Valokuituyhteys

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 13 katselukertaa

Eli otin Soneralta laajakaistaliittymän valokuitutekniikalla uutena asiakkaana. Tullut hetki sitten taloyhtiöön. Eli tarvitaanko tässä nyt mitä laitteita? Ohjelapun mukaan 1.Liitä tietokone suoraan huoneistosi RJ-45-liittimellä varustettuun datarasiaan. 2. Avaa internerselain jne. Ongelmana nyt on toi yhteyden muodostus, jota ei tapahdu. Pitääkö olla joku modeemi tai muuta juttua mukana. Asiakaspalvelu ei oikeen osaa kertoa, eikä kukaan muukaan. Jos joku vois pikkusen yksityiskohtaisemmin valaista asiaa tyhmälle? Mahdollisia vikoja/omia mokia?

3 kommenttia

Modeemia ei luonnollisestikaan tarvi, koska yhteytesi on ethernet-tekniikalla toteutettu.
Siellä huoneistossasi pitäisi olla tätä kuvaa mukaileva huoneistojakamo: http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php? ... istojakamo

Eli pistä suoraan kytketty ethernet-kaapeli nousu-/talojakamoportista siihen porttiin, jonka datapistorasiassa haluat yhteytesi toimivan.
Pistorasioissa pitäisi lukea esim., että "2 data" tai "6 data" ja huoneistojakamossa olla vastaavasti numeroidut portit.
Lopuksi koneesta verkkokaapeli tähän kyseiseen datapistorasiaan, niin pitäisi tämän jälkeen toimia.
Okei, kiitos. Siis tähän asti olen oikeilla jäljillä. Piuha on kytketty asunnon atk-pistokkeesta, pistokkeeseen yhdeksän ja kone on liitetty seinäpistokkeeseen yhdeksän. Soneralta on ilmoitettu että yhteys tänne on kunnossa (eivät tarkalleen kertoneet näkyykö niillä, onko yhteys muodostettu taloyhtiöön, vaiko tähän mun kämppään). Kaveri sano että mun konessa oleva laite pitäis olla OK, onko se sitten verkkokortti vai mikä? Mut ei mitään yhteyttä tule. Soneran palvelussa sanoivat että vika täytyy olla mun konessaa... Kysyin, voisko jossain taloyhtiön keskuksessa olla joku piuha väärin kytkettynä? Vastaus: kyyllähän sekin voi olla, mut maksaa 65€ käydä tarkistamassa, jos se ei johdukkaan siitä. No kaveri lupas tulla oman kannettavan kans käymään ja kokeillaan saadaanko siihen yhteys. Mut jos tosta koneen verkkokortista tai mikä nyt onkaan, ni olis kiva tietää jotain, tai vaikka koneen asetuksista?
Ouraittia, yhteys pelaa. Pitikin vetää piuhat asunnon huoneistojakomon puhelinpistokkeesta eikä ATK-pistokkeesta. Pienestä se oli kiinni.

Vastaa