Sonera Laajakaista Valokuitu VDSL2 ei toimi

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Yhteys on toiminut tähän asti normaalisti työasunnossani. Tulin tänään illalla loppiaisen jälkeen taas asunnolle ja havaitsin, ettei internettiin saa yhteyttä. Boottailin konetta ja modeemia, sekä päivittelin modeemin firmwaret, mutta eipä auttanut mikään. Modeemissa palaa DSL valo, mutta internet valo pysyy pimeänä. En tiedä toimiiko netti koko taloyhtiössä. Onkohan verkon päässä vikaa?

Yritin tehdä vikailmoitusta ja testinnekin mukaan vikaa on. Vikailmoituksen viimeiselle sivulla kuitenkin uhkailtiin 100€ laskulla, jos asentajanne mielestä vika ei ole Sonerassa. Tarkempaa tietoa miten tämä vastuunjakautuminen määritellään ja missä vaiheessa laskuja lähettelellään en löytänyt. Luonnollisestikaan tällaiset ehdot eivät tule kysymykseenkään. Koska olen vuokralla, en omista talon kaapelointia ja lähettämienne mainosten perusteella yhteydet tarjoaa Sonera, joten oletan teidän myös tietävän jotain taloyhtiön kaapeloinnin kunnosta.

3 kommenttia

Hei Jarno76,

Alueella oli ollut verkkovikaa. Vika on korjattu ja tällä hetkellä yhteytesikin näyttäisi jo toimivan.

Vikailmoitusta tehtäessä turhan asentajakäynnin maksusta kerrotaan aina vaikka kyseessä olisikin jo tiedossa oleva verkkovika. Näissä tapauksissa riskiä asentajakäyntimaksusta ei luonnollisestikkaan ole.

Asiakkaan vastuulla on omassa käytössä olevien laitteiden kytkennät ja testaus. Modeemi, puhelinkaapeli, tietokone, yms. Jos asentaja käy paikanpäällä toteamassa että vika jää johonkin edellämainittuun, niin tuolloin saattaa asentajakäyntimaksu tulla.

Talon sisäverkon kunnosta vastaa aina taloyhtiö.
Yhteys tosiaankin toimii ja kiitän asian hoitamisesta.

Tilasin vikailmoituksetkin sähköpostiini, mutta valitettavasti mitään ilmoituksia näistä häiriöistä ei teidän sivuillanne ollut.

Vikailmoituksen maksullisuuteen on hankala ottaa kantaa, sillä selkeät ehdot ja ohjeet puuttuvat täysin. Vikailmoitusta tehdessä vain todetaan yksipuolisesti, että Soneralla on halutessaan mahdollisuus laskuttaa asiakasta. Eli asiakas ei voi tietää tuleeko asentaja automaattisesti vai ei ja laskutetaanko käynnistä, jos esimerkiksi käynnistä ei tule ennakkoilmoitusta eikä asiakas satu olemaan kotona avaamassa ovea. Käytännön kokemusta minulla ei siis ole. Mutta esimerkiksi puhelinlaskutuksen osalta Soneralla on ollut tapana laskuttaa "palvelumaksuja" jokaisessa laskussa ilman, että niiden alkuperäistä laskuttajaa suostutaan kertomaan. Tai kerrotaan, jos asiakas maksaa tästä tiedosta mikä hänelle alunperin kuuluisi jo suoraan puhelinlaskussa ilmoittaa. Mutta se on eri tarina se.
Hei Jarno76,

Kun vikailmoitus jätetään omien sivujen kautta, niin lopuksi pyydetään vahvistamaan että on tietoinen mahdollisesta asentajankäyntimaksusta. Tekstissä lukee siis: "Olen toiminut ohjeiden mukaisesti ja olen tietoinen maksullisesta asentajakäynnistä (99,81 €), jos asentaja rajaa vian asiakkaan laitteisiin tai asunnon sisäverkkoon".

Tätä ennen olet kuitenkin jo täyttänyt ilmoitukselle muitakin kohtia, joissa on pyydetty tekemään tarkistuksia. Esim. "Olen käynnistänyt tietokoneen ja muut laitteet uudelleen." ja "Olen tarkistanut, että ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä.". Edellä mainitut esimerkit ovat ethernet liittymällä näkyviä kohtia, mutta jokaisella yhteystyypillä löytyy omat tarkistuslistat, joita olisi syytä tarkistaa ennen vikailmoituksen jättämistä.

Vikailmoituksen jälkeen asentaja ei tule koskaan automaattisesti. Viankorjauksen siirtymisestä ilmoitetaan tekstiviestillä tai soittamalla.

Vastaa