Rehellinen vastaus 3,6Mbit/s nopeudesta?


Hankin nettitkun 3,6 Mbit/s nopeudella. Tikku on Huawei E230.

Olen ajanut testejä kymmeniä kertoja speedtest.net avulla. Testit on tehty Espoossa ja Vantaalla eri vuorokauden aikoina.

Vantaalla on täysi kenttä (HSUPA) ilman erillistä antennia. Espoossa on täysi kenttä (HSUPA) antennin avulla ja ulkona ilman antennia.

Mittaustulokset.

Vantaa: ping keskimäärin 266 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s
Espoo: ping keskimäärin 155 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s

Tulokset eivät riipu kellonajasta eli download on tyypillisesti 1,22-1,26 ja ilmeisesti kuormituksen aikana joskus satunnaisesti alle 1.

Olen testannut samoissa paikoissa myös Elisan 5 Mbit/s nettitikkua (MF636+) ja tulokset olivat merkittävästi parempia ja download oli tyypillisesti 2-3,6 Mbit/s. Olen käyttänyt myös Vodafonen nettitikkua Espanjassa ja siellä jopa heikohkolla kentällä nopeus yli 3,6 Mbit/s.

En tiedä riippuuko nopeus enemmän etäisyydestä vai kentän voimakkuudesta, mutta edes tehokas antenni ei parantanut nopeuksia tippaakaan.

Homma haiskahtaa siltä, että Sonera rajoitta downloadnopeuden tuohon 1,26 Mbit/s (mitattuna speedtest.net:llä) vaikka myy sitä 3,6 Mbit/s liittymänä.

Sonera, tule rehellisesti ulos kuorestasi ja tunnusta huijauksesi tai kerro, miten ja missä tuo maksiminopeus saavutetaan? Toki ymmärrän, että se maksimi ei ole todellisuudessa 3,6, mutta olisi kohtuullista odottaa jatkuvasti vähintään 2,5-3 Mbit/s maksimi useilla mittauksilla. Tuo upload on kohdallaan, koska maksiminopeutenne lienee 0.384 Mbit/s.

Vai voiko myymässänne nettitikussa olla vikaa? Uusi softa?

Asiallinen ja rehellinen vastaus, por favor!

252 kommenttia

surffaaja kirjoitti:
Tervehdys! Täällä Nastola, reilu kilsa liikekeskustasta pohjoiseen. Download speed 1,8 Mbit/s. Upload speed 0.25 Mbit/s. Ping 300 ms. 100 MB filellä mitattu & kellotettu keskimääräinen download speed 1,6 Mbit/s. Liittymä reilun vuorokauden vanha, joten nuo lukemat lyödään jatkossa helposti tikun säädöillä ja muilla asetuksilla. Se toteutuuko maksimi 3,6 Mbit/s jonkun millisekunnin ajaksi ei ole väliä.


Noh, kunhan nyt vaan ei lopulta tulisi pettymystä.

Täälläkin tuli langettua Suuren ja Mahtavan Suuneran tarjoukseen jälleen (ei ollut ensimmäinen kerta) eilen, eli perjantaina, ja maanantaina saa kiikuttaa vermeet takaisin kauppaan.

Piti päivittää Linux, mutta menikin v**uiks. Eli dataa tuli aluksi ihan hyvin alas. N. 1,5 Mb/s olisi minulle aivan riittävä, vaikka onkin alle puolet maksiminopeudesta. Vaan kun päivityksen koko on n. 5GB, niin sehän sitten katkesi kesken. Eli muutama tunti tuli downloadattua aivan turhaan. Oletan, että vaikka Suuri ja Mahtava Suunera suureen ääneen mainostaa 'täyttä nopeutta', niin tietyn download-määrän jälkeen se asettaakin rajoituksen päälle. Mainoksissa tästä vaan ei kerrota.

Nyt, kun muutama GB on täynnä, ei Suuren ja Mahtavan Suuneran tikulla saa enää juurikaan yli 20 kB/s nopeutta alas, vaikka yhteys on palkkilukumäärän mukaan hyvä. 384/384 nopeuksinen DNA:n liittymä on nyt yli tuplasti nopeampi, kuin Suuren ja Mahtavan Suuneran 'rajoittamaton' nopeus.

