Sonerako sekoilee?

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Minulle tuli kännykkään viesti: "Hyvä asiakkaamme, kirjautuminen Omille Sivuille uudistui, ja vanha salasanasi ei ole enää käytössä. Jos kirjauduit puhelinnumerollasi Omille Sivuille tai minun Sonera-sovellukseen, niin pyydämme sinua luomaan Sonera tunnuksen, ja vaihtamaan salasanasi. Lue lisää http://www.sonera.fi/y". Sivua ei löydy.

Olen kirjautunut sähköposti osoitteella. Kun kirjautuu Omille sivulle niin siinä vaaditaan kirjautumista puhelin numerolla. Puhelin numerolla en pääse mutta vanhalla sähköpostiosoitteella ja vanhalla salasanalla pääsee.

Kun olin Omilla sivuilla niin tuli ilmoitus LUO SONERA TUNNUS jolla voit hallinnoida ...

Minä kirjoitin uudet salasanat pankkitunnusteiden kautta. Kehoitettiin, yhdistä omille sivuille. Uusilla sallasanoilla ei sinne päässyt, vanhoilla pääsi.

Nähtävästi tämä koski vain puhelinnumerolla kirjautuneita mutta miksi minuakin kehoitettiin vaihtamaan salasana.

7 kommenttia

Hei patelius2 !

Milloin tuo viesti sinulle tuli? Lähetämme asiakkaillemme tekstiviestillä tiedotteita, mutta en onnistunut löytämään tuon kaltaista viestiä, joka olisi asiakasjakelulla lähetetty. Linkistä puuttuu loppuosa, eli sillä ei oikealle sivulle pääse.

Jos ei verkkopankkitunnuksilla luotu tunnus toimi edelleenkään, niin voit olla yhteydessä Vikapalveluun: 0206 9 0101 ma–pe 8–20, la 9–16.30.
Mainitsemani tekstiviesti tuli 3.10 Klo13:14

Olisikohan tuo tekstiviesti huijausta. En kylläkään päässyt sille ...sonera.fi/y sivulle vaan sillä tuli Soneran kotisivulle ja sieltä pääsin vanhalla salasanalla Omalle sivulle.

Omille sivuille pääsen edelleen sähköpostiosoitteella ja vanhalla salasanalla.
Vaihdoin salasanan Omille sivuille. Edelleenkin pääsen Omille sivuille vain sähköpostiosoitteella vaikka kehitetaan kirjautumaan puhelinnumerolla.


Kun on vaihtanut salasanan Omille sivuille niin joutuu antamaan saman salasanan Live Mailille muuten ei sähköposti toimi.
Sonerapa hyvinkin. Varmaan.

Vaikuttaa sille, että Soneran (ja samalla myös TeleFinlandin) asiakasrekisterissä matkapuhelinliittymät, nettiliittymät ym. ovat omistajan alla, mutta jos haltija on toinen, niin haltija saa käsitellä hallitsemiaan liittymiä vanhaan tapaan liittymäkohtaisilla tunnuksilla.

Nyt joku Soneralla on keksinyt että nimetköön omistaja uuden tunnuksen ja salasanan omistamiensa liittymien yhteiseen käyttöön, mikä lopettaa osin aikaisempien tunnistautumistietojen tominnan. Paitsi Soneralla myös samaan konserniin kuuluvalla TeleFinlandilla.

Ei ota siitä Erkkikään selvää, vaikka tällainen pitäisi tehdä niin selväksi että sokea Reettakin sen näkee.

Jos olet kiinnostunut "Sonera Tunnuksen" luonnista, hae Googlella, Soneran oma haku on mitääntekemätön.

(Juu on niitä tunnuksentekokehotuksia tullut ja kun niitä noudattanut niin asiat menneet entistäkin enemmän sekaisin.)
Mulle tuli sama viesti, mutta viestissä oli linkki http://www.sonera.fi/yhdista Aika selkeä ohje tuolla sivulla. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jatkossa sun pitää kirjautua verkkopankkitunnuksilla luotavalla Sonera Tunnuksella jotta näet kaikki omistuksessasi olevat laajakaista ja matkapuhelinliittymäs.

Sonera tunnuksesta ei näytä olevan erillistä ohjetta, mutta täällä on kerrottu siitä tiivisti:

http://www5.sonera.fi/ohjeet/Omat_Sivut

Sonera tunnus on siis verkkopankkitunnuksilla luotava tunnus Soneran asiakkaille. Kun sillä kirjautuu, näkee kaikki omistamansa liittymät. On myös muita kirjautumiskeinoa, mutta niitä käyttäen ei näe kaikkia liittymiä.

Step-by-step ohje Sonera Tunnuksen luomiseen:

hhttp://www5.sonera.fi/ohjeet/Omat_Sivu ... B6ityminen
"Sonera Tunnuksen" luonti käy sivulla https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/Register

Opastusta on olevinaan sivuilla
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Omat_Sivut
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sonera_Tunnuksen_luominen_ja_unohtuneen_salasanan_uusiminen
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Omat_Sivut_rekister%C3%B6ityminen (ed. viestissä pieni kirjoitusvirhe)

Täällä http://www5.tele.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=942&sid=08ce69b1a4ba80f91ebd89971a07786c#p3790 moitin, ettei ohjeesta saa tolkkua ja että oli aika sikamaista että Sonera tunnuksen tekemisellä lakkasivat (samaan konserniin kuuluvan) TeleFinlandin tunnukset toimimasta.

Lyhyesti luonnehtien: Kun aikaisemmin liittymän tietoihin mentiin liittymän tunnuksislla, Sonera pakottaa nyt henkilöasiakkaat tekemään yhden tunnuksen, jolla pääsee kaikkien henkilön omistamien liittymien (matkapuhelin, laajakaista, kaapeliTV ym.) tietoihin. Järjestelmän tekeminen on Soneralla jonkin verran kesken ja erilaisia vaikeuksia ja kummallisuuksia esiintyy. Liittymän haltija, joka ei ole omistaja, ei tee Sonera tunnusta vaan menee liittymän tietoihin vanhaan tapaan liittymän tunnuksin. Kaikki vanhan tavan toiminnallisuus ei ehkä ole Sonera Tunnuksella käytössä tai en tehty toisella tavalla.
Hei aina !

Sonera Tunnus on tehty myös osaksi tietoturva-asioita silmälläpitäen. Matkapuhelinnumerolla kirjautuessa pääsee lähinnä tarkistamaan ja katsomaan liittymätietoja, mutta muutoksia varten tarvitaan kirjautuminen Sonera Tunnuksella, joka on siis liittymän omistajan luoma. Matkapuhelinnumerolla salasanan voi hakea myös liittymän käyttäjä.

Sonera Tunnus luodaan siis verkkopankkitunnuksilla, matkapuhelinnumeroa varten salasana saadaan teksiviestillä SALASANA numerosta 15400. Tämä toimii myös TeleFinlandin liittymällä.

TeleFinlandin Oma liittymään käy samat tunnukset, eli Sonera Tunnuksella voit käyttää myös sitä.

Vastaa