Tiedot kotiverkon luomista varten

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 48 katselukertaa

Olen asentamassa kotiverkkoa, mutta Edimax modeemi, jossa on tukiasema siis valmiina, ei suostu toimimaan, vaikka modeemissa on valmiina Soneran asetukset. Tarkoitus on siis liittää Edimax AR-7284Wn modeemi perinteiseen tapaan ethernet kaapelilla koneen verkkokorttiin, ja yhdistää uusi kone vanhaan koneeseen, jossa on USB liitettävä WLAN kortti. Ongelma on se, että jokaisen asennusyrityksen jälkeen uuden koneen näytölle tulee ilmoitus NO WAN CONNECTION FOUND. Olen kokeillut asennusta Edimaxin velholla, jossa on Soneran asetukset valmiina, mutta joka kerta tulee sama ilmoitus. Myöskään manuaalinen asennus ei ole onnistunut.

Tarvitsisinkin manuaalista asennusta varten liittymästäni paljon tietoja, kaiken mahdollisen, koska olen jo kokeillut omasta mielestäni kaikki vaihtoehdot.

Eli IP osoite ensiksi.
VPi ja VCI tiedot, lienevät 0 ja 33?
Lisäksi ”Encapsulation MODE, onko LLC vai joku muu?
Onko kyseessä staattinen vai dynaaminen IP osoite, vai esim. PPPoA tai PPPoE vai Dynamic IP vai Bridge?

Eli tarvitsisin aivan kaikki mahdolliset tiedot, koska joudun ne asentamaan manuaalisesti, eivätkä omat taidot todellakaan riitä.

Kiitos jo etukäteen!

1 kommentti

Soneran kaikissa kuluttaja laajakaistaliittymissä on dynaamiset IP-osoitteet eli ei kiinteitä IP-osoitteita. IP-osoitteen ulkoverkosta hakevan verkkosovittimen tulee käyttää DHCP:tä osoitteen hakuun. Jos modeemi on reitittävä, saa modeemi IP-osoitteen Soneran verkosta. Siltaavalla modeemilla ulkoinen IP-osoite tulee modeemin kytketylle verkkolaitteelle (verkkokortti, erillinen reititin/kytkin).

Eri valmistajilla ja jopa saman valmistajan eri malleissa joitakin ADSL-modeemien arvoja kutsutaan eri nimillä, mutta modeemin hallinnassa valikkoja selaamalla lienee helppo tunnistaa mistä asetuksesta on kyse. Näillä pitäisi saada tärkeimmät perusasetukset kuntoon:

- Encapsulation: LLC bridged tai LLC bridged over ATM tai RFC 1483 LLC bridged tai RFC 2684
- VPI: 0
- VCI: 33
- Modulation: 24M yhteys vaatii ADSL 2+ standardin käytön.
- Modeemi voi olla siltaava tai reitittävä. Reitittävänä modeemin tulee käyttää DHCP:tä IP-osoitteen noutamiseen verkosta.

Ellet saa näiden avulla yhteyttä toimimaan, kysy lisää.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa