Samsung galaxy trend plus, kosketus ei toimi


Hei!
Kun kirjoitan viestiä(tai mitä vaan) ja käännän puhelimen oikealla kyljelle, eli myötäpäivään, H-kirjain ei toimi. Kun kosketan h-kirjaimen päällä tulee g-kirjain, tai vaihtoehtoisesti J. Ostin puhelimeni soneran verkkokaupasta 7.4.2014, enkä ole sitä mihinkään kolhinut ym.
Viestiäkirjoittaessa H-kirjain toimii kun puhelin on pystyasennossa tai vasemmalla kyljellä.
Olen kokeillut päivittää puhelinta sekä palauttaa tehdasasetukset, mutta näistä ei ole mitään apua.
Kuinka toimin, lähetänkö puhelimen takaisin ja saan uuden tilalle vai?

11 kommenttia

Hei Rauni!

Ongelma kuullostaa hyvin erikoiselta.Toimiiko siinä kohdassa, missä h-kirjain on, mikään muu toiminto, Esimerkiksi selaillessa? vai onko pelkästään tekstiviestin kirjoitus ongelmana?
Hankala sanoa toimiiko siinä kohdassa muuten kosketus, koska jos selailee esim. netissä jotain sivua, tekee isompaa liikettä ja enkä ehkä osaa juuri sitä oikeaa kohtaa kokeilla. En ole huomannut muissa toiminnoissa kuin kirjoittamisessa sitä puutetta. Kaikissa missä kirjoitetaan viestit, facebook, whatsapp ym. h-kirjain ei toimi sillä oikealla kyljellä.
Tulisiko minun palauttaa puhelin vai kuinka toimin?
Hei Rauni!

Ehkä alkuun neuvoisin käymään Sonera Kaupassa puhelimen kanssa. Siellä katsovat tarkemmin ongelman laatua ja sen tiedon kanssa sitten jatketaan.
Sopiiko näin?
OK. tehdään niin!
Olen nyt toisella paikkakunnalla (jossa ei ole sonera-kauppaa) viikot, joten en pääse käymään sonera-kaupassa. Olen yrittänyt soittaa monesti soneran asiakaspalveluun mutta työpäivän aikana ei ole aikaa jonottaa 20min jotta pääsisi edes läpi. Olisiko mahdollista että soneralta päin soitettaisiin minulle vai kuinka tässä tilanteessa nyt toimitaan.
Olen nyt yrittänyt selvittää toimiiko ko. kosketus kohta muissa sovelluksissa ja selauksissa ja olen tullut siihen tulokseen, että se tietty kohta kosketusnäytöstä ei toimi muissakaan kuin viestin kirjoittamisessa.
Kosketusnäytön toimintaa voi Android laitteissa testata asettamalla päälle 'Näytä kosketukset' toiminnon. Se löytyy 'Sovelluskehittäjän asetuksista', johon pääset Asetuksien Yleiset valikosta tai Asetuslistan lopusta.

Jos sitä ei sieltä löydy, niin sen voi aktivoida Asetukset - Lisää - Tietoja laitteesta näytöllä. Klikkaa Koontiversiota seitsemän kertaa ja palaa takaisin edelliseen näyttöön. Nyt sen pitäisi löytyä ennen Tietoja laitteesta riviltä.

'Näytä kosketukset' jättää näyttöön pienen pallukan hetkeksi siihen kohtaan mihin laite tunnistaa kosketuksen.
Laitoin ko. asetuksen päälle. kirjoittaessa "oikealla kyljellä" h-kirjaimen kohdalle ei tuota palluraa tule, jos pitää pitkään h-kirjaimen kohdalla tekee se kaksi palluraa, sekä g- että j-kirjaimen päälle ja kirjoittaa gggjgjggggjj yms. "vahingossa" jossain välissä voi tulla h.
Myöskään muissa sovelluksissa/selaillessa ei tuohon samaan kohtaa tule palluraa, eikä ota kosketusta.
Vaikuttaa minunkin mielestäni siltä, että kosketusnäyttö on viallinen ja vaihdettava ilman muuta takuuseen kuuluvana.

Onko näytössä muuten suojakalvoa?
Siltä minustakin vaikuttaa. Suojakalvoa ei ole.
Hei Rauni!

Kiitos zake hyvistä neuvoista. Vaikuttaa tosiaan siltä että kosketusnäytössä on vikaa, joten puhelin kannattaa huollattaa heti kun sinulla on siihen mahdollisuus.

Jos Sonera Kauppaa ei ole lähistöllä, voit viedä laitteen huoltoon myös R-kioskin kautta. Ohjeet löytyvät Samsungin nettisivuilta osoitteesta: http://www.samsung.com/fi/info/droppoint.html .

Vastaa