Soneran LTE:n upload-nopeudet täyttä kuraa!

  • 11 December 2014
  • 17 kommenttia
  • 34 katselukertaa

Soneran ohjeissa (http://www5.sonera.fi/ohjeet/3G_ja_4G) lukee, että Soneran niinsanotussa "Aidossa 4G-verkossa" eli LTE-verkossa nopeuden yleinen vaihteluväli verkosta päätelaitteelle (eli download) on 10–80 Mbit/s ja päätelaitteelta verkkoon (eli upload) 5–30 Mbit/s.

Download-nopeudet ovat omissa testeissäni olleet 11,00–42,47 Mbit/s, joten ilmoitettu vaihteluväli on pitänyt jotenkuten paikkansa.

Upload-nopeudet ovat sensijaan olleet välillä 0,54–6,53 Mbit/s. Käsittämätöntä. Nopeudet ovat siis 5–10 kertaa luvattua hitaampia.

Mikrobitin testissä numerossa 3/2014 saatiin samansuuntaisia tuloksia. Soneran LTE-verkon upload-nopeudet jäivät valovuoden jälkeen kilpailijoista. Nopeudet pyörivät Soneralla 5 megan tuntumassa, kun kilpailijoilla nopeus oli 20–30 megaa.

Mikrobitin jutusta löytyy myös mielenkiintoinen tieto: Ainoana operaattorina Sonera on liittymissään rajoittanut upload-nopeuden. Meille toimitetussa liittymässä nopeus leikkautui viiden megabitin sekuntinopeuden kohdalla. Soneran mukaan kyse oli työtapaturmasta. Heidän olisi pitänyt toimittaa rajoittamaton liittymä. Soneralta myös todettiin, ettei upload-nopeuden rajoitus ole mikään kaikkia liittymiä koskeva linjanveto, vaan koskee vain osaa liittymiä.

Sonera on siis ilmeisesti rajoittanut juuri minun liittymäni upload-nopeutta keinotekoisesti. Miksi?

Laitetaan vielä nämä testitulokset tähän:

Päivä DL UL Ping
10.03.2014 22.43 11.00 01.30 88
11.03.2014 07.47 12.58 01.00 51
11.03.2014 07.50 11.67 01.38 45
11.03.2014 11.53 37.07 01.48 43
13.03.2014 14.00 34.48 06.53 54
14.03.2014 14.56 42.47 06.52 39
16.03.2014 17.31 25.16 02.27 57
16.03.2014 18.09 21.64 00.54 78

Tässä ovat kaikki LTE-verkossa tekemäni nopeusmittaukset, eli paikka vaihtelee mittausten välillä.

17 kommenttia

Hei Jjzo!

Kiitos erittäin hyvistä kysymyksistäsi.

Keskustelupalstan profiiliin tallentamasi liittymänumeron perusteella tarkistettuna sinulla on käytössäsi Sonera Sopiva Totaali -liittymä. Järjestelmissämme liittymäsi nettipaketin latausnopeus on 100 Mbit/s ja lähtevä nopeus (upload) on 50 Mbit/s koskien 4G-verkkoa (LTE) eli liittymäsi osalta Sonera ei ole rajoittanut nopeuksia. Kun liittymäsi käyttää 3G-verkkoa, on upload maksimissaan 5,8 Mbit/s.

Ilmoitetut nopeudet ovat teoreettisia maksiminopeuksia. Saavutettavat nopeudet riippuvat monestakin eri asiasta. Nettipaketin käytettävissä olevaan nopeuteen vaikuttavat mm. käytettävä verkko, yhtäaikaisten käyttäjien määrä ja päätelaitteen ominaisuudet.

Liittymäsi lähtevän liikenteen nopeutta ei siis ole rajoitettu nopeuteen 5 Mbit/s. Toisin on uusissa Sonera Liikkuva Netti -liittymissä, joissa upload on rajoitettu nopeuteen 5 Mbit/s viime vuoden kevään jälkeen tilatuissa nettitikkuliittymissä. Sonera Sopiva- ja Sonera Liikkuva Netti -liittymät eroavat toisistaan esim. uploadin osalta.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Vastaisitko Tapani vielä siihen että miksi Soneran nopeuden niin kauhean monessa paikassa ovat luvattoman heikkoja? Kuten esimerkissä, todellinen nopeus on 10 % luvatun vaihteluvälin minimistä?

