Kuitenkin olosuhteiden valossa siihen ei pitäisi olla mitään teknistä estettä ylittää tuota arvoa, edes vähän. On hyvä 3G, hsdpa ja kaikki, mutta kun ei niin ei.

Lähes kaikissa soneran tukiasemissa maksiminopeus on 2 Megaa. Eli ei kannata unelmoidakkaan pääsevänsä 3.6 megan nopeuteen. Aika ovelasti tekivät, kun kertovat maksiminopeudeksi 3.6 megaa, ja todella harvassa tukiasemassa semmosia nopeuksia on mahdollista saada. Ite asun helsingissä, ja pätkii ja nopeus on puolen megan tasolla. Tällä ei pysty tekemään kuin kevyttä hommaa netissä, ja sekin pätkii.

Katsotaan ensi vuoden alussa, saadaanko soneran lupaamalla kapasiteetin lisäämisellä suurta muutosta aikaan. Mulle riittää hyvin että se on 2 megan tasolla.
Jos muutosta ei tapahdu, hankkiudun liittymästä eroon kuluttajaviraston avulla. Suosittelen sitä muillekkin!

Vastaa