Thomson TG789vn:n porttimääritykset eivät onnistu


Minun tarvitsisi avata UDP-portit 1024–65535 Flash Playeriä varten, mutta kun olen määrittänyt kyseisen Game/Applicationin Thomsoniin ja yritän liittää (Assign) sen tietokoneeseeni, saan vain virheilmoituksen "The port configuration of the game or application conflicts with an already assigned game & application. Assigning this game or application is not possible."

Tämä siitäkin huolimatta, että minulla ei ole liitettynä ainuttakaan Game/Applicationia yhteenkään laitteeseen. Onko nyt niin, että Thomsoniin on piilotetusti määritetty joitakin ko. porttialueen portteja käyttäviä palveluja niin, että syntyy ristiriita, kun yritän määrittää tallaista porttialuetta? Porttialueen on oltava noin laaja, koska Flash käyttää satunnaista porttia tuolta väliltä eikä se muuten toimi kunnolla, jolleivät kaikki alueen portit ole auki.

Olen yrittänyt tehdä porttimäärityksen heti tehdasasetusten palauttamisen jälkeen niin, että UPnP on päällä, ja niin, että se ei ole päällä. Tulos on molemmissa tapauksissa ollut sama. Pyytäisin, että saisin ohjeet, joilla saan porttimääritykset tehtyä niin, että voin käyttää kaikkia Flash Playerin ominaisuuksia. Nettiliittymää ostaessani minulle ei tällaisesta rajoituksesta mainittu mitään, joten oletan, että saan teiltä ohjeet, joilla saan Flash Playerin toimimaan täysimääräisesti.

13 kommenttia

Sinun ei _todellakaan_ tarvitse avata portteja 1024-65535 saadaksesi Flash playerin toimimaan. Päin vastoin, tuon tehtyäsi koneellesi asentuu kätevästi troijalainen tai kaksi. Käsitätkö, että olisit avaamassa ko. portit suoraan ulos Internetiin? (edit: siis sehän on porttien avaamisessa idea, mutta yleensä niistä avataan vain yksi tai kaksi yksittäistä, ei koko valikoimaa! Joukossa on useita lähiverkossa käytettäviä portteja, joiden kautta ulkoverkossa oleva tietokone voi tekeytyä lähiverkon koneeksi ja esim. selata tiedostoja. Vähän kun olisit antanut rajattoman luottokortin peliongelmaiselle.)

Flashia varten et tarvitse mitään portteja auki, liikenne hoituu http-portin 80 kautta ongelmitta. Mitkä Flash playerin ominaisuudet eivät toimi suoraan?
anqquri kirjoitti:
Sinun ei _todellakaan_ tarvitse avata portteja 1024-65535 saadaksesi Flash playerin toimimaan. Päin vastoin, tuon tehtyäsi koneellesi asentuu kätevästi troijalainen tai kaksi. Käsitätkö, että olisit avaamassa ko. portit suoraan ulos Internetiin? (edit: siis sehän on porttien avaamisessa idea, mutta yleensä niistä avataan vain yksi tai kaksi yksittäistä, ei koko valikoimaa! Joukossa on useita lähiverkossa käytettäviä portteja, joiden kautta ulkoverkossa oleva tietokone voi tekeytyä lähiverkon koneeksi ja esim. selata tiedostoja. Vähän kun olisit antanut rajattoman luottokortin peliongelmaiselle.)

Flashia varten et tarvitse mitään portteja auki, liikenne hoituu http-portin 80 kautta ongelmitta. Mitkä Flash playerin ominaisuudet eivät toimi suoraan?


http://www.haxball.com/faq.html#connection_problems

The reason you have this problem is because the NAT hole punching tech used to make P2P connections in Flash is not compatible with your network topology. This is not a problem with the game, it is a problem with Flash, there is nothing the dev can do about it.

Pahoittelut, etten alunpitäen muistanut mainita tätä P2P-yhteysjuttua tässä. Olisiko mitään fiksuja ratkaisuideoita?
Mene Tools -> Home Network (tai vastaavaan, en nyt ole reitittimessä kiinni) ja katso, onko UPnP-kohdassa täppä. Sen pitäisi nimenomaan olla tähän tarkoitukseen (softa valitsee random-portin ja UPnP:tä käyttäessä on ainakin minulla onnistunut ulkoverkkoyhteydet tumssonin läpi). Eli UPnP päälle.

Tyhmää, että kehittäjä puhuu pahoista modeemeista, kyse on vain siitä, onko UPnP päällä vai ei. Ainakin sen käsityksen saan tuosta tekstistä.
Kiitos, kun vastailet tähän. Löysin pikaisella googletuksella keskustelun, jonka perusteella Flash Player ei tukisi UPnP:tä lainkaan:

http://forums.adobe.com/thread/681727

Tieto on toki jo miltei kaksi vuotta vanha, mutta en nyt tuota kumoavaakaan tietoa mistään löytänyt.

Tämän ja empiiristen havaintojen perusteella UPnP ei siis ole tähän ongelmaan ratkaisu.
Testasin nopeasti pari suomalaista peliä haxballissa, ja yhteys muodostui ongelmitta ja pääsin pelaamaan. Tämä siis Thomsonin läpi läppäristä, johon on asennettu Ubuntu. UPnP on minulla päällä.

Onko sinulla käytössä palomuuriohjelmisto? Jos on, kokeille disabloida se, josko selaimen porttioikeudet olisivat tässä tilanteessa rajatut. Kai Flashisi on uusin mahdollinen versio?
Ei ole erillistä palomuuriohjelmistoa, Windowsin palomuuri vain. Kokeilin poistaa sen käytöstä, mutta ei auttanut. UPnP on siis minulla ollut jatkuvasti päällä, ja muutenkin Thomsonin asetukset ovat ihan oletuksen mukaiset – ainoastaan WLANin verkkonimeä ja salasanaa olen muuttanut.

Yksi mahdollinen selitys sille, että sait yhteyden muodostettua, on, että osaan huoneista yhdistäminen itseltäkin onnistuu. Ilmeisesti sitten sellaisiin, jotka ovat siltaavan reitittimen tai suoran nettiyhteyden takana... Eli olisitko sattunut sitten avaamaan juuri sellaiset huoneet, tai sitten toimivuusero aiheutui jostain muusta.
Olisiko tähän porttimääritysongelmaan nyt Soneran puolelta ratkaisua?
Tutkiskelin itse ja toimivuus vaihtelee huonekohtaisesti. Vika voi olla joko omassa tai huoneen luojan päässä, jolla voi itsellään olla rajoitteita reitittimessä. Oletko kokeillut luoda omaa huonetta, pääseekö siihen peliin liittymään kukaan muu?

Henk. koht näen Flashin p2p-järjestelmän itsessään ongelmana. UPnP on kuin luotu tähän toimintaan (softa pyytää randomportin avaamista ja hoitaa sen sulkiessa kiinni) ja ratkaisu on DMZ tai reitityksen poisto. Tässä on adoben p2p-flashin diagnostiikkasovellus: http://cc.rtmfp.net/
Juu, toki Flashin p2p-systeemi on itsessään melkoinen susi. Mutta tosiaan kun ongelma olisi ratkaistavissa käyttämällä esim. siltaavaa (tai edes eri tavalla NATtaavaa) yhteyttä reitittimen ja koneen välillä, niin kyllä minä tässä osoitan sormella myös palveluntarjoajaa.

Tuo huoneen tekeminen menee niin, että itse luomaani huoneeseen pystyvät yhdistämään vain sellaiset pelaajat, joiden luomiin huoneisiin minä saan yhteyden. Näppituntumalta arvelisin, että kyseiset käyttäjät ovat suoraan (tai siltaavasti reitittimen kautta) yhteydessä internetiin. Luin jostain, että ongelman syynä olisi Thomsonin symmetrinen NATtaus. Muilla NAT-tyypeillä kaikkiin (paitsi symmetrisesti NATattujen) huoneisiin yhdistäminen kaiketi onnistuisi...
Olisiko tähän ongelmaan nyt Soneralta vastausta? Haluan siis määrittää Thomsoniin porttiohjaukset UDP-porteille 1024–65535 (koska tällä hetkellä ilmeisestikään muita ratkaisuvaihtoehtoja Thomsonin reititintä käytettäessä ei ole). Kyseisten ohjauksien määrittäminen ei kuitenkaan onnistu, vaan Thomson antaa virhesanoman "The port configuration of the game or application conflicts with an already assigned game & application. Assigning this game or application is not possible." Miten voin siis määrittää nämä porttiohjaukset? Onko Thomsoniin määritetty "näkymättömiin" joitakin porttiohjauksia tuolta alueelta, mikä aiheuttaa virhesanoman mukaisen ristiriidan, vai onko kyseessä jokin muu Thomsonin laiteohjelmiston virhe? Jos porttiohjauksien määrittäminen ei onnistu lainkaan, saanko Soneralta käyttööni Thomsonin lisäksi sellaisen reitittimen, jolla voin käyttää laajakaistaa tarvittaessa ilman yhteysrajoituksia (eli jonka voin määrittää siltaavaksi)?
Ikinä kuullukkaa että flash tarttis portteja auki. Olen itsekki nat:in takana eikä ole tarvinu mitää portteja sille aukoa. Tosin en thomsonilla. Mikäs virustorjunta sulla on? Niissähä on monesti integroituja palomuureja. Ja päivitä uusin flash -> www.adobe.com

