Taloyhtiön laajakaistatekniikka uudistuu


Joopa joo, uudistivat niin tehokkaasti että yhteys on poikki, soneralla ei ilmeisesti olla töissä viikonloppuisin, tein vikailmoituksen perjantaina ja sen mukaan liittymässäni on vikaa, sain tekstarin vikiksestä, mutta eipä ole otettu yhteyttä. Welho on onneksi vielä muutaman päivän, säilyi rauha teinin kanssa :)

1.12.2010 klo 16:25
MIKSI kukaan ei ole ottanut yhteyttä, laajakaista extran yhteys on edelleen poikki!!!!
vikailmoituksen numero 5774481

27 kommenttia

Pakko nostaa tätäkin, Soneraaaa ottakaa yhteyttä
Laajakaistaliittymän viasta voi ilmoittaa Vikapalveluun puhelimitse arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 9-16.30, avoinnaoloaikojen ulkopuolella auttaa myös vianrajausautomaatti. Vikatilanteita korjataan arkisin 8-16 välisenä aikana.

Liittymäsi vika on tutkittu, mutta sen korjaus on vielä kesken ja vaatii asentajan käynnin. Asentaja soittaa sinulle, jos hän tarvitsee esimerkiksi lisätietoja.
Sain aamulla puhelun jossa kerrottiin että vikaa ollaan korjaamassa ja että minuun otetaan yhteyttä taholta joka vikaa korjaa, ei otettu, huomenna onkin sitten yhteys ollut viikon veks. Taitaa olla hankalampi vika kyseessä.
MILLOIN vika korjataan? olisi kiva saada väliaikainfoa!
Ei sieltä mitään väliaikatietoa saa. Viikon ollut nyt meillä pois eikä juuri lopettamani puhelun mukaan mitään uutta tietoa ole. Surkeaa toimintaa Soneralta. Ovat vissiin ahnehtineet liikaa noita taloyhtiöitä ja hommat pissii nyt kintuille.
Mitenkäs tämä muuten huomioidaan laskutuksessa??
Miten tämä on mahdollista ettei oteta yhteyttä ja kerrota missä vika on ja kuinka kauan korjaaminen kestää?
TPN kirjoitti:
Pakko nostaa tätäkin, Soneraaaa ottakaa yhteyttä


Vastaamme viestiketjuihin aikajärjestyksessä, joten ketjun "uppiminen" siirtää sen aina jonon hännille.

Laajakaistaliittymäsi kytkentä verkossa on mennyt tarkistettavaksi. Tutkin tapausta tarkemmin maanantaina ja palaan asiaan tässä ketjussa.

Yksi kysymys: onko yhteys nyt kokonaan poikki vai toimiva, mutta hitaampi kuin tilattu?
Yhteys nousee, mutta sivustoille ei pääse kirjautumaan, facebook, gmail, luukku, jäävät vain hengaamaan,
avoinna olevan sivuston refresh tekee saman, eli sekin lakkaa sitten toimimasta.
Saamani tiedon mukaan laajakaistaliittymäsi kytkentä on korjattu eilen 13.12. Tästä ei välttämättä ole tullut sinulle kuittausta, koska työ on mennyt poikkeuksellista reittiä Soneralla. Normaalisti valmistunut vikailmoitus ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestinä, joskus soittamalla.
Tapio kirjoitti:
Saamani tiedon mukaan laajakaistaliittymäsi kytkentä on korjattu eilen 13.12. Tästä ei välttämättä ole tullut sinulle kuittausta, koska työ on mennyt poikkeuksellista reittiä Soneralla. Normaalisti valmistunut vikailmoitus ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestinä, joskus soittamalla.


Ei liittymä ole korjaantunut, samaa vikaa edelleen, pitääkö nyt tehdä uusi vikailmoitus?
TPN kirjoitti:
Ei liittymä ole korjaantunut, samaa vikaa edelleen, pitääkö nyt tehdä uusi vikailmoitus?


Uusi vikailmoitus on tarpeen, ellei yhteys vieläkään toimi oikein.

Voisin tarkistaa mitä liittymän suhteen on tapahtunut, jos tietäisin mistä liittymästä on kyse. Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilanteen ja vastata mahdollisesti tarkemmin. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.
Hei,

Asiakasnumeroa en löydä mistään, ainuttakaan laskua ei ole vielä tullut :)

Mutta ekasta vikailmoituksesta sain tekstarilla liittymän numeron: 346-xxxxxx
Tein uuden vikailmoituksen soneran sivuilata, mutta siitä ei ole vielä tullut tekstaria eikä muutakaan vahvistusta.
Ilman väliviivaa liittymä on 346xxxxxx
Liittymäsi tilanteesta löytyy ristiriitaista tietoa. Palaan asiaan tarkemmalla vastauksella tässä ketjussa kun tiedän itse asiasta enemmän.
Toivon että pian selviää mikä on vikana, kokeilen joulun pyhinä konffailla systeemit uusiksi, jos vaikka auttaisi, epäilen vahvasti...
Ilmoitan tuloksen tänne.
Alan olemaan hyvin väsynyt tähän toimimattomuuteen, mitkään temput ei auttaneet 😞

