Thomson-modeemin päivityksen jälkeinen ongelma


Hei

Minulta palautui olikohan se maanantaina, alkuviikosta kuitenkin, tuo Thomsonin modeemi tehdasasetuksille yhtäkkiä kesken päivän. Olen kuullut, että tätä tapahtuu kun Sonera päivittää modeemin firmwarea. Tämä nyt ei sinänsä ollut iso ongelma vaikka kaikki asetukset pitikin tehdä uudelleen, mutta tämän jälkeen WLANini on alkanut temppuilemaan.

Satunnaisesti tuon päivityksen jälkeen internet-sivut ja kaikki muu HTTP-yhteyttä käyttävä verkkoliikenne on alkanut katkeilemaan. Ping / Traceroute kulkee sekä LAN-kaapelilla kiinni olevat laitteet toimivat, mutta WLANin takana olevat laitteet lakkaavat avaamasta nettisivuja. Joskus yksi laite toimii, toinen ei. Ongelma ei ole laitteissa, koska tätä on tehnyt 3 eri työasemaa (1 Mac, 1 Windows XP ja 1 Ubuntu Linux) ja modeemin reboottaus korjaa ongelman. Tätä on nyt tapahtunut oikeastaan päivittäin tämän viikon aikana, yleensä sen huomaa kun on hetken pois koneelta ja tulee takaisin sivut ei enää aukea.

Onko kukaan muu havainnut vastaavaa? Mikä voisi korjata ongelman? Koitin viilata vähän WLANin asetuksia, otin mm. manuaalisesti säädetyn WLAN-kanavan pois päältä ja muutin sen automaattiseksi, en tiedä auttaako tämä asiaa.

Edit : Jaa, eipä se muokkaus auta WLANiin kun ongelma tapahtuu piuhan päässä olevassakin koneessa, heh heh. Enpä ollut huomannut tätä aikaisemmin. Yritin mediakoneellani katsoa Youtubea telkkarista ni eipä aukea nettisivut...

Edit2: Teinpä tehdasresetoinnin, ei auttanut. Ilmeisesti modeemissa mennyt jotain kuralle firmware-pätsin yhteydessä. Virallinen vikailmoitus soneralle tehty.

Edit3: Ilmeisesti tämä on myös jotenkin suhteessa verkossa olevien laitteiden määrään. Yritin äsken käyttää 4 laitetta yhtäaikaa, viimeisimpänä verkkoon yhdistetty laite ei toiminut. Kunhan yksi toinen laite poistui verkosta kun emäntä meni nukkumaan - tuo aiemmin toimimaton laite alkoi bootin jälkeen toimimaan... Huvittavaa sinänsä , että poistuva laite oli WLANissa ja tilalle tullut LANissa, mitenhän nuokaan voi olla sidoksissa toisiinsa...

11 kommenttia

Hei Sotkelo,

Ikävä kuulla että yhteytesi kanssa on tullut ongelmaa. Suosittelen sinua olemaan yhteydessä vikapalveluumme, niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Marko- kirjoitti:
Hei Sotkelo,

Ikävä kuulla että yhteytesi kanssa on tullut ongelmaa. Suosittelen sinua olemaan yhteydessä vikapalveluumme, niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Juu,laitettu on vikailmoitus.
Täällä yks toinen joka alkaa jo kypsyä ainaiseen modeemin resetointiin ja muihin n kappaleeseen Thomsonista johtuvia ongelmia.

http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=72&t=11147&p=50403#p50403
Hei onko tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua?

Tällä hetkellä kellokytkin käyttää Thomsonin kiinni joka yö 05:00, tällä patentilla tuo jumiminen on tuntunut korjaantuvan.

Alkaa kyllä kaiken maailman patentteja olemaan järkyttävä määrä ympäri kämppää vain ja ainoastaan tuon Thomsonin takia ja rahaakin on palanut jo ihan kivasti.
Hei Thomson_fanipoika,

Jos tuo ongelma on edelleen ajankohtainen niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Tällä hetkellä ei vastaavia vikoja ei ole tiedossa. Joten teethän vikailmoitusta niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Jos käytät palvelupyyntölomaketta, niin kerro lisätietokentässä mahdollisimman tarkasti ongelmasta. Kerro myös mitä laitteita sinulla on käytössä ja miten ne on kytetty Thomsoniin.
Minulla on tuossa Thomson palvelureittimesssä saman tyylinen vika.

