Soneran Nettitikku ja onneton nopeus

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 1 katselukerta

Lähipiirin jäsen hankki hätäpäissään Soneran Nettitikun huhtikuun alussa. No yllättäen tikku ei toiminut ollenkaan siellä missä tikkua oli tarkoitus käyttää. Eli yhteyttä ei saanut, nopeus oli jopa kilobittien luokkaa (eli jopa wanha lankamodeemikin oli nopeampi), ja yleisin sivu netissä surffatessa oli "Sivua ei voi näyttää". Pikaratkaisuna annoin tälle henkilölle oman tikun, joka on erään toisen operaattorin tikku. Minulla tämän tikku on pelannut hyvin ja myös tällä henkilöllä tikku toimii. Pientä pätkimistä esiintyy tietysti, mutta ihan hyväksyttävällä tasolla. Ei se ADSL:kään aina niin hyvin toiminut....
Sen sijaan tämän Soneran Nettitikku ei sitten pelaa ollenkaan hyväksyttävällä tasolla. Tikku on malliltaan Nokian CS-15. Olen käyttänyt tikkua Soneran liittymällä eri puolella Suomea ja eri vuorokauden aikaan. Ja ei pelaa niin ei pelaa. Ongelmat on samat mitä yllä luettelin. Yritä siinä nyt luoda VPN-yhteyttä, kun nopeus kaikki 800 bit/s. Joskus tulee sitten sellaisia lyhyitä pyrähdyksiä jolloin sekunnin murto-osaksi nopeus voi nousta 2 Megaan.
No olen tietysti ollut aspaan ja vikaplaveluun yhteydessä. Mutta vikapalvelun tärkein tehtävä tuntuu olevan jonkun yli-ikäisen-nokian-romun kauppaaminen 24kk sopparilla. Se siitä vikapalvelusta.
Mitä helevettiä tämän kanssa nyt tekisi? Ei oikein huvita maksaa loppusopimusta palvelusta, joka on käytännössä käyttökelvoton. Ymmärän toki aspan väitteen, että nettitikku on tarkoitettu satunnaiseen surffailuun, vaikka Soneran myyjät sitä kauppaakin ADSL:n täysiverisenä vaihtoehtona. Kun ovat minulle kaupanneet, olen tuonut oma mielipiteeni voimakkaasti esille ja kauppanteko on loppunut lyhyeen. Mutta sitä en ymmärrä, miten Soneran verkko voi olla myöhään illallakin tukossa jossain korvessa (joka on 3G-alueella). Se ei mene jakeluun...
Itse Nokian tikku on kyllä toimiva, koska tikku ei ole lukittu (vaikka on kytkykauppa tikku)ja kokeilin kilpailijan liittymää tikussa (ja tein samalla sopimusrikkomuksen 😉 ) ja kyllä muuten data liikkui vanhaan hyvään totuttuun tapaan.
Laskun tekisi mieli jättää maksamatta, mutta seuraukset ovat sitten toinen asia...
Pitääkö tässä pakosta turvautua kuluttajaviranomaisiin.

2 kommenttia

Kannattaa käydä läpi seuraava Ohjeet ja Vinkit -sivumme artikkeli, josta voi olla apua liittymäsi hidasteluongelman selvittämiseen: Nettitikku toimii, mutta yhteys hidastelee tai pätkii

Ohjeen mukana on myös linkkejä eri nettitikkulaitteiden päivitystiedostoihin. Nokia CS-15 -laitteen päivitystiedosto löytyy tältä laitevalmistajan sivulta.

Jos ongelma kuitenkin jatkuu ohjeen toimenpiteiden jälkeenkin, kannattaa olla vielä yhteydessä matkapuhelinpuolemme vikapalveluun, 0206 90101 (mpm/pvm).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tikku on päivitetty ohjeen mukaan jo ennemmin ja on kokeiltu pakottaa tikku 3G-alueelle. 3G-alueelle pakotettuna netissä surffauksesta ei kertakaikkiaan tule ei niin sitte mitään. Liikenne on muutamia satoja bittijä sekunnissa yleensä ja tuloksena on että "Sivua ei voi näyttää".
Tällä hetkellä tikku on pakotettuna 2G:n puolelle, jotta surffailu onnistuisi edes jotenkin. Huvittavinta asiassa on se, että nyt tikku on käytännössä nopeampi vaikka tikku on yleensä GPRS verkossa (eli nyt päästään jo wanhan lankamodeemin tasolle). Joskus tikku on EDGE:nkin puolella, mutta se ei vaikuta nopeuteen.
Eli käytännössä nyt on käytössä GPRS-tikku.

Vikapalveluun olen ollut yhteydessä pariinkin otteseen ja ekalla kertaa sain tuon päivitysohjeen ja 3G-alueelle pakottamisohjeen. Tokalla kertaa sitten luvattiin asiasta iloitella eteenpäin ja sain jopa tekstarin, jossa ilmoitettiin "3G-kuuluvuustoiveesi on välitetty eteenpäin". Kokoajan olen kuitenkin toiminut "hyvässä kentässä".
Ja kummallakin kertaa vikapalvelun tytölle on hyvin tärkeää saada kaupattua jotain kytkypakettia.
Taitaa olla parempi heittää vesilintua koko Surinan liittymällä....

Vastaa