Sonera Laajakaista ja Youtube


Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.

699 kommenttia

Mikähän hitto siinä on että "SONERAN LAAJAKAISTALLA KYYTI ON IHANAN TASAISTA" pätkäisee Youtube-videot alusta lähtien tasan 20 sec kohdalla jumiin??? Siitä se jatkuu sitten kun maltaa odotella. Mutta "kiva" ominaisuus.

Täällä himassa "mainio" 100/10M kuitu", ja oikeesti vimpan päälle teho-pc. Sitten kustannuspaikalla Datanet 4/4 M ja tehokas läppäri. Veikkaan että 90% asiakkaistanne omistaa paskempaa rautaa siinäkin.. Silti sama "20 sec kohdalla- halvaantuminen" näissä Tube- videoissa. Alkaa pikkuhiljaa...

Tosiaan, ihanan tasaisesti sukkaa oli sitte kuitu tai firman verkko!
Tääkin keskustelu taas hukkunut tänne... Edelleen siis ongelma päällä. Nyt käytän DNA:n 4/0,5 yhteyttä ja kaikki 1080p videot toimii täydellisesti. Soneralla ei toimi.
Soneran 100/5 yhteydellä toimi vielä puoli vuotta sitten 1080p jne. ihan pirun hyvin. Nyt ei edes 360p lataa kunnolla kaikkia videoita.
Puhelimeni puolimeganen pyörittää HD-videota paremmin.

En tiedä liittyykö ongelmaan, mutta https-sivustot tuntuu käyvän välillä hitaalla muutenkin.
Mikro kirjoitti:
Tääkin keskustelu taas hukkunut tänne... Edelleen siis ongelma päällä. Nyt käytän DNA:n 4/0,5 yhteyttä ja kaikki 1080p videot toimii täydellisesti. Soneralla ei toimi.

On selvää että ehdotettu lakiluonnos sopisi kuin nenä päähän Soneralle. Taitavat jo harjoitella tuota rajoittamista? Jospa siksi ei toimi Youtube?
Aivan toivotonta ollut taas viime päivät Youtuben käyttö iltaisin. Videot lähtevät latautumaan vasta monen minuutin odottamisen jälkeen ja sittenkin latautuvat hitaasti. Ja mitä tekee Sonera? No ei yhtään mitään! Kuten ei ole tehnyt tähänkään saakka!
nemo78 kirjoitti:
Aivan toivotonta ollut taas viime päivät Youtuben käyttö iltaisin. Videot lähtevät latautumaan vasta monen minuutin odottamisen jälkeen ja sittenkin latautuvat hitaasti. Ja mitä tekee Sonera? No ei v***u yhtään mitään! Kuten ei ole tehnyt tähänkään saakka!


Silloin kun ei osata (tai saada lupaa Ruotsista lisäinvestointiin kapasiteetin kasvattamiseksi??) tehdä mitään korjauksia, kannattaa piiloutua hiljaisuuden verhoon.

Ehkä ne aattelee jospa me asiakkaat ei jaksettais ruikuttaa samasta asiasta vuodesta toiseen.

"Hiljaista kuin Soneran aspan vastaukset kun Youtubesta valitetaan" lol
Sonera ruikuttaa Youtubesta jo ihan itse...

http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2013/06/11/youtube-rasittaa-yritysverkkoja/20138282/7
Luojan kiitos määräaikainen sopimukseni tämän firman kanssa on päättymässä. Olen ollut kyllä niin totaalisen pettynyt Soneraan, niin monessa eri asiassa, että sopimukseni päätyttyä en kusekkaan tähän suuntaan.
Reklamoidessani on uhattu lyödä luuri korvaan jos en muuta äänensävyäni. Eli ei saa olla närkästynyt, vaikka hommat kusee useammalla sektorilla ja luvatut asiat eivät pidä paikkaansa. Kun reklamoin tästä kusipää ämmästä, luvatiin Sonerasta olla minuun yhteydessä ja kertoa miten asian selvitys on yrityksen sisällä mennyt ja miten asiaa mahdollisesti minulle hyvitetään. Koskaan en puhelinsoittoa asian tiimoilta saanut ja tapahtuneesta on aikaa yli 6kk.
Tämä "asiakaspalvelun" robotti on sitten vain kirsikka todella mädän kakun päällä. Todella vastenmielinen tapa hoitaa asiakaspalvelua ja tuntuu siltä että se on laitettu käytännöksi vain siksi, että moni ihminen oikeasti luovuttaa puhelunsa kesken, kun ei tuon robotin kanssa asionnista tule yhtään mitään.
Sitten nämä jatkuvat yhteyden hidastelut ja nimenomaan ongelmat Youtuben kanssa.. Voi luoja. 100 megan netti MY ASS!
Opettakaa maksamillani rahoilla vaikka asiakaspalvelun robotille joku uusi lause, niin voitte väittää että asiaa on kehitetty parempaan suuntaan. Enää ei dollareita tästä taloudesta tälle yritykselle valu.
T: Kohta entinen asiakas.
Meik81 kirjoitti:
Luojan kiitos määräaikainen sopimukseni tämän firman kanssa on päättymässä.

