Soneran netti ja Thomson TG789 ip-osoitteen vaihtaminen

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Moro!

Eli semmosta asiaa lähin ihmettelemään, että kuinka saisin vaihdettua ip-osoitteeni kyseisellä modeemilla ja netti yhteydellä. Modeemin sammutus sekä cmd ipconfig /release & /renew eivät toimi, joten mikä avuksi?

3 kommenttia

Hei Nikihin,

Tarkoititko että haluaisit vaihtaa modeemisi julkisen IP-osoitteen vai jonkin sisäverkon IP-osoitteen?

Julkista IP-osoitetta et pääse itse vaihtamaan. Osoite tulee DHCP palvelimelta ja vaikka osoite on Dynaaminen, sen vaihtumiseen ei juurikaan pääse vaikuttamaan. Osoite voi vaihtua jos modeemi on esim. pidempään sammutettuna ja osoite menee DHCP:n vuokra-ajan päätyttyä toiselle laitteelle/liittymälle.

Sisäverkon IP-osoitteet tulevat Thomsonilta ja sisäverkon laitteiden IP-osoitteet jaetaan automaattisesti. Thomson jakaa ekalla yhteyskerralla laitteelle IP:n ja sama osoite jaetaan aina tälle laitteelle. Resetoinnin jälkeen laitteiden IP-osoitteet ovat todennäköisesti eri kuin ennen resetointia.

Hallinnassa on myös vaihtoehto, jolla voit "unohtaa" laitteen verkosta, jolloin laitteelle jaetaan seuraavalla kerralla seuraava vapaa IP-osoite. Tämä onnistuu Thomsonin hallinnasta. Hallinnan osoite on 192.168.1.1. Valitse Home Network >> Device >> Configure ja sitten Delete laitteen kohdalla.

Toinen vaihtoehto on on valita listalta kyseinen laite auki ja laitteen valikoista ottaa pois "Always use the same IP-address". Tällöin laite ei saa enää aina samaa osoitetta, vaan seuraavan vapaan osoitteen.

Täälläkin painamalla Delete näppäintä, kyseinen laite unohdetaan listalta.

Tässä on kuitenkin syytä huomioida, että IP-osoite ei vaihdu, mikäli käytetty osoite on jaettavien IP-osoitteiden listalla seuraava vapaa osoite.
Elikkä julkista IP osoitetta ei voi vaihtaa itse jos se ei vaihdu sammuttamalla / pitämällä modeemia suljettuna pidempää aikaa? Luin foorumeilta, että osa on pitänyt modeemia kiinni viikon eikä julkinen IP osoite ole muuttunut, joten sen vaihtaminen on mahdotonta itse?
Hei Nikihin,

Julkisen IP-osoitteen vaihtaminen ei tosiaan aivan helposti onnistu, mutta sitä voi kokeilla esim. niin että pitää modeemin yön aikana pois päältä. Jossakin vaiheessa osoite tulee todennäköisesti muuttumaan. Aikaa tämä voi kuitenkin viedä jonkin verran, joten nopeaa ratkaisua tähän ei siis ole tarjolla.

Vastaa