Sonera Laajakaista ja Youtube


Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.

699 kommenttia

Soneran laajakaista-asiakasmäärä suurempi kuin koskaan ennen

Valitettavasti ​Helsingin Sanomien jutussa "TeliaSoneran laajakaistalla asiakaskato Suomessa" on merkittäviä asiavirheitä otsikkoa myöten. Tilanne on täysin päinvastainen, sillä laajakaista-asiakaspoistuma on ennätysalhaalla ja -asiakasmäärä ennätyskorkealla. Soneran laajakaistaliiketoiminnan johtaja Valdur Laid on ollut lehteen yhteydessä ja korjannut toimittajalle virheellisiä tietoja.

Helsingin Sanomat kirjoittaa, että ”Teleoperaattori TeliaSonera menettää Suomessa markkinaosuuksia laajakaistapalveluissa” ja ”Yhtiön mukaan pienenevän liikevaihdon aiheutti kiinteän verkon liittymien väheneminen”. Itse asiassa tilanne on täysin päinvastoin, sillä Soneran laajakaista-asiakasmäärä on nyt suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Tämä on sen ansiota, että olemme viimeisten kvartaalien aikana onnistuneet pitämään asiakaspoistuman ennätysalhaalla. Vain lankapuhelinliittymien määrä on vähentynyt. Sekä laajakaista- että tv-palveluissa trendi on ollut kasvava sekä kuluneen kvartaalin, että viimeisten vuosien aikana. Menneen kvartaalin markkinaosuuksia meillä ei ole tiedossa ennen kuin kilpailijat julkistavat Q1-tuloksensa. Sonera on vuoden 2011 aikana noussut markkinajohtajaksi laajakaistapalveluissa ja nosti markkinaosuuttaan myös kaapeli-tv- ja lankapuhelinpalveluissa.

FAKTAT
· Soneran laajakaistaliittymien määrä Q1/2010: 458 000, Q1/2011: 470 000, Q1/2012: 494 000
· Soneran lankapuhelinliittymien määrä Q1/2010: 312 000, Q1/2011: 270 000, Q1/2012: 230 000
· Soneran TV-liittymien määrä Q1/2010: 188 000, Q1/2011: 238 000, Q1/2012: 368 000
(Lähde: TeliaSoneran osavuosikatsaus)
Heh heh, vaatinette sitten oikaisua juttuun (samoin kuin lukuisiin muihin Googlella löytyviin verkkouutisiin)? Silmä kovana seuraan Hesaria tämä mielessäni. Jos asia on todella noin Hesarin (+ muut mediat), niin tokihan se on teille vääryys, jaa vaaditte oikaisua :D

Jotenkin luotan tässä asiassa enemmän Hesariin, ei pahalla. Varsinkin kun edelleen uupuu selitys siitä oleellisimmasta kysymyksestä: miksei pohjoismaiset ongelmat vaivaa Soneran kilpailijoita?
yamaneko kirjoitti:
Jotenkin luotan tässä asiassa enemmän Hesariin, ei pahalla. Varsinkin kun edelleen uupuu selitys siitä oleellisimmasta kysymyksestä: miksei pohjoismaiset ongelmat vaivaa Soneran kilpailijoita?


Tämä on todella mielenkiintoista - eritoten kun (saa korjata, jos olen väärässä) tuo tässä aiheena olevan Youtuben liikenteen lähin puskuripaikka on Ruotsin puolella myös Soneran kilpailijoillekin...
Ihan vain mielenkiinnosta, onkohan kukaan yrittänyt lähettää kyselyä Googlen suuntaan asian tiimoilta, että mikä on Googlen mielipide heidän kapasiteettinsa riittämättömyyteen?
Ah, juhlan paikka. Muutan ja pääsen sanomaan hyvästit Soneralla. Jatkakaa taistelua, minä poistun ja Soneran asiakkaana minua ei tulla enää ikinä näkemään!
Marko- kirjoitti:
Googlen palveluissa, mm. YouTubessa on ollut hitautta. Soneran palvelut toimivat kuitenkin normaalisti ja asiakkaamme saavat heille luvatun yhteysnopeuden. Soneran tarjoaman laajakaistayhteyden nopeuden voi tarkistaa mm. http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/laaj ... opeustesti

