Vasteaika/ping


Hei
Noin kuukaisi sitten alkoivat ongelmat ilmetä. Noin kello 8-10pm pingini nousi normaalista 10-20 -> 100.
Tästä noin viikko sitten pingini oli ja on nyt jatkuvasti 50-60 kun se normaalisti oli 10-20.
Olen testannut kaikki mahdolliset korjausmenetelmät joita itse voin tehdä, mutta mikään ei auta.

Ongelmani tuntuu hyvin saman tyyppiseltä kuin näillä herroilla http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=51&t=3082 joilla pingi nousi yhtäkkiä normaalista 10+ -> 50+.
Tietääkseni minun kohdalla ei pitäisi olla kyse tuosta interleawingista, koska en koti-tv;tä omista, mutta varmasti tämä olisi hyvä teidän tarkistaa.

Uskoakseni minulla on 20/1 tai 20/2 tjsp liittymä ja mittauksilla saan aikaan vain 12/0.8 tulokset joista download speed on melkein puolet ilmoitetusta.

Lukuun ottamatta viimeistä kuukautta, nettini on toiminut moitteettomasti ja olen ollut todella tyytyväinen valintaani 🙂

18 kommenttia

Hei Niiilo

Vilkaisin yhteyttäsi ja liittymässäsi näkyy normaalia enemmän vaimennusta? Oletko tehnyt jotain kytkentä muutoksia sisäverkossasi tai vaihtanut modeemilaitetta? Vaimennusta yleensä omassa verkossa voi aiheuttaa liian pitkä puhelinjohto (yli 2m), viallinen puhelinjohto, häiriöestosuodatin tai itse puhelinrasia.

Liittymäsi nopeusluokka on 24/1 josta jälkimmäinen 0,8mbit nopeustulos on normaali mutta 12mbit latausnopeudet on hieman alhaiset. Saisitko testattua yhteyttä toisella modeemilla ja vaikka toisella lyhyellä puhelinjohdolla? Jos asunnossa on muita puhelinrasioita, olisi yhteyttä hyvä testata myös niistä.
Hei

Mitään kytkentetä muutoksia en ole tehnyt. Asunnossani on vain yksi puhelinpistoke.
En päässyt testaamaan toisella modeemilla nettiä koska yhteys ei muodostunut, kun pistin toisen modeemin seinään. Modeemina minulla toimii tämä soneralta saatu laatikko ja puhelinjohto (<2m) on se joka tuli boksin mukana

Nyt ei ole enää ollut isoja pingi lukemia päivisin, mutta iltaisin ongelmat jatkuvat. Latausnopeus edelleen n. 12
irtisano sopimus äkkiä jos on vain mahdollista, on tullut huomattua että tässä firmassa ei toimi mikään ja kaikesta revitään rahaa jos vaan tilaisuus tulee. kokemuksella voin sanoa että ihan mikä tahansa operaattori on parempi kuin sonera.
Hei Niilo,

Mikäli ongelmat yhteyden kanssa jatkuvat, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Hei

Tein tuon vikailmoituksen niin kuin ehdoititkin. Yhteyteni ilmeisesti resetoitiin teidän päästä ja minulle ehdotettiin samaa jos se auttaisi. Koska en päässyt testaamaan vielä tuolloin yhteyttäni toisella boksille niin minulle ehdotettiin, että yritän sitä ensin ja sitten teen uuden vikailmoituksen.

Pingien pomppiminen on loppunut ja nyt se on tasaisesti 25. Latausnopeuteni on edelleen vain 14.

Ennenkuin nämä ongelmat alkoivat niin pingini oli tasaisesti 7. Nyt se on 3-4krt suurempi joka vaikuttaa aika paljon ulkomaisilla servereillä pelatessa.

Mistä tämmöinen voi johtua, että pingini on jäänyt nyt noin suureksi? (mielestäni 25 alin pingi on nykypäivän yhteyksillä kohtuullisen suuri suomalaisille servereille.)

Myöskin tuo latausnopeus, joka on nipinnapin puolet ilmoitetusta mietityttää.

Mistä nämä ongelmat voivat johtua ja mitä kotikonsteja niiden ratkomiseen voisi olla ennen vikailmoituksen tekemistä?
Hei Niilo,

Sivuillamme on ohjeita hidastelevaan ADSL yhteyteen, kannattaa tutustua niihin.

Pingin eli viiveen kasvu voi johtua yhteyden virheenkorjauksesta. Viive saattaa kasvaa myös silloin, jos yhteys virheilee.

Mikäli yhteydessä esiintyy edelleen ongelmaa, niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Moikka!
Ongelma korjaantui jo aikoja sitten, ilmeisesti joku oli pistänyt tuon interleawingin päälle tuntemattomasta syystä. Kun se otettiin pois niin pingi laski 25->7.

Voisiko liittymäni pistää hetkeksi seurailuun siellä? Ongelmana on jatkuva pingin kohoaminen AINA klo 20.30-24 jolloin pingi sahaa väliä 7-100.
Olisi kiva saada hieman tietoa, että onko yhteys aina tuohon aikaan vain surkea vai onko kyse jostain muusta.
Moi.

Viestistäni on aikaa nyt jo yli 1kk enkä vieläkään ole saanut vastausta.

Ongelma on tosiaan iltapäivällä / illalla nouseva pingi joka nousee n. 5 kertaiseksi tavallisesta.

Voisitteko katsoa sielä päässä miltä se liittymäni näyttää aamulla ja verrata sitä sitten ilta-aika yhteyteeni (n. klo 9)

Missähän mahtaa olla vika moiseen?
Hei Niiilo

Ja pahoittelut että kysymyksesi on jäänyt meiltä huomaamatta! Mitään seurantaa ei voida laittaa liittymälle päälle ilman vikailmoitusta. Vikailmoituksen aikana käsittelijä seuraa linjaa ja tekee korjaustoimenpiteitä samalla. Olitko tehnyt vikailmoitusta kuten aiemmin Marko- oli pyytänyt? Sitä kautta ongelma selviää nyt parhaiten!
Olen tehnyt yhteensä jo kolme vikailmoitusta täysin samasta asiasta ja koskaan ongelmaa ei ole korjattu pysyvästi. Eilen tein uuden vikailmoituksen (NELJÄNNEN) joten toivottavasti sielä nyt saataisiin jotain aikaan. Alkaa vain mennä pikkuhiljaa hermo liittymässä joka ei ole lähelläkään sitä mistä maksan.
Hei
Tein vikailmoituksen torstaina, mutta mitään ei ole vieläkään kuulunut sieltä teidän päästä.

Tämä on jo neljäs kerta jolloin teen vikailmoituksen aivan samasta asiasta...

24.11.2013 klo 21 internet yhteyteni vastaa lapsuuteni aikaisia modeemeja. 2/0.4 mb 58ms tällä hetkellä vaikka sen pitäisi olla 24/2 ~10ms

Vikailmoitusta tehdessä on tuo "testaa yhteytesi" joka pitää tehdä ennen vikailmoituksen tekoa. Pitääkö sen yhteyden olla kokonaan poikki jotta "yhteys ei olisi kunnossa"? Nimittäis yllä mainituilla spekseillä kaikki oli sivun mukaan kunnossa 😃

Ikävää, että asun alueella jonne on mahdollista saada yhteys vain kahdelta yritykseltä jotka kummatki sattuvat tarjoamaan yhteyden joka on pelkkä p****a.
Hei Niiilo,

Olit laittanut vikailmoitusta ilmeisesti Omien sivujen kautta? Niissä on valitettavasti hieman ruuhkaa. Kun vikailmoituksesi on vastaanotettu, niin saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä.

Tein liittymällesi hieman muutoksia. Kokeiletko mitä latausnopeus tällä hetkellä näyttää? Modeemisi näyttää kätelleen yhteyden tällä hetkellä 15,3 megalla.
Marko- kirjoitti:
Hei Niiilo,

Olit laittanut vikailmoitusta ilmeisesti Omien sivujen kautta? Niissä on valitettavasti hieman ruuhkaa. Kun vikailmoituksesi on vastaanotettu, niin saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä.

Tein liittymällesi hieman muutoksia. Kokeiletko mitä latausnopeus tällä hetkellä näyttää? Modeemisi näyttää kätelleen yhteyden tällä hetkellä 15,3 megalla.


Nähtävästi myös pistit virheenkorjauksen päälle josta minulle ei ole ollut mitään hyötyä. Ainut asia joka on tuon myötä muuttunut on ping 6->22. Joten voisitko ottaa sen samantien tien pois, ja jatkossa jokainen sielä päässä voisi olla laittamatta tuota virheenkorjausta kysymättä päälle. Kiitos.

Nopeteuni tällä hetkellä ruhtinaaliset 11mb.
Hei Niiilo,

Virheenkorjaus on otettu nyt pois.
Jees elikkä taas on laitettu virheenkorjaus päälle. Voiskos joku sen ottaa mahdollisimman nopeasti pois.

Kiitos
Hei Niiilo

Vilkaisin nyt viimeisintä vikailmoitustasi pätkimisestä ja sen puolesta liittymääsi oli virheenkorjaus palautettu päälle. Jos tuon virheenkorjauksen ottaa pois, alkaa yhteytesi luultavasti uudestaan pätkimään.

Lisäsin lisätietosi tästä keskustelusta vanhalle ilmoituksellesi joten jos haluat asian vielä tutkintaan, vastaa 13.2 saamaasi tekstiviestiin ohjeiden mukaan takaisin niin voidaan vilkaista mitä asialle voidaan tehdä. Mahdollisesti seuraava ratkaisu voi olla nopeusluokan lasku jotta saat vasteajan pysymään kohtuullisena sekä liittymä ei pätkisi.
Mulla toimi tuo liittymä moitteettomasti syksystä asti, ongelmat kesti ainoastaan max viikon, joten en usko, että tolla virheenkorjauksella siihen on vaikutusta.

Pyysin, että voitteko ottaa sen virheenkorjauksen pois. Onnistuisiko se?
Hei Niiilo,

Virheenkorjaus on otettu nyt pois. Mikäli yhteydessä esiintyy tämän jälkeen ongelmaa, niin virheenkorjaus täytyy laittaa takaisin päälle, joten ilmoittelethan siitä tänne.

Vastaa