Tästä ei nyt tule yhtään mitään...

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 6 katselukertaa

Monta kertaa olen tullut tänne valittamaan netin toimivuudesta...samalla asialla taas.
Tätä on nyt ollut ajoittain viimeisen puolen vuoden aikana.
En tiedä johtuuko netin huono toimivuus asetuksista, modeemista, johdosta..tai jostain muusta.

Melkein joka päivä netti katkeilee, se on melko "randomia", ei oikeastaan tiedä milloin pätkäsee..
Siis mikä siinä on kun ei toimi, vianmääritys sanoo joka kerta "Kohteelle Lähiverkkoyhteys ei ole asetettu IP:tä" tai "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä", tai sitten ei toimi ollenkaan. komentoriviin kun olen laittanut ipconfig /release ja sitten ipconfig /renew auttaa joskus/on auttanut. Tämäkään ei enää toimi, saattaa tosin olla kun asetin ip asetukset itse, kun tuo automaatti ei näyttänyt toimivan.. :/
http://oi39.tinypic.com/30jl2mg.jpg
Dns palvelimet vaihdoin juuri kahteen näistä http://www5.sonera.fi/ohjeet/DNS
Modeemin resetointia olen kokeillut monta kertaa, sen jälkeen saattaa toimi taas jonkun aikaa ja sitten taas...........
Mikä on DHCP, Oletusyhdyskäytävä, DNS-palvelin, aliverkon peite?
Voisiko syynä olla vanha johto? Johto on melko pitkä myös.. 8-20m
modeemi:
Thomson TG789vn 8.C.H.2
Tarvitseeko modeemi päivitystä?

2 kommenttia

Hei 99str,

Kuulostaa hieman siltä että ongelma jää tietokoneen ja modeemin välille. Onko sinulla käytössä muita koneita ja esiintyykö niillä samaa ongelmaa? Olisi hyvä testata yhteyttä toisilla laitteilla, niin näkee esiintyykö sama ongelma muissakin laitteissa samaan aikaan.

Oletusyhdyskäytävä on reitti omasta kotiverkostasi ulkoverkkoon. Tässä tapauksessa oletusyhdyskäytävänä toimii Thomson TG789 palvelureititin.

DHCP:stä tietoa Wikipediassa.
DNS palvelin tulkkaa verkkotunnuksia IP-osoitteiksi.
Aliverkon peitteestä löytyy myös hieman tietoa Wikipedian sivuilta.

Ilmeisesti käytät ethernetkaapelia joka on pidempi kuin 8 metriä? Kaapeli itsessään saa olla pidempikin, mutta jos kaapeli on rikki, niin ongelmat voivat johtua siitä. Kaapeleiden testaaminen on aina suositeltavaa.
Mittasin matkan tietokoneesta modeemille ja matkaa tuli sen noin 13 metriä, johto tosin on vanha ja saattaa tietysti olla vääntynyt jostain kohtaa. Muillakin perheessä netti pätkii, mutta vähemmän. Pitää näköjään kokeilla toista johtoa.

Joskus käy niin että vianmääritys korjaa ongelman joka kerta, jonka jälkeen netti toimii muutamasta sekunnista minuutteihin, jonka jälkeen menee kiinni.

Vastaa