Google on lisännyt jatkuvasti kapasiteettiaan Pohjoismaissa, mutta YouTube -palvelun suuren suosion takia kapasiteetti on ylittynyt. Sonera ei voi vaikuttaa kolmannen osapuolen tarjoamien palvelujen nopeuteen

Voisitko Marko sitten selittää miten on mahdollista, että kun irroitan kellonaikana X (esim. nyt) tämän 100/10M Sonera laajakaistan koneestani ja laitankin USB-yhteyden kautta puhelimeni tetheringillä Saunalahden 0,5Mbit langattoman laajakaistan rullaamaan, pystyn katsomaan niitä 360p-videoita youtubesta, joita Sonera ei vain suostu lataamaan riittävällä vauhdilla ettei tarvitsisi katsella sitä pyörivää mietintäkiekkoa jatkuvasti ruudulla?
Nsd kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta, onkohan kukaan yrittänyt lähettää kyselyä Googlen suuntaan asian tiimoilta, että mikä on Googlen mielipide heidän kapasiteettinsa riittämättömyyteen?


Itse lähetin muutama päivä sitten Googlelle palautetta ja kerroin että Soneran mielestä syy on täysin Googlen puolella. Mielenkiinnolla odottelen vastausta.
Noniin, pitäähän sitä välillä tarkistaa mitä täälläkin puhutaan. Näyttää siltä että mitään ei ole tapahtunut.

Eilen tämä ongelma alkoi taas nakertamaan otsalohkoa. Ei sillä, itselläni toimivat youtube/vimeo etc palvelut ihan tyydyttävästi, kunhan se liikenne edelleen putkitetaan jonkun toisen operaattorin verkon läpi (http://jani.malino.fi/sonera/).

Mutta nyt, olisikohan jo aika tarjota sitä haluaville "eropakettia" tästä firmasta? Paketin ei tarvitse olla kummoisempi, kuin se että ei tarvitse alkaa kuluttajasuoja-asioilla uhkailemaan sitä kilttiä asiakaspalvelun henkilöä saadakseen määräaikaisen liittymänsä sopimuksen loppumaan.

Ehdotankin siis, antakaa ihmisten joiden mielestä ongelma haittaa heidän elämää, pistää soppari poikki ilman kustannuksia tai isompaa kädenvääntöä. Oli sopimus sitten määräaikainen tai ei.
FoggeR kirjoitti:
Ehdotankin siis, antakaa ihmisten joiden mielestä ongelma haittaa heidän elämää, pistää soppari poikki ilman kustannuksia tai isompaa kädenvääntöä. Oli sopimus sitten määräaikainen tai ei.

Tämä olisi mielestäni paras ratkaisu. Miten on Sonera? Voisiko tätä tarjota ainakin määräaikaisessa suhteessa kärvisteleville? Meillä on tässä perheessä moni, jonka netin käyttöön kuuluu myös Youtube, jota Sonera ei pysty tarjoamaan (olkoon nyt sitten vaikka Googlen vika).

Voisiko Sonera tarjota mahdollisuutta purkaa määräaikainen Internetliittymä-sopimus niille, jotka raportoivat ongelmia Youtuben kanssa? Vai onko tämäkin pakko käydä vaikeimman kautta (lehdet, TV, oikeus)?

Yhteistyöterveisin
Marko- kirjoitti:
Googlen palveluissa, mm. YouTubessa on ollut hitautta. Soneran palvelut toimivat kuitenkin normaalisti ja asiakkaamme saavat heille luvatun yhteysnopeuden. Soneran tarjoaman laajakaistayhteyden nopeuden voi tarkistaa mm. http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/laaj ... opeustesti

Google on lisännyt jatkuvasti kapasiteettiaan Pohjoismaissa, mutta YouTube -palvelun suuren suosion takia kapasiteetti on ylittynyt. Sonera ei voi vaikuttaa kolmannen osapuolen tarjoamien palvelujen nopeuteen, mutta haluamme huolehtia asiakkaidemme tarpeista mahdollisimman hyvin ja teemme kaikkemme, jotta tilanne saataisiin ratkaistua. Tästä syystä Sonera tekee läheistä yhteistyötä Googlen kanssa, jotta Pohjoismaihin saataisiin lisää kapasiteettia. Samalla tutkimme Googlen kanssa mahdollisuutta hyödyntää Pohjoismaiden ulkopuolella olevaa kapasiteettia parantamaan YouTuben käyttäjien tilannetta Suomessa. Pahoittelemme tilanteen asiakkaillemme aiheuttamaa mielipahaa.


