Sonera viihde näkymään toisella reitittimellä?


Hei,

Minulla on Sonera Viihde käytössä, mutta sen mukana tuleva reititin ei riitä tarpeisiini vaan olen hankkinut toisen.
Käytössäni on D-Link DIR-868L mallinen reititin ja kiinnostaisi tietää onko mitään mahdollisuutta saada koti-tv:tä näkymään tuon reitittimen kautta?

18 kommenttia

Hei ollipeks,

Täältä keskustelupalstalta löytyy paljon aiheita asiasta mutta mitään suoraa ohjetta juuri kyseiselle laitteelle ei meidän kautta ole saatavilla. Minkälaisia ominaisuuksia tuosta meidän lähettämästä palvelureitittimestä puuttuu mitä olet jäänyt kaipaamaan ?
Pääasiassa reitittimen wlan ei ollut riittävän nopea/tehokas tarpeisiini, kun käytän pääasiassa langattoman verkon kautta tietokoneita,playstationia,telkkaria,puhelinta jne. niin tarvitsee olla riittävän järeä siltä osin.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Sonera Viihde näkyy jos asetukset ovat reitittimessäsi oikein. Siis jos reitittimesi tukee IPTV:tä
Moikka ollipeks,

Kuten olkitu tuossa mainitsikin, on Viihteen käyttäminen mahdollista myös muilla laitteilla. Virallisesti tuemme Intenon ja Thomsonin palvelureititintä, joten on sitten omalla vastuulla saada nuo asetukset kohdalleen ja homma pelittämään, jos jotain muuta laitetta haluaa käyttää. Yksi vaihtoehto on myös se, että laitetaan palvelureitittimestä 4. portti siltaavaksi ja sen perään laitat nopeamman reitittimen kotikäyttöä varten. Miltäs tuo kuulostaa?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Murossa on ratkaisu ongelmaan ja esimerkiksi Asus RT-N56U laitetaan seuraavat asetukset:

IPTV (LAN4) VID 252 PRIO 0

Muut kohdat voi kuvan mukaan jättää tyhjäksi. En ole vielä poistanut Intenoa käytöstä, joten ei ole vielä käytössä, kun LAN portteja ei tarpeeksi.
IPTV (LAN4) VID 252 PRIO 0


Tällä lähti iptv toimimaan, mutta netti ei toiminut enää millään laitteella. Löytyisiköhän jostain tietoa, mitä Asus rt-n66u:n kansa pitäisi laittaan Internet -kohdan VID ja PRIO arvoiksi?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Jossain ilmoitettiin VID 33 PRIO 0 arvoa, jota ei ole testattu. Kokeilemalla aina jos toimisi... Murossa saattaa olla apua tähän

"VPI/VCI arvot ovat 0/33" sanottiin ainakin yhessä Soneran asiakaspalvelun keskustelussa
Ei toiminut tuolla.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Sori... voin huomenna etsiä vastausta ja laittaa sen tänne
Olen tuota itsekin yrittänyt tänään selvittää, mutta aika kiven alla tuntuu olevan tieto tuosta Soneran internet VLAN tagista. IPTV:lle se on tuo 252. Yhteytenä minulla siis kuitu/ethernet.

Tai jos internet liikenteen kuuluu kulkea ilman VLAN tagia, niin sitten ongelma on routterissa, koska jättämällä kenttä tyhjäksi yhteys ei toimi.
Kaivelun tuloksena selvisi, että muu liikenne pitäisi kulkea tagaamattomana ja ongelma on asuksen firmiksessä. Pitää laittaa tuohon joku custom FW.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Voisiko siihen laittaa VLAN tagiksi 1 (oletus) esimerkiksi... se voisi ehkä sitten toimia ainakin teoriassa...
Käyttöliittymä antaa asettaa vain yhden VLAN tagin per portti. Tällä hetkellä FW:nä käytössä merlin build, jolla tuon tagin lisääminen samalle portille voisi onnistua jollain komennolla.

Kokeilin tuota intenon laitetta, mutta tuntui loppuvan puhti kesken kun siinä oli kiinni 2 laitetta kaapelilla ja 6 langattomasti. Periaatteessa kaikki toimii silläkin ok, mutta jossain tilanteissa netin käytössä tuntui ärsyttävää pikku viivettä ja hidastelua. Asensin asuksen routterin takaisin ja kaikki toimi taas ok.

Heitin toistaiseksi sonera viihteen mukana tulleet roippeet kaappiin lojumaan, kun en tuosta hyvin palvelleesta asuksen routterista halua luopua. Onneksi tuosta ei tarvitse maksaa ylimääräistä kuitunetin kanssa. Ehkä sitten lätkämatseja varten tulee erikseen viriteltyä nuo kiinni tilapäisesti.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Vika voi olla DNS palvelussa kun se ohjautuu Inteno laitteen kautta Soneran palvelimille (jossa ei käytännössä ole mittän hyötyä). Yksi vaihtoehto on että ohjaa ne suoraan Soneran DNS palvelimille.

Itselläni on Windows Server joka hoitaa DNS kyselyt, joten ei ainakaan minulle ole ongelmia. Langattoman verkon hoitaa Asus RT-N56U reititin, joten langaton verkkokaan ei puhti lopu kesken.

Minulla on vielä ollut ongelmana se että haluan kaksi julkista IP-osoitetta palvelimelle ja reitittimelle, mutta en ole vielä keksinyt miten saisin Asuksen reitittimessä sillatuksi osa porteista (erillinen kytkin on melkeinn turha laittaa väliin... ), joten olen pysynyt Intenon reitittimessä... vaikka ei kyllä toimi aina... Erityistä viivettä ei huomaa... toki jos kuorman määrä nousee kyllä aina sitä viivettä tulee... Jos siihen Intenon firmwareen saisi tehdä muutoksia.. niin siitä saisi ihan kelpo laitteen...
Tuo porttien siltaaminen ei tosiaan taida vakio firmiksellä onnistua, vaan vaatisi esim dd-wrt tai tomato firmiksen.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
zorb kirjoitti:
Tuo porttien siltaaminen ei tosiaan taida vakio firmiksellä onnistua, vaan vaatisi esim dd-wrt tai tomato firmiksen.


Voisi kokeilla suoraan Telnet yhteydellä... komentona ajaa sellainen... Googlettamalla pitäisi etsiä lisää tietoa....
Noita komentoja saa syötettyä myös merlinin fw:n käyttöliittymän kautta, mutta on vähän työläämpää jos enemmän ja pidempiä komentoja.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
zorb kirjoitti:
Noita komentoja saa syötettyä myös merlinin fw:n käyttöliittymän kautta, mutta on vähän työläämpää jos enemmän ja pidempiä komentoja.



No ei toisaalta väliä... kunhan toi Inteno ei vaan kaatuisi...

Onneksi sisäverkkoon ei ole vaikutusta jos Inteno kaatuisi... DHCP ja DNS kuitenkin toimivat Windows SRV...

Olen vain konffaillut Ciscon kytkimiä ja reitittimiä ... ja tässä on jotain random komentoja.

Vastaa