Telewell ea501v2 ja d-link rt-n300 liikenneongelma

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei.
Minulla on vanha, mutta toimiva telewell ea 501 (v2) ja ostin nyt langaton reititin nimeltä d-link go-rt-n300. Vanhan lähettimen (belkin b+g standardi) kanssa toimi hyvin kunnes se ylikuumeni ja sai bootata uudestaan. Uudella d-linkillä pääsee hyvin (tosi nopea) langattomasti sen hallintasivuille, kun yrittää siitä eteenpäin ongelmat alkavat esim. modeemiin tai nettiin. Yhteys voi ensin olla nopea kun avaa nettisivun mutta esim. speedtestissä se voi ensin näyttää täyttä latausnopeutta ja sitten rupea laskemaan nollaa kohti. Ping komennolla modeemille tai nettiin tulee myös eri nopeuksia ja vastausaikoja vaihtelee n. 4ms:sta 137ms:iin
Olen kokeillut käyttää modeemia "pure bridged ip llc" modessa mutta olen nyt takaisin "1483 bridged llc" modessa. olen myös kokeillut laittaa d-linkille kiinteä ip ja eri nimipalvelimia, eri mtu nopeuksia ja eri langattomia nopeuksia.
Kokeilin t.konetta kaapelilla suoraan modeemiin ja se toimii normaalisti, kun kytkee t.kone kaapelilla d-linkiin lan porteille (1-4) ja d-linkin wan portti modeemille niin pätkii taas (langaton suljettu t.koneesta!). Eli luultavasti ei ole langaton signaalilla ongelma?
Modeemin lokista löytyy seuraava teksti:
Dec 20 17:47:23 DHCP SERVER: accepting packet with data after udp payload.
Dec 20 17:47:23 DHCP SERVER: DHCP request from c0:a0:bb:81:b3:58
Dec 20 17:47:23 DHCP SERVER: DHCP ack to c0:a0:bb:81:b3:58
Dec 20 17:48:36 DHCP SERVER: ip length 328 disagrees with bytes received 576.
Dec 20 17:48:36 DHCP SERVER: accepting packet with data after udp payload.
Dec 20 17:48:36 DHCP SERVER: DHCP request from c0:a0:bb:81:b3:58
Dec 20 17:48:36 DHCP SERVER: DHCP ack to c0:a0:bb:81:b3:58
Dec 20 17:50:17 DHCP SERVER: ip length 328 disagrees with bytes received 576.
Dec 20 17:50:17 DHCP SERVER: accepting packet with data after udp payload.
Dec 20 17:50:17 DHCP SERVER: DHCP request from c0:a0:bb:81:b3:58
Mitä vikana modeemin ja d-linkin välissä on?? Käytössä on 8 megan adsl

T.Tony

2 kommenttia

Hei tonza80,

En kyllä osaa sanoa mikä tuossa voisi ongelman aiheuttaa.

Normaalisti tässä tilanteessa toinen laitteista olisi hyvä olla siltaavana, jotta ei synny tupla-NAT ongelmaa. Tämä voi aiheuttaa yhteyteen vaihtelevia ongelmia.

Jos mahdollista niin lähtisin testailemaan vielä toisella modeemilla. Olisiko jollakin tutulla tai kaverilla ylimääräistä modeemia lainata? Tarvittaessa Sonera kaupastakin voi käydä kyselemässä modeemia lainaan. Kaupoissa on rajallinen määrä lainamodeemeita, joten niitä ei välttämättä ole kokoajan saatavilla.

Oletko tarkistellut onko modeemissa ja reitittimessä uusimmat ohjelmistot?
Hei.
Kokeilin tänään toisella modeemilla (tp-link) ja d-link wifi reitittimen kanssa eikä yhtään ongelmaa ilmestynyt. Ilmeisesti vanhan modeemin softa on vaan niin vanha ettei se ymmärrä d-linkiä.

Kiitos ja hyvää joulua.
Tony

Vastaa