Sonera 4G ja puhelimen "soimisen" viive

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 120 katselukertaa

Terve! Olen nyt ollut soneran 4G verkon piirissä loppukesästä asti. En aluksi edes huomannut mitään ongelmaa, mutta sain kavereiltani/tuttaviltani kuulla, että puhelimeeni vastaaminen on hidasta. Kun tutkin ongelmaa huomasin ,että 4G yhteyden ollessa kytkettynä puhelut yhdistyvät vasta noin 10s soimisen jälkeen puhelimeen niin, että siihen voin vastata. Soittajan päässä puhelu soi kuitenkin aivan normaalisti tässä välissäkin. Eli siis soittajien korvaan vaikuttaa siltä, että vastaan puheluihin todella hitaasti. Jos soittaja katkaisee puhelun ennekuin se alkaa minulla soimaan (eli noin 10s sisään) siitä ei myöskään tule puhelimeen mitään vastaamattoman puhelimen jälkeä. Kun tiputan puhelimen omista asetuksista verkon 3G tilaan alkavat puhelut toimia normaalisti. Ongelma on viimeksi tänään testattu olemassa olevaksi eikä täten voi liittyä soneran pidempiaikaiseen 4G verkon ongelmaan, vai voiko? En pysty tästä ongelmasta johtuen käyttämään 4G:tä ollenkaan, sillä puhelimen on myös työpuhelin ja tästä syntyvä riski on liian iso. Netti tuntuu toimivan 4G:ssä nopeasti ja puhelutkin yhdistävät soitettaessa normaalisti. Missä mättää?

4 kommenttia

Mulla on ollut jo vuoden ajan eri laitteilla ongelmia Soneran 4G-yhteyden kanssa. Käytössä on ollut Lumia 920, Nokian karvalakkimalli, Samsung Galaxy Tab 2 ja iPad Air sekä multisim- että normiliittymällä. Näistä neljästä Lumiassa ja iPadissa on 4G-tuki, joka kuitenkin Soneralla näyttää aiheuttavan ongelmia puhelujen vastaanottamiseen. Itse voin siis soittaa, mutta muut eivät pääse läpi. Kuten Niilo totesi, ongelma korjaantuu kytkemällä 4G:n pois. Pidän laitevikaa melko epätodennäköisenä, sillä käytössä on ollut 2 eri valmistussarjan Lumia 920:sta ja iPad Air. Molemmissa täysin sama ongelma. iPadissa käytän rinnakkaisliittymää. Kun padissa 4G on päällä, varsinaiseen liittymääni ei saa yhteyttä (iPadilla ei voi soittaa, eikä siihen voi soittaa, toisin kuin useimpiin Android-tabletteihin). En jaksa enää lähteä tämän ongelman kanssa liikkeeseen, koska a) he eivät siellä tiedä asiasta yhtään mitään b) he syyttävät laitetta c) koska iPadia en ole ostanut Soneran liikkeestä.
NiiloRi! Hei tuo kuvaamasi puhelun soimisen viive liittyy siihen tosiasiaan, että 4G-verkko ei tue nykyisellä tekniikalla toteutettua puheominaisuutta. Kun sinulle tulee puhelu, kestää tovin että puhelin siirtyy 3G-verkkoon, jossa puhe toimii ja siitä syystä puhelu saapuu perille muutamien sekuntien viiveellä. Kyseessä ei siis ole vikatilanne vaan harmillinen ominaisuus. Tästä ongelmasta päästään pikku hiljaa eroon, kun IP puheominaisuus toteutetaan ja sitä tukeavat puhelimet tulevat käyttöön.
Tämähän on nyt aivan per*eestä! Eli siis minulle on myyty tuote, jota en voi käyttää ollenkaan koska se ei ole toimiva nykyisillä puhelimilla. Toimivuudesta voi olla montaa mieltä mutta mielestäni tuo viive ei vain ole hyväksyttävä. Viive ei ole muutamaa sekuntia vaan 10s! Itsekkin lopetan puhelun vähän yli 10s päästä jos joku ei vastaa joten tällä 4G:llä minä olen tavoitettavissa vain kärsivällisille ihmisille. Enhän minä voi edes soitta takaisin kun mitään jälkeä ei jää. No, helpottaapahan teidänkin työkiireet kun on pian yksi 4G liittymä vähemmän hallinoitavana.
Tuo on todella tympeää tuo viive puheluiden perilletulosta.Moni tuttava on todellakin sanonut, että ei sua saa millään kiinni kun minkäänlaista tietoa ei itselle tuu, että joku on yleensäkin soittanut. Nyt tämä 4g onkin alkanut temppuilemaan, että puhelutkaan eivät yhdisty oikein. Soitettaessa puhelua ei vastapuoli saa mitään selvää eikä minulle kuulu kuin jotain rutinaa. Useamman kerran viime viikolla kävi näin eripuolella kaupunkia joten ei ole paikastakaan kiinni. 4g signaali oli kyllä hyvä.

Vastaa