Sonera Sopivan liittymätyypin vaihto


Hei

Minulla on tällä hetkellä Valtava-liittymä. Jos vaihdan sen pienempään niin miten hinnoittelu menee eli milloin minun kannattaa vaihto tehdä? Nykyisen liittymän laskutusjakso päättyy 11.9 eli silloin vielä on laskutusjakso ja 12.9 alkaa uusi.

Eli siis mitä joudun maksamaan kun vaihdan liittymätyyppiä, miten se lasketaan laskulle. Nykyinen liittymätyyppi on minulle liian iso koska soitan osan puheluista työnantajan liittymästä ja oman puhelimen käyttö varsinkin puheen osalta vähentynyt.

Ajattelin vaihtaa 29,9e maksavaan jossa 1200min, 1000 viestiä ja 21M netti.

Sitten tuosta ulkomaan käytöstä. Jos menen Tallinaan tai Ruotsiin Sopiva liittymällä niin mitenkään ei ole mahdollista, että minulle tulisi iso lasku siellä? Eli kytkeytyykö liittymä väkisin siihen verkkoon jossa käyttö on samanhintaista/kuuluu pakettiin? Voiko edes teoriassa vahingossa mennä väärään verkkoon?

13 kommenttia

Hei salmaster: Pakettien vaihtamisen ajankohdalla ei ole väliä, koska vaihdon yhteydessä uudet paketit astuvat voimaan heti. Seuraavalla laskulla veloitetaan uuden paketin mukaiset maksut eikä tule tuplalaskutusta.

Kun menet muihin pohjoismaihin (ei Islanti) tai Baltian maihin, niin puhelimesi kytkeytyy automaattisesti TeliaSoneran verkkoon eli yllätyslaskuja ei pääse syntymään.

TeliaSoneran verkkoja ovat Ruotsissa (Telia ja Sweden 3G), Norjassa (Netcom), Tanskassa (Telia), Virossa (EMT), Latviassa (LMT) ja Liettuassa (Omnitel).

Ohjeista ja vinkeistä löydät lisätietoja Sopivasta.
Siis ymmärränkö oikein?

Laskutuskausi alkoi 11.8 ja kestää 11.9 saakka. 11.8 alkaen ollut Valtava. Jos vaihdan nyt tai kuitenkin laskutuskauden aikana halvempaan niin lasku ajanjaksolta koskien pakettia on sen halvimman mukainen? Onko todella näin?

Sillä jos näin on niin sehän mahdollistaa kikkailun jossa ensin valitaan suuri paketti, lähinnä tiedonsiirron vuoksi ja käytetään melkein laskutuskauden loppuun. Ennen jakson päättymistä vaihdetaan halvempaan ja maksetaan sen halvemman mukaan. Puhe ja viesti ei tietenkään voita sillä jos menee yli sen halvemman paketin kohdalla yli menevät maksaa erikseen. Mutta nimenomaan datakäytön osalta asiakas voi kikkailla itselleen suuren datapaketin josta maksaakin sitten sen pienemmän mukaan.

Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa. Siksi asiaa piti kysyä sillä en todellakaan uskonut, että vain viimeisin paketti laskutetaan laskulla.
Ettei ole käynyt niin, että kertomani on jäänyt huomiotta palvelua tehdessä kun ei vastausta vielä tullut, tuoreempaan toiseen kysymykseen oli jo vastattu 😉
Ei ole käynyt, koska jostain luin että pakettia voi vaihtaa vain kerran laskutuskauden aikana.
En ole varma olenko ymmärtänyt oikein. Eli liittymätyyppiä voi vaihtaa kerran siis laskutuskaudessa?

Ja edellä olevasti kuten Olavi kertoi, muutos astuu voimaan heti Seuraavalla laskulla laskutetaan uuden paketin mukaiset maksut ja ei tule tuplaveloitusta.

Jos laskutuskausi on esim. 11.8-12.9 ja on Valtava. Annan Valtavan olla ja oletetaan sitä seuraavan laskutuskauden olevan 12.9-13.10. Kun 12.9 alkaa uusi kausi annan Valtavan olla ja vaihdan 12.10 sopivan paketin joka vastaa todellista kulutusta. 11.8-12.9 lasku on Valtava mutta ajalta 12.9-13.10 lasku onkin sen liittymätyypin mukainen joka vaihdetaan vastaamaan todellista kulutusta. Kuitenkin voin käyttää Valtavaa 12.9-12.10 lähinnä hyödyntäen datapakettia ja myös maksimoimalla toteutuneen puheen/viestit.

Kun uusi laskutuskausi alkaa taas eli 12.10-13.11 vaihdan 13.10 taas isomman paketin tilalle. Ja tätä kaavaa toistaen.

Mielestäni näin toimimalla minä vaihdan liittymätyypin kerran laskutuskaudessa ja tuplaveloitusta ei tule.
Mikä tässä nyt on ettei saa kahteen päivään vastausta asiaan kun samalla vastaatte muihin kysymyksiin samalla alueella?

Eli onko niin, että olen oikeassa tässä edellä mainitussa asiassa?
Kyllästynyt odottamaan. Vaihdoin nyt liittymätyyppia kuten edellä olen selostanut. Näkee kun laskut tulee, että miten meni.

Joka tapauksessa siihen tulee soveltaa niitä ehtoja jotka vallitsi nyt ihan sen varalta jos Sonera on muuttamassa nyt ehtoja mikäli löysin eräänlaisen porsaanreiän tässä.

Eli minä olen tulkinnut, että kun toimi aiemmin esitetyllä tavalla säästän liittymämaksuissa. Olavihan tänne jo varmisti ettei tule tuplalaskutusta.
Hei salmaster: Pahoittelut siitä, että olet joutunut odottamaan vastausta jonkin aikaa, kysymyksesi oli jostain syystä jäänyt huomaamatta.

Liittymän paketteja voi tosiaan vaihtaa kerran laskutuskaudessa. Kun paketti vaihdetaan, astuu heti voimaan uuden paketin hinnoittelu eikä siis tule päällekkäisiä kk-maksuja.
Piritta kirjoitti:
Hei salmaster: Pahoittelut siitä, että olet joutunut odottamaan vastausta jonkin aikaa, kysymyksesi oli jostain syystä jäänyt huomaamatta.

Liittymän paketteja voi tosiaan vaihtaa kerran laskutuskaudessa. Kun paketti vaihdetaan, astuu heti voimaan uuden paketin hinnoittelu eikä siis tule päällekkäisiä kk-maksuja.


Hei

Eli kun laskutuskausi on nyt 11.8-12.9 ja liittymätyyppinä oli sen alkaessa Valtava ja vaihdoin eilen Super-liittymään niin onko lasku koskien 11.8-12.9 ajalta 39,9e vai 24,9?
salmaster: Jos olet eilen vaihtanut liittymäsi Super-pakettiin, on hinta vaihtunut heti Super-paketin mukaiseksi saman tien ja hinta on silloin 29,90e/kk.

Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin tarkistaa vielä tulevan laskusi kk-maksun. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille. Asiakasnumerosi löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta.
Asiakasnumeo lisätty.
salmaster: Tarkistin liittymäsi tiedot asiakasnumerosi perusteella ja sinulla on nyt siis voimassa Fiksu-paketti + kokoisella netillä eli puhetta 600min, viestejä 250kpl, netti 21 Mbit/s = 24,90e/kk.

Eli paketti muuttunut heti, ja vain uuden paketin mukainen kk-maksu veloitetaan.
Hei!

Kiitos asian selvittämisestä!

Vastaa