Tietokoneen tai Koti-TV:n digiboxin käynnistäminen aiheuttaa yhteyden katkeamisen, ainoastaan Power valo palaa ja hetken kuluttua Thomson nousee taas linjalle ja toimii kuten pitääkin. Tätä tapahtuu joka aamu, eli pidemmän laitteiden sammuksissa olon jälkeen.

Minulla on tuntuma että, tämä alkoi tuon 8.C.H.2 firmwaren päivityksen jälkeen. Ainakaan aiemmin en tätä ollut havainnut. Eli täälläkö ollaan sitä mieltä että vika on laitteessa, ei firmwaressa?
Hei Hemphill,

Itse en ole Thomsonilla huomannut vastaavaa ongelmaa. Olitkin jo ollut vikapalveluumme yhteydessä. Toivottavasti ongelma saatiin ratkaistua.

Jos ongelma jostain syystä jatkuu niin otathan vikapalveluumme uudelleen yhteyttä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Minulla on tämä sama ongelma Thomson TG789vn kanssa että satunnaisesti koneet eivät
saa avattua uusia yhteyksiä. Thomsonin bootti auttaa vikatilanteeseen tai Thomsonin käyttöliittymän kautta tehtävä laitteen poisto (Home Network/Devices/omalaite/Configure/Delete) ilmeisesti
hakee uuden IP-osoitteen DHCP:stä ja yhteydet aukeavat taas.

Onko tähän ongelmaan muuta ratkaisua kuin sähköajastimen laittaminen resetoimaan
Thomsonin?

Thomsonin SW-versio on 8.C.H.2.

Aki

P.S. Olisiko seuraavanlainen toimintatapa mitenkään mahdollista Soneran puolesta?

- käyttäjälle annetaan pyynnöstä täydet oikeudet Thomsoniin
- jos käyttäjä asettaa virheelliset asetukset hän resetoi napista Thomsonin Soneran asettamaan
alkutilaan jolloin Thomson toimii taas
- jos käyttäjä jolle täydet oikeudet on annettu ottaa turhaan yhteyttä Soneran tukeen hänelle
lähetetään siitä lasku
Hei akikoo

Oletko jo ollut yhteydessä vikapalveluun asiasta? Eiköhän tuohon nyt ole kuitenkin jokin järkevämpi ratkaisu kuin kelloajastin buuttaamaan modeemi :)

akikoo kirjoitti:

- käyttäjälle annetaan pyynnöstä täydet oikeudet Thomsoniin
- jos käyttäjä asettaa virheelliset asetukset hän resetoi napista Thomsonin Soneran asettamaan
alkutilaan jolloin Thomson toimii taas

100% Täydellistä hallintaa tuskin tulee missään vaiheessa, mutta säätömahdollisuuksia on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa. Resetoinnin osalta Thomson laitteesta löytyy jo reset painike mitä painamalla saadaan modeemi palautettua takaisin tehdastilaan.

akikoo kirjoitti:
- jos käyttäjä jolle täydet oikeudet on annettu ottaa turhaan yhteyttä Soneran tukeen hänelle lähetetään siitä lasku
Tämä ei ole mielestäni mielekäs ratkaisu. Tuen täytyy olla jatkossakin ilmaista jotta voidaan yhdessä parhaiten hoitaa kaikki vikatilanteet kuntoon eikä käyttäjän tarvitse jäädä yksin tilanteen kanssa uhkasakon vuoksi 🙂
En ole vielä ollut yhteydessä vikapalveluun mutta soitan sinne nyt.

Aki
Semmoinen tuntuma on että tuo SW-versio 10.4.0.O korjasi ongelmani yhteyksien avautumisen kanssa. Onko muuten normaalia että joka kerta kun boottaan Thomsonin niin ulkoinen IP-osoitteeni vaihtuu?

Aki

Vastaa