Päivän naurut sai taas tästä, kiitos. Päätinpä taas tulla lukemaan langan lävitse.Jotenkin ei yllättänyt, että asenne tähän ongelmaan ja sen korjaamiseen on vieläkin yhtä ylimielinen ja hyödytön. Samalla asenteella ratsastavat yhtiöt on jo ajat sitten äänestetty huonoimmiksi kautta maailman. Tosin suomalaisten tyytyväisyys laajakaistaliittymiin on ihan pohjamudissa, ja ketäpä tämä yllättää. Asiakaskato on joo pieni, kun myydään taloyhtiöille ja yrityksille halpaan hintaan noita määrä-aikaisia sopimuksia, palataan noihin asiakasmääriin sitten kahden vuoden päästä kun ne sopimukset alkaa raukeamaan. Yllättävästi ette maininneet tuossa uudemmassakaan viestissänne mitään asiakastyytyväisyydestä, eli hip hurraa, taas on jonkun merkonomin excelissä taulukot parantuneet, ketä kiinnostaa asiakkaat ja niiden tyytyväisyys, kunhan ne maksaa meille!

Kaikkein jännintä on kylläkin tämä syyn vierittäminen googlen niskoille, kun meneehän se ihan maalaisjärjellä perille kenessä se vika on, jos sama palvelu toimii samasta sijainnista toisella liittymällä ja toisella ei? Uskomatonta kusetusta, koska tietääkseni Elisa ja DNA toimivat myös pohjoismaissa, eivätkä ne kärsi samoista ongelmista youtuben kanssa, kuin Sonera. Luuliko siellä viestin kirjoittaja hetkeäkään, että tuo selitys menisi läpi kenellekkään?

Nyt kun sitten rehvastellaan faktoilla niin antaa palaa:
FAKTA: Sonera mainostaa joka paikassa sadan ja tuhannen megan liittymiä. Suomalaisten keskivertainen netin nopeus nousee koko ajan.
FAKTA: Soneran liittymien keskivertainen youtuben latausnopeus on yhtä matalalla tasolla kuin asiakastyytyväisyys. Lisäfaktana mainittakoon, että ongelma on nyt ollut tiedossa teilläkin 1,5 vuotta, eikä edistystä ole tapahtunut ollenkaan.

http://i.imgur.com/yEsrS.jpg

Verratkaa lukuja, keskimääräinen latausnopeus soneran liittymistä on puolet Suomen keskiarvosta. Helsingin kaavio on näiden itä-helsinkiläisten soneran valokuituonnenpekkojen takia myös alhaisempi.

Jos te nyt oikeasti lopettaisitte sen selittelyn ja koodauksen delegoinnin googlelle ja vaikka tekisitte asialle jotain?
KooKoo kirjoitti:
[quote="KooKoo":3pa0lwt7]Juu, kyl on nopeus taas tipahtanu tuubissa.

Your average video speed at this location from Feb 29, 2012 to Mar 29, 2012 was 15.95 Mbps.

Pitkään oli average n. 22


Nyt taas noussut .. Your average video speed at this location from Mar 10, 2012 to Apr 5, 2012 was 25.15 Mbps.[/quote:3pa0lwt7]

Your average video speed at this location from Mar 31, 2012 to Apr 29, 2012 was 18.12 Mbps.

Näin se vaan menee (headbang)
Tulipas tässä katottua tätäkin pitkästä aikaa kun ihmettelin miksi youtube pätkii, syynä tosin oli IPV6-tunnelin katkeaminen hetkeksi (tunneli toiselta operaattorilta ja liikenne googlen palveluihin IPV6:n yli).

Tässä on ollut puhetta miksi muilla operaattoreilla ei vastaavia ongelmia ole niin yritän mutuilla syitä tähän.

