Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
atr_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Soneran laajakaistapalvelusta

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Asun kerrostalossa, jossa taloyhtiö on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa laajakaistaverkkoyhteyksien tarjoamisesta. Laajakaista tulee kiinteistöön tulee valokuituna, joka jatkuu asuntoihin VDSL2-tekniikkana puhelinkaapeleita pitkin. Hinta on 20 euroa kuukaudessa, mikä ei ole ollenkaan paha verrattuna DNA:n tarjoamaan 1 Mbit/s ADSL-yhteyteen, jonka hinta on 30 euroa / kk.

Toukokuun puolessa välissä luovuin vihdoin ja viimein tuosta kolme vuotta käytössä olleestani
DNA:n liittymästä, koska mielestäni sen hinta/laatusuhde ei ollut nykypäivää. DNA:n perus-ADSL-liittymän puolustukseksi on todettava, että se oli suhteellisen toimiva koko käyttöajan. DSL-yhteyden liikennöintinopeus oli koko käyttöajan sitä, mitä oli luvattu, eikä häiritseviä viipeitä ollut.
Tietenkin oli muutamia kertoja, jolloin DSL-yhteys oli lyhytaikaisesti poissa käytöstä. Mutta kuten sanottu, yhteydet pelasivat siten, kuten oli luvattu.

Toukokuun 21. päivä menin paikalliseen Sonera-myymälään avaamaan oman matkapuhelinliittymän
vanhan työpuhelinliittymän (numeron) tilalle. Matkapuhelinliittymän avauksessa ei ollut mitään
ongelmaa, koska matkapuhelinnumeroni juontaa juurensa 1990-luvun puoleen väliin ja NMT 900 -aikoihin. Eli numeroni on vanha Soneran, silloisen Telen, numero. Matkapuhelinliittymän siirron/sopimuksen teon jälkeen myyjä alkoi tarjoamaan verkkoyhteyksiä kotiin. Silloin muistiini palautui taloyhtiön tarjoama VDSL2-yhteys. Päätin siltä seisomalta vaihtaa DNA:n ADSL-liittymän Soneran VDSL2-liittymään. VDSL2-liittymän lisäksi myyjä tarjosi lisäpalveluna IPTV:tä (koti-TV). Koska myyjä kertoi IPTV:n tarjoavan HD-lähetyksiä ja mahdollisia (maksullisia) lisäkanavia ym. palveluja kiinnostuksen mukaan, päätin ottaa koti-TV -palvelun kaiken varalta tulevaisuutta ajatellen. Myyjä antoi luettavakseni sopimuksen ennen allekirjoitusta. Tässä kohtaa mokasin, koska en ollut riittävän tarkka kaiken asiakashässäkän keskellä. Olisi pitänyt huomata, että sopimuksessa nimenomaan mainittiin palvelun (koti-TV) olevan määräaikainen palvelu. Kuitenkin sopimuksen luettuani kysyin myyjältä suoraan, onko palvelu todellakin määräaikainen, johon myyjä vastasi epäsuorasti, että sopimuksen voi irtisanoa muuttotilanteessa. - Siis come on hei! Jos asiakas kysyy noinkin suoraan, onko palvelu määräaikainen, ja saa vastaukseksi epämääräisen ja kiertävän vastauksen, ei voi muuta kuin todeta,että olipa huono myyjä. Ettei vain myyjällä olisi ollut asiassa oma lehmä lehmä ojassa? - No joka tapauksessa oli oma moka, kun en lukenut sopimusta tarkkaan, mutta katson kuitenkin tulleeni huijatuksi ko. tilanteessa. Myyjä käytti tilannetta hyväksi ja pakkomyi minulle koti-TV -palvelun, joka ei todellakaan olisi ollut pakollinen hyödyke. Lähinnä oli mielessä, että olisin ainakin kokeillut sitä jonkin aikaa, minkä jälkeen olisin päättänyt, irtisanonko sen vai en.