En tee tällaisella sonnalla, mikä heti ensimmäisen käyttöpäivän jälkeen toimii aivan toisin, kuin mainoksissa luvattu, yhtään mitään. Olisihan tämä tietenkin pitänyt tietää ... Suunera on Suunera, vaikka voissa paistaisi.
... jatkona edelliseen viestiin vielä, että eniten harmittaa tietenkin oma tyhmyys. Että tulikin taas langettua Suuren ja Mahtavan Suuneran lupauksiin. Linuxin päivittäminen onnistuisi parhaiten bittorrenttia käyttäen, mutta senhän Suuri ja Mahtava Suunera näyttää estäneen TCP/IP portteja sulkemalla.

Tuli jälleen juostua aivan turhaan kauppaan ja takaisin kiinalaista tasoa olevan sonnan takia ja maanantaina pitää jälleen käyttää omaa eforttia sen verran, että palauttaa systeemit. Taidankin tehdä niin, että käyn Suuren ja Mahtavan Suuneran toimipisteessä suorittamassa palautuksen ihan sille itselleen. Revin sopimuspaperit pieneksi silpuksi ja paiskin pitkin lattioita. Saavatpahan sitten Suurella ja Mahtavalla Suuneralla vaihteeksi juosta, kun ovat ensin asiakastaan juoksuttaneet tällä kusetuksella.

Onneksi on DNA.
No
kyl mä testaan tätä mahdollisimman paljon ennen lopullisen päätöksen tekemistä. Pidemmällä USB-kaapelilla löysin paremman signaalin. Nyt aamusella 9:00 latausnopeus pyöri 2.0-2.3 Mbit/s. Eilen illalla 21:00 jälkeen oli alle 1 Mbit/s, joten verkon kuormitus tuntuu vaikuttavan. Tähän E1552 tikkuun kaiketi on olemassa päivitys, jotta lataus ei katkea kesken kaiken?! E160E tikussa oli samainen ongelma ja tuskailin asian kanssa pitkään. Se korjaantui softapäivityksellä. Tietysti lataus voi katketa myös monesta muusta syystä (esim. verkonhaltijan puolelta).
Moro. Anoppi hankki juuri äsken liikkuvan "laajakaistan" tarjous 9,90 €. Kone tuossa vieressä päivittää sen kautta virustorjuntaohjelmistoa, ladatavaa on 68 megaa, paikkana Espoo. Oletusaika 1200 min! Käytänön nopeus n. 10 kt/s. Ei hyvältä vaikuta. Onko tämä tuotteelle tyypillinen käytännön nopeus?
Taavetti kirjoitti:
Moro. Anoppi hankki juuri äsken liikkuvan "laajakaistan" tarjous 9,90 €. Kone tuossa vieressä päivittää sen kautta virustorjuntaohjelmistoa, ladatavaa on 68 megaa, paikkana Espoo. Oletusaika 1200 min! Käytänön nopeus n. 10 kt/s. Ei hyvältä vaikuta. Onko tämä tuotteelle tyypillinen käytännön nopeus?

Kyllä on ihan norminopeus nykyään. Vielä kuukausi sitten pystyi lataamaan 40 kt/s. Mutta uudet huijauskampanjat ovat toimineet ja ihmiset ostaneet huijausmobiili"laajakaistoja" ja verkot vieläkin enemmän ylirasittuneita. Nykyään pitää minuutin välein täällä helsingissä käynnistää yhteys uudestaan, tai käyttää 2G:tä.

Eilen latasin Nokia Ovi suitea nopeudella 5 kt/s. Oli pakko jättää kone yöksi päälle, en jaksanut aloittaa hommaa alusta.
Moi,
oletteko kokeilleet yhteysnopeutta aamuyön varhaisina tunteina? Luulisi silloin olevan verkoissa tilaa tai sitten ne on mitoitettu päin "peetä" tai sinne on asennettu 1 kpl "perähikiän" varalähetin. Tai paikallinen "jetro" on myynyt liittymiä kuin siimaa...
Onko tietoa siitä, että onko Turun kulmilla tukiasemia tai jossain päin Varsinais-Suomea? Asun täällä Turun kupeessa Kaarinassa ja olen todennut en yhteys on todella heikko.
Vaihteeksi jotain hyvääkin sanomista löytyy. Kyseessä on tuo paljon parjattu langaton liittymä max. nopeudella 3,6 Bit/s. Läntisellä Vantaalla on Sonera selvästi tehnyt jotain ja tulokset jopa näkyvät. Ennen nopeus hyytyi kuin Skoda mäkeen 1,3 megan kieppeillle parhaissakin olosuhteissa. Nyt kamaa tulla lätkyttää sisään jo ihan kelpo vauhtia. Parhaimmillaan tiedostoa on latautunut koneelle nopeudella yli 350kBit/s joka vastaa jo runsaan 3 megan/s "mainosvauhtia".. Vertailun vuoksi ennen päästiin korkeintaan lukuarvoon 150kBit/s, joka vastasi tuota noin 1,3 megaa. Nokian mokkulan lokikin vahvistaa asian. Tämänkin käyttökerran max.rate on sen mukaan kolmisen megaa/s. Illan mittaan nopeudet tietysti putoavat huomattavasti, mutta netin käyttö pysyy edelleen kohtalaisen sujuvana. Täystilttejä ei enää näytä tulevan. Jos tälläisenä pysyisi, olisi vielä hinta/laatu-suhdekin aika kohdallaan. Täytyy tarkkailla, kunka asia jatkossa etenee. Sitkeitä ja etenkin kärsivällisiä on tässä oltu, mutta ehkä se vielä kannattaa.
Kokeeksi voi vaikka ladata tuolta jotain suurta tiedostoa ja katsoa, mihin latausnopeus (esim FF:n "Downloads"-ruudussa) asettuu. Koko paskaa ei tietenkään tarvitse ottaa talteen.. 🙂 Pitäisi olla ilmeisestikin ihan hyvä lähde. Saattaa jopa toimia paremmin kuin ne nopeustestit.

ftp://ftp.funet.fi/dev/
epk12 kirjoitti:
Kokeeksi voi vaikka ladata tuolta jotain suurta tiedostoa ja katsoa, mihin latausnopeus (esim FF:n "Downloads"-ruudussa) asettuu. Koko paskaa ei tietenkään tarvitse ottaa talteen.. 🙂 Pitäisi olla ilmeisestikin ihan hyvä lähde. Saattaa jopa toimia paremmin kuin ne nopeustestit.

ftp://ftp.funet.fi/dev/

Aika tasasesti 10 kt/s.
Tällä on todella vituttavaa käyttää Nokian Comes With Music -palvelua(tai mitään muutakaan), kun pitäisi kokonaisia albumeita ladata.
VihainenAsiakas kirjoitti:
[quote="epk12":23p1w25o]Kokeeksi voi vaikka ladata tuolta jotain suurta tiedostoa ja katsoa, mihin latausnopeus (esim FF:n "Downloads"-ruudussa) asettuu. Koko paskaa ei tietenkään tarvitse ottaa talteen.. 🙂 Pitäisi olla ilmeisestikin ihan hyvä lähde. Saattaa jopa toimia paremmin kuin ne nopeustestit.

ftp://ftp.funet.fi/dev/

Aika tasasesti 10 kt/s.
Tällä on todella vituttavaa käyttää Nokian Comes With Music -palvelua(tai mitään muutakaan), kun pitäisi kokonaisia albumeita ladata.[/quote:23p1w25o]

Minäkin olen tuskaillut Soneran mokkulan kanssa jo kuukausia. Täyden kaistan nopeudet ovat olleet mitä sattuu. Tänään pinna paloi sitten lopullisesti; marssin DNA-kauppaan pyysin kokeiksi yhden megan mokkulan, menin kotiin ja virittelin koneelle. Ja testasin. Tässä tulokset:

SONERA: 3-G yhteys (täysi nopeus)klo, 20.22

viiveet 642, 735
latausnopeudet: 0,12 ja 0,19
lähetys: 0,01 ja 0,01

DNA: 3G (1 megan yhteys) klo. 20.25

viiveet 119 ja 118
latausnopeudet: 1,03 ja 1,06
lähetys: 0,39 ja 0,77

Onkohan jossain mätää Soneralla? Soneran yhteys maksaa 12 euroa, DNA:n yhden megan yhtyeys 19,90.

Eli voisen näinkin ilmaista: Soneralta saa yhden euron hinnalla latausnopeutta 10kBs ja DNA:n vastaava luku on 51 kBs.
Jostain kun nyt saisi tietoonsa operaattorikohtaiset datansiirtoluvut verkoissa DNA/Elisa/Sonera niin vois verrata onko se verkon vika vai suuresta paikallisesta käyttäjämäärästä johtuva. Kun eri operaattorien mobiililaajakaistafoorumeita lukee niin selvästi eniten tuntuu morkattavan juuri Soneraa. Olen käyttänyt myös Saunalahden 1 Mbit/s mokkulaa ja sekin antaa 80-100% ulos lähes koko ajan kun Soneran 3,6 Mbit/s jää alle 40%:iin näin keskimäärin. Tällä minun alueella ei käyttäjiä ole varmaan niin paljoa, mutta lukujen suhde on samansuuntainen.
Kokkolassa halkokarin alueella nopeus on 0.35 Mbit/s luokkaa ja taasen pihlajan rannan vieressä 1.5 Mbit/s.. milloinkahan päivittävät " kaupunkin" verkkojen nopeutta...
epk12 kirjoitti:
Kokeeksi voi vaikka ladata tuolta jotain suurta tiedostoa ja katsoa, mihin latausnopeus (esim FF:n "Downloads"-ruudussa) asettuu. Koko paskaa ei tietenkään tarvitse ottaa talteen.. 🙂 Pitäisi olla ilmeisestikin ihan hyvä lähde. Saattaa jopa toimia paremmin kuin ne nopeustestit.

ftp://ftp.funet.fi/dev/


Meinaat, että jos Funetista saa tulemaan nullia alas hyvällä nopeudella, niin sitten kaikki on hienosti?

Minun mielestäni liittymää pitää voida käyttää muuhunkin ;-)

Ihan vaan vertailukohdaksi mainittakoon, että Suuneran 'rajattomalla' liittymällä tulee LG:n serveriltä erään laitteen firmwaren lähdekoodia alas 10kt/s nopeudella ja 340MB tiedoston arvioitu latausaika on n. 10 tuntia.

DNA:n 384/384 liittymä hoitaa saman homman n. viidesosa-ajassa.

Funetista saa kyllä nulleja alas molemmilla samaan tahtiin, mutta se ei nyt lämmitä yhtään.
-->Tuli<-- aika epätasasesti tota nullia kun sitä latasin, mutta ihmeen nopeesti, kun yleensä lataa 10-20kt/s.

Ja noi on sitte kbps-nopeuksia, ei kt/s.
Tietääkö kukaan miten tuohon tilastoon sais näkymään kt/s nopeudet?
En tiedä mikä ihme teillä kaikilla on kun koko ajan valitatte, mulla on nyt (mitä yhen päivän oon käyttäny) keskinopeus ollu n.1,5Mbit/s, huippuna 2,8Mbit/s Riihimäen keskustassa ja n.3km sen ulkopuolella.
Jos yhteys toimii, niin voit olla tyytyväinen. Omani toimi alussa paremmin ja nyt ei toimi enää kuin satunnaisesti. Sivuja ei saa auki, koko ajan saa odottaa 2-3 minuuttia että näytöllä tapahtuu jotakin, ja varsinkin iltaisin 10-15 minuutin pimeät jaksot eivät ole harvinaisia vaan on enemmänkin satunnaista, että löytyy väli, josta lataus pääsee tapahtumaan. Nopeustestissä viiveet luokkaa 400-600 ms ja lataukset 0,12-0,60 kbit/s. Lisäksi testi heittää välillä ruudulle virheilmoituksen, eli ei pysty tekemään testiä lainkaan, jolloin sivu jumittuu ja on kaivettava sivu uudelleen esiin. Että sellaista, kun kysyit.

