Sonera Kotikuidun käyttöongelmia

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 10 katselukertaa

Saimme juuri Kotikuidun käyttöön, ja huomasin, että saatu kuitumuunnin (Zyxel ES-315-F) on sillatussa tilassa ja sitä ei voi muuttaa, ja laitetta ei näyttävästi voi resetoida. Olen yrittänyt asentaa muuntimen perään langatonta reititintä, mutta yhteys ei suostu toimimaan, oletettavasti reitittimen ja muuntimen välillä.

Jos reitittimen IP on 192.168.1.1, ja koneen IP on 192.168.1.2, Network mask 255.255.255.0 ja Gateway 192.168.1.1 ja asetettuna soneran omat DNS palvelimet, missä on vika?

Voiko Sonera jotenkin kenties resetoida kyseistä muunninta niin, että sen saisi reitittävään tilaan, vai eikö Kotikuitu siinä tapauksessa toimi?

5 kommenttia

Tästä samasta aiheesta löytyy aikaisempi keskustelu, jossa seuraavanlaista tietoa:

Tähän asiaan tuli selkeä vastaus: asiakkaille toimitetuissa Zyxel ES-315-F kuitumuuntimissa ei ole käyttäjälle etähallintaa. Laite toimii vain siltaavana.

Tämä tarkoittaa että oma sisäverkko on muodostettava erillisen reitittimen kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Keskustelu kokonaisuudessaan: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=50&t=2644

Mikäli laitteen perään kytkee omaa reititintä, kannattaa ensin tarkistaa sen hallintaohjelmasta että oma reititin saa ulkoverkon IP-osoitteen oikein (tällöin IP on jotain muuta kuin sisäverkon 192.168.x.x -osoitteet). IP-asetuksien osalta omaan reitittimeen kannattaa laittaa automaattiset hakuasetukset päälle.
Reititin saa kyllä oikeat ulkoverkon tiedot muuntajalta, mutta yhteydet eivät toimi, paitsi silloin, kun muuntajasta tulevan kaapelin kytkee WAN portin sijaan LAN porttiin ja ottaa DHCP:n pois päältä, jolloin muuntaja jakelee koneille suoraan ulkoverkon IP:t jne.

Koneet valittavat, etteivät pysty kommunikoimaan DNS palvelinten kanssa, kun muuntaja on kytketty WAN porttiin, mukaanlukien muutkin kuin Soneran DNS palvelimet (Open DNS, Google).

Voiko joku asetus reitittimessä aiheuttaa tätä, vai onko reititin tässä tapauksesssa jostain syystä riittämätön tehtävään?
Onko reitittimessä jotain omaa palomuuria päällä? Minkä merkkisestä / mallisesta reitittimestä on kyse?

Jokin reitittimen asetuksissa voi olla pielessä, mikäli WAN -portin kautta liikenne tyssää kokonaan.
Reititin on Buffalo WHR-HP-G54 ja reitittimessä ei ole palomuuria päällä.

Voiko WAN asetuksissa olla jotain sillatulle yhteydelle tarkoitettua "erityisasetusta"?
Ohjekirjaa kun netistä vilkaisin, WAN-asetusten puolella ainoa vaihtoehto on valita kohdassa "Method of Aquiring IP Address" -> valinta "Aquire an IP address automatically... jne. Tällöin siltaavan kuitumuuntimen kanssa IP pitäisi tulla oikein verkon puolelta. Laitteen ohjeissa tosin puhutaan vain kytkemisestä kaapeli- / DSL -yhteyksien perään, joten saattaa olla että tämä aiheuttaa jotain yhteensopivuusongelmia (ei tosin pitäisi, sillä reitittimelle pitäisi olla sama tuleeko IP-osoite siltaavan ADSL-modeemin vai siltaavan kuitumuuntimen läpi).

Vastaa