Thomson TG789vn jumittelee

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Moi,

otsikon mukainen Soneran toimittama purkki vetää muutamia kertoja viikossa totaalisen jumin hetkeksi aikaa (n. 30s - 1min). Kaikki verkkoyhteydet putoaa; VDSL-yhteys katkeaa, koti-tv lakkaa tietty sen takia näkymästä, eikä reititin vastaa edes pingiin sisäverkossa tuon jumin aikana.

Ensimmäisien katkojen aikana luulin, että pelkkä VDSL-yhteys pätkii, mutta sitten kun ensimmäistä kertaa satuin tuon katkon aikana istumaan koneella, havaitsin tuon, ettei tosiaan edes sisäverkon liikenne kulje tuossa jumittelun aikana.

Onko tällaista ongelmaa ollut noissa yleisemminkin, vai onko tuo oma yksilö nyt vain jäämässä varhaiseläkkeelle? Firmwarena sisässä näyttäisi olevan 8.8.B.A, tuo vissiin tällä hetkellä uusin? Tätä ongelmaa en muista havainneeni vanhemmalla firmiksellä.. takuuseen en kyllä tästä asiasta mene, mutta vahva fiilis on.

Semmosta tällä kertaa. Ois kiva päästä tuosta pätkimisestä eroon, alkaa häiritseen elämää pidemmän päälle, vaikkei sinänsä usein tuota teekään. Muutenhan liittymä toimii niinku pitääkin, siitä kiitosta!

6 kommenttia

Hei inspekta

Oletko kokeillut resetoida laitetta? Kyseinen ongelma kuulostaa enemmän modeemin ongelmalta, eikä niinkään yhteysongelmalta. Tietenkin tämän asian saisi testattu helpoiten, testaamalla liittymässäsi toista modeemia tai testaamalla omaa modeemia muualla. Olisiko sinulla mahdollista testata toisella VDSL2 modeemilla tai testata omaa laitetta jossain toisaalla?

Jos testaus ei ole mahdollista, suosittelen sinua ottamaan yhteyttä Soneran Vikapalveluun, 0206 90101, niin voimme tutkia mistä ongelma johtuu.
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Nyt hetkeen en ole resetoinut, mutta viimeksi muusta syystä kun resetoin, siitä ei ainakaan muistaakseni silloin ollut apua tuohon. Toista modeemia periaatteessa saattaisi olla mahdollisuus koittaa, selviää ensi viikon aikana.

Tuli mieleen vielä toinen jekku mitä tuo purkki satunnaisesti tekee, sen oma dns-palvelu kuolee. Tämän huomaa siitä että päällä olevat yhteydet (irc, tiedostojen lataus jne), mitkä ei enää tarvitse dns:ää, toimivat ihan hienosti, mutta muu netinkäyttö rampautuu. Jos vaihtaa koneelle sitten manuaalisesti esim. googlen dns:t niin taas toimii. Tuo vaatii reitittimen uudelleenkäynnistyksen aina, että purkin oma dns alkaa uudestaan toimimaan. Tuon nyt toki voi kiertää käyttämällä suoraan manuaalisesti määritettyjä dns-palvelimia joka laitteella, mutta olisihan se ihan hyvä että tuo toimisi, kun kerta semmonenkin toiminto tuohon on tehty. Toisaalta esim. satunnaisesti kun käyttää puhelimella wlania, olisi rasittavaa joka kerta säätää dns-palvelimien osoitteet käsin.
Luulin jo, että reitittimen uudelleenkäynnistys auttoi tähän, mutta ei. Lähes viikon toimi sen jälkeen normaalisti, mutta nyt äskettäin taas tapahtui tuo jumi. 😞
Ja jälleen jumittui, kyllä se taitaa vikailmoituksen paikka olla sitten.
En sitten kuitenkaan vielä tehnytkään vikailmoitusta, vaan testailin toisella modeemilla, vaikka olenkin joutunut sen takia jättämään parit liigamatsit välistä sitten kun ei nävy kotitv tuon Zyxelin läpi.

Tässä nyt kuitenkin jo viidettä päivää ajellaan tuolla toisella purkilla, eikä yhen yhtä pätkyä ole tapahtunut. Tuo Thomson alkoi tuossa loppuajasta jo pari kertaa vuorokaudessa tilttaamaan, joten 99,9% varmuudella se vika on siinä.

Voiko sen uuden reitittimen lähettää ihan tämän perusteella vai vaatiiko se kuitenkin sen vikailmoituksen tai soiton tai jotain?

edit: ainiin, kokeilin myös Thomsonin resetointia, ei auttanut mitään.
Hei Inspecta

Jos epäilet että Thomson palvelureitittimessä olisi vikaa, niin olethan yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101, ma–pe klo 8–20, la 9–16.30

Vastaa