Viallisesta puhelimesta ei löytynyt vikaa


Uudenkarhea Padfone 2 alkoi temppuilemaan. Vikaselostetta

- Laturin omintakeinen liitin hajosi. Sitä oli aina hankala saada sisään ja vaati sorminäppäryyttä
--- Ei takuun piirissä koska takuuhuollon mukaan olen tunkenut sitä väkisin väärinpäin sisään.

- Kun luurin laittaa tabiin, niin se jää usein puolitiehen. Luuria pitää venkslata edestakaisin kunnes tabin mekanismi antaa periksi.
--- Takuuhuollon mukaan vikaa ei ole.

- Puhelin oli jatkuvasti Edgen ja yhteyden katkeamisen välimaastossa alueilla jossa muut puhelimet oli 4G/3G taajuuksissa. Usein puhelut ja mobiililiikenne katkesi.
--- Takuuhuollon mukaan kyseistä vikaa ei ole.

- Tänään sain puhelimen takaisin. Laturi ok, mutta ei yhteyttä verkkoon.
--- Huollon raportti: Vikoja ei löydy. "HUOM! SIM ei rekisteröidy verkkoon"

Mukana ole ohjeistusta miten saan puhelimen toimimaan. Well done Sonera. Taas.

18 kommenttia

Hei temppupaehkinae !

Me emme voi ottaa kantaa huollon tekemiin päätöksiin laitteen mahdollisesta korjaamisesta tai uuteen vaihtamisesta. Huolto tekee toimenpiteet laitevalmistajan ohjeiden mukaan. Mikäli haluat asiaa tarkistaa, kannattaa sinun olla yhteydessä laitevalmistajaan.
Viestini oli lähinnä palaute Soneralle. Täytyyhän Soneran tietää mitä asiakkailleen tapahtuu vaikka palvelut olisi ulkoistettu Kiinaan tai naapurigalaksiin. Hyvän asiakaspalvelun tunnusmerkkejä on tyytyväinen asiakas. Jos toimitan viallisen tuotteen takuuhuoltoon ja saan takaisin viallisen tuotteen, jolla ei voi ottaa yhteyttä verkkoon, eikä edes ole kerrottu miksi näin, ja mitä mun pitäisi tehdä, niin asia ei ratkea sillä, että ei oteta kantaa. Nyt pitäisi ottaa kantaa ja olla aktiivinen asiakaspalvelussa sen sijaan että laitetaan asiakas etsimään vastauksia seuraavasta paikasta.
Saunalahden asiakaspalvelu ehdottaa tekemään verkkoasetuksista operaattorin valinnan manuaalisesti.
Totean vain näin off-topikkina tuohon ensimmäiseen viestiin, että onkohan tämä Padfone 2 käynyt mahdollisesti SCF nimisessä huollossa. Sillä tämä huoltofirma on melkein haukuttu maan rakoon eri keskustelufoorumeilla just tuollaisten asioiden vuoksi mitä tämä nimimerkki temppupaehkinae kirjoittaa viestissään. Tämä huoltofirma laittaa kaikki viat asiakkaan viaksi vaikka kyseessä olisi ns. tyyppivika sekä toteaa, että puhelimessa ei ole mitään vikaa vaikka vikaa olisi konkreettisesti.
jarith69: Jos temppupaehkinae vei puhelimensa Sonera Kaupan kautta huollettavaksi, toimittavat he silloin laitteen SCF huoltoon. Kyseessä on iso huoltofirma joka huoltaa monien laitevalmistajien laitteita. He kuitenkin toimivat aina laitevalmistajien ohjeiden mukaan aivan kuten Katju tuossa aikaisemmin kirjoittelikin.
jarith69 kirjoitti:
Totean vain näin off-topikkina tuohon ensimmäiseen viestiin, että onkohan tämä Padfone 2 käynyt mahdollisesti SCF nimisessä huollossa. Sillä tämä huoltofirma on melkein haukuttu maan rakoon eri keskustelufoorumeilla just tuollaisten asioiden vuoksi mitä tämä nimimerkki temppupaehkinae kirjoittaa viestissään. Tämä huoltofirma laittaa kaikki viat asiakkaan viaksi vaikka kyseessä olisi ns. tyyppivika sekä toteaa, että puhelimessa ei ole mitään vikaa vaikka vikaa olisi konkreettisesti.