Pari vikailmoa olen tehnyt. Tukiasema on käynnistetty uudelleen, laitettu MobilePartner 3G-verkkoon (only) ja Huawei on päivitetty Windows7-ohjelmistoa varten. Ja homma vaan heikkenee. Nyt myydään tosiaan alle kympin kuukausihintaan alessa näitä liittymiä, niin oliskohan verkossa paikoitellen liian pieni kapasiteetti... Neuvottiin ottamaan yhteyttä vikapalveluun. Olen käyttänyt tämän homman testaamiseen tosi paljon aikaa ja aion luopua tästä homasta. En ole Soneran tuotteiden testaaja.
Raipe92 kirjoitti:
En tiedä mikä ihme teillä kaikilla on kun koko ajan valitatte, mulla on nyt (mitä yhen päivän oon käyttäny) keskinopeus ollu n.1,5Mbit/s, huippuna 2,8Mbit/s Riihimäen keskustassa ja n.3km sen ulkopuolella.

Ehkä meillä muilla ei toimi netti samalla tavalla kuin sinulla. Ihan aiheellista valitusta.

PS. Firefox rc2 latautuu tällä hetkellä nopeudella 753 tavua/s
Tässä on joku ohje USB:n tiedonsiirron nopeuttamiseksi:

http://thebackroomtech.com/2008/09/29/h ... indows-xp/

En kyllä tiedä voiko tämä vaikuttaa netin nopeuteen. Ilmeisesti vaikuttaa vain siihen jos siirtää USB:lta jotain koneelle tai päinvastoin.

Eli siis ohjauspaneelista "suorituskyky ja ylläpito" ja sieltä "järjestelmä". Sitten "laitteisto" ja "laitehallinta". Sieltä "levyasemat" ja sitten tuplaklikkaus "HUAWEI MMC Storage USB Device" (tommonen lukee mun koneella). Sitten klikkaa "käytännöt" ja sitten "parempi suorituskyky".

Muista klikata "poista laite turvallisesti" jos otat USB:n pois koneesta ettei tietoa häviä.
Pallo kirjoitti:
Tässä on joku ohje USB:n tiedonsiirron nopeuttamiseksi:

http://thebackroomtech.com/2008/09/29/h ... indows-xp/

En kyllä tiedä voiko tämä vaikuttaa netin nopeuteen. Ilmeisesti vaikuttaa vain siihen jos siirtää USB:lta jotain koneelle tai päinvastoin.

Eli siis ohjauspaneelista "suorituskyky ja ylläpito" ja sieltä "järjestelmä". Sitten "laitteisto" ja "laitehallinta". Sieltä "levyasemat" ja sitten tuplaklikkaus "HUAWEI MMC Storage USB Device" (tommonen lukee mun koneella). Sitten klikkaa "käytännöt" ja sitten "parempi suorituskyky".

Muista klikata "poista laite turvallisesti" jos otat USB:n pois koneesta ettei tietoa häviä.

Oon jo testannu tota eikä vaikuta netin nopeuteen. Ja jos vahingossa ottaa toi päällä tikun pois ilman turvallista poistamista, voi sen jälkeen olla entinen tikku.
NYT sain rehellisen vastauksen Soneralta näihin tuskastuttaviin ongelmiin. Aluemme 3G-verkko Turun ruutukaava-alueella Vartiovuoren kupeessa ei ole riittävä eikä asiaan ole suunnitteilla kapasiteetin parannuksia. Selvisi sentään...

Verkko kuormittuu lisää kun liittymiä myydään alella, mutta verkkoa ei saada kuntoon. Tällä palstalla asiakaspalveluvastaava Tapio lupasi 18.11. että verkon kattavuus ja kapasiteetti saadaan kuntoon vuoden loppuun mennessä (siis 2009?). Tilanne ei kuitenkaan ole kunnossa kaikkialla.

