Thomson TG789vn WLAN ei jaa internettiä

  • 11 December 2014
  • 22 kommenttia
  • 14 katselukertaa

Hei,

Laitoin tarkemman kuvauksen ongelmasta ehkä väärään paikkaan, postaan nyt tänne "hieman" lyhennetyn kuvauksen tilanteesta.
viewtopic.php?f=53&t=4005&p=15912#p15912

1. Vanhalla modeemilla toimi langaton ja langallinen yhteys täysin.
2. Nostin netin nopeutta ja sain modeemin Thomson TG789vn.
3. Nyt langallinen netti toimii mutta langaton ei.

Resetointi ei auta, Sonera Internet Avustaja ei auta, WPS toiminto ei auta.

Mitä tehdä?

22 kommenttia

Uuden modeemisi WLAN-asetukset eivät vastaa vanhan modeemin WLAN-asetuksia?
Ilmeisesti kaikki tiedot mitä annoin on peräisin Windowssista, ei modeemista?

Jos näin on, niin sinun tulisi käydä modeemin asetuksista muuttamassa WLAN-verkon salasana, jonka voit myös Windowssille antaa, kun se sitä verkkoon yhdistäessä kysyy.

Voi myös olla, että modeemin pohjassa on langattoman verkon nimi ja salasana valmiina, kannattaa tarkastaa.

Mikäli tarvitset ohjeita asetusten tekemiseen, niin kirjoittele tänne.

-Jussi
Argh, en arvannut postaukseeni erikseen kirjoittaa, että käytin uuden modeemin antamia tietoja yrittäessäni yhdistää verkkoon. Pahoittelen! Nyt kun luen tuon viestin, niin pikaisella lukemisella siitä ei kovin selkeästi käy ilmi, että olen käyttänyt modeemin pinnassa olevaa verkon salasanaa.

Ei pitäisi koskaan jättää sanomatta tällaisia "itsestäänselvyyksiä", kun hakee apuja ongelmiin tällaiselta palstalta.

Eli kokeilin ensin erilaisilla verkkonimillä ja salasanoilla ja salauksilla ja ilman palomuuria ja ilman salauksia. Kun ne eivät auttaneet, kokeilin pari kertaa resetoinnin jälkeen ja oletin, että säästäisin vaivaa, jos postaisin vain resetoinnin jälkeisestä tilanteesta. Jotta eri skenaarioiden ja vaihtoehtojen eliminoimiseen menisi mahdollisimman vähän aikaa ja vaivaa. Pah, suotta.

Eli olen siis värkännyt asetusten kanssa, mutta edes 100% oletusasetuksilla ja 100% oikeilla salasanoilla en saa tuota purkkia jakamaan nettiä langattomasti. En saa edes kunnon virheilmoitusta tongittua Windowsista.

Mitä siis voisin kokeilla? Firmistä tuohon purkkiin ei löydy edes kive(kse)n takaa.
Vaikuttaa, että olet kaiken mahdollisen jo koittanut. Laitan tähän vielä tehtäväsarjan, joka voisi auttaa.

1. Modeemin resetointi ja kone kaapelilla kiinni modeemiin.
2. Modeemin WAN-asetukset kuntoon, nyt netin pitäisi toimia kaapelin kanssa.
3. WLAN-asetuksista langaton verkko päälle ja sille uusi nimi.
4. Langattoman verkon suojaus, usein WPA+TKIP toimiva ratkaisu. Tallennus ja modeemin buutti.
5. Windowsin langattomien verkkojen listauksesta/tallennuksista ylimääräisten poisto, jotta eivät häiritse uutta/uudelleen nimettyä verkkoa.
6. Yhdistetään verkkoon ja syötetään salasana.

Mikäli ei toimi, niin kannattaa testata esim. kännykällä tai toisella koneella, jos WLAN toimisi. Tällöin vika olisi koneessasi, eikä modeemissa.

Voit myös koittaa omaa konetta toisessa WLAN:ssa, jos toimii, niin koneessa ei ainakaan vikaa.

Kannattaa myös koittaa ilman salausta, jos ei toimi, niin turha edes koittaa salauksen kanssa.