Sinne tämä ensimmäinen PF2seni lähti, ja tuli takaisin kommenteilla "ei vikaa" kuten sanoinkin. Nyt asia on taas edennyt ja muuttunut muutamaa astetta v----mmaksi. Kun en saanut ehjää laitetta, niin menin itse SCF:lle Helsinkiin ärisemään. No, muutaman päivän kuluttua mulle soitettiin, ja sanottiin, että "täällä on sinulle uusi laite. Vanhassa oli antennivika". Kas kummaa, että nyt löytyi vikaa. No, eikä siinä kaikki. Kun pääsin kotiin, ja avasin kuplamuovikääreen, niin ensimmäisenä pisti silmään näytön naarmut ja muut käytön jäljet, sekä pitkä halkeama aseman taustamuovissa virtanapin vieressä. Eli joku on tiputtanut sen huolella. Lisäksi virtanappulaa sai painella ja taivutella, että sai laitteen päälle. Tässä oli mulle se "UUSI" laite. No eikun takas Helsinkiin SCF:lle naama norsun veellä. Ensimmäinen epäily heti oli se, että itse olin rikkonut sen. Sanoin että noita jekkuja on turha yrittää, että lähetitte mulle risan laitteen uutena. No, taas meni muutama päivä, ja sitten tuli taas ilmoitus, että täällä on uusi laite noudettavissa. Tällä kertaa ei löytynyt naarmuja eikä muita käytön jälkiä. Tosin laite tuli taas kuplamuoviin käärittynä, ilman pakkausta ja oheisheebeleitä, eli satavarmasti tämä uuskin on käytetty laite. No, eikä tässäkään vielä kaikki. Yhteysongelmat on ja pysyy. Ja ne on täsmälleen identtiset ensimmäisen laitteen kanssa. Verkko katkeilee, ei löydy 4G:tä tai 3G:tä edes sadan metrin päässä tukiasemasta. Sitkeesti on Edgellä ja usein verkko katkeaa ja luuri ilmoittaa olevansa katvealueella.

Nyt jos tätä ongelmaa ei saa ratkaistua kuluttajasuojalain mukaisesti, niin mulla on oikeus kaupanpurkuun ja saada jo maksetut rahat takaisin, tai jos itse haluan, hyvityksenä uuteen laitteeseen.

Jokatapauksessa Soneran täytyy tästä asiasta ottaa vastuu ja hoitaa asia kuntoon. Ei tässä ole muita vaihtoehtoja. V****u!
Moikka temppupaehkinae,

No onpas ollut käänteitä, pahoittelumme vielä uudemman kerran! Hyvä, että sait selvästi naarmuisen puhelimen tilalle kuitenkin uuden.

Onko tilanne nyt se, että verkko edelleen jatkuvasti katkeilee eikä pysy edes 3G:ssä? Toistuuko sama riippumatta siitä, että liikut hieman eri sijainneissa?
Lila kirjoitti:
Moikka temppupaehkinae,

No onpas ollut käänteitä, pahoittelumme vielä uudemman kerran! Hyvä, että sait selvästi naarmuisen puhelimen tilalle kuitenkin uuden.

Onko tilanne nyt se, että verkko edelleen jatkuvasti katkeilee eikä pysy edes 3G:ssä? Toistuuko sama riippumatta siitä, että liikut hieman eri sijainneissa?


Samat ongelmat alueilla Hyrylä - Järvenpää - Savio - Ali-Kerava - Kerava. 3G oli paras mitä hetkeksi sain. Muuten oli 2G, E tai X. Kun yhteys katkesi ja pistin verkkohaun päälle, niin luuri ilmoitti "Virhe haettaessa verkkoa" ja infopalkkiin ilmestyi kolmio ja viesti "Valittu verkko (Sonera Fi) ei käytettävissä". Sitten hetkenpäästä taas ilmestyi 3G, E ja 2G randomisti vaihdellen.