Itselläni vielä heikompi tilanne kun luvattua 4G yhteyttä ei ole olemassakaan vaikka olen kuuluvuuskartan mukaan reippaasti 4G alueella.

Nopeuden suhteen olen saanut alkuperäisen kysyjän mukaisia nopeuksia silloin kun 4G verkkoon olen kytkeytynyt.
Minäkin kaipaisin edelleen vastausta siihen, miksi nopeudet ovat murto-osan luvatusta. Luvattu miniminopeus on 5 Mbit/s, mutta suurimman osan ajasta nopeudet ovat reippaasti hitaampia. Testasin nopeudet taas tänään, LTE:n upload 370 kbit/s. Se on huonompi kuin 3G-verkon upload samassa paikassa!

Jos nopeudessa ei tosiaan ole mitään rajoitusta, kuten Sonera väittää, niin Soneran verkossa on jotain vikaa.
Huhuu Tapani?
Kumma että Soneran asiantuntijat menevät ihan sanattomaksi kun pitäisi jotain sellaista kertoa mihin ei löydy enää selitystä kirjasta "Soneran tuhat ja yksi satua".
Hei Arski64 ja Jjzo!

Kiitos viesteistänne ja pahoittelen vastauksen viivästymistä.

Mikäli liittymienne nopeudet ovat alempia kuin liittymän palvelukuvauksessa mainitut vaihteluvälin alarajat, on syytä tutkia hidastelun aiheuttaja.

Jotta liittymistänne voidaan tehdä vikailmoitukset, voitte ottaa yhteyttä Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30. Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja ajankohtia, jolloin nopeus ei ole ollut palvelukuvauksen mukainen. Lisäksi tarvitaan tieto käytössänne olevista laitteista sekä tarkka osoite tai osoitteet, joissa hidasteluongelma ilmenee.

Voitte tehdä vikailmoituksen myös kirjautumalla Sonera Omille Sivuille osoitteessa www.sonera.fi/omatsivut . Sisäänkirjautumisen jälkeen valitaan oikea liittymä ja vikailmoituksen voi tehdä kohdasta "Tee vikailmoitus".


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Jätin vikailmoituksen hidastelusta eilen netin kautta Omilla sivuilla. Tänään Soneran vikapalvelu sitten soitti minulle.

Asiakaspalvelija oli sitä mieltä, että upload-nopeuden vaihteluväli on sekä Sonera Sopiva- että Liikkuva Netti -liittymissä LTE-verkossa 0,5–5 Mbit/s. Sanoin hänelle, että Soneran sivuilla mainitaan selkeästi, että upload-nopeuden vaihteluväli on Soneran LTE-verkossa 5–30 Mbit/s, eikä Sonera Sopivan liittymän tiedoissa ole mainintaa hitaammasta uploadista.

Tämän jälkeen asiakaspalvelija kysyi, haluanko irtisanoa liittymäni. En tietenkään halunnut lähteä irtisanomaan liittymääni kesken päivää puhelimitse. Kakien lisäksi puhelimeni on SIM-lukittu, minkä takia en voisi ottaa kilpailevan operaattiirin liittymää, vaikka irtisanoisinkin liittymäni.

Tämän jälkeen asiakaspalvelija sanoi, että hän selvittää upload-nopeudet tarkemmin ja soittaa minulle takaisin. Minulle yritettiinkin soittaa päivän aikana pari kertaa, mutta soitot tulivat sopimattomaan aikaan. Soitin sen takia itse Soneran vikapalveluun uudelleen.

Puheluuni vastasi aivan eri henkilö, jolle jouduin selittämään tilanteen uudelleen. Tämä toinen asiakaspalvelija oli sitä mieltä, että upload-nopeudet ovat aivan liian hitaat, ja niiden pitäisi olla normaalisti 5–30 Mbit/s. Hän kuitenkin sanoi, että yrittää saada alkuperäisen asiakaspalvelijan kiinni ja soittaa minulle myöhemmin takaisin.

Vähän yli puolen tunnin päästä tämä toinen asiakaspalvelija soitti takaisin, ja kertoi, että ei ollut saanut ensimmäistä asiakaspalvelijaa kiinni. Keskustelimme sen jälkeen liittymäni hitaista uploadeista. Asiakaspalvelija oli sitä mieltä, että koska uploadit ovat hitaampia kuin 5 Mbit/s, niin jossain täytyy olla vikaa. Hän tuli siihen tulokseen, että vika saattaa olla SIM-kortissa.

Saan siis toivottavasti postissa pian uuden SIM-kortin, ja uudella SIM-kortilla nopeudet ovat toivottavasti paremmat. Suhtaudun tähän kuitenkin epäilevästi sen takia, että ensimmäinen asiakaspalvelija sanoi minulle, että Sonera Sopivassa LTE:n uploadin vaihteluväli on 0,5–5 Mbit/s.

Onko todella niin, että Sonera Sopivassa LTE:n upload on tyypillisesti välillä 0,5–5 Mbit/s? Jos on, niin purkaako Sonera puhelimeni SIM-lukituksen, jotta voin vaihtaa kilpailevan operaattorin liittymään?
Hei Jjzo!

Pahoittelen, että olet saanut ristiriitaista tietoa Sonera Sopiva Totaali -liittymäsi lähtevän nettiliikenteen nopeudesta.

Viime vuoden kevään jälkeen hankituissa Sonera Liikkuva Netti 4G -liittymissä eli mobiililaajakaistaliittymissä on lähtevän liikenteen nopeudeksi rajoitettu 5 Mbit/s. Näitä liittymiä käytetään pääsääntöisesti nettitikuilla ja reitittimillä tai liittymän SIM-kortti on esimerkiksi tabletissa.

Sen sijaan Sonera Sopiva- eli puhelinliittymien lähtevän liikenteen nopeutta ei ole rajoitettu nopeuteen 5 Mbit/s. Esimerkiksi sinun liittymässäsi on käytössä seuraavat teoreettiset maksiminopeudet 4G-verkossa: latausnopeus (download) 100 Mbit/s ja lähtevän liikenteen nopeus (upload) 50 Mbit/s. Nämä nopeudet ovat siis teoreettisia maksiminopeuksia, mutta joka tapauksessa liittymäsi uploadia ei ole rajoitettu nopeuteen 5 Mbit/s.

Toivottavasti saat uuden SIM-kortin mahdollisimman pikaisesti, jotta pääset testaamaan uploadin nopeuksia. Mikäli uudellakaan SIM-kortilla upload ei paremmaksi muutu, on liittymästäsi syytä tehdä vikailmoitus, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat tutkia uploadin hidastelun syitä. Vikailmoituksen voit tehdä esimerkiksi soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Hei!

Kiitos tiedoista. Se ensimmäinen asiakaspalvelija itse asiassa soittikin minulle takaisin myöhemmin tänään, ja kertoi tarkistaneensa tiedot. Liittymän nopeutta ei siis ole rajoitettu.

Asiasta kirjattiin myös vikailmoitus, ja ongelmaa aletaan tutkimaan Soneralla.
Jotenkin on kutina, kun katsoo aloitusviestin testituloksia ja lukasee matkapuhelinfoorumilta tämän keskustelun, johon SoneraPartiokin on osallistunut, niin onko samasta asiasta kyse...
Toisaalta, mistä näistä selvää ottaa...
Hei Jjzo!


Hyvä juttu. Toivottavasti saadaan homma pelittämään mahdollisimman pian.
Sonera soitti minulle tänään ("vaihteeksi" taas keskellä päivää) ja kertoi, että vikailmoitus oli "tullut takaisin Soneran asiantuntijoilta". Kuulemma mittaukset on tehty kuuluvuuden reuna-alueella, ja Soneran verkossa ei siis ole vikaa, vaikka nopeudet ovatkin ala-arvoisia.

Asiakaspalvelu kertoi minulle, että tällaisessa ongelmatapauksessa on mahdollista purkaa liittymän määräaikaisuus. Tällöin minun olisi kuitenkin maksettava Soneralle puhelimesta 799 €. Tässä tapauksessa minun ei tarvitsisi kuitenkaan maksaa normaalia 100 € irtisanomismaksua.

Olen jo maksanut puhelimesta kaupassa 650 €. Miksi minun pitäisi maksaa 799 €, jotta pääsisin tästä vammaisesta Sonerasta eroon? Vaikuttaa huijaamiselta, että liittymän toimiessa huonosti vaaditaan vaan lisää maksuja.

Tänään muuten jouduin käyttämään melkein koko päivän GPRS-yhteyttä, sillä Soneralla ei 3G eikä 4G kuulunut. Onneksi kaverillani oli Saunalahden liittymä, niin hän pystyi jakamaan yhteyttään minulle. En todellakaan suosittelisi Soneraa kenellekään.

Alla on esimerkki bittinopeuksista erinomaisessa paikassa lähellä Soneran tukiasemaa. Jos tarkastellaan vasemmassa yläkulmassa näkyviä kuuluvuuspalkkeja ja download-nopeutta, niin kyseessä ei todellakaan voi olla "kuuluvuuden reuna-alue".
Tänään sitten saapui Soneralta minulle uusi SIM-kortti, jonka piti tuoda ratkaisu LTE-ongelmaan. SIM-kortti saatiin aktivoitua helposti.

Uuden SIM-kortin vaihdon jälkeen LTE ei ole toiminut enää lainkaan.

Odotan tosiaankin sitä päivää, jolloin tästä Sonerasta päästään lopullisesti eroon. Liittymäni on tällä hetkellä kallein mikä minulla on koskaan ollut, ja se toimii huonommin kuin mikään aikaisempi liittymäni.

Minulla oli Soneran kytkyliittymä kaksi vuotta, enkä ollut siihen lainkaan tyytyväinen 3G:n huonon toimivuuden vuoksi. Kun määräaikaisuus päättyi, niin huomasin, että Sonera lupasi LTE:n kuuluvan kotiosoitteessani ja lähialueilla, eivätkä muut operaattorit luvanneet samaa. Otin siis aikaisemmista huonoista kokemuksista huolimatta jälleen Soneran liittymän. Todellisuudessa LTE ei kuitenkaan kuulu kotonani – ei edes ulkona – ja lähialueilla se toimii erittäin huonosti, kuten ketjun aikaisemmista viesteistä voi lukea.

Jotta saisin sopimuksen purettua, Soneran asiakaspalvelu vaatii minun maksavan satojen eurojen suuruisia maksuja puhelimesta, joka on jo kertaalleen kokonaan maksettu. Ja tämä on siis asiakaspalvelun mukaan "inhimillinen vaihtoehto" jota tarjotaan, koska liittymässä on ollut ongelmia.

Näin törkeästi voi toimia ainoastaan Sonera.
Kirjoittaja Jjzo » 04 Huhti 2014, 21:30


Kovasti lähtisin väittämään, että tässä on syntynyt joku väärinkäsitys.

1. Jos olet laitteen maksanut, et varmasti joudu sitä maksamaan kahteen kertaan. Jos muuta väittävät, ota yhteys lakimieheen. Voisin kuitenkin 99% varmuudella väittää tämän olevan väärinkäsitys.

2. Jos puhelimesi on Soneralta Sonera rahoituksen kautta hankittu, ei vaikuta rahoituksen maksu millään tavalla liittymään. Pyyhi liittymällä vaikka ........, se ei muuta puhelimen maksua Sonera rahoituksen suhteen. Ne ovat kaksi eri asiaa.


Olet oikeutettu katkaisemaan kytky liittymäsi,
jos sopimuksen pitäminen voimassa on kohtuutonta jonkin erityisen syyn takia
(http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kytkykauppa/), mutta sinulla näyttäisi kuitenkin toimivan puhelimen netti kohtuullisesti. 60 mbit dowload ja 2 mbit upload.

Toki se varmasti harmittaa, jos luvatut nopeudet eivät toteudu, mutta harvoin tarvitset yli 2mbit uploadia. Ja 60 mbit download on se, mitä sonera lupaileekin.


~Nasse



Ps. Kokeile puhelimen boottausta. Se voi vika olla puhelimessakin. Jos kerrot puhelimesi mallin tarkkaan, voin antaa boottaus ohjeet. Huomioi kuitenkin, että teet (mahdollisen) boottauksen omalla vastuullasi.


Edit2. Vaihda puhelimeesi ystäväsi sim-kortti. Tee internet nopeuden testi uudestaan. Jos et saavuta nopeuksia, jotka ystäväsi saavuttaa, on vika puhelimessasi, jolloin toimita se huoltoon.
Hei Jjzo!

Tänään sitten saapui Soneralta minulle uusi SIM-kortti, jonka piti tuoda ratkaisu LTE-ongelmaan. SIM-kortti saatiin aktivoitua helposti.

Uuden SIM-kortin vaihdon jälkeen LTE ei ole toiminut enää lainkaan.


Onko vielä ongelmia kortin kanssa? Kortin vaihtaminen ei pitäisi tiputtaa lte-missään vaiheessa pois. Kannattaa tarkistaa asetukset, ettei muutoksia niihin ole tullut.
Hei!

Onko vielä ongelmia kortin kanssa? Kortin vaihtaminen ei pitäisi tiputtaa lte-missään vaiheessa pois. Kannattaa tarkistaa asetukset, ettei muutoksia niihin ole tullut.


Otin SIM-kortin puhelimesta pois ja laitoin sen uudestaan sinne muutaman kerran. Nollasin myös asetukset pari kertaa. Sen jälkeen LTE lähti kuin lähtikin taas toimimaan – tosin toimivuus on edelleen yhtä huono kuin ennenkin.

1. Jos olet laitteen maksanut, et varmasti joudu sitä maksamaan kahteen kertaan. Jos muuta väittävät, ota yhteys lakimieheen. Voisin kuitenkin 99% varmuudella väittää tämän olevan väärinkäsitys.


Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Asiakaspalvelu ei sanonut, että joutuisin maksamaan puhelimen toiseen kertaan, vaan että joutuisin maksamaan siitä 799 €. Olen jo maksanut n. 650 €, eli lisää maksettavaa tulisi n. 150 €. Tämä siitä huolimatta, että 650 € oli kaupassa laitteen täysi hinta, ja Omilla sivuilla lukee 0 € kohdassa "jäljellä olevat laitemaksut".

Edit2. Vaihda puhelimeesi ystäväsi sim-kortti. Tee internet nopeuden testi uudestaan. Jos et saavuta nopeuksia, jotka ystäväsi saavuttaa, on vika puhelimessasi, jolloin toimita se huoltoon.


Olen jo rajoittanut vian Soneran puolelle käyttämällä SIM-korttia toisessa laitteessa. Myös silloin nopeudet olivat ala-arvoisia. Sekä Elisan että Dna:n verkossa nopeudet olivat normaaleja.

Olet oikeutettu katkaisemaan kytky liittymäsi,
jos sopimuksen pitäminen voimassa on kohtuutonta jonkin erityisen syyn takia, mutta sinulla näyttäisi kuitenkin toimivan puhelimen netti kohtuullisesti. 60 mbit dowload ja 2 mbit upload.


Kunpa toimisikin. Tuo tulos 60/2 oli mitattu tukiaseman vieressä, ja yleensä upload on n. 0,1–0,9. Netti toimii usein 3G:llä paremmin kuin LTE:llä.
Sympatiat Jjzo:n puolella, mutta jatketaan, kun palveluntarjoaja (Sonera) ei saa asiaan tolkkua...

Aiemmin linkkaamani tieto matkapuhelinfoorumin palstalle ei näkojään tuonut helpostusta ongelmaan. Siellähän oli tieto, että...
24.3.2014
Sen verran väliaikatietona, että kävin vaihtamassa SIM-kortin SoneraKaupassa viikonloppuna ja sillä EI ollut mitään vaikutusta näihin LTE-nopeusongelmiin.

26.3.2014
Jokainen 100-megaisen LTE-liittymän omistaja voi kokeilla seuraavasti: buutatkaa puhelin LTE-verkossa ja data kulkee tämän jälkeen ihan normaalisti, eli sen verran kuin verkosta sillä hetkellä irti lähtee. Käyttäkää sen jälkeen puhelin kerran 3G:n puolella esim. soittamalla puhelu vaikka omaan vastaajaan. Tämän jälkeen puhelin palaa takaisin LTE-verkkoon kuten pitääkin, mutta dataprofiiliksi jää 3G Dual Carrier -profiili. Tästä seuraa se, että nopeus kuristetaan n. 42/7 megaan, kuten moni onkin huomannut. Eli luuri kyllä vaihtaa takaisin LTE-verkkoon, mutta Soneran verkon profiilinhallintasysteemi ei osaa syystä tai toisesta asettaa LTE-dataprofiilia käyttäjälle.

Johon SoneraPartio...
1.4.2014
Probleemassa on ja oli kyse siis päätelaitteen käyttäytymisessä tilanteessa, jossa se vaihtelee eri verkkojen välillä (4G->3G->4G). Laite ei aina saa sen hetkisen verkon maksiminopeutta, ennenkuin se on käynnistetty uudelleen ja laite on rekisteröitynyt uudelleen verkkoon.
2.4.2014
Hyviä uutisia, nyt tuli kuitti että korjaus on ajettu verkkoon joten nyt laitteiden pitäisi pöhistä normaalisti 4G-verkon nopeuksilla vaikka se olisi käynytkin välissä mutkan 3G:n puolella.

Tässä vaiheessa voi tietysti ihmetellä, miksi kyseistä asiaa käsiteltiin ja hoidettiin Soneran taholta ulkopuolisella foorumilla ja jopa saatiin korjaus ongelmaan...

Nasse93 kyselikin puhelimesi mallia, mutta sitä en kyllä löytänyt?

Nuo lte-nopeudet (800 / 1800 Mhz) voisi tietysti voisi testata reilusti kotiosoitteesi (mastosi) ulkopuolella, jolloin olisi "kättäpidempää" lähitaisteluun...

Yleisesti ottaen verkon signaalivoimakkuudet (tolpat) eivät kerro koko totuutta varsinkaan datan nopeuksista. Signaalin laatu on merkitsevä, varsinkin upload -nopeuksissa. Mahdolliset heijasteet tuottavat varsin hyvän voimakkuuden, mutta laadun kärsiessä myös datan nopeusvaihtelut voimistuvat.

Tarpeeksi kauan, kun on pelkän mobiiliyhteyden varassa (6. vuosi), niin pääsee "jujulle" ja saa haluamansa sekä maksaa oikeasta tuotteesta, niin sitten se vasta helpottaa.

Hyvillä mielillä olen seurannut ihmisten halukkuutta tarttua lte-tarjouksiin ja laitteiden pakotuksiin 4g-verkkoihin. Tavalliselle pulliaiselle on jäänyt dc-laitteilla 3g -verkoissa tilaa ja nopeudet ovat varsin hyviä...
Jjzo kirjoitti:
Netti toimii usein 3G:llä paremmin kuin LTE:llä.

Toisaalta kannattaa muistaa maston kapasiteeti datan ja puheluiden osalta. Kapasiteetin ylittyminen saattaa joskus aiheuttaa pientä hampaiden kiristymistä.

Sitten täytyy vielä muistuttaa verkon taajuusalueista, joiden käytettävyys määräytyy päätelaitteen ja liittymän ominaisuuksista sekä palveluntarjoajan (operaattori) tukiasemista. Näissäkin osalla ihmisissä (maksaja) on pureksimista ja varsinkaan puhelinmyyjät eivät todellakaan edesauta asian ymmärtämistä...

Sori Jjzo thread:in rosvoamisesta...

Edit. typoja perjantain kunniaksi.

Vastaa