Yksi syy tuntuu ainakin olevan se että Elisalla ja muistaakseni myös DNA:lla on verkossaan Googlen Global Cache clusteri. http://ggcadmin.google.com/ggc (Siinä muuten kätevä lomake jos Soneraa kiinnostaa myös.)

Yksinkertaistettuna youtube liikenne kulkee enimmäkseen näiden operaattoreiden sisäisessä verkossa kun suosittua videota ei tarvitse noutaa youtuben servereiltä kuin kerran.

Soneralla tätä cache serveriä/clusteria ei ole joten jokainen video tulee youtuben palvelimilta joten ei ihme että vähän ahdistaa kun ilmeisesti putket on mitoitettu turhan pieniksi.

Googlehan todennäköisesti maksaa TeliaSoneralla kaistastaan joten miksi sonera tekisi mitään kaistankulutuksen pienentämiseksi jota cachen sijoittaminen soneran verkkoon aiheuttaisi.

Vaikea sanoa sitten siihen mitään miksi Googlen ja TeliaSoneran välistä kapasiteettia ei ole vieläkään saatu kasvatettua ja miksei sitä alunperin saatu kasvatettua liikennemäärien lisääntymisen tahdissa.

Mutta siinä ainakin yksi mahdollinen syy miksi näitä ongelmia ei muilla operaattoreilla ole.
KooKoo kirjoitti:
[quote="KooKoo":buc6qo11][quote="KooKoo":buc6qo11]Juu, kyl on nopeus taas tipahtanu tuubissa.

Your average video speed at this location from Feb 29, 2012 to Mar 29, 2012 was 15.95 Mbps.

Pitkään oli average n. 22


Nyt taas noussut .. Your average video speed at this location from Mar 10, 2012 to Apr 5, 2012 was 25.15 Mbps.[/quote:buc6qo11]

Your average video speed at this location from Mar 31, 2012 to Apr 29, 2012 was 18.12 Mbps.

Näin se vaan menee (headbang)[/quote:buc6qo11]

Tuubin putous sen kun jatkuu (double headbang)

Your average video speed at this location from Apr 12, 2012 to May 11, 2012 was 14.52 Mbps.
Pari päivää menty taas etanavauhtia eli buffering pitkään ja sitten vasta näkyy videot. Meillä ei ole ennen ollut tätä ongelmaa vaan videot lähtenyt aina heti pyörimään.
Ei tätä paskaa ole enää kuin pari viikkoa jäljellä ja sitten muutan, mutta pakko vielä itkeä. Youtubesta kun tulee kaiken sortin live lähetyksiä eikä ole mitään toivoa katsoa...

Itsellä 100/10 valokaapeli ja tällä hetkellä nopeus 2mt... mitä v****a? sekä näin:

"Keskimääräinen videoiden yhteysnopeutesi tässä sijainnissa oli 7.48 Mt/s"
Näyttää samaa ongelmaa olevan Ruotsin pojillakin naapurissa: https://forum.tewss.telia.se/topic/6269-peeringproblem-med-youtube-langsamt-via-telia-snabbt-via-vpn/
Ei paljoa naurata kun ei edes 240p toimi enää välttämättä ollenkaan. Eli se surkein resoluutio joka on tarkoitettu joillekin 1990-luvun nettiliittymille. Bufferointia tarvii ja bufferointi ei välttämättä mene kuin pari senttiä eteenpäin kunnes pysähtyy ja jää odottelemaan. Sitten vaan play päälle ja katsotaan parikytsekuntia 240p legovideota, jymähdetään paikalleen, refreshataan koko youtubesivu ja yritetään muistaa mihin jäätiin. Tämän kun suorittaa viitisen kertaa tollasen kolmen minuutin aikana niin a vot, kyllä sitä pääsee paskaresolla ja pienellä kikkailulla näkemään sen 3 minuuttia videota puolen tunnin aikajaksolla. Tässäpä sitä 100-megaisen laajakaistaliittymän huumaa. Kiitos Sonera.
Manala kirjoitti:
Ei paljoa naurata kun ei edes 240p toimi enää välttämättä ollenkaan. Eli se surkein resoluutio joka on tarkoitettu joillekin 1990-luvun nettiliittymille. Bufferointia tarvii ja bufferointi ei välttämättä mene kuin pari senttiä eteenpäin kunnes pysähtyy ja jää odottelemaan.

Kun sitten muistaa miten Sonera mainostaa nopeasti toimivia nettiliittymiään TV:ssä, verraten huonosti toimivaan ruoansulatukseen, niin totuus on että Youtuben kohdalla Soneralla on suolistossa jotain todella pahasti pielessä.

Muistakaan mainita tästä Youtube-ongelmasta joka paikassa, aina kun tulee mahdollisuus. Joskushan Soneran on pakko maksaa vähän kaistasta ja poistaa Youtube-ummetus. Syksyllä voisi olla tulossa kissan pöydälle nostava ohjelma. 😃
Verkkoyhteyden toimivuus juutuubin suuntaan on yhtä satunnainen, kuin se, kuinka usein tuon kansainvälisen konsernin johdolle voi tulla mieleen, että koko konsernin olemassaolon tarkoitus on myös hieman muuta, kun olla rahapumppu omistajille.

Olisiko tulossa aika pistää tämä VDSL-modeemi myyntiin ja hankkia kotiin kaapelimodeemi? Pääsisi tuosta maailman toimimattomimmasta "asiakaspalvelustakin" eroon.

Uskoa ei kyllä paljon ole, että mitään olisi muuttumassa. Kesä ja lomakausi tulossa, joten kannattaisiko palata tähän syksymmällä. Jos täällä ei silloinkaan mitään muutu, niin ilmeisesti voidaan yhdistää kaksi palvelua samalle operaattorille siirtämällä nettiyhteys täältä pois.

Jos nyt syvemmin miettii, niin melko lailla ainoa asia, joka painaa vaakakupissa Soneran puolelle, on se, että samaan hintaan ei muilta pysty saamaan yhteyttä, jossa on 10 megan uplink...

P.S. Jos tähän lisäisi vielä sen, että Sonera on muistaakseni ainoa isompi operaattori, joka on rampauttanut palvelutarjonnan sulkemalla uutisryhmäpalvelimet, niin alkaa kyllä olla vaikeaa ymmärtää, miksi on pakko käyttä niiden palveluja, jos ei ole siihen pakottetu sijainnin yms. johdosta.
Onko Soneralla mennyt jotain "rikki", kun ainakin viime päivinä on juutuubista valunut kamaa sellaiseen vauhtiin, mitä ei ole koskaan ennen sattunut näkemään (siis 20+ megabitin vauhtia)?
Soneraa voi vain kiittää nopeasta "viankorjauksesta", kun tämä "ylinopeuden" ongelma poistui äkkiä jo muutamassa päivässä.

Lisäksi ruvettiin puhelimessa tyrkyttämään viihdepakettia - ikään kun ajatellen, että täman pitäisi olla se, joka korvaa muuhun sisältöön toimivuuden ongelmat...
FoggeR kirjoitti:

Mutta nyt, olisikohan jo aika tarjota sitä haluaville "eropakettia" tästä firmasta? Paketin ei tarvitse olla kummoisempi, kuin se että ei tarvitse alkaa kuluttajasuoja-asioilla uhkailemaan sitä kilttiä asiakaspalvelun henkilöä saadakseen määräaikaisen liittymänsä sopimuksen loppumaan.

Ehdotankin siis, antakaa ihmisten joiden mielestä ongelma haittaa heidän elämää, pistää soppari poikki ilman kustannuksia tai isompaa kädenvääntöä. Oli sopimus sitten määräaikainen tai ei.



