Sonera Tietoturva/Muuttunut sovellus -huomautus

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Ihan vain tavallista tumpelompi käyttäjä (Laajakaista Ekstra, Windows XP, Tietoturvan Virusturva ja palomuuri käytössä + päivitysten ja tarkistusten pitäisi tapahtua automaattisesti; Tietoturvan uusi versio otettu käyttöön muutama päivä sitten) tässä kysyy, miksi Tietoturva läväyttää jatkuvasti näyttöön tuota Muuttunut sovellus -tekstiä. Tätä alkoi ilmetä jo muutama kuukausi sitten eli ennen uuden version käyttöönottoa. Kun en ole osannut muutakaan tehdä, olen uskaltautunut valitsemaan Salli, ja toivonut parasta. Ilmoituksia voi tulla viisikin peräjälkeen, ennen kuin pääsen eteenpäin.

Toinen asia: Harkinnassa on ollut siirtyminen Windows 7:n käyttöön. Toimiiko Tietoturva siinä? Ainakaan netti-informaatioissa tämä käyttöjärjestelmä ei ole mainittuna.

3 kommenttia

Kun tietokoneelle asennettu sovellus (ohjelma) muuttuu tai päivittyy, kysyy Sonera Tietoturva lupaa muuttuneen sovelluksen internetin käytölle. Samassa ikkunassa missä lupaa sovelluksen internetin käytölle kysytään on myös kohta, jossa 'luvan' voi tallentaa Sonera Tietoturvan asetuksiin, jolloin samaisen sovelluksen kohdalla ei yleensä kysytä lupaa jollei sovellus taas jossain vaiheessa muutu/päivity.

Sonera Tietoturva toimii Windows 7 käyttöjärjestelmässä. Tarkemmat laitteistovaatimukset löydät täältä.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Kiitos pikaisesta vastauksesta!
Tämä jatkokysymykseni paljastaa vielä paremmin tietojeni tason!

Itse päivitän ohjelmia/sovelluksia aktiivisesti hyvin harvoin, ja sen vuoksi tämä "muuttunut sovellus" -ilmoitus on aiheuttanut huolta. Onko siis nyt niin, että tämä ilmoitus tarkoittaa sovelluksentuottajan "omia aikojaan", "kulisseissa" tekemiä päivityksiä ja muutoksia, joihin on nyt sitten vain voitava luottaa eli sallia ne?

Näitä alkoi tulla muistaakseni vasta muutama kuukausi sitten? Muuttuiko Tietoturvassa silloin jokin, kun itse en ole ollut aktiivinen asetusten muuttaja?
Kun Sonera Tietoturva ilmoittaa jonkun sovelluksen muuttuneen ja kyselee, halutaanko sen verkkoliikenne sallia, yleensä tämä johtuu siitä, että ohjelmaan on tullut jokin päivitys, esimerkiksi siitä on tullut uusi versio. Jos itse ohjelma on sellainen, jonka tunnistat, voi sen verkkoliikenteen yleensä huoletta sallia. Tällöin kannattaa ikkunasta ruksata kohta 'Muista tämä asetus' tai vastaava. Jos sitä ei ruksaa, ei ohjelma mene sallittujen sovellusten listalle ja aina kun ohjelma avataan, tulee tietoturvaikkuna taas ruutuun.

Jos tuntuu kuitenkin, että kyseinen ikkuna tulee todella usein myös sellaisten sovellusten kohdalla, jotka eivät ole muuttuneet viime aikoina ja ohjelma löytyy Sonera Tietoturvasta sallittujen sovellusten listalta, on mahdollista että tietoturva ei toimi oikein. Silloin kannattaa kokeilla tietoturvan uudelleenasennusta. Uudelleenasennukseen löydät ohjeet täältä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa