Vaihto Sonera Viihteeseen -> massiivinen packet loss

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Vaihdoin noin kuukausi takaperin vanhan soneran laajakaistayhteyteni uuteen viihdepakettiin, jossa nopeuteni piti kominkertaistaa 8:sta 24:n megaan, samalla vanha Telewellin modeemi piti vaihtaa uuteen Intenon DG301AL boksiin.

Uuteen liittymään ja boksiin siirryttäessä ilmeni kuitenkin ongelmia yhteyden kanssa, lähinnä nettipelaaminen ja videon streamaaminen netistä muuttui mahdottomaksi korkean packet lossin takia. Boksia ja ympäriä nettiä pingaillessa packet loss on luokkaa 5-30 %. Packet lossin määrä tuntuu vaihtelevan ajankohdittain, välillä se on muutaman prosentin luokkaa ja välillä joka toinen paketti tuntuu tippuvan. Packet lossia ilmenee kuitenkin verkossa vain yhdessä tietokoneessa, joka on piuhalla boksissa kiinni. Langattomasti verkossa olevalla kannettavalla packet lossia ei ilmene, ei myöskään silloin kun laitan kyseisen kannettavan piuhalla boksiin kiinni (sama piuha kuin packet loss-koneessa). Tämä tietenkin viittaisi siihen, että ongelma on yhden tietokoneen ja boksin/netin välillä. Boksin resetoiminen korjaa joskus tilanteen noin päiväksi, mutta sen jälkeen ongelma palaa taas. Välillä muutkin korjausyritykseni poistavat packet lossin, mutta se palaa aina muutaman kymmenen tunnin päästä. Tein jo kertaalleen vikailmoituksen ja tällöin yksi porteistani muutettiin siltaavaksi, tämän käyttö ei ole kuitenkaan poistanut ongelmia.

Tämän lisäksi muilla laitteilla on välillä havaittavissa ongelmia nettisivujen lataamisen kanssa. Välillä sivut eivät lataa ollenkaan antaen virheilmoituksen ("Can not load page" tjsp.) tai lataavat hyvin hitaasti, refreshiä hakkaamalla sivut kuitenkin saa lopulta näkyviin, joten ongelma ei ole itse sivuissa. Välillä sivut taas latautuvat todella nopeasti.

Liittymän nopeus jättää myös toivomisen varaa, soneran speedtestin mukaan nopeus on sellaista 10-12 megaa. Ymmärrän kyllä että 24 megaa on teoreettinen maksimi, ja että speedtestit eivät ole kovin luotettavia, mutta silti aina toivoisi liittymältään vähän enemmän ripeyttä 🙂.



Tässä vielä vähän pingailuja jos näistä saisi jotain tietoja:

Ping statistics for 80.239.229.216 (google.com):
Packets: Sent = 139, Received = 112, Lost = 27 (19% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 22ms, Average = 12ms


Tracing route to sonera.fi [194.251.244.241]
over a maximum of 30 hops:
0 beari.lan [192.168.1.64]
1 dsldevice.lan [192.168.1.1]
2 dsl-trebrasgw2-54f940-1.dhcp.inet.fi [84.249.64.1]
3 wap.soneraplaza.fi [194.251.244.241]

Computing statistics for 75 seconds...
Source to Here This Node/Link
Hop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address
0 beari.lan [192.168.1.64]
12/ 100 = 12% |
1 0ms 12/ 100 = 12% 0/ 100 = 0% dsldevice.lan [192.168.1.1]
9/ 100 = 9% |
2 9ms 21/ 100 = 21% 0/ 100 = 0% dsl-trebrasgw2-54f940-1.dhcp.inet.fi [84.249.64.1]
1/ 100 = 1% |
3 12ms 22/ 100 = 22% 0/ 100 = 0% wap.soneraplaza.fi [194.251.244.241]

Trace complete.

5 kommenttia

Hei Beari,

Modeemi näyttäisi kättelevän yhteyden 17,4 megalla ja linjalla ei näy virheilyä. Yhteys modeemille asti näyttäisi toimivan normaalisti.

Kuulostaisi kovasti sille että tuo packet loss ongelma jäisi vain tuolle yhdelle koneelle. Onko sinulla mahdollista testata kyseistä konetta jossakin toisessa yhteydessä?

Mikäli langattomaan verkkoon yhdistetyissä laitteissa esiintyy ongelmaa, niin voisit kokeilla vaihtaa langattoman verkon kanavaa.

Jos ongelmat kuitenkin jatkuvat, niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme tarkistaa tilannetta uudelleen.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kiitos ripeästä vastauksesta.

Kone on pöytäkone, joten ainakaan nyt ei ole mahdollista testata toisessa verkossa. Ongelma on jatkunut nyt toista kuukautta, joten en usko sen ratkaeavan odottelulla. Vanhalla yhteydellä ongelmia ei ollut, joten en usko että ongelmaa olisi muissa verkoissa.

Kummastuttaa vaan suuresti tämä yhteyden toiminta. Äsken siltaamattomasta portista tuli 30 % packet lossia, nyt vaihdoin siltaavaan porttiin niin 200 pingistä vain yksi tippui matkalta. Mitään hajua mistä tämä voisi johtua täällä päässä? Nettiongelmia olen ratkonut useaan otteeseen, mutta nyt olen täysin aseeton.
Hei Beari,

Äkkiseltään en kyllä osaa sanoa mistä tuossa voisi olla kyse. Mutta vikailmoituksen kautta tuota voitaisiin selvittää paremmin. Asiantuntijoillamme on hieman enemmän työkaluja käytössä joten näkevät tuosta yhteydestä hieman enemmän ja sitä kautta asia voisi selvitä.
En löytänyt Inteno DG301AL:lle teknisiä tietoja, mutta Inteno DG301:ssä on 1000 Mbit/s Ethernet-portit. Vanhassa Telewellin modeemissasi on todennäköisesti 100 Mbit/s Ethernet-portit.

Jos sekä Intenossasi että tietokoneessasi on Gigabitin Ethernet-sovitin, tietokoneen ja modeemin välinen yhteys on nopeutunut kymmenkertaiseksi. Gigabitin Ethernet vaatii erittäin hyvät kaapelit.

Mikäli tietokoneen ja modeemin välisessä kaapelissa ei ole merkintää CAT6, aseta Ethernet-liitätännän nopeus kiinteästi 100 Mbit/s full duplex. Tietokoneista tämä säätö löytyy verkkokortin ajureiden asetuksista. Myös modeemien hallintasivuilla voi olla säätö modeemin Ethernet-porttien nopeuden asettamiseksi.

Toki, myös ADSL-yhteyden nopeuden nosto voi aiheuttaa pätkimistä. Mutta havaintosi siitä, että piuhalla kytketty kone pätkii enemmän kuin langattomasti kytketty kone viittaa ongelmaan tietokoneen ja modeemin välillä.

Joskus harvoin törmää myös kertakaikkiaan keskenään epäyhteensopiviin Ethernet-portteihin. Tällöin voit kokeilla käyttää vanhaa modeemiasi pelkkänä Ethernet-kytkimenä tietokoneen ja Intenon modeemin välissä. Vaihdat vain Telewellin hallintasivuston IP-osoitteen niin, ettei se mene päällekäin Intenon (tai minkään muunkaan laitteesi) kanssa ja kytket Telewellin DHCP-palvelimen pois päältä.
irritus kirjoitti:
CAT6

Tai Cat 5e.

Vastaa