Itse itseäni lainaten, olisko tähän mahdollista saada mitään kommenttia?
Hei! Googlen palveluissa mm. You Tubessa on esiintynyt hitautta ajoittain. Pahoittelemme asiakkaillemme tästä aiheutuvaa mielipahaa. Teemme tästä syystä läheistä yhteistyötä Googlen kanssa, jotta saisimme lisää kapasiteettia. Soneran palvelut kuitenkin toimivat normaalisti ja asiakkaamme saavat heille luvatun yhteysnopeuden. Emme ikävä kyllä voi vaikuttaa kolmannen osapuolen tarjoamien palvelujen nopeuteen, mutta teemme toki kaikkemme, että tilanne saataisiin ratkaistua.
Niinamari kirjoitti:
Hei! Googlen palveluissa mm. You Tubessa on esiintynyt hitautta ajoittain. Pahoittelemme asiakkaillemme tästä aiheutuvaa mielipahaa. Teemme tästä syystä läheistä yhteistyötä Googlen kanssa, jotta saisimme lisää kapasiteettia. Soneran palvelut kuitenkin toimivat normaalisti ja asiakkaamme saavat heille luvatun yhteysnopeuden. Emme ikävä kyllä voi vaikuttaa kolmannen osapuolen tarjoamien palvelujen nopeuteen, mutta teemme toki kaikkemme, että tilanne saataisiin ratkaistua.

Kiitos tästä samasta, mieltäylentävästä ja rohkaisevasta laulusta, jota me Soneran asiakkaat olemme saaneet nyt jo 84 eri kertaan kuulla sieltä asiakaspalvelun puolelta tässäkin keskusteluketjussa viimeisen kahden vuoden aikana.

Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa että kolmannen osapuolen Youtube toimii Saunalahden 0,5Mbit/s nettitikullani nopeammin kuin Soneran 100Mbit/s valokuituyhteydelläni. Tämäkin asia on todettu ja sanottu varmaan jo toistakymmentä kertaa tässä samassa keskusteluketjussa eri asiakkaiden puolelta perustuen heidän omiin kokemuksiinsa ja testauksiinsa. Silti teille tuntuu vain kerta toisensa jälkeen olevan niin kovin vaikea sisäistää ettei tämän vuoksi ihan kaikkea voi sysätä sinne kolmannen osapuolen niskaan. Vika on teissä, ei youtubessa. Turha vetkutella siinä löysässä hirressä.

Ymmärrän kyllä mitä pikkupomo on briiffissä käskenyt tänne naputtelemaan, mutta laulu alkaa jo olla aika vanha eikä enää kestä minkäänlaista kevyttäkään analyysia ilman että se näyttää pelkältä haistattelulta asiakkaita kohtaan.

Niin, piti taas täälläkin käydä kun kiikuttivat tänään uuden 55" "Smart-TV:n" kotiin. Tässä kun on youtube ja kaikki. Tai siis, olisi, jos olisi jonkinlainen siedettävä palveluntarjoaja, joka pystyisi tarjoamaan sellaisia internet-yhteyksiä, että niillä voisi Youtubea katsella. Mutta hei, kuvanlaatu on kyllä telkkarin kautta todella hieno kaikki ne 5-10 sekuntia kunnes pätkäisee! (Harmaa bufferimittari ei ehdi karkuun punaista play-mittaria, kuten niin moni Soneran asiakas on saanut tietokonepuolella huomata.) Tietokone yleensä herää ja jatkaa bufferoimista kun muistaa painaa pausea ja odottaa puoli tuntia, mutta Samsungin telkkari ikävä kyllä ei. Soneran pätkiminen tuubissa saa pahimmillaan koko TV:n simahtamaan ja käynnistymään uudelleen. En tiedä, kai noi nykypäivän televisiot odottaa toimiakseen oikein jotain yli 20kbit/s siirtonopeuksia palveluntarjoajalta päin tai jotain.
Niinamari kirjoitti:
Hei! Googlen palveluissa mm. You Tubessa on esiintynyt hitautta ajoittain. Pahoittelemme asiakkaillemme tästä aiheutuvaa mielipahaa. Teemme tästä syystä läheistä yhteistyötä Googlen kanssa, jotta saisimme lisää kapasiteettia. Soneran palvelut kuitenkin toimivat normaalisti ja asiakkaamme saavat heille luvatun yhteysnopeuden. Emme ikävä kyllä voi vaikuttaa kolmannen osapuolen tarjoamien palvelujen nopeuteen, mutta teemme toki kaikkemme, että tilanne saataisiin ratkaistua.


Eikö tää juttu ala käydä vähän vanhaks : D en enää edes jaksa avautua viestisi epäkohdista. Huoh.

Vastaa