http://www.pcwintech.com/port-forwardin ... n-firmware
anonyymi kirjoitti:
Ikinä kuullukkaa että flash tarttis portteja auki. Olen itsekki nat:in takana eikä ole tarvinu mitää portteja sille aukoa. Tosin en thomsonilla. Mikäs virustorjunta sulla on? Niissähä on monesti integroituja palomuureja. Ja päivitä uusin flash -> http://www.adobe.com

http://www.pcwintech.com/port-forwardin ... n-firmware


Flashin P2P-ominaisuudet käyttävät satunnaista UDP-porttia väliltä 1024–65535 (jep, iso alue on).

Flash päivittyy Google Chromeen automaattisesti, eikä ongelman syy muutenkaan ole ollut Flash-versio. Flash kun ei UPnP:tä tue, ja UPnP tämän ongelman ratkaisisi. Mutta ongelma olisi ratkaistavissa myös porttiohjauksilla tai siltaavalla yhteydellä tai muulla kuin symmetrisellä NAT:lla reitittimen ja tietokoneen välillä. Thomsonin NAT on siis käsittääkseni ns. symmetrinen. Ja porttiohjaukset olen tehnyt juuri linkittämiesi ohjeiden mukaisesti, mutta tuossa vaiheessa 6, kun luotu sovellus pitäisi liittää verkossa olevaan laitteeseen, tulee mainitsemani virhesanoma "The port configuration of the game or application conflicts with an already assigned game & application. Assigning this game or application is not possible."

Ensisijaisesti olen pyytänyt tässä ketjussa ratkaisua tuon virhesanoman kuvaaman virheen välttämiseksi porttimäärityksiä Thomsoniin tehtäessä, mutta olisin tietysti ilahtunut muistakin ongelman ratkaisukeinoista.

LISÄYS: Nyt sain porttimääritykset tehtyä, kun resetoin Thomsonin, otin sen jälkeen UPnP:n pois käytöstä ja määritin UDP-portit 1024–65535 n. 5000 portin jaksoina. Sovelluksen "assignauksen" jälkeen testasin, onnistuuko HaxBallissa kaikkiin huoneisiin liittyminen, vaan eipä onnistunut. Kokeilin vielä niin, että sovellus assignattuna ja UPnP päällä, mutta sama tulos. Eli epäilenpä, että tuo Thomsonin porttiohjaussysteemi ei edes toimi lainkaan...
Kiinnostaako tämä ongelma ketään siellä palveluntarjoajan päässä? Tilanteeni on edelleen se, että en pysty pelaamaan ketjussa aiemmin mainitsemaani Flash-peliä täysipainoisesti, koska Thomsonin symmetrinen NATtaus estää Flashin P2P-toimintojen täyden käytön. Edellisessä viestissäni totesin siis, että ainakin näennäisesti onnistuin porttiohjaukset välille 1024–65535 määrittämään, mutta käytännössä ne eivät kuitenkaan toimineet. Sen sijaan olen onnistuneesti määrittänyt ja saanut toimimaan yksittäisiä porttiohjauksia (esim. kaksi yhden portin aluetta).

Tämä on ongelma, jonka "ratkaisuksi" en hyväksy vastausta, että syy on Flashin P2P-tekniikassa, koska aiemmilla nettiyhteyksilläni homma on toiminut ilman mitään ongelmia ja olisin olettanut, että minulle liittymää tilatessani mainitaan tällaisesta muutoksesta Internetin käytön rajoitusten suhteen. Oletan siis, että Sonera toimittaa minulle ratkaisun tähän ongelmaan. Kaikkein yksinkertaisin ratkaisuhan olisi sallia (edes) yhden Thomsonin LAN-portin määrittäminen siltaavaksi, jolloin kaikki symmetrisestä NATtauksesta johtuvat ongelmat kaikkoaisivat. Jos tämä ei ole mahdollista, suostuisin myös siihen, että minulle toimitetaan Thomsonin rinnalle käyttöön toinen modeemi/reititin, jossa asetukset on mahdollista määrittää haluamansa kaltaisiksi. Tiedän, että Koti TV -palvelua voi käyttää vain Thomsonilla, mutta enpä minä muutenkaan televisiota samaan aikaan pelatessani katselisi...

Kaikkein eniten minua kuitenkin korpeaa tässä asiassa se, että Soneran puolelta ei ole viitsitty vaivautua edes kommentoimaan näitä ongelmiani. En ole tässä asiassa siis saanut minkäännäköistä palvelua, mikä ei kovin hyvästä asiakassuhteen hoidosta kerro.

Vastaa