Tekstityksen ajastaminen pielessä

  • 11 December 2014
  • 13 kommenttia
  • 222 katselukertaa

Mistä mahtaa johtua että esim Disneyn ohjelmissa (joskus muissakin Viasatin ohjelmissa) tekstitystä ei ole synkattu kohdilleen? Yleensä tekstitys on n. 1-2 sekuntia edellä mutta joskus jopa 4-5 sekuntia.
On kuin yrittäisi katsoa normaalia ohjelmaa 1080p:n tekstillä.
Olen muutamaan otteeseen palauttanut television tehdasasetuksiin mutta se ei ole auttanut.

13 kommenttia

sama homma myös MTV 3 Fakta-kanavalla. 2-3 sekuntia myöhässä alkaa tekstit. todella ärsyttävää.
Hei erkka1976

Ilmeisesti kyse oli kaapelitv:stä?

Mitään yleisempää ongelmaa Viasatin tai MTV3:n kanavilla ei tiedossa. Ilmeneekö sama ongelma useammalla laitteella? Joskus tämän tyyyppiset ongelmat voivat jäädä tietyn merkkisiin ja mallisiin laitteisiin.

Modzuk, testasin MTV3 Faktaa ja tekstitys toimi normaalisti. Onko sinulla samaa ongelmaa useammalla laitteella?
Kaapeli on. Testasin itekki kaikki kanavat ja ainoastaan Faktalla tekstitys alkaa liian myöhään.
Muilla kanavilla ihan ok.
Kaapeli-tv:ssä näyttäisi tuo tekstien liian aikainen ilmestyminen koskevan (kaikkia?) kanavia, joilla tekstitys on toteutettu teksti-tv:n kautta. Esim. bonuskanavalla nyt aloittaneessa animal planetissa tuon kiusan huomaa selvästi ainakin omissa kahden eri valmistajan töllöissä. Kukahan tuota synkkaa pystyisi viilaamaan ? Tallenteessa vika vielä tuntuu kaiken lisäksi korostuvan.
Jiiwee, olen huomannu saman ongelman. Maksukanavilla Bonuskanava, Travel channel ja Viasatin kanavilla tekstit tulevat n. 2 sek liian aikaisin ja kun vuorosana on vielä kesken, niin teksti ehtii hävitä ja uusi tulla päälle häiritsemään. Ohjelmaa on todella rasittava seurata vaikka 2 sek ei korvakuulolta kovin pahalta kuulosta. Kyse on siis näistä irrallisista TTX teksteistä. Ylen irrallisissa DVB teksteissä ei ongelmaa. Olen testannut kahdella eri laitteella ja sama ongelma. Aluksi luulin ongelman olevan Viasatin kanavissa, mutta ongelma tuntuu olevan kaapelissa kaikilla kanavilla jossa on tämä tekstitv:n tekstitys. Miten ongelman saisi korjattua?
edit. poistettu. edellinen viesti pitää siis paikkaansa.
Hei Jiiwee ja Jakoblegcramp,

Minkä merkkisiä ja mallisia laitteita teillä on käytössä. Esiintyykö ongelma kaikilla taloudessa olevilla laitteilla vai toimiiko jollain laitteella normaalisti?
Digitv on Logik L24FE12N ja siinä ci moduuli paikkaan laitetulla conax kortinlukijalla ongelma ilmenee. Samoin ongelma ilmenee eri laitteella -> Topfield TF100C digiboksin kautta. Olen soittanut asiasta jo vikapalveluun, katsotaan mitä osaavat tehdä, koska kahdella eri laitteella sama ongelma. Voisiko ongelma johtua jostain taloyhtiön omasta kaapelitv lähettämöstä, jota vain pitäisi säätää? En ole vielä saanut millään laitteella normaalisti toimimaan.
Mulla Sampan D8000-sarjalainen ja Sonyn muutaman vuoden ikäinen KDL-W5500. Molemmissa katsonut vain tv:n omilla virittimillä. Taisipa olla tosiaan Viasatin leffakanavat, joissa tuohon vaivaan tuli ensimmäisenä kiinnitettyä huomiota. DVB-teksteissä en minäkään ole havainnut mitään huolta millään kanavalla.
Hei Jakoblegcramp ja Jiiwee,

Välitin asiasta tietoa eteenpäin niin voimme selvittää onko tuohon mahdollisesti meidän puoleltamme jotakin tehtävissä. Palaan asiaan kun saan lisää tietoa asiaan liittyen.
Hei Jakoblegcramp ja Jiiwee,

Pystyisittekö vielä antamaan hiukan lisätietoja ongelmaan liittyen?

Millä kanavalla olette huomanneet ongelmaa, minkä ohjelman yhteydessä ja mihin aikaan ohjelma tullut? Mitä useampi esimerkki olisi antaa, sitä parempi.
Ainoat, jotka mulla näkyy ja joissa toi teksti-tv:llä toteutettu tekstitys: Travel channel ja bonuksella nyt pyörivä Animal Planet. Näissä ja siis joka ikisessä ohjelmassa.
Ongelma on kaikilla kanavilla missä on tuo teksti-tv:llä toteutettu tekstitys, esim: c moren leffakanavat, viasatin leffa- ja muut kanavat ja jiiween mainitsemat travel channel ja bonuskanava. Ongelma ollut kaiken aikaa siitä lähtien kun olen kanavat avannut joulukuun alusta. Olen testannut kolmella eri laitteella ja kaikilla sama ongelma ilmenee, joten laitteesta se ei ole kiinni. Kaikissa kanavissa missä on dvb-tekstitys, kuten hd-kanavissa ja joissain mtv3 lisäkanavissa ongelmaa ei ole.

Yksi ratkaisu olisi saada loputkin kanavat hd:nä kaapeliin niin ongelma katoaisi. Ehkä tuo 2 sekunttia liian aikaisin tuleva teksti on valtakunnallinen ongelma ja ihmiset eivät vain valita siitä niin paljoa. Olisihan se hyvä saada kuntoon kuitenkin.

Vastaa