VDSL2-modeemia hankkimassa

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Olen hankkimassa uutta pöytäkonetta, jossa on Gigabit Ethernet -verkkokortti. Käytössäni on taloyhtiön hankkima Sonera Laajakaista Valokuitu 10 Mbit/s, jota haluan jatkossakin käyttää.

Nykyinen modeemi on ainakin 7v vanha ADSL-modeemi, jonka ilmeisesti siis vaihdan VDSL2-modeemiin samalla? Millainen malli sopii kyseiseen yhtälöön (kone ja yhteys)? Talossa on tullut ethernet-kaapeli puhelinverkosta modeemille. Tarvitsen lisäksi mallin, joka on helppo ottaa käyttöön ilman raketti-insinöörin tutkintoa, eikä vaadi peruskäytössä jatkuvia lisäsäätöjä.. Varmatoimiseksi osoittautunut, "helppo" malli, siis..

Ja vielä, kun sitten hankin modeemin, tarvitseeko minun tehdä jotain muutakin kuin kytkeä se teknisesti oikealla tavalla koneeseen, kun olen jo käyttänyt valokuituyhteyttä tässä nykyisessä koneessa? Eli lähteekö yhteys toimimaan ilman rekisteröintiä uudestaan tms?

1 kommentti

Hei amandax,

VDSL modeemin valinnassa suosittelen kääntymään kodintekniikkaa myyvän liikkeen puoleen. Sitä kautta löydät varmasti sopivimman laitteen käyttöösi.

Jos taloyhtiössä sisäverkon kaapelointi on toteutettu ethernet kaapelilla, eikä puhelinpistokkeita ole enää käytössä, niin modeemi kytketään huoneistojakamon nousukaapeliin puhelinkaapelilla. Toinen pää tulee modeemin DSL porttiin ja toinen pää kytketään huoneistojakamon nousupistokkeeseen. Modeemi kytketään siis vastaavalla tavalla kuin nykyinenkin modeemisi on kytkettynä.

Kytkennöissä ja modeemin asetuksissa saa tarvittaessa apua, myös Helpson palvelun kautta.

Vastaa