Soneran DNS serverit epäkunnossa?

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei,

Luin häiriötiedotteet enkä nähnyt siellä ilmoitusta että Soneran DNS palvelimessa olisi mitään vikaa. Minulla on extra 24M/2M yhteys ja minulla on nyt jo viikon ajan ilmennyt ongelmia DNS nimipalvelimien kanssa. Suoralla IP osoitteella sivustot hakeutuu luonnollisesti ihan hyvin, mutta aika ajoin normaalit www osoitteet antavat vain DNS erroria. Ongelma ei ole selaimissa, eikä omassa tietokoneessani. Olen testannut niin IE:llä, firefoxilla, kuin kahdella eri kannettavalla tietokoneella ja sama vika ilmenee kaikissa tapauksissa. Olen myös testannut toisella adsl modeemilla. Ongelman vakavuus vaihtelee päivittäin ja kelloajoittain. Joskus yhteys toimii ihan hyvin mutta sitten saattaa olla tunti tai kaksi jolloin mikään www osoite ei toimi. Asun itä-Helsingissä.

Onko siis soneran DNS palvelimissa jotain häiriöitä ja ollaanko niille mahdollisesti tekemässä jotain?

Voinko minä itse mahdollisesti tehdä jotain päästäkseni yli tästä ongelmasta?


Kiitos jo näin etukäteen.

4 kommenttia

Sama ongelma löytyy täältäkin.
Vastaavaa ongelmaa ei kyllä nimipalveluissamme ole havaittu. Liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus, jolla asian selvitys etenee. Vikailmoituksen voi jättää joko soittamalla vianrajausautomaattiin, tai Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Minulla oli (pääkaupunkiseudulla) sama kokemus. Alkoi kesken selainistunnon (ja windows-päivityksen) noin klo 10 niin että webbisivut antoivat network erroria eikä sähköpostiohjelma saanut yhteyttä sähköpostipalvelimeen. Kun käynnistin koneen ja ADSL-modeemin uudelleen ADSL-modeemi ei ollut saanut DNS-osoitteita. 12 tunnin kuluttua kokeillessa yhteydet toimivat taas
DNS-palvelimien viat ovat erittäin harvinaisia ja sellaisen sattuessa "mikään ei toimi". Edellinen Soneran DNS-palvelin vika jonka muistan oli muutama vuosi sitten ja silloin Teknisen Asiakaspalvelun eli nykyisen Vikapalvelun linjat ruuhkautuivat välittömästi erittäin suuren puhelumäärän takia.

Yksittäisen laajakaistaliittymän DNS-ongelmien vika on jossain muualla kuin DNS-palvelimilla, joten jos omat laitteet on toimiviksi testattu niin sen jälkeen ilmoitus toimimattomasta liittymästä Vikapalveluun.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa