Verkko ei toimi ja Sonera ei korjaa, mitä tehdä

  • 11 December 2014
  • 26 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Tämä oli tuolla liikkuvan netin puolella mutta se ehkä oli väärä alue.

Huhtikuussa 2013, yli 7 kuukautta sitten, olen tehnyt vikailmoituksen kun:
- putoilen verkosta enkä nouse takaisin mihinkään verkkoon (tarjolla pitäisi olla 4G, 3G ja 2G)
- puhelut ei tule perille vaan menevät suoraan vastaajaan
- minulle ei voi soittaa, puhelimeni ilmoittaa ettei saada yhteyttä
- minä en voi soittaa kun puhelut ei yhdisty mihinkään

Ai niin... vaimo lähetti minulle MMS viestin viikko sitten. Milloinhan mahtaa tulla perille?

Näitä omgelmia esiintyy ajoittain. Tällä viikolla todistettavasti 3 päivänä! Toisaalta välillä on parikin viikkoa että en ainakaan rekisteröi ongelmia.

Ongelman olen ihan itse saanut paikallistettua testaamalla.
Verkkojen signaali alueella heittelee ihan tolkuttomasti. Paikoillaan seisoen muutaman minuutin aikana puhelimessa on hyvä 4G<-->huono 3G ja kaikki tältä väliltä. Ja välillä ollaan ilman verkkoa kokonaan. Kuuluvuuskartan mukaan kaikki, myös 4G, pitäisi toimia sekä ulkona että autossa. Ei vaan toimi edes ulkona kunnolla. Jos satut liikkumaan puhelimen kanssa on ongelma vieläkin pahempi.

Ongelma siis se että kun joku verkko on huono yritetään kytkeytyä parempaan ja tämä epäonnistuu. Silloin ollaan ilman verkkoa. Joskus tämä verkon vaihtaminen onnistuu, joskus se onnistuu viiveellä, joskus verkko pitää hakea käsin. Pahimmillaan olen joutunut boottaamaan koko puhelimen. Kun verkkoa joutuu hakemaan käsin tai boottaamaan puhelimen verkon hakeminen kestää yleensä minuutin--->

Yritä nyt sitten tällaisella tehdä töitä...

Olen ollut Soneran vikapalveluun yhteydessä yli 10 kertaa. Aina asiaa luvataan tutkia ja korjata vaan valmista ei tule. Olen alusta (huhtikuusta) saakka sanonut että kertokaa jos vika on puhelimessa. Sonera myöntää vian olevan heidän verkossa. Puhelin ja liittymä on ostettu maaliskuun lopussa Sonera kaupasta yhtä aikaa.

Viimeisin yritys oli 19.11. Silloin luvattiin pikaisesti palata asiaan. Sain 20.11 tekstiviestin että korjausta on kiirehditty. Sen jälkeen on ollut hiljaista...

Nyt on yksinkertaisesti mitta täysi. Tuolla pyydettiin soittamaan vikapalveluun... no jonotin sinne vartin. Eväitä ei ollut joten lopetin jonottamisen vartin jälkeen.

Mitä pitäisi tehdä?

26 kommenttia

Nyt riitti eväät että jaksoin jonottaa tekniseen tukeen:)

Sonera myöntää edelleen että vika on olemassa ja sitä yritetään korjata. Milloin valmista tulee... sitä ei kukaan tiedä. Tuleeko valmista... sitäkään ei tiedä.

Taas kerran asiaa kiirehdittiin. Kiirehtimisen vaikutus on tähän saakka ollut pyöreä 0 joten en odottele liikoja.

Ei muuten ole vieläkään se vaimon 29.11 lähettämä MMS viesti tullut perille:) Tuskin tuleekaan koskaan.
Hei Arski64!

Pahoittelen kuvaamiasi ongelmia.

Toivottavasti asiaan kuitenkin saadaan mahdollisimman pian selvyyttä ja korjaustakin.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Taisi olla viime heinäkuu kun olin Soneraan yhteydessä huonosta puhelinverkkoyhteydestä tuttuni uudessa asunnossa Helsingin Kalasatamassa ja parannusta uudesta tukiasemasta lupailtiin tänä vuonna. Edelleen asunnossa sisällä puhelut katkeilevat huonon verkon vuoksi ja aika usein ei lainkaan saada yheyttä kun sisällä Soneran verkko katoaa parhaitenkin kuuluvassa paikassa. Ulkona kadulla löytyy pari tolppaa puhelimen näytölle. Myös DNAn verkko on heikko paikassa, jossa on rakennettu useita uusia suuria taloja. Soneran kuuluvuuskartan mukaan kaikki muut kuin 3G 900 pitäisi paikassa kuulua. Ison kilpailijan verkon kuuluvuus asunnossa sisälläkin on hyvä.
Sentään luvattu parannusta teille. No joo...

Minulla ( en ole Soneran mukaan ainoa vaan meitä on useita) tätä temppuilua on jatkunut nyt 8 kuukautta. Osalle tilanne on korjaantunut parannuksilla kesän/ syksyn aikana mutta ei kaikille.

Minä asun itä-helsingissä puisessa omakotitalossa. Helsingin kauppatorille on matkaa noin 15 km. Kaikki, niin kaikki mukaanlukien 4G, Soneran verkot pitäisi toimia kartan mukaan sekä ulkona että autossa. Pitäisi ja pitäisi... vaan kun ei toimi edes ulkona.

Heitin eilen Soneran asiantuntijalle kyssärin että kumpi tulee ensin... tämä liittymä kuntoon vai minun hautajaiset?

En saanut varmaa vastausta... Eilen ei vielä osattu sanoa milloin tämä tulee kuntoon tai tuleeko kuntoon ollenkaan.

Nyt taitaa ainoa vaihtoehto olla se, että luovun matkapuhelinedusta ja homman siviilikännykän toisen operaattorin liittymällä. Silloin ainakin henkilökohtaiset puhelut ja viestit toimii. Tästä kyllä tulee minulle kustannuksia mutta enköhän ne lisää korvausvaatimukseen Soneralta...

EDIT: PS. Ei ole vaimon lähettämää MMS viestiä näkynyt:)
Ilmeisesti Sonera on yrittänyt tehdä jotain?

Voin kertoa että he ovat onnistuneet siinä missä moni on epäonnistunut. He ovat keksineet ikiliikkujan:)

Testailin samassa kohtaa missä aikaisemminkin. Eli seison ikkunan edessä ja puhelin on aivan paikoillaan. Nyt puhelimeni vaihtaa verkkoa taukoamatta.

3G 3/5 palkit-->3G 2/5-->4G 3/5-->4G 1/5-->E 2/5-->E 5/5--> 3G 3/5 jne jne. Verkko vaihtuu noin 10-15 sekunnin välein.

Taitavia nää Soneran pojat:)

PS. Ei ole näkynyt 29.11 vaimon lähettämää MMS viestiä:)
Minun vaikutelma on, että kuluttaa aika lailla akkua jos on paikassa jossa puhelin vaihtaa verkkoa alinomaa. Mutta puhelimessahan saanee kiinnitettyä puhelimen yhteen verkkoon jos haluaa. Ainakin voi koittaa mitä vaikuttaa. Itselläni kun normaalisti en datayhteyksiä/internetiä käytä, on kiinnitettynä GSM:ään eli 2G:hen.
Näin minäkin tekisin, lukitsisin 2G verkkoon, jos en tarvitsisi puhelinta muuhun kuin puheluihin. Sillä säästäisi varmasti akkua. Mutta kun olisi oikein tarvekin nopeammalle yhteydelle, ihan työn takia.

Toisaalta myös kun työnantajani hankki puhelimen jossa on 4G ja liittymän jossa on 4G ihan sen takia, että 4G toimii Soneran mukaan täällä missä asun ja työskentelen, niin olisihan se suotavaa että tämä 4G myös toimisi kun näin Sonera lupaa. Sekä liittymä että puhelilaite on ostettu Soneran liikkeestä.
Jos sun työpuhelimen saa kiinnitettyä 4G-verkkoon ja se siinä pysyy, niin vois olla käypä tapa.
Puhelimen lukitseminen 4G-verkkoon ei välttämättä tuota toivottua tulosta, sillä 4G-verkossa toistaiseksi voi vain siirtää dataa. Puhelut eivät 4G:n pakottamisen jälkeen enää toimi.
Lumiassa on mahdollista valita vain mikä verkko on paras mitä käytetään jos sellainen on käytettävissä. Eli voin siis laittaa 4G jolloin käytän 4G, 3G ja 2G tai 3G jolloin käytän vain 3G ja 2G tai 2G jolloin käytän vain 2G.

Näistä ainoa toimiva valinta on 2G, silloin en pompi verkosta toiseen= ongelmia ei ole. Mutta ei tarvitse käyttää nettiäkään.

Jos pystyisin luktsemaan puhelimeni 4G verkkoon olisin verkossa arviolta ehkä 5- 10 % päivästä. Sen aikaa 4G verkko on tarjolla täällä itä-Helsingissä, alueella jossa Soneran mukaan 4G pitäisi toimia hyvin.

Tänään on taas huono päivä... puhelut menee minun vastaajaan vaikka pitäisi kääntyä ihan muualle...
Arski64 kirjoitti:
Lumiassa on mahdollista valita vain mikä verkko on paras mitä käytetään jos sellainen on käytettävissä. Eli voin siis laittaa 4G jolloin käytän 4G, 3G ja 2G tai 3G jolloin käytän vain 3G ja 2G tai 2G jolloin käytän vain 2G.

Näistä ainoa toimiva valinta on 2G, silloin en pompi verkosta toiseen= ongelmia ei ole. Mutta ei tarvitse käyttää nettiäkään.

Jos pystyisin luktsemaan puhelimeni 4G verkkoon olisin verkossa arviolta ehkä 5- 10 % päivästä. Sen aikaa 4G verkko on tarjolla täällä itä-Helsingissä, alueella jossa Soneran mukaan 4G pitäisi toimia hyvin.

Tänään on taas huono päivä... puhelut menee minun vastaajaan vaikka pitäisi kääntyä ihan muualle...


Mitä tahansa teetkin, älä koske DNA:han. DNA toimii vain kaupungeissa, ei maaseudulla. DNA:n 2G tökkii jopa maaseudulla, mutta eivät tee mitään asialle, koska kuulemma rahaa ei ole. Lopettaisi koko DNA, kun ei ole varaa rakentaa kunnon verkkoa.
Tänään tuli sitten mitta täyteen Soneraa ja Soneran toimimatonta littymää.

Poistatin työnantajallani vastaajan liittymästäni. Vastaaja toimii poistamisen jälkeenkin kyllä "erittäin hyvin". Iloisesti menee puhelut vastaajaan edes soimatta puhelimessani.

Tällä vastaajan poistamisella oli se vaikutus että enää en saa viestiä siitä että vastaajaani on tullut viesti.

Jos tämä olisi henkilökohtainen liittymä ei se enää aikoihin olisi ollut Soneralla.

Ei kai tässä muu auta kuin luopua matkapuhelinedusta ja ottaa siviililiittymä oikealta operaattorilta joka on niin kaukana Sonerasta kuin olla ja voi.


Kyllä Sonera osaa...


PS. Ei ole muuten vieläkään näkynyt vaimon 29.11 lähettämää MMS viestiä:)
Ei tästä Soneran touhusta mitään tullut joten...

Soitin sitten ihan itse taas kerran Soneran tekniseen tukeen. Jotenkin tuntui että nyt "satunnaislukugeneraattori" arpoi minulle henkilön joka osasi asiansa? Tällainen tunne ainakin jäi, ja se tunne Soneran kohdalle ei tule edes joka vuosi.

Vastaajaa ei voi poistaa mutta nyt pitäisi olla poistettu kaikki mahdolliset siirrot että puhelu ei koskaan siirry vastaajaan enää. Aika näyttää osasiko ko. henkilö tosiaan asiansa.

