Sonera Laajakaista Extra 10M/2M ei toimi kunnolla

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 9 katselukertaa

Tämä ongelma Hyvinkäällä.

Aikaisemmin asunnossa ollut kaapelimodeemi, joka ajoittain pätki. Ongelma poistui, kun tilalle otettiin normaali ADSL liittymä (2 Mt) - yhteys toimi ilman ongelmia. Huoneistossa on käytössä kannettava tietokone (uudehko) kiinni langattomasti ja pöytäkone (hieman vanhempi, mutta täysin toimiva). Soneran hinnoittelu vaan on aika hurja, joten kun tuli tarjous huomattavasti edullisemmasta taloyhtiölle tarkoitetusta viisi kertaa nopeampi yhteys puoleen hintaan siitä mitä aikaisemmin on maksettu, niin vaihdettiin siihen. Yhteys tulee kaapelin kautta.

Ensituntuma oli hyvä, mutta varsin nopeasti yhteys rupesi pätkimään. Nettisivut aukeavat todella hitaasti tai eivät aukea ollenkaan ja tätä on kestänyt jo useamman kuukauden ajan. Vikailmoituksia tehty useita ja aina ilmoitetaan, että vika korjattu ja yhteys toimii. Paikalla on käynyt asentajia mittaamassa ja selvittämässä asiaa. Jopa soneralta tullut modeemi on vaihdettu kerran soneran toimesta. On myös sanottu, että kone pitäisi uusia ja että ongelma olisi siinä. Se ei kuintenkaan selitä sitä miksi alle vuoden ikäinen kannettava tekee aivan samaa. Pöytäkone on kiinni piuhalla ja kannettava langattomasti. Mitään jatkojohtoja ei ole käytössä. Modeemia boottaillaan useamman kerran illassa.

Modeemia on pidetty myös asiakaspalvelun pyynnöstä koko ajan auki, jotta asiaa voidaan tutkia. Ja kun tutkitaan, niin huomataan, että yhteys toimii. Ja ongelma kuitataan korjatuksi. Huoh. Sonera interneavustajan keinot ovat aika heppoiset. Chatattukin on asiakaspalveluhenkilöiden kanssa. Pikku pingi menee läpi nätisti, mutta kun halutaan avata nettisivu, niin sepä ei aukeakkaan tulee ainoastaan ilmoitus sivua ei voi näyttää ja nyt on kyse ihan normaaleista sivuista tyyliin google.fi, mtv3.fi tms. eli ei pitäisi olla mitenkään epäilyttäviä sivuja edes. Kun kirjoittaa osoitteen selaimeen kokeiltu sekä IE että FireFox, ja katsotaan verkkoliikennettä, niin ei vaan bitti kulje. Voisiko DNS -palvelussa olla jotain häikkää? kun kuitenkin ping vastaa heti.

Tällä viikolla asentaja kävi ilmeisesti talonmiehen pyynnöstä katsomassa tilannetta (ovat asentamassa jotain muissa taloyhtiön taloissa) Olivat sitten katsoneet konetta ja sanoneet, että f-securessa on liian tiukat asetukset ?!? jotain olivat tehneet ja hups sivu aukesi, mutta se ilo ei ollut pitkä. F-Secure on asennettu ihan normaali asetuksin, ja toimii normaalisti. Yhteyttä on testattu myös niin, että f-secure on otettu pois päältä eli todella 'löysät' asetukset ja ihan yhtä huonosti toimii. Koneet on virustarkastettu eikä viruksia tai haittaohjelmia ole löytynyt. Asetukset on tarkastettu, niin että ovat soneran sivujen mukaiset.

Tämä tilanne rupeaa nyppimään jo todella pahasti. Mikä nettiyhteydessä voi pätkiä näin pahasti. Toisella naapurilla vastaava liittymä toimii ongelmitta, mutta kerrosta alempana tökkii todella pahasti.

Mitä tässä pitäisi oikein tehdä?

3 kommenttia

Mikäli ongelma jatkuu, ja laitteistosi on testattu toimivaksi, kannattaa sinun olla uudestaan yhteydessä Soneran Vikapalveluun. Voit lähettää Soneran Omien Sivujen kautta 'Internetliittymän Ongelmatilanne' lomakkeen, johon kuvailet ongelman. Mainitse lomakkeella myös tässä viestiketjussa mainitsemasi asiat.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Rovaniemellä oli sama ongelma viime vuonna. Nettiyhteys toimi satunnaisesti. Ongelma ratkesi siten, että Relacomin mies kävi "säätelemässä" kadun varrella olevaa sähkökaappia, Primatelin mies mittasi sisäverkon signaalin voimakkuuden, joka mittausten mukaan oli riittävä ja itse kävin ostamassa Veikon koneesta uuden Thomson kaapelimodeemin. Näiden yhteysvaikutuksesta ongelma poistui kunnes palasi nyt kun nopeus nostettiin 2 megasta 100 megaan. Tänään yhteys ei toiminut aamulla, päivällä toimi, iltapäivällä ei toiminut ja nyt toimii jälleen. Kahta modeemia on kokeiltu ja useampi vikailmoitus on tehty puhelinpalveluun. Sonera piste on testannut modeemin ja todennut toimivaksi. Modeemin valot iloisesti vilkkuvat, mutta yhteys ei toimi. Modeemia on resetoitu ja johtoja käytetty irti jokaisesta laitteesta.

Naapureille on vastaavat yhteydet mutta hitaammat. Olisiko 100 megaa vielä liian häiriöaltis?? Toisaalta paikallisessa lehdessä oli juttu, että Soneran kaapeliverkossa on ollut ongelmia televisiolähetysten osalta, mutta sen ei pitäisi koskea juuri tätä kaupunginosaa.
Miihkalio kirjoitti:
Rovaniemellä oli sama ongelma viime vuonna. Nettiyhteys toimi satunnaisesti. Ongelma ratkesi siten, että Relacomin mies kävi "säätelemässä" kadun varrella olevaa sähkökaappia, Primatelin mies mittasi sisäverkon signaalin voimakkuuden, joka mittausten mukaan oli riittävä ja itse kävin ostamassa Veikon koneesta uuden Thomson kaapelimodeemin. Näiden yhteysvaikutuksesta ongelma poistui kunnes palasi nyt kun nopeus nostettiin 2 megasta 100 megaan. Tänään yhteys ei toiminut aamulla, päivällä toimi, iltapäivällä ei toiminut ja nyt toimii jälleen. Kahta modeemia on kokeiltu ja useampi vikailmoitus on tehty puhelinpalveluun. Sonera piste on testannut modeemin ja todennut toimivaksi. Modeemin valot iloisesti vilkkuvat, mutta yhteys ei toimi. Modeemia on resetoitu ja johtoja käytetty irti jokaisesta laitteesta.

Naapureille on vastaavat yhteydet mutta hitaammat. Olisiko 100 megaa vielä liian häiriöaltis?? Toisaalta paikallisessa lehdessä oli juttu, että Soneran kaapeliverkossa on ollut ongelmia televisiolähetysten osalta, mutta sen ei pitäisi koskea juuri tätä kaupunginosaa.


Asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jos ongelmatilanne on vielä jatkunut ja asia ei vielä ole selvityksessämme. Voit tehdä liittymästäsi nopeasti vikailmoituksen 0206 90101 (pvm/mpm) numeromme vianrajausautomaatin kautta.

Ongelmatilanteen selvittämiseen voi löytyä apua myös seuraavan artikkelin ohjeista: Kaapeli-yhteys ei toimi lainkaan


T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa