Tallentavan digiboksin omistajuus

  • 11 December 2014
  • 18 kommenttia
  • 21 katselukertaa

Jos Koti TV -tilauksessa tilaa 99 eurolla (tarjoushinta) tallentavan digiboksin, siirtyykö digiboksin omistajuus asiakkaalle? Asiasta ei ole mainintaa missään.

Jossain palstalla sanottiin, että mitkään koti TV -laitteet eivät siirry asiakkaan omistukseen. Tuntuisi kuitenkin erikoiselta, että Sonera myy fyysistä laitetta (tallentava digiboksi) kiinteällä kertamaksulla, mutta omistajuus ei siirtyisi ostajalle, ja vieläpä ilman että siitä mainitaan mitään markkinoinnissa? Sitä helposti nimittäin kuvittelee, että ostaessa laitteen, sen omistajuus siirtyisi ostotapahtuman jälkeen itselleen...

Tallentavan boksin omistaminen kiinnostaa siksi, että sillä voisi katsoa vuosien mittaan tallennettuja elokuvia/ohjelmia myös sen jälkeen, jos on sattunut vaihtamaan nettiliittymää/lopettanut Koti TV-tilauksen.

18 kommenttia

Moi!

Itsellä oli sama kysymys, kun tilasin Koti-Tv:n ja tallentavan boxin viime vuonna.

Olet saanut oikeaa tietoa. Digiboxin omistaa Sonera, eikä omistajuus koskaan siirry vaikka "ostaisitkin" tallentavan boxin.
Itseasiassa se mitä ostat on tallennusmahdollisuuden/tilan. Tallentava digiboxi kun ei yksiselitteisesti "tallenna" ohjelmia sinulla olevan digiboxin kovalevylle vaan myös Soneran päähän. Prosessi on paljon monimutkaisempi kuin mitä voisi päällepäin luulla.
Asiakassuhteen päätyttyä joudut palauttamaan laitteen takaisin Soneralle.

Osaavat varmasti selittää asiakaspalvelussa paremmin, jos maltat soittaa/jonottaa:)
Kiitos vastauksesta!

Mielestäni on hyvinkin kyseenalaista, että asia menee noin. Itse ainakin luulin ostaneeni laitteen, kun sen tilasin viime viikolla. Tilasin puhelimitse, eikä kukaan maininnut siitä, että omistajuus ei siirtyisi. Sitä ei myöskään mainita Soneran markkinointiviestinnässä, "Tarjous! Tallentava digiboksi 99€!" Mielestäni tuosta saa sellaisen kuvan, että laite olisi kaupan, ainakaan ei heti tulisi mieleen että kyseessä on vuokraus. Eihän laitteita vuokrata isolla kertamaksulla, vaan ne ostetaan silloin.

Ja Soneran on turha sanoa, että minun olisi pitänyt lukea pienellä präntätyt ehdot joita ei edes löydä netistä, varsinkin kun kyse on puhelinkaupasta. Kyllähän minä saisin tässä vaiheessa purkaa kaupan, mutta irtisanoin vanhan liittymän jne. hankalaks menee. Tallentava boksi, josta tallenteet ei poistu 90pv kuluttua, oli minulle tärkein syy ostaa palvelu.

Harhaanjohtavaa markkinointia, sanon minä.
JJulpero kirjoitti:
Jos Koti TV -tilauksessa tilaa 99 eurolla (tarjoushinta) tallentavan digiboksin, siirtyykö digiboksin omistajuus asiakkaalle? Asiasta ei ole mainintaa missään.


Koti TV:n laitteet ovat Soneran omaisuutta ja ne palautetaan takaisin Soneralle, jos Koti TV -palvelu lopetetaan. Tämä pätee sekä tavalliseen että kovalevyllä varustettuun IPTV-digiboksiin ja Koti TV:n mukana mahdollisesti tulleeseen palvelureitittimeen. Tallentavan Motorola VIP1963 -digiboksin 99 euron maksu on toimitusmaksu.

Kovalevyllä varustetulla Motorola VIP1963 IPTV-digiboksilla voi tallentaa ohjelmia sekä laitteen omalle levylle että verkkoon. Erona pelkään verkkotallennukseen on se, että kovalevylle voi tallentaa myös maksullisia kanavia. Se ei verkkotallennuksessa ole mahdollista.

