Väärä reititin toimitettu?

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Liittymätyyppinä valokuitu ja asunnossa ethernet-huoneistojakamo. Kuitenkin liittymän yhteydessä toimitettu Inteno DG201 VDSL2 -modeemi. Ymmärsin Soneran ohjesivulta että tämän liittymätyypin yhteydessä pitäisi toimittaa ZyXEL NBG-417N -reititin? Miten toimia?

3 kommenttia

Hei makovane,

Nyt on tosiaan jossain mahdollisesti käynyt virhe. Täytyy tosin varmistaa se, että kyseessä on puhdas ethernet-kohde. Uudemmissa taloissa ja sisäverkkoremonttien yhteydessä myös VDSL- ja ADSL-kohteisiin tehdään usein ethernet-sisäverkoitus. Näissä tapauksissa käytetään normaalisti ADSL/VDSL-modeemia vaikka seinässä onkin ethernet-pistokkeet. Voit itse testata tilanteen seuraavasti:

Ethernet-kohteissa on yleensä sulakekaapin yhteydessä huoneistojakamo, josta löytyy alakerran jakamolle menevä nousu-portti. Se on yleensä erikseen merkattu sanalla nousu, jakamo tai runko mutta myös muut vaihtoehdot ovat mahdollisia. Jos tuollainen portti löytyy, voit yhdistää tietokoneesi suoraan siihen verkkojohdolla. Jos yhteys toimii, olet oikeassa ja sinulle on toimitettu väärä laite. Jos yhteys ei toimi, vaatii tilanne hieman lisää selvittämistä.

Nopeimmin asia etenee soittamalla vikapalveluun 020690101 (mpm/pvm) tai laittamalla keskustelufoorumin profiiliin asiakasnumerosi (Omat tiedot > profiili > asiakasnumero) niin pääsen tarkistamaan tilanteesi.
Hei!
Edellä kuvattujen ongelmien johdosta jatkoin asian selvittämistä. Asiakaspalvelunne kommentti myös modeemin mallin suhteen oli, että "pitäisi toimia", joten otin asiakseni tarkistaa vielä taloyhtiöltä, josko yhtiössä kuitenkin olisi oma kiinteä, toisen palveluntarjoajan laajakaista (kuten . Näin myös oli, tämä ei asuntoa ostaessani vielä ollut tullut esiin. Toisin sanoen tähän päivään mennessä asuntooni ei ole tullut tilaamaani Soneran laajakaistayhteyttä, ja esiin tulleiden tietojen valossa toivoisin ystävällisesti että liittymän voisi suuremmitta toimenpiteittä sulkea.

Olen liittänyt asiakasnumeron profiiliini.
Hei makovane

Modeemin malli on oikea ja se on nimenomaan oikea malli sinun liittymääsi. Valitettavasti liittymässäsi on määräaikainen sopimus ja sitä ei voi irtisanoa tällä perusteella. Tietenkin yhteys pitää korjata. Ota yhteyttä Vikapalveluumme, niin pistämme asentajan tutkimaan ongelmaan. Olitkin jo kerran soittanut asiasta asiakaspalveluumme, mutta valitettavasti he eivät voi hoitaa vika-asioita.

Vastaa