Täysnetti-paketin latausnopeus on hidastunut?


Hei,

Minulla siis on Täysnetti-paketti, joskus vuosi sitten hankittu. Mukana tuli Huawein taskukokoinen nettimodeemi, en ole varma tarkasta mallista. Netti toimii yhtä nopeasti kuin aina ennenkin, mutta tiedostojen lataaminen on uskomattoman hidasta. Tämän olen huomannut erityisesti Steamin ja Originin palveluita käyttäessäni, mutta sama ongelma esiintyy kaikkien ladattavien tiedostojen kohdalla. Aiemmin tiedostot latautuivat (Steamin mukaan) n. 1mb/s, mutta nykyään nopeus jää alle 250kb/s. Missä vika?

Ps. Siirsin liittymäni vasta äskettäin omiin nimiini, joten en ole vielä saanut yhtään laskua. Asiakasnumeroni ei siis ole tiedossa, ellei sitä saa selville jostain toisesta lähteestä.

15 kommenttia

Moi eetuk,

Pääsetkö kirjautumaan Omille Sivuille verkkopankkitunnuksiltasi? Sieltä selviää asiakasnumerosi tai liikkuvan netin liittymänumero, jonka voit myös lisätä Palstan profiiliin (ilman ensimmäistä nollaa), niin päästään tarkastelemaan liittymän tilaa.
Hei Lila,

Tajusin juuri että käytyäni jokunen päivä sitten vaihtamassa liittymääni rajattomaan nettiin sain pari paperia, joista toisessa liittymänumero lukikin. Hups. Lisään sen profiiliini nyt, käy toki vilkaisemassa.
Hei,

Onko mitään selvinnyt, vai kuopattiinko tapaus jo?
eetuk: Liittymääsi on päivitetty rajaton nettipaketti omistussuhteen muutoksen yhteydessä joten liittymästä ei pitäisi olla kiinni.

Oletko tarkistanut tikun asetuksista että se käyttää ainoastaan 3G verkkoa? Jos yhteys seilaa useamman verkon välillä, vaikuttaa se alentavasti nopeuksiin. Jos tilanne on se, että lukitus on tehty ja nopeudet ovat silti huonot niin asiasta kannattaa tehdä vikailmoitus. Sen voit tehdä esim. Omien Sivujen kautta. Sisääkirjautumisen jälkeen valitset ylävalikoista "Apua ongelmiin" ja sieltä "Häiriöilmoitus". Näin vikapalvelumme pääsee selvittelemään asiaa tarkemmin.
Hei,

Tarkistin tikun asetukset WEB Partnerista, ja verkon suositustilana on 3G-suositustila. Olen seuraillut nopeuksia useamman eri ohjelman nopeusmittarin avulla, ja latausnopeus kohoaa parhaimmillaan n.700kb/s. Nopeus kuitenkin heittelehtii paljon, ja tuo on se maksimi: välillä se on alle 100kb/s, hetkellisesti jopa 0.

En usko että kyse on lukituksesta, sillä netti toimii nopeasti. Ongelma ilmenee vain ladatessa jotain. Asun kaupunkialueen keskustassa, joten yhteysongelmia ei pitäisi olla ainakaan etäisestä sijainnista johtuen. Lähetän mainitsemasi ilmoituksen, katsotaan jos asia selviäisi.
eetuk: Selvitellään asiaa ja palataan kun tiedetään lisää.
Hei eetuk, pahoittelen vastauksen viivästymistä sekä hidasteluasi nettitikkuyhteydessäsi. Onko nopeus edelleen normaalia hitaampi vai onko mitään parannusta tapahtunut? Osoitteesi lähistöllä on kaksikin tukiasemaa, mutta kummassakaan ei ole havaittu toimintahäiriöitä. Vähän etäämmäksi osoitteestasi on helmikuussa 2013 rakennettu uusi tukiasema, koska alueelta on aikaisemmin jouduttu purkamaan yksi tukiasema.