Verkosta tippuminen/ verkosta toiseen pomppiminen jatkuu kuitenkin edelleen... Näin 8 kk vikailmoituksen tekemisen jälkeen ei ole vieläkään mitään tietoa milloin Sonera saa verkkonsa kuntoon... Vika on tiedossa mutta sitä vaan ei korjata.
Puhelimeen ei saa yhteyttä, en voi soittaa. Ongelma korjaantuu hetkeksi kun käyttää puhelimen kiinni. Kokoajan on kenttää ja 3G. Missä vika?!!
Edelliseen lisäys että viestit tulee perille ja nettiä pääsee käyttämään..
Jännityksellä odotan tuleeko vuosi täyteen alkuperäisestä vikailmoituksesta ennen kuin Sonera saa verkkonsa toimimaan kunnolla. Kauan ei tartte enää odottaa.

Verkkosurffailu sen kun jatkuu. Pompin verkosta toiseen kuin aropupu. Parannusta alkuperäiseen tosiaan se että yleensä verkonvaihto tapahtuu "heti". Mutta mitään järkeähän tässä ei ole että verkko vaihtuu monta kertaa minuutissa ja edes takas vaikka pysyn paikallani.

Ihmiset ihmettelee miksi vastaan puheluihin niin hitaasti. Ja miksi minulla ei enää ole vastaajaa.

No vastaan heti kun puhelin soi mutta kun se soi välillä hirveällä viiveellä. Yksikin kerta vaimo sanoi että soi ainakin 10 kertaa... minulla 2. Vastaajan jouduin poistamaan tämän verkkohyppelyongelman takia...

Tänään tosin oli taas se päivä että putosin verkosta enkä noussut takaisin kuin boottaamalla puhelimen kokonaan. Tee tällä sitten töitä... ja yritä pysyä firman vaihdejärjestelmässä...
Nyt tuli minun mitta täyteen.

Viestit taas kerran eivät tulleet perille ja siitä aiheutui melkoinen soppa ja kasa ongelmia.

Nyt selvityksessä mihin viestit katosi.

Sonera väittää ettei viestit ole edes heidän verkkoon tulleet. Nyt selvityksessä TDC:n (käyttää siis Soneran verkkoa) puolelta mitä on tapahtunut.

Kun saan vastauksen TDC:ltä niin sitten on tilinteon aika...

Edit: Välillä kun soitan näkyy numero vastaanottajalla oikein eli klo 8-16 välillä 0207 alkuinen työnumeroni, välillä taas näkyy 045 alkuinen kännynumeroni. Miten voi Soneralla nämä puhelinpalvelut toimia näin huonosti?
Taas eilen oli ilta että minua ei tavoitettu. Asiakas oli soittanut noin klo 16.50. Koska en vastannut hän jätti vastaajaan viestin klo 16.53.

Minun puhelin ei soinut ollenkaan vailla viisi. Vastaajani, joka siis taas on päällä koska sitä tarvitsee aivan väkisin, ilmoitti minulle klo 20.58, yli 4 TUNTIA viestin jättämisen jälkeen, että vastaajassani on viesti. Ilmeisesti olin tuon 4 tuntia taas pihalla kuin lumiukko verkosta.

Tänään on taas jatkunut verkkopomppiminen hyvin ahkeraan.

Miten Soneran palvelut voi toimia näin huonosti?

Onko tämä haluttomuutta vai ammattitaidottomuutta ettei asioita saada kuntoon? Kuitenkin on jo 10 KUUKAUTTA mennyt aikaa eikä valmista tule. Eikä edes tiedetä koska tulisi...
Nyt alkuillasta, alkoin noin klo 16.20, puhelin on alkanut ilmoitella SIM- virhettä...

Osta puhelin ja liittymä Soneralta niin ei käy aika pitkäksi eikä olo tylsäksi.

Tekemistä riittää kun vahdit että puhelin toimii ja pysyy verkossa.

Onneksi työnantaja on siirtymässä pois Soneralta niin pääsen tästäkin p******a eroon.
Kaikki henkilökohtaiset on Soneralta jo irtisanottu.
Hei Arski64!

Pahoittelen, että Soneran matkapuhelinliittymäsi toimivuudessa on suuria ongelmia.

Mainitsit viestissäsi, että liittymästäsi on tehty vikailmoitus 10 kuukautta sitten. Onko Soneralta kukaan ottanut sinuun yhteyttä kyseiseen vikailmoitukseen liittyen? Sinänsä harvinaista, että verkkovikaa kestää lähes vuoden, ellei sitten kyse ole sisätilakuuluvuuteen liittyvästä ongelmasta.

Ilmeisesti matkapuhelinliittymäsi on yrityksen nimissä. Olisiko sinulla mahdollisuutta soittaa yritysasiakkaidemme vikapalvelun numeroon 0206 90801, jotta asiaan saataisiin selvyyttä.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Liittymä on yrityksen nimissä. Kaiken henkilökohtaisen olen jo Soneralta irtisanonut kun hommat ei toimi.

Tämäkin asia on kaikinpuolin selvä. Ainoastaan vika on korjaamatta.

Soneran vikapalveluun olen ollut yhteydessä varmaan reilun 10 kertaa tämän 10 kk:n aikana.
Sonera myöntää vian olevan todellinen. On myöntänyt jo yli ½ vuotta sitten.
En ole ainoa joka tällä alueella kärsii samoista ongelmista.

Pahoittelut, kiirehtimislupaukset ja selitykset ei auta kun minun pitäisi tehdä töitä puhelimella.
Nyt kun pitäisi tehdä jotain on pallo ihan hukassa.

Eikö ammattitaito riitä korjaamiseen vai onko rahat loppu? En tiedä.

Tässä huomaa ison operaattorin mielenkiinnon asiakkaita kohtaan. Sitä ei ole.
Jopa oli tosi kiva keskustelu Soneran vikapalvelun kanssa.

Sieltä ylimelinen elämäänsä kyllästynyt asiakaspalvelija ilmoitti vaan että:

"Miksi tämä asia roikkuu avoimena. Kysessä on huono kuuluvuus ja se siitä".

Sinänsä edistystä että jo 10 KUUKAUDEN jälkeen Soneran "asinatuntijat" osaavat vastata kysymykseen

Tuleeko tämä milloin kuntoon vai ei ollenkaan?

näinkin asiallisesti.

Todistaa vaan sen että Soneraa ei vähääkään kiinnosta korjata niiden asiakkaiden asioita joilla heidän palvelut ei pelaa.

Vielä kun saan sen vastauksen ettei tämä koskaan tulekaan kuntoon niin voi viedä tuon 10 kuukautta vanhan puhelimen takaisin Sonera- kauppaan. Minulle, tai siis firmalle, kun myytiin 4G puhelin ja 4G liittymä sillä lupauksella että ne toimii. Ja kunnolla ei toimi edes 3G.
Eipä ole Soneralta soiteltu vaikka olen jättänyt 2 soittopyyntöä.
Soittopyynnöt siis jätetty henkilölle joka pystyy sanomaan tuleeko tämä liittymän pätkiminen ja varkosta putoaminen poistumaan koskaan vai ei.

No en uskonutkaan että Soneran henkilökunnassa olisi sen verran miestä että kertoisi asian rehellisesti.

Nyt on kuitenkin helpottunut olo. Enää en ole Soneran asiakas. Kaikki on lopetettu ja siirretty muualle.
Eilen päättyi viimeinen määräaikainen sopimus.

Kesäkussa siirtyy vielä tämä työpuhelinkin (ja koko firman puhelinjärjestelmä kaikkine liittymineen) Soneralta pois joten sitten pääsen lopullisesti Sonerasta eroon. Sitten pidetään bileet.
Kohta on vuosipäivä vikailmoituksellani, vika vaan on ja pysyy. Vuoden aikana ei siis Sonera ole saanut yhteyksiään toimimaan.

Mutta perjantaina kuulin ilouutisen. Firman puhelimet ei siirrykään kesäkuussa pois Soneralta vaan parin viikon sisällä. Pääsen siis lopullisesti Sonerasta eroon.
Kateeksi käy 🙂, Otahan kuppia miunkin edestä!

Vastaa