Onneksi olkoon, on varmaan mahtava tunne!!

Joo, tuo Soneran asiakaspalvelun robottiosuus on perästä. Kävi sen kanssa hassu juttu kun naama punaisena karjuin sille (tiedän, hyödytöntä mutta kun vaihtoehdot eivät sopineet mikään) niin sieltä vastasi kesken ryöpytyksen ihmis-aspa. Kun en siis oikein koskaan käytä moista äänensävyä ja kieltä, niin naama punaisena pääsin vihdoin selittämään asiaani. Vinkiksi, jos odotatte, jopa sanomatta mitään, lopulta sieltä vastaa ihminen.

Valitettavasti tuo "robotti-aspa" lajittelemassa soittajia on jo yleistymään päin ja yleistyy jatkossakin. Yleensähän ne toimivat suht' ok.

Meik81 kirjoitti:
Olen ollut kyllä niin totaalisen pettynyt Soneraan, niin monessa eri asiassa, että sopimukseni päätyttyä en kusekkaan tähän suuntaan.

Olen kokenut tunteen useasti. Nyt kyllä muutettuani uuteen asuntoon, olen Youtube-ongelmia lukuunottamatta ollut tyytyväinen. Tai muotoillaanpa toisin, ongelmia ei ole ollut muuta kuin Youtuben kanssa iltaisin. Jopa monessa paikassa moitittu ZyXEL P-870HN-51B modeemi on pelannut hyvin eikä ole vaatinut mitään kikkailuja.
onko nyt joku yleinen ongelma kun lataa videon alkua 2minuuttia ja pätkii koko ajan??elokuussa entinen asiakas.
Onhan tämä nyt aivan ala-arvoista palvelua.. 8 meganen liittymä ja ei puhettakaan että 1080p tubea katsoisi, nyt on myös twitch.tv alkanut pätkiä vaikka laittaisi 240p streamiä.
Myös nyt parin päivän ajan on tube videot ladanneet ok 720p minuutin pari ja sitten tökkää ku seinään.

Huom.. ennen soneraa oli paikallinen liittymä myös 8 megalla eikä ollut 3 vuoden aikana MITÄÄN ongelmia, ei voi ku itkeä partaansa että meni tämän soneran ottamaan muutaman euron säästön takia.

Aivan varmasti viimeinen tuote soneralta ikinä.
No eipä katsella YouTube-videoita tänäänkään. Kiitos tästä Sonera!
Tervehdys!

Olemme tietoisia siitä, että asiakkaillamme on edelleen ajoittaisia ongelmia YouTuben kanssa. Tiedämme, että palvelu on tärkeä asiakkaillemme ja yritämme tehdä kaikkemme ongelman ratkaisemiseksi. Toivomme, että ratkaisu löytyy pian. Emme ole yksin tämän haasteen edessä, sillä verkkokapasiteetin tarve kasvaa jatkuvasti joka puolella maailmaa, koska ihmiset haluavat katsoa liikkuvaa kuvaa koko ajan enemmän ja enemmän.
Olen huomannut parannusta viime aikoina, muutaman viikon toiminut paremmin. Nyt voi katsoa jopa HD:na ilman suurempia pätkimisiä. Jotain on varmasti tehty?
Ajoittain pientä nykimistä itsellänikin havaittavissa, lataa kyllä hyvin videota mutta kuva nykii välillä.
Taitavat viihdepakettien omistajat, joiden liittymissä on tietenkin etuajo-oikeus, olla vielä kesälomilla. Kyllä se syksyn mittaan taas alkaa tökkiä kotoisasti. Älkää olko huolissanne 😉
wheany kirjoitti:
Joo, täälläkin on taas viimepäivinä ollut aivan erityisen surkeeta, videot ei usein käynnisty lainkaan (tai siis puolen minuutin odottelulla.) Joskus uudelleenlataus auttaa, joskus ei.