Nopeustestien testitulokset ovat osittain harhaanjohtavia verkon liikakuormitustilanteessa, sillä testihän tehdään verkossa, eikä siitä voi kaiketi tämän vuoksi tulla koskaan tulokseksi nollan (0) siirtonopeutta. Täälläkin tuli välillä kohtalaisia lukemia, mutta jos tällainen siirtopiikki on muutaman sekunnin kestävä ja niitten välit ovat jatkuvasti 2-3 minuutin ja varsin yleisesti 10-15, jopa 20 minuutin täydellisiä blackout-tilanteita eli ei löydy kaistaa millään nopeudella, niin eihän palvelu silloin ole kunnossa. Meillä alkoi testikin kestää yhä pitempään (odotteliko piikkiä?) ja antoi useasti mustan virheruudun näyttöön (Soneran testi). Eli testiä ei voinut suorittaa, kun ei ollut mitään siirtonopeutta, ilmeisesti. En minä tästä logiikasta mitään ymmärrä, päättelen näin.

Omalta kohdaltani tilanne ilmeisesti selviää Soneran kanssa, sopimus puretaan. Jos on ongelmia, kannattaa reagoida nopeammin kuin minä tein. Olen ollut tahtomattani Soneran "tuotetestaajana" tuntitolkulla ja asian selvittely oli rasittavaa.
meinasin tukehtua nauruun kun speedtest.netis luki :

"Soneran nopea netti liittymä"
...


voin sanoa et soneran netti on suomen HITAIN...ei nopein.
ja sitten ku sonera on natsi niin tänne kerrostaloon ei voi hommata dna tai elisaa.... (muutaku langaton joka ei sovellu peli käyttöön) 1 megasel elisallakaan netti ei kussut yht paljon ku soneralla...vaikka lataus nopeus on 100 kt/s nopeampi..(keskimäärin)
Hei vaan taas kaikki soneran huijaamat. Tulin päivittelemään tilannettani.

Eli joulukuun puolella asiakaspalvelu kertoi ne samat litanjat koskien alueeni surkeaa siirtonopeutta mobiililaajakaistalla. Kuulemma alueellani (Seinäjoki) paiskitaan joulu- ja tammikuun aikana oikein kunnolla hommia, että saadaan kaistanopeudet kuntoon. Tammikuu lähenee loppuaan ja 1MBit nopeuksinen yhteys ei ole koko tänä aikana päässyt kuin hetkellisesti yön pimeinä tunteina yli 100kts ja tämänkin sivun lataamiseen meni minuutti jos toinenkin. Tämän päivän aikana olen kerran päässyt muutamaksi minuutiksi yli 40kts nopeuteen. En pysty käytännössä yhteydelläni muuhun kuin kevyiden nettisivujen selaamiseen. Aikaisemminkin tuli mainittua, että elisan vastaava liittymä toimii täydellä nopeudella kellon ympäri samassa paikassa samoilla laitteilla.

Minulle riitti. Huomenna alan selvittämään kuinka saan osamaksukytkykusetuskauppani purettua.
chramox kirjoitti:
meinasin tukehtua nauruun kun speedtest.netis luki :

"Soneran nopea netti liittymä"
...


voin sanoa et soneran netti on suomen HITAIN...ei nopein.
ja sitten ku sonera on natsi niin tänne kerrostaloon ei voi hommata dna tai elisaa.... (muutaku langaton joka ei sovellu peli käyttöön) 1 megasel elisallakaan netti ei kussut yht paljon ku soneralla...vaikka lataus nopeus on 100 kt/s nopeampi..(keskimäärin)

Mulla tuli Elisan 1 megan tikulla AINA yli 120 kt/s. 1 Megan raja on jossakin siinä 124 kt/s.
JJ1500: Missäpäin seinäjokea asut?

Minulle sanottiin teknisestä asiakaspalvelusta että parannusta on luvassa vasta 2011 tänne Seinäjoen kärjen alueelle.

Vastaa