VDSL2-tilausta tehdessäni sovittiin, että sen kytkentä tapahtuu vasta 21.6.2012, jotta voin
ensiksi rauhassa irtisanoa ja kytkeä pois DNA:n ADSL-liittymän. ADSL-liittymä kytkettiin pois 20.6.
sopimuksen mukaisesti. Kuitenkin sain 11.6. tekstiviestin, jossa sanottiin, että VDSL2-liittymän kytkentä tapahtuu 12.6., mikä ilmeisesti tapahtuikin. Kuitenkin asennuksen jälkeen VDSL2-päätelaite (Thomson tg789vn) ilmoitti, että DSL-linja ei ollut toiminnassa. Tein asiasta vikailmoituksen, ja keskiviikkona 20.6. asentaja kävi tarkistamassa tilanteen. Talojakamossa asuntoon vievät puhelinkaapelit oli kuulemma kytketty paikoilleen, mutta ne oli kuitenkin katkaistu hämäävästi pintapuoliselta katseelta piilossa. Asentajan korjattua kytkennän VDSL2-linja alkoi toimia. Päätelaite ilmoitti DSL-linjanopeuksiksi 103 Mbit/s downlinkille ja 12 Mbit/s uplinkille, eli linja näytti olevan kunnossa. Yhteys testattiin kummallakin asunnossa olevalla puhelinpistorasialla eikä ongelmia ollut. Linjanopeudet olivat samat kummassakin pistorasiassa. Viime viikolla (taisi olla tiistai 26.6.) downlink-nopeus putosi luokkaan 12 Mbit/s aivan itsestään, vaikka en ollut tehnyt yhtään mitään päätelaiteen asetuksille. Päätelaite oli koko ajan ollut kytkettynä samaan pistorasiaan eikä puhelinjatkojohtoa ollut kytketty. Perjantaina downlink-nopeus putosi arvoon 2,5 Mbit/s eikä päätelaite edelleenkään suostunut kytkeytymään IPTV-palvelimelle. Tein asiasta vikailmoituksen, johon sain vastauksen tekstiviestillä perjantaina 29.6. klo 19.30, että modeemi pitää olla kytkettynä ja päällä. - Viestin saapumisen aikaan en ollut paikan päällä käynnistämässä sammuttamaani modeemia. Päästyäni myöhemmin illalla kotiin käynnistin modeemin. Seuraavana päivänä, lauantaina, linjanopeudet palasivat normaaleiksi. Downlink-nopeuden arvo on vaihdellut välillä 95 - 103 Mbit/s ja uplink-nopeus on pysynyt lähes koko ajan arvossa 12 Mbit/s.

Tänään aamulla huomasin, että päätelaite oli mennyt tehdasasetuksiin. En tarkistanut, oliko laitteeseen
ladattu uusi firmware, vai oliko laite resetoitu tarkoituksella testimielessä. Muutamaa tuntia
myöhemmin sain tekstiviestin tekniseltä tuelta, jossa sanottiin, että vika ei ole verkossa vaan asuntoon
menevässä jakeluverkossa eli puhelinlinjassa. Neuvottiin olla käyttämättä haaroittimia ja kytkemällä
päätelaite lähimpään puhelinpistorasiaan, mikä sijaitsee yleensä asunnon eteisessä. - Niin minullakin.
Aika hupaisaa.Nimittäin asensin itse asuntoon lisäpistorasian, johon vedin kaapeloinnin MHS-kaapelilla toisesta asunnossa olevasta kiinteästä (eteisen) puhelinpistorasiasta. Lisäkaapelin pituus on noin 7,5 metriä eikä sillä tunnu juurikaan olevan vaikutusta xDSL-linjan liikennöintinopeuksiin. Liikennöintinopeudet ovat samat, olipa päätelaite kytketty mihin tahansa kolmesta asunnossa olevasta puhelinpistorasiasta. Asentaja on tarkistanut, että kaksi vanhaa kiinteää puhelinpistorasiaa on kytketty sarjaan. Asuntoon ilmeisestikin tulee ainoastaan yksi puhelinkaapelipari.