Nämä käppyrät näyttää aika nolon huonolta mun silmään:
http://i.imgur.com/UkjhqAo.png
http://i.imgur.com/o4K0mE3.png


Täytyy sanoa että tämän jälkeen asiat alkoi toimi taas paljon paremmin, youtuben nopeus on parantunut merkittävästi ja on ollut yleensä käyttökelpoinen, muutamia pätkimisiä lukuunottamatta. Edelleen pienenä onglmana on se, että videoiden alkua saa odottaa välillä liki 10 sekuntia.
Kertokaa nyt milloin tähän s.ytimg.com -ongelmaan tulee jotain ratkaisua? Taas kerran on tilanne se että Youtubeen ei tällä Soneran yhteydellä pääse ollenkaan, vaikka on välityspalvelimetkin päällä. Koko ajan vaan lupaillaan että "asiaa tutkitaan" ja "toivotaan että ongelmaan löydetään ratkaisu" mutta mitään ei tapahdu.
Hei Nemo78,

Toimiiko yhteys muuten normaalisti vai onko yhteydessä hidastelua tai pätkimistä?

Onko ongelmaa useammalla laitteella? Jos liittymässä esiintyy muutakin ongelmaa tai ongelmaa esiintyy useammalla laitteella, niin olitko testannut yhteyttä myös toisella modeemilla?

Mitkä välityspalvelimet sinulla on käytössä tällä hetkellä ja oletko kokeillut mikä tilaanne on ilman niitä? Mikä on käyttämäsi välityspalvelimen osoite?

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voisimme tarkistella tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Hei,

Itselläni käytössä Sonera valokuitupohjainen 100Mbit netti, taloyhtiön sisällä VSDL yhteys. Youtuben ja myös wikipedian käytössä tässä threadissa kuvatun kaltaista ongelmaa: Youtube-vidoiden pyörimään lähtö kestää ajoittain minuuttitolkulla. Reloadia spämmäten videot käynnistyy ajoittain nopeammin. Wikipediasivustolla minkä tahansa sivun lataaminen kestää ihan tolukttoman kauan.
Aiemmin käytössäni oli 100Mbit kaapelimodeemin kautta toimitettu yhteys (fyysisesti eri osoitteessa, muuton vuoksi vaihtui yhteydet), tuolloin vastaavaa ongelmaa ei ilmennyt. Muutenkin tämä nykyisen yhteyden DNS tuntuu tökkivän. Nettiosoitteen syöttämisen jälkeen tuntuu selvittelevän ip-osoitetta sekuntitolkulla ennen kuin löytää yhteyden. Muilla liittymillä (nettitikku, duunin netti yms) youtube ja wikipedia toimii ihan viiveettä. Traceroutit ja pingit sekä wikiin että tubeen näyttää ihan normaaleilta.
What gives?
Hei Hawtin,

Sinulla näyttäisi ainankin olevan Intenossasi vanhaa ohjelmistoa sisällä. Päivittelemme laitteen ohjelmiston nyt, niin voisit testailla myöhemmin illalla vaikuttaako se yhtään tuohon ongelmaan.
Hei,

Kiitos päivityksistä jos sellaisia tapahtui. Noilla ei tokikaan ollut minkäänlaista vaikutusta edellä kuvattuun ongelmaan.
Wikipedia on käytännössä käyttökelvoton ja youtuben käyttäminen yhtä tuskaa.
Mainittakoon, että soneran nettitikkun yhteydellä em. palvelut toimivat ongelmitta kaikilla koneilla, joilla ongelma esiintyy kiinteän yhteyden kautta. Ongelman ei siis pitäisi johtua omista koneistani...
Hei Hawtin,

Suosittelen että olet vikapalveluumme yhteydessä, niin selvitellään ongelmaa tarkemmin. Voit tehdä vikailmoituksen myös omien sivujen kautta.

Vastaa