Oletko testannut liittymäsi nopeutta muualla kuin kotiosoitteessasi? Toivottavasti liittymäsi on alkanut toimimaan normaalisti.

yst.terv

Tapani V
Tilannepäivitystä: ongelma jatkuu edelleen, ja päivitin äskettäin joitain koneeni osia (RAM, prosessori, virranlähde yms.), joten ongelma ei ole laitteistossa. Olin asiakastukeen puhelimitse yhteydessä, ja mahdolliseksi syyksi pääteltiin tuota lähialueen tukiaseman purkamista. En tiedä onko se edelleen alhaalla vai ei, mutta yllättävän pitkäänpä kestää pystyttäminen jos siitä kiikastaa.

Olen liittymään muuten erittäin tyytyväinen, mutta tämä nopeus ei yksinkertaisesti ole riittävä. Mikäli asiaan ei pian tule muutosta, on minun ikävä kyllä siirrettävä asiakkuuteni muualle.
Hei eetuk!

Katsoin aluetta tarkemmin ja alueellasi pitäisi olla toiminassa 3G DC (dual carrier) eli tämä nopeampi 3G verkko jossa maks. saapuva nopeus on 42Mbps sekä lähtevä 5.8Mbps. Suosittelen että voisitte kokeilla miten sama liittymänne antaisi nopeutta jos liittymänne päivitetään Liikkuva Netti liittymä ja Aito 4G Max –palvelu ilman määräaikaisuutta yhteishintaan 19,90€/kk 24kk ajan (norm. 29,90€/kk). Tämä Aito 4G Max mahdollistaa 42Mbps:n verkon käytön palveluna. Mikäli tämä ei vaikuta, voidaan muutos kuitenkin peruuttaa liittymältä.

En tiedä nyt tarkaan nykyistä 3G modeemiasi että miten se tukee nopeusluokkia. Tarvittaessa voisimme myös päivittää liittymän kautta uudemma nettitikun / langattoman modeemin (3G/4G) sopimuksella joka tukisi 3G DC verkkoa sekä aitoa LTE verkkoakin. Katsoin että LTE verkon reunalla on osoitteesi, joten tämän verkon käyttäminen voi vaatia lisäantennin käyttöä.

Suuntaa antavat kuuluvuudet näkee: http://www.sonera.fi/asiakastuki/verkkokartat/kuuluvuuskartta

//VesaN
Hei,

Tuon 3G DC-verkon arvot kuulostavat aika lailla samoilta kuin liittymän alkuperäinen nopeus. Ikävä kyllä en periaatesyistä (+ opiskelijabudjetti) ole halukas maksamaan ylimääräistä saadakseni yhteyden sille tasolle jolla se oli muutama kuukausi sitten. Eihän palvelun laatu saa muuttua näin dramaattisesti kesken määräaikaisen sopimuksen!

En osaa modeemista oikein sen tarkempaa tietoa antaa, joku Huawein mötikkä kyseessä. Samalla laitteella yhteys toimi loistavasti viime kevääseen asti, joten en usko että se on ongelmana ellette ole tehneet suurempia muutoksia verkkoon.

- EetuK
Jostain kumman syystä viime viikolla laittamani viesti ei näy ketjussa, mutta viestiä kirjoittaessa se ilmestyy tekstikentän alapuolella olevaan ketjuun. En tiedä onko se nyt tullut perille vai ei, mutta lisään sen tähän vielä varmuuden vuoksi uudestaan:

Hei,

Tuon 3G DC-verkon arvot kuulostavat aika lailla samoilta kuin liittymän alkuperäinen nopeus. Ikävä kyllä en periaatesyistä (+ opiskelijabudjetti) ole halukas maksamaan ylimääräistä saadakseni yhteyden sille tasolle jolla se oli muutama kuukausi sitten. Eihän palvelun laatu saa muuttua näin dramaattisesti kesken määräaikaisen sopimuksen!

En osaa modeemista oikein sen tarkempaa tietoa antaa, joku Huawein mötikkä kyseessä. Samalla laitteella yhteys toimi loistavasti viime kevääseen asti, joten en usko että se on ongelmana ellette ole tehneet suurempia muutoksia verkkoon.

- EetuK
Hei eetuk!