Toivon että soneralta otettaisiin yhteyttä, jos tätä ei saa kuntoon, pudotan nopeuden tasolle jolta ei laskuteta ja otan toimivan laajakaista muualta.
Mulla ihan sama tilanne ja kirjeessä vielä luki, että Onneksi olkoon! Just 17.12.2010 tekivät "pienen" muutoksen ja sen jälkeen ollut kaput. Mä en kyllä Sonerasta ajattele mitään hyvää nyt.
Taloyhtiön tekniikkaa uudistettiin tuli mahdolliseksi saada 100/10 vdsl2
entisen 24/2 tilalle, en halunnut muutosta koska yhteys toimi loistavasti, nyt ei toimi, ei edes sonera internet avustaja toimi yhteydellä, jää luuppiin...

Broadcom 4313 802.11b/g on vaikeuksia kommunikoida langattoman verkkoyhteyden kanssa.

On tälle mitään tehtävissä, auttaako jos nopeuden pudottaa 10/10 nopeudelle,
käytössä adsl2 modeemi.
TPN kirjoitti:
Toivon että pian selviää mikä on vikana, kokeilen joulun pyhinä konffailla systeemit uusiksi, jos vaikka auttaisi, epäilen vahvasti...


Laajakaista Extra - littymäsi konfiguraatiota verkossa on tänä päivänä muutettu. Liittymän fyysistä kytkentää korjattiin aikaisemmin joulukuun puolella. Toivottavasti yhteys toimii nyt hyvin.
Testattu tänään klo 16:55, ei toimi.
TPN kirjoitti:
Testattu tänään klo 16:55, ei toimi.


Nyt 5.1. klo 17:15 liittymässä on ADSL-modeemi verkossa ja modeemin muodostaman yhteyden nopeudet ovat noin 24/1 Mbit/s. Liittymässä oleva verkkosovitin (ilmeisesti ADSL-modeemi) saa ulkoverkon IP-osoitteen Soneran verkosta. Yhteys näyttää toimivalta, ellei sitä ole sitten kytketty väärään asuntoon ja linjoilla näkyy toisen käyttäjän modeemi.

Jos yhteys ei toimi lainkaan, tee vikailmoitus soittamalla Vikapalvelun numeroon 0206 90101. Loppuun asti viety puhelu generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee Vikapalvelun hoidettavaksi.

-------------

Sellainen havainto vielä, että ADSL-modeemisi (sikäli kun liittymä on kytketty oikeaan asuntoon) muodostaa lähtevän datan kaistan nopeudella 1 Mbit/s. Nopeusluokan 24/2M täysi hyödyntäminen vaatii että modeemi käyttää ADSL-yhteyteen standardia Annex M (ITU G.992.5). Muilla ADSL-standardeilla ei lähtevän datan 2 Mbit/s nopeus ole mahdollinen, vaan nopeus jää noin 1 Mbit/s tasolle. Jos modeemi ei automaattisesti ota asetusta käyttöön laitteen uudelleenkäynnistyksen tai resetoinnin jälkeen, on ADSL-standardi on määriteltävissä modeemin hallinnan kautta.
En kyllä käsitä mistä ongelmat johtuu, nyt pääsen soneran yhteydellä vastaamaan tähän viestiin, mutta facebook sivustolle ei pääse, eikä luukkuun.

Mikä ihmeen asetus blokkaisi kirjautumis estot päälle.

Soneran avustaja tsekkasi yhteyden ja edelleen on häikkää.
No niin; alkaa selviämään ongelman ydin:

Tajusin vasta nyt vertailla tietoja toimivan yhteyden kanssa,
jostain syystä laajakaista extralla on sama ip-osoite kaikissa = DHCP, DNS kuin IPV4 yhdyskäytävällä eli osoite 192.168.11.1.

Miten tämän saa korjattua?
Laitoin ipv4 dns palvelimiksi googlen 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 ei silti avaa sivuja jotka vaatii kirjautumisen.

Jotain mätää yhteydellä siis edelleen on, tein jälleen vikiksen.
Tänään 10.1. tuli tekstari että yhteyteni olisi kunnossa, ei ole, jotain vikaahan siinä on kun ei pääse kirjautumaan mihinkään sitä vaativalle sivustolle, kokeiltu eri selaimilla, tyhjennetty välimuistia, historiaa ja evästeitä.

Otettu käyttöön googlen dns osoitteet jne.

Vastaa