En tiedä, onko Thomsonin ominaisuus vai vika, mutta yhteys pätkii enemmän tai vähemmän koko ajan. Itse asiassa DSL-linja resetoituu vähän väliä. Tämä on helposti todennettavissa tarkistamalla Thomsonin päätelaitteen asetusten WWW-sivuilla olevat Broadband Connection / DSL Connection -asetukset. Tuosta löytyy muuttuja Uptime, joka kertoo suoraan, missä mennään, eli linja resetoituu vähintään muutaman kerran vuorokaudessa, vaikka ei tekisi mitään. Onko tämä tarkoituksenmukaista vai peräti tarkoituksellista? Jos xDSL-linjalle asetetut häiriön raja-arvot ylittyvät, mitä tapahtuu? Pitääkö xDSL-linja käynnistää uudestaan, jotta uudet raja-arvot tulevat voimaan, minkä seurauksena linjanopeus pienenee? Mikä laite tekee päätöksen resetoitumisesta, päätelaite vai DSLAM? Ärsyttävää tässä resetoinnissa on se, että yhteys on poikki sen ajan. Onko ongelma mahdollisesti vältettävissä toisella päätelaitteella? Voiko Thomsonin halutessaan palauttaa ja hankkia oman päätelaitteen, vai onko kaikissa tapauksissa otettava vastaan operaattorin päätelaite?

Onhan tämä on ollut sellaista nysväämistä, jossa pienistä ja ratkaistavissa olevista asioista - niin ainakin uskon - yritetään tehdä isoa ongelmaa. Samalla loppuasiakasta pidetään tyhmänä kuin saapasta. Ei tällaista vain ollut DNA:n asiakkaana. Omat sivut -palvelukin näyttää olevan alhaalla. Kiitos vaan kovasti tästä kaikesta.
3 vastausta
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Atr

Yhteyden ongelmista sinun kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme. Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Joissakin tapauksissa ongelmat voivat selittyä sillä että huoneistossa on kytkettynä useampi puhelinpistorasia. Vaikka niissä ei mitään laitteita ole kiinni, niin niistä silti voi aiheutua häiriötä linjoille.

Voit käyttää yhteydessäsi myös muita VDSL2 modeemeita, mutta KotiTV palvelu vaatii toimiakseen Thomson palvelureitittimen.

Voisit myös kokeilla palauttaa Thomson palvelureitittimen tehdasasetukset, jos siitä olisi apua ongelmaan. Ohjeet löydät oheet ja vinkit sivustoltamme.

Yhteyden pätkiminen ei ole siis missään nimessä normaalia ja mikäli kuvailemasi ongelmat yhteyden kanssa jatkuvat, niin suosittelen sinua olemaan yhteydessä vikapalveluumme, niin voimme selvittää ongelmaa.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
atr_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Tiistai 4.7.2012 klo 15.50. Thomson tg789vn ilmoittaa downlink-linjanopeudeksi 2,558 Mbit/s ja uplink-nopeudeksi 2,540 Mbit/s. IPTV jatkuvassa "Contacting DHCP server" -tilassa. Soneran nopeustesti antaa latausnopudeksi 2,48 Mbit/s ja lähetysnopeudeksi1,69 Mbit/s. Voisiko asiakaspalvelu kommentoida rakentavassa hengessä, mitä olisi paras tehdä tässä tilanteessa, kun on tullut varsin selvästi esille, että palvelun toimivuus ei vastaa sitä, mitä sen pitäisi olla? Soneran tekninen tuki on kommentoinut, että operaattorin puolelta kaikki ovat kunnossa. Jos ongelma on kiinteistön johdotuksissa, voiko loppuasiakasta vaatia olemaan vastuussa siitä? Mielestäni ei, vaan viime kädessä vastuu on taloyhtiöllä (ja isännöitsijällä). Eipä juuri ole kiinnostusta maksaa palvelusta, joka ei itsestäni riippumattomista syistä ole todellakaan sitä, mitä sen pitäisi olla.
Heikki-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 495 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei atr!

Kannattaa ehdottomasti ottaa uudestaan yhteyttä Tekniseen Asiakaspalveluumme ja jättää asiasta uusi vikailmoitus.

Toivottavasti ongelma saadaan nopeasti ratkaistua!
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa _http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista _http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä _http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Tämän osion uusimmat keskustelut