3G verkossa nopeuteen vaikuttaa käyttäjämäärät, verkon vahvuus, päätelaite ja jne. Eli nopeudet voivat vaihdella ja lupaamme nopeutta 3G verkossa 0,4 - 20Mbit/s. Voi olla että 3G verkossa on alueellasi liikenne lisääntynyt ja myös näkyy nopeudessa.

Suosittelen myös kokeilemaan jotain toista nettitikkua / jakavaa 3G/4G modeemia. Laitteet myös osaavat oireilla ja näissä laitteissa on 2 vuoden takuu laitevalmistajalla jos laitteessa on vikaa. Tällä kokeilulla pystyisi varmistamaan että miten liittymäsi antaa nopeutta toisella päätelaitteella sekä miten antaa jossain muualla nopeutta?

Tarvittaessa suosittelen ottamaan yhteyttä suoraan tekniseen asiakaspalveluumme. Voimme siellä selvittää tarkemmin että miksi liittymäsi ei anna nopeutta enempää sekä että miltä verkko alueella vaikuttaa. Tekninen asiakaspalvelu palvelee ark 8:00-20:00 sekä lauantaisin 9:00-16:30. 020690101.

Terveisin,

VesaN
Hei,

Kytkin tässä kännykkäni koneeseen usb:n kautta ja sen yhteys on hitaimmillaankin noin kaksi kertaa nopeampi kuin nettiliittymä. Maksiminopeudeksi on ilmoitettu 21Mbit/s, ja Steamin mittarit vaihtelevat n. 400kb/s ja 1.1Mb/s välillä, muusta käytöstä riippuen. Alan itse epäillä laitevikaa, olettaisin että Soneran liikkeestä saa lainaksi suurin piirtein saman luokan nettitikun?

Toki ymmärrän että käyttäjämäärät kuormittavat palvelua, mutta sitä en ymmärrä miksi palvelu ei pysy mukana mikäli kyse on tästä. Ongelma on jatkunut kuukausia, jos kaikkien asiakkaiden nopeus on romahtanut alle puoleen en kyllä millään ymmärrä miksi ihmeessä niitä asiakkaita vielä on...

Pahoittelen ärtymystäni, eihän tämä sinun vikasi ole... mutta kun asia ei näy korjautuvan millään, vaikka miten pitkään odottaa. Ja vielä määräaikainen liittymä, olen siis sen kanssa naimisissa vaikka parempi ja halvempi vaihtoehto (puhelimen netti) olisi olemassa.

-eetuk
Hei eetuk!

Kyllähän tämä vaikuttaa vahvasti siltä että laiteessa voi olla jotain. Koitimme tavoitella teitä meille jättämästänne yhteysnumerosta, mutta on tainnut tulla väärä numero meidän tietoihin. Voimme teknisen asiakaspalvelun kautta miettiä nettitikun vaihtoa uudempaan 020690101 numerosta.

Takuuhuolto on ilman muuta voimassa sen 2 vuotta ja lähimmän Sonera Kaupan kautta voi huoltoon toimituksen tehdä. Myymälöissä on vaihteleva valikoima lainalaitteita huollon ajaksi tarjolla, joten en valitettavasti voi luvata että löytyy vastaava lainalaite. Parasta on kun menet paikalle ja kysäiset lähimmästä myymälästä mikäli läheltä löytyy.

Mikäli myymälään on pidempi matka, voimme teknisestä asiakaspalvelusta hoitaa paremmin tätä eteenpäin.

//VesaN
Hei,

Pahoittelen numerosta, vaihdoin eilen liittymää enkä olekaan asiasta ihan kaikkialle vielä muistanutkaan ilmoittaa. Mistähän saisin uuden numeron päivitettyä?

Matkaa ei lähimpään liikkeeseen ole paljoakaan, pitää käydä nyt loppuviikosta piipahtamassa. Mietin vastaavan tasoista laitetta lähinnä sen takia ettei vertailu vääristy sen vuoksi...jos kyseessä on uudempi ja kalliimpi laite pitäisin mahdollisena että tehokkuuskin nousisi. Tiedä sitten onko näin.

- eetuk

Vastaa