Uusi laajakaistaliittymä ei toimi.

  • 11 December 2014
  • 10 kommenttia
  • 41 katselukertaa

Eli onkelma pähkinänkuoressa:

Tänään (30.6) avattu 24/1M laajakaista ei lähtenyt toimimaan. Alunperin se piti avata 29.6 mutta mitään ilmoitusta avaamisesta ei tullut joten soitin asiakaspalveluun josta kerrottiin että liittymä on auki. Noh, modeemi seinään ja kokeilemaan, tulos: ei toimi.

Modeemi: Telewell TW-EA510 v3 (b)

ADSL valo modeemissa palaa, mutta INTERNET valo ei.

Protokollana MPoA(RFC1438 / RFC2684),
VPI/VCI = 0/33,
Kehysrakenne: sillattu ja LLC
ADSL tilana Annex A ja
modulointi ADSL2+.
Automaattinen IP ja DNS haku

nämä siis asetuksia jotka olen määrittänyt modeemiin. MUTTA.
Modeemissa on sellainen kohta kuin ADSL-verkon tila. Tämä näyttää seuraavaa:

DSP ohjelmistoversio: DMT FwVer:3.9.4.20_A_TC, HwVer:T14F7_5.0
Linjan tila: Päällä
Toiminnallinen tila: ADSL G.DMT
Lähetysnopeus: 128kbps
Vastaanottonopeus: 640 kbps
SNR(läht.): 28.0 db
SNR(vast.):21.0 db
Vaimennus(läht.) 14.0 db
Vaimennus(vast.) 27.0 db

Ihmetyttää tuo toiminnallinen tila koska nimenomaan asetuksista laitoin Annex A:n ja ADSL2+:n voimaan. Sitten tuo nopeus, ei lähelläkään tavoiteltua. Asun n.1km päässä Loviisan keskustasta joten välimatka ei ole syy alhaiseen nopeuteen. Ja kuten aikaisemmin sanoin, netti ei pelaa ollenkaan.

Kysymykset kuuluuvatkin, ovatko asetukseni lähellekään oikein? jos ei niin mitä niille pitäisi tehdä?
Vai onko vika itse liittymässä, ettei olekkaan kytketty oikein?
Jätin soittopyynnön soneralle, mutta vikailmoitusta en ole tehnyt, pitäisikö?
Vai missä vika?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

10 kommenttia

Modeemin asetukset ovat oikein. Modeemin näyttämän ADSL-verkon tilan perusteella voi epäillä ettei liittymää ole kytketty oikein. Nyt kannattaa tehdä liittymästä vikailmoitus numeroon 0206 90101, sillä viestisi perusteella liittymän kytkentä vaatii tarkistuksen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Joo, eli kytkentää ei oltu tehty oikein. Nyt toimii. Paitsi nopeus on noin 7/1M (kättelee 7235 / 1003 kbps) vaikka pitäisi olla 24/1... Täytyy metsästää toinen modeemi ja kokeilla sillä jos paranisi tai sitten pitää tarkistuttaa yhteys.. Asiakasnumeroa en vielä tiedä kun laskuja ei ole tullut.
Jos laitat asiakasnumeron tilalle (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero) ADSL-liittymän numeron ilman väliviivaa (eli 333xxxxx), voin sen perusteella tarkistaa liittymäsi nopeusluokan verkossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tyhmä kysymys: Mistä nään kyseisen numeron? Ei ollut tilausvahvistuksessa, tunnusvahvistuksessa, toimitusvahvistuksessa enkä löytänyt sitä Omilta Sivuiltakaan.. Ehkä en vaan nähnyt sitä.. Eikai tarvitse soittaa asiakaspalveluun?

Sen verran tuossa kokeilin että huoneiston toisesta puhelinpistokkeesta tulee samat arvot, eli vika jossain muualla.
Palvelusopimuksessa liittymän numero on muodossa 333-xxxxx. Palvelusopimus on tullut joko kirjeenä tai sähköpostilla.

Yksi vaihtoehto on soittaa uudestaan Vikapalveluun ja liittymän nopeus tarkistetaan sitä kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymän numero päivitetty tietoihin.

Edittiä: Niin tein kyllä vikailmoituksen mutta peruin sen 99e maksun pelossa kun toisella modeemilla en ole vielä kokeillut. Olisi kuitenkin mukavaa jos sieltä päästä saisi tarkistuksen.

Edit2. Nyt illalla liittymä alkoi pätkiäkin. Saattaa pysyä linjalla tunnin, mutta pahimmassa tapauksessa noin minuutin välein katkaisee. Eli putoaa linjoilta kokonaan.
ADSL-yhteyden nopeusluokka verkossa on 24/1 Mbit/s, mutta nopeudet ADSL-yhteyden kaistanleveyden puolesta jäävät alle 8/1 Mbit/s - arvojen.

Jos haluat varmistaa että vika ei jää omiin laitteisiisi, testaa yhteys vielä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla (ilman jatkojohtoa). Liittymän nopeus jää tällä hetkellä pienemmäksi kuin mitä ADSL-palvelukuvaus määrittää 24/1M - nopeusluokalle, joten vikailmoitus olisi aiheellinen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Olen tässä yrittänyt metsästää jostain toista modeemia lainaan mutta mistään ei tahdo löytyä ja uutta en haluaisi ostaa ihan turhaan. Jatkojohtoa ei ole modeemin ja pistokkeen(ja häiriönpoistajan) välissä, siinä on ainoastaan modeemin mukana tullu n. 1,5m johto.

Joten tein vikailmoituksen hitaudesta. Katsotaan mihin tämä johtaa..
Päivitelläänpä tätä hieman.

Eli asentaja kävi elokuussa mittaamassa paljon pistokkeeseen tulee nopeutta ja se todellakin oli vain n. 7 Mbit/s. Ymmärsin että vika selvitetään ja kun vika selviää niin minulle ilmoitetaan asiasta. Olen kiltisti odotellut että mikä oli vikana mutta mitään ei kuitenkaan ole kuulunut. Pistin äsken viestiä asiakaspalveluun että missä mennään.

Kysyn nyt kuitenkin seuraavaa, eli kun nopeus jää alle palvelukuvauksen määrittämän minimin, niin mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Nopeusluokkaa tiputetaan ja hinta pienee sen mukaan, tietenkin? Entä onko minulla oikeus irtisanoa liittymä?
Suosittelen olemaan asiasta yhteydessä asiakaspalveluun jossa voidaan tarkistaa liittymän- ja sopimuksen tilanne ja sopia mahdollisista muutoksista.

Asiakaspalvelun yhteystiedot voit tarkistaa tästä tai voit tehdä myös ajanvarauksen.

Vastaa