Pitää kuitenkin muistaa, että joskus modeemi ja kone ei vain suostu yhteistyöhön, silloin ainut ratkaisu on laitevaihto.

-Jussi
Yllä olevat ohjeet olisi varmasti ihan päteviä, jos Särinä ei estäisi käyttäjää tekemästä moisia muutoksia
( kuten Wlan -verkon nimen ja suojauksen muuttaminen. ) 😉
En osaa sanoa onko ko. mallissa "lukittu" asetuksia.

Olotila kirjoitti:
Eli kokeilin ensin erilaisilla verkkonimillä ja salasanoilla ja salauksilla ja ilman palomuuria ja ilman salauksia.


Tästä voisi päätellä, että ei ole. Mikäli näin kuitenkin on, niin modeemissa pitäisi olla tarrat, joista verkon nimi ja salasana selviää.

Jos ei resetoinninkaan jälkeen toimi esim. kahdella laitteella ennalta määritellyillä langattoman verkon asetuksilla, niin suosittelen vaihdattamaan Soneralla modeemin uuteen.

-Jussi
Helpson kirjoitti:
Vaikuttaa, että olet kaiken mahdollisen jo koittanut. Laitan tähän vielä tehtäväsarjan, joka voisi auttaa.
1. Modeemin resetointi ja kone kaapelilla kiinni modeemiin.


Resetoitu muutaman kerran. Toimii kaapelilla muttei ilman.

Helpson kirjoitti:

2. Modeemin WAN-asetukset kuntoon, nyt netin pitäisi toimia kaapelin kanssa.


Wan asetukset ovat toimineet tässä aina, internettiin on päässyt kaapelilla aina.

Helpson kirjoitti:

3. WLAN-asetuksista langaton verkko päälle ja sille uusi nimi.


On kokeiltu kolmella eri langattoman verkon nimellä.

Helpson kirjoitti:

4. Langattoman verkon suojaus, usein WPA+TKIP toimiva ratkaisu. Tallennus ja modeemin buutti.


On kokeiltu eri salauksilla ja ilman salauksia. On buutattu aina välissä (on muuten hidas käynnistymään tämä purkki ...)

Helpson kirjoitti:

5. Windowsin langattomien verkkojen listauksesta/tallennuksista ylimääräisten poisto, jotta eivät häiritse uutta/uudelleen nimettyä verkkoa.


On otettu kaikki ylimääräiset pois. On otettu myös modeemin oletusverkko muutaman kerran pois ja yhdistetty uudelleen.

Helpson kirjoitti:

6. Yhdistetään verkkoon ja syötetään salasana.


Parikytä kertaa kokeiltu :)

Helpson kirjoitti:

Mikäli ei toimi, niin kannattaa testata esim. kännykällä tai toisella koneella, jos WLAN toimisi. Tällöin vika olisi koneessasi, eikä modeemissa.


On testattu puhelimella, joka toimii vanhemman Thomsonin modeemin kanssa. Eri verkkonimillä, eri salasanoilla, salauksilla ja ilman. Ei toimi.

Helpson kirjoitti:

Voit myös koittaa omaa konetta toisessa WLAN:ssa, jos toimii, niin koneessa ei ainakaan vikaa.


Kone on ollut muutamassa eri WLAN:sssa, toiminut aivan loistavasti. Samoin puhelin.

Helpson kirjoitti:

Kannattaa myös koittaa ilman salausta, jos ei toimi, niin turha edes koittaa salauksen kanssa.


Katso yllä :)

Helpson kirjoitti:

Pitää kuitenkin muistaa, että joskus modeemi ja kone ei vain suostu yhteistyöhön, silloin ainut ratkaisu on laitevaihto.
-Jussi


Olen mielestäni eliminoinut kaikki muut mahdollisuudet, veikkaan että vika piilee modeemissa. Vika on ollut myös hieman ailahteleva, en usko että modeemin asetusten säätäminenkään auttaa.

Laitteen palomuuri voisi selittää ongelman, eli estäisi langattomien laitteiden pääsyn nettiin, mutta senkin olen käyttänyt pois päältä.
Helpson kirjoitti:

Jos ei resetoinninkaan jälkeen toimi esim. kahdella laitteella ennalta määritellyillä langattoman verkon asetuksilla, niin suosittelen vaihdattamaan Soneralla modeemin uuteen.
-Jussi


Soitin Soneralle, lähettävät minulle uuden laitteen. Kiitos Jussi, paljon sinun ansiostasi!
Hieno homma, eiköhän se siitä ala vielä uuden modeemin myötä toimimaan!

-Jussi
Langaton verkko toimii nyt kohtuullisesti.

Mitä teen entiselle modeemille, eli miten palautan laitteen Soneralle?
Olotila kirjoitti:
Mitä teen entiselle modeemille, eli miten palautan laitteen Soneralle?


Vanha modeemi palautetaan Soneran tukkuun asiakaspalautuksena. Palautusosoite näkyy paketissa jossa Koti TV:n laitteet toimitettiin.
minulla jo kaksi samaista boksia mitkä ei toimi molemmissa sama vika langaton yhteys ei toimi pitääkö vielä soittaa ja tilata kolmas alkaa jo kyllä v'''''taa tämä sähläys menee hermot ja aikaa ja rahaa soittamiseen.
kemppa kirjoitti:
minulla jo kaksi samaista boksia mitkä ei toimi molemmissa sama vika langaton yhteys ei toimi pitääkö vielä soittaa ja tilata kolmas alkaa jo kyllä v'''''taa tämä sähläys menee hermot ja aikaa ja rahaa soittamiseen.


Jos vika jää Soneran toimittamaan Thomson TG789 - palvelureitittimeen, niin sen takuuvaihto tapahtuu Vikapalvelun kautta. Voit ottaa yhteyttä Vikapalveluun käyttämällä Laajakaistan vikailmoituslomakketta.

Onko kahden Thomson TG789 - modeemin WLAN-tukiaseman toimimattomuus todettu useammalla kuin yhdellä tietokoneella? Ellei ole, toimiiko kyseisen tietokoneen langaton lähiverkkoyhteys jossain muussa verkossa?
Minulla myös ongelmia kyseisen Thompsonin kanssa.. Ongelma vain on, että se ei toimi edes kaapelin kanssa. Olen ko. asiasta kirjoittanut jo toiseen ketjuun, mutta sinne ei ole vielä vastauksia tullut..

yhteys on siis extra/ethernet 100/100. Jos kytken huoneistojakamon noususta suoraan koneen verkkokorttiin yhteys toimii loistavasti, mutta kun lyön Thompsonin väliin, niin eipä toimi enään. Kytkentä tällöin siis nousu-> Thompson WAN - Thompson LAN-> kone..

Koneella kyllä saa yhteyden Thompsoniin ja se antaa ip:n koneelle muotoa 192...

On kokeiltu kahdella Thompsonin tg789vn:llä..
leksi85 kirjoitti:
Minulla myös ongelmia kyseisen Thompsonin kanssa.. Ongelma vain on, että se ei toimi edes kaapelin kanssa. Olen ko. asiasta kirjoittanut jo toiseen ketjuun, mutta sinne ei ole vielä vastauksia tullut..


Tästä asiasta on vikailmoitus käsittelyssä. Toivottavasti vika selviää tällä kertaa.
Minulla tg789vn ei jaa nettiä. Välillä langaton verkko käy näkyvillä, mutta kun siihen yrittää liittyä niin mikään kone ei suostu liittymään. En pääse reitittimeen käsiksi edes piuhan päässä.
Thomson TG789vn - modeemin WLAN-ongelmiin kannattaa koettaa avuksi seuraavia asetusten muutoksia:

Power reduction = valinta pois
SSID = Lyhentää alkuperäistä Sonera-B8-65-C4-34 -muotoa esim. sonera34
Channel selection = määritä manuaalisesti jonkin kanava
Salaus = WPA+WPA2 pois ja tilalle pelkkä WPA tai WPA2

Näillä WLAN-asetusten muutoksilla on saatu ongelmallisia langattomia yhteyksiä toimimaan. Ongelmat liittyvät mahdollisesti johonkin tiettyyn WLAN-sovittimen piirisarjaan, mutta tästä ei ole varmuutta.
Uusi laite toimii minulla nyt moittettomasti.
Toimin Tapion ohjeiden 1 ja 4 mukaisesti eli Power Reduction pois päältä sekä WPA+WPA2-salauksen vaihto yhsinkertaisesti WEP-muotoon.

Miten tuo WPA+WPA2 vaihto pelkkään WPA:han tai WP2:een olisi onnistunut? Käyttöohjeissa Soneran(kin) sivuilla näkyy WPA+WPA2 täpän yläpuolella WEP-salauksen täppä.

Pelkällä WEP-salauksella toimii WLAN ihan ok, mutta tietysti salauksen vahvuudessa joutuu tinkimään, jos tässä nyt mitään salattavaa kenelläkään on..
Immo kirjoitti:
Miten tuo WPA+WPA2 vaihto pelkkään WPA:han tai WPA2:een olisi onnistunut? Käyttöohjeissa Soneran(kin) sivuilla näkyy WPA+WPA2 täpän yläpuolella WEP-salauksen täppä.


Langattoman verkon hallintasivulla on valikko otsikolla WPA-PSK Version, josta voi valita joko WPA, WPA2 tai WPA+WPA2.
Aika uskomaton laite, vajaan viikon WLAN toimi, mutta eilisestä alkaen siihen ei pääse taas sisään millään langattomalla laitteella.. Ei auta boottaus, ei salauksen vaihto WPA / WEP.. Olen tullut tulokseen, että tämä ei kerta kaikkiaan toimi eli en todellakaan ala leikkimään vaihtoleikkiä enää vaan palaan vanhaan laitekantaan. Soneralle kehuja hyvästä yrityksestä ja palvelusta, mutta kun ei laite toimi, niin ei toimi, ei millään ehdi leikkiä viikosta toiseen säätöleikkiä..
Immo kirjoitti:
Aika uskomaton laite, vajaan viikon WLAN toimi, mutta eilisestä alkaen siihen ei pääse taas sisään millään langattomalla laitteella.. Ei auta boottaus, ei salauksen vaihto WPA / WEP..


Olisikohan siellä toinen langaton lähiverkko samalla taajusalueella kuin mitä Thomson TG789vn käyttää? Modeemin WLAN-kanavan voi vaihtaa sen asetuksista kohdasta Channel Selection. Manuaalinen valinta antaa 13 eri kanavaa, joten kannattaa ainakin muutamalla testata.
Itse törmäsin ilmeisesti hardwaren yhteensopivuusongelmaan, kun laitteisto vaihtui zyxel-buffalo -yhdistelmästä otsikossa mainittuun palvelureitittimeen.

Taloudessa on mm. kaksi vanhaa läppäriä, jotka ovat tähän saakka olleet kodin wlan-verkossa "Netgear WG511 v2" PCMCIA-korteilla. Saatuani Thomsonin kotiin, laitoin asetuksiin samat tiedot kuin Buffalossa: manuaalinen kanava 11, WPA2-PSK samalla salasanalla, sama SSID jne. Torstaina piti vaihtaa Thomson käyttöön, Koti-TV:n vuoksi, ja muut laitteet (2 pöytäkonetta ja 2 läppäriä) yhdistivät automaattisesti uuteen WLAN-verkkoon vanhoilla asetuksilla, mutta Netgearin korteilla verkko kyllä löytyy, mutta IP:tä ei koneelle tule. Asetukset ovat tietokoneen osalta kunnossa, koska USB-liitäntäinen adapteri kirjautuu heti verkkoon. Olisi vain mukavampi käyttää PCMCIA-korttia, koska se on paremmin suojassa ja muutenkin liitäntänä tukevampi kuin USB - koneita kun liikutellaan paljon asunnon sisällä.

Thomsonia ei ilmeisesti saa siltaavaksi, jolloin lähiverkon jaon voisi toteuttaa edelleen Buffalon reitittimellä?

Vastaa