Koti TV:n digiboksi ei toimi ilman Koti TV:lle konfiguroitua Sonera laajakaistaliittymää. Jos liittymän tai Koti TV -palvelun irtisanoo, ei Soneran toimittamalla IPTV-digiboksilla ole enää mitään käyttöä. Tämä johtuu siitä, että Koti TV ei ole pelkkä päätelaite, vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus, jossa palvelua tukeva verkkoyhteys on välttämätön osa toiminnan kannalta.
Kiitos vastauksesta.

"Tallentavan Motorola VIP1963 -digiboksin 99 euron maksu on toimitusmaksu."

Mielestäni asian tekee ongelmalliseksi kaksi seikkaa. Ensinnäkin markkinointi Soneran Internet-sivuilla. Ehdot ovat seuraavat. "TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa 11.1.–31.3.2011 uusille ja nykyisille Koti TV -asiakkaille tallentavan digiboksin hintaan 99 € (norm. 209,00 €). Edun saaminen edellyttää Koti TV –tilausta." Tuosta saa ehdottomasti sen kuvan, että laite saa omaksi. Missään ei sanota, että asia ei olisi niin.

Toiseksi on mielestäni kyseenalaista, että tallentavan digiboksin toimitusmaksu on moninkertainen tavalliseen digiboksiin nähden. Laitteet ovat kutakuinkin samankokoisia. Eroja käsittely- ja toimituskustannuksissa tuskin on oleellisesti. Väittäisin, että tässä tapauksessa asiakas maksaa tosiasiassa suuremman summan kalliimmasta laitteesta (vuokra kertamaksuna/hankinta) eikä laitteen toimituksesta, joten lienee kuluttajien harhaanjohtamista väittää maksua toimitusmaksuksi.

En ole ainoa, joka on mennyt lankaan. Tämän voi todeta mm. huuto.netin ilmoituksista, joissa myydään Koti TV boksia. Myyjät tuskin tietävät, etteivät omista laitetta (tai ettei se toimi ilman nettiä, mutta se taas on tarina erikseen). Osa on varmaan myös viritellyt laitetta, esim. vaihtanut suurempaan kovalevyyn jne. mikä ei tietenkään tule kyseeseen, jos ei laitetta omista.
JJulpero kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.

"Tallentavan Motorola VIP1963 -digiboksin 99 euron maksu on toimitusmaksu."

Mielestäni asian tekee ongelmalliseksi kaksi seikkaa. Ensinnäkin markkinointi Soneran Internet-sivuilla. Ehdot ovat seuraavat. "TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa 11.1.–31.3.2011 uusille ja nykyisille Koti TV -asiakkaille tallentavan digiboksin hintaan 99 € (norm. 209,00 €). Edun saaminen edellyttää Koti TV –tilausta." Tuosta saa ehdottomasti sen kuvan, että laite saa omaksi. Missään ei sanota, että asia ei olisi niin.


Olet aivan oikeassa. Jos sopimustekstissä olisi Soneran asiantuntija Tapion esiuttämä lisäys ja selvitys, asia ei olisi kiistanalainen. Nyt on. Asiasta voi siis riidellä la luulenpa että kuluttajaviranomaiset asettuisivat kuluttajan puolelle tässä asiassa. Asiakas saa siis halutessaan pitää itselleen jatkossa hyödyttömän tallentavan digiboksin sopimuksen päätyttyä, kunhan näkee riitelemisen vaivan. Voihan siitä hyödyntää vaikka sen kovalevyn toisessa laitteessa ;-)

Jos olisin Soneralla töissä, korjaisin sopimustekstin ajan tasalle. Asiakkaan harhauttaminen ei ole hyvää asiakaspalvelua, vaikka Soneran asiantuntija Tapion selitys on ihan järkeenkäypä. Se kun pitäisi olla myös sopimustekstissä. Tuo normaali hintaluokka 209,00 € on jo sitä luokkaa että jos sen maksaa, niin Sonera ei voine vaatia laitetta enää takaisin, sillä sillä saa jo tavallisen tallentavan digiboksin omaksi eikä sitä voi pitää minään toimitusmaksuna, koska toimitusmaksun suuruuden pitää liittyä toimittamisen kuluihin, ei toimitetun laitteen arvoon. Toimittaminen kun ei voi olla paljon kalliinpa oli laite kallis tai halpa, vaikka kuljettaisi kallista laitetta silkkihansikkain asiakkaan kotiin 😉
Itekkin tuota katselin, enkä kyllä missään nähnyt tekstiä että omistajuus ei vaihtuisi. Jos jossain vaiheessa olisin erehtynyt tuon laitteen ostamaan (tai siis maksamaan ylisuuren toimitusmaksun), riitauttaisin asian ilman muuta.

Niin tai toisaalta, voihan laitetta palautettaessa pistää itseltä parinsadan toimituskulumaksun soneralle päin, jos kerta sen toimittaminen oikeasti maksaisi sonerallekkin 209 euroa. Onneksi nyt saavat toimitettua 110 euroa halvemmalla.
Laitan palautetta Koti TV -tuotteesta vastaaville tahoille tässä ketjussa esille tulleista asioista. Kiitos palautteesta.
Kun tuota hinnastoa lukee, niin tästä käsittäisin että normaalisti tallentavan digiboksin saaminen (lainaksi) maksaa: 209€ + toimitusmaksu 29€ = 238€.

Itsekin harkitsin vakavasti tallentavan boksin hankkimista, mutta jos se on tuolla hintaa vain lainassa.. Eih.. Tuohon päälle 10,03€ kuukausimaksu laitteista. Tuleehan sille hintaa..

Kysymykseni on: mikä tässä tallennusominaisuudessa maksaa näin paljon?

Toimitusmaksu 29,00
Tallennusominaisuus 209,00
Kanavapaketin vaihto suurempaan kanavapakettiin 0,00
Rikkoutuneen tai hävinneen digiboksin uushankinta 98,80
Rikkoutuneen tai hävinneen palvelureitittimen uushankinta 67,35
Maksusuunnitelma 8,47
Maksukehotusmaksu 5,04
Laitteiden kuukausimaksu/kk 10,03

http://www.sonera.fi/tv/hinnasto/hinnat/2217/
Minä olen ruvennut miettimään että näinköhän sittenkään pidän tuota KotiTV:tä sen kuukausimaksuttoman jakson jälkeen. Ainakaan tallentavan boksin hankkimista joutuisi miettimään urakalla, kun siihen hintaan voi saada kaapeliverkkoon ihan kätevän tallennusboksin jolta saa tallenteet PC:lle, osaa tallentaa useampia kanavia, ja joka on sitten oma.

Ja tuo videovuokraus.. jos HD leffojen tarjoama pysyy yhtä nihkeänä tulevaisuudessakin (eli päivittyy hitaasti ja niitä on vähän), niin taitaa lentää tuo KotiTV pois tästä huushollista.

Mutta, onhan tässä noin 1.5v vielä aikaa odotella sitä ominaisuutta josta tuon 10e/kk jaksaisi maksaa. Eipä tuo toisaalta liian iso maksu ole. Toivottavasti esim. 1.5v kuluessa nettiliittymän ja fyysisen liittymän kytkykauppa vapautuu kilpailulle, jolloin on mahdollisuus kokeilla muitakin kuin Soneraa. Samaa toivoisin kaapeli-tv:llekin.. Ketäs pitikään äänestää että moinen tapahtuisi?
juhuri kirjoitti:
Kysymykseni on: mikä tässä tallennusominaisuudessa maksaa näin paljon?


Kiintolevyllä varustetun tallentavan Motorola VIP1963 IPTV-digiboksin toimitusmaksu on tämän hetkisen tarjouksen mukaiset 99 euroa. Tarjous on voimassa 31.3.2011 asti. Sen jälkeen voimaan tulevia tarjouskampanjoita ei ole vielä julkaistu, joten en tiedä jatkuuko tarjous maaliskuun jälkeen.
Tapio kirjoitti:
[quote="juhuri":1ykchf3j]Kysymykseni on: mikä tässä tallennusominaisuudessa maksaa näin paljon?


Kiintolevyllä varustetun tallentavan Motorola VIP1963 IPTV-digiboksin toimitusmaksu on tämän hetkisen tarjouksen mukaiset 99 euroa. Tarjous on voimassa 31.3.2011 asti. Sen jälkeen voimaan tulevia tarjouskampanjoita ei ole vielä julkaistu, joten en tiedä jatkuuko tarjous maaliskuun jälkeen.[/quote:1ykchf3j]

238€: Käytännössä asiakas maksaa laitteen hankintahinnan Soneran puolesta sekä postimaksut, mutta ei silti saa laittetta omaksi?

Onko laitetta mahdollista noutaa Soneralta? Paljonko tällöin toimitusmaksu on?
juhuri kirjoitti:
238€: Käytännössä asiakas maksaa laitteen hankintahinnan Soneran puolesta sekä postimaksut, mutta ei silti saa laittetta omaksi?


Uusille ja nykyisille asiakkaille Motorola VIP1963 IPTV:n toimitusmaksu on voimassa olevan avaustarjouksen* mukainen 99 euroa. Hinta on kaikille sama. Koti TV:n laitteiden toimitus on aina postin kautta.

*Nykyinen avaustarjous on voimassa 31.3.2011 asti.
Hei,
Nyt Soneran sivuilla osoitteessa http://www.sonera.fi/tv/tallennus+ja+hd-digiboksi lukeekin näin:

" Tarjous! Tallentava digiboksi hintaan 99 € + toimitusmaksu 29 €"

Digiboksi on 99€ ja toimitusmaksu 29€, aiemmin tuota 29€ maksua ei ollut. Onko tilanne muuttunut joltain osin? Onko laite näin ollen asiakkaan oma? (ei kai Sonera enää väitä että 99€ on toimitusmaksu, jos sen päälle tulee vielä erillinen 29€ toimitusmaksu)
Hinnanmuutoksesta huolimatta kaikki Koti TV -laitteet ovat jatkossakin Soneran omaisuutta.
Mikä 99€ maksu tällä hetkellä on sitten nimeltään?
JJulpero kirjoitti:
Mikä 99€ maksu tällä hetkellä on sitten nimeltään?


Se 99 euroa veloitetaan siitä, että asiakas saa kiintolevyllä varustetun tallentimen Koti TV -palveluun. Sillä voi tallentaa maksukavania, joiden tallentaminen ei ole mahdollista verkkotallennuksessa. Kutsuttakoon 99 euron summaa vaikka termillä hinta tallentavan digiboxin käyttöoikeudesta.

Mitä kauemmin Koti TV -palvelua pitää, sitä halvemmaksi tallentavan IPTV-digiboksin käyttö 99 euron summan puolesta muodostuu, jos ajattelee summan jakautuvan käyttökuukausien mukaan. Auttaisiko tämä ajatusmalli hyväksymään helpommin 99 euron maksun? Koti TV -palvelu itse on avaustarjouksen mukaisesti 0 euroa/kk ensimmäiset 24 kuukautta.

Korostan vielä että Motorola VIP1963 ei toimi ellei se ole kytketty Koti TV -palvelua tukevaan laajakaistaliittymään eli laitteella ei ole käyttööä jos Koti TV irtisanotaan.
Aiemmin sanoit, että maksu on toimitusmaksu. Netissä se on pelkästään hinta. Nyt sanot että se on "vaikka" hinta tallentavan digiboksin käyttöoikeudesta.

Et selvästi ymmärrä mikä tässä on ongelma. Ei minulla ole ongelmaa hyväksyä 99e maksua kahden vuoden käytöstä. Maksan (maksoin) sen ihan mielelläni, arvokas lisä palveluun. Asiasta olisi vaan syytä mainita jossain. Jos en olisi kaivanut tietoa itse esille, ei olisi mitenkään käynyt ilmi etten omista laitetta.

Aivan sama vaikka laitteella ei tekisikään mitään koti tv tilauksen jälkeen, voisihan sitä vaikka yrittää muokata laitteen firmwarea että se toimis muissa palveluissa, tai käyttää osia kuten hdmi-kaapelia ja kovalevyä muuhun käyttöön. Tai myydä toiselle koti tv asiakkaalle. Saahan esim. Welholtakin paremmilla ominaisuuksilla kaapelimodeemin lisämaksusta, ja siinä todellakin omistusoikeus siirtyy vaikkei laitteella tekisikään mitään lopetettuaan Welhon palvelut. Mitä joutuisin korvaamaan Soneralle jos laitetta ei sopimuksen jälkeen löytyisikään?

Ihmiset ei vaan tykkää tulla kusetetuksi. Ihmisillä on periaatteita. Soneralta asian korjaaminen ei vaatisi mitään muuta kuin sen, että lisää maininnan asiasta markkinointimateriaaleihin, nettitilauslomakkeen ehtoihin ja ohjeistaa puhelinmyyjät mainitsemaan asiasta. Tai vaihtoehtoisesti sonera voi siirtää laitteen omistuksen asiakkaalle, tuskinpa sonera pari vuotta käytetyillä sitten jo vanhentunutta teknologiaa olevilla purkeilla mitään tekee.
JJulpero kirjoitti:
. Mitä joutuisin korvaamaan Soneralle jos laitetta ei sopimuksen jälkeen löytyisikään?


Hinnaston mukaan "Rikkoutuneen tai hävinneen digiboksin uushankinta 98,80€"

Eli teoriassa laitteen saa omaksi tarjousaikaan 200 eurolla, tarjousajan ulkopuolella 300 eurolla (jos näin haluaa ajatella).

Vastaa