Kuuluvuuskartan mukaan asun "3G 2100 42 Mbps (Dual Carrier)" -alueella (Riihikallio), mutta ei puhettakaan tuollaisista yhteyksistä. Jos oikein muistan niin paras tulos taisi olla 9/3 Mbps. Pitkän taistelun jälkeen sain nyt mitattua oman liittymäni (4G Fiksu Plus Netti 21) nopeudeksi 1,3 mbps/219 kbps. Päivitin tietysti samaan hengenvetoon liittymän halvempaan kun ihan turha maksaa tällaisesta takkuilusta. Lähden kohta taas käymään SCF:llä. Otin about 20 screenshottia niin näkevät huollossa paremmin mistä on kyse. Täytyy meinaan saada nyt asap selville, että onko se ongelma puhelimen tekniikassa vaiko Soneran yhteyksissä. Jos ei tästä parane niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kaupanpurku.
temppupaehkinae: Jos asia ei selviä SCF huollon kanssa, niin ole tosiaan uudestaan yhteydessä. Lisää vaikka asiakasnumerosi tuonne käyttäjätunnuksen profiiliin niin tiedämme käsitellä sitten oikeaa tapausta.
Eilen sain laitteen takaisin ja tänään uuden SIMmin jossa on uudenmallinen siru. Taas on vierekkäin Padfone 2 Soneran 4G liittymällä ja iPhone 5 Saunalahden 3G liittymällä. PadFonessa E ja 3G vaihtelevasti, 0/5 tolppaa. iPhonessa 3G jatkuvasti ja 5/5 tolppaa. Sama joka puolella asunnossa, ja sekä etu- että takapihalla. Play-kauppaankaan ei pääse millään. "Yhteys aikakatkaistiin".

Nopeustesti (Tornio24.fi. Soneran nopeustestiä ei voi tehdä koska luuri ei tue Flashia)
Tulos: Lataus "NaN bps" Lähetys "135,9 kbps" Tämä koko proseduuri kesti n. 25-30 minuuttia, josta suurin osa odotellessa, että pääsin edes nettiin, ja tässä ajassa puhelin kulutti 58% akusta ja oli poikkeuksellisen kuuma.

Eilen kun juttelin puhelimessa, niin vastapuoli kuittasi, että mun ääni pätkii jatkuvasti. Lisäksi kun lähetin tekstareita, niin "Lähetetään" lukee joskus parikin minuuttia, ennekuin viesti on lähtenyt. Puhelin ja/tai liittymä ei yksinkertaisesti toimi, mutta silti huollossa ei tälläkään kertaa löydetty mitään vikaa.

Eiköhän taistelu tämän luurin kanssa saa loppua tähän. Tarkistakaapa, että kaikki liittymässä kunnossa, ja vaikka myös Riihikallion kuuluvuus. Laitoin as.nron profiiliin.
temppupaehkinae: Katsoin meidän kuuluvuuskartasta http://www.sonera.fi/asiakastuki/verkko ... uuskartta/ osoitettasi ja se näyttää olevan usean verkon rajamailla. Toki enpä tiedä onko sillä merkitystä jos samat ongelmat ovat kuitenkin muuallakin. Samoin mietin, että jos vika olisi sittenkin kortissa kun se yhteysvirhettä yms herjaa. No jos olet nyt saanut uuden kortin ja sama meno jatkuu niin eipä se sitten kortistakaan ole kiinni.

Kirjasin nyt liittymän omistajan tiedoilla reklamaation tästä ja sinuun otetaan yhteyttä kun asia on selvitetty. Toivotaan että tässä päästään nyt jonkunlaiseen toimivaan ratkaisuun. Omalta osaltasi olet varmasti jo kaikkesi tehnyt.
Pyörin vielä äsken kahdella luurilla pihalla ja yritin soittaa omaan luuriini, niin soitot ei mene perille, vaikka luuri näyttää E tai 3G + FI, Sonera. "Numeroon johon yritit soittaa ei juuri nyt...". Huomasin, että aina kun luuri tippuu verkosta, se pitää uudelleenkäynnistää, että puhelut tulee perille.

Nyt on kahdella eri Padfonella ja ainakin kolmella eri SIMmillä todettu täsmälleen samat ongelmat niin ei tässä ole paljoa vaihtoehtoja mitä pitäisi tehdä.

EDIT: Googlasin juuri Padfone 1 ja 2 omistajien kommentteja, sekä suomalaisten että ulkomaisten, niin seuraavia kommentteja löytyi ja huolestuttavan paljon:
- "katkoo wi-fi yhteyttä..."
- "hyppii 2G ja 3G välillä vaikka asun keskustassa"
- "jotkut valittaa, että joutuu 3-4 kertaa soittamaan, että saa minuun yhteyden" (Saunalahti 3G)
- "I have constantly connection problems..."
- "my friend says often that she couldn't reach me and asking why I don't keep my phone on..."
- "this phone is a ****** joke. I need to reboot it like a hundred times a day to keep up the network connection..."

Eli ihan samoja ongelmia kuin mun vekottimessa. Eli näyttää sille, että Asusin tekniikka pissii. Ehkä antenni ei ole tarpeeksi herkkä tai softa on huono... tai jotain.
temppupaehkinae: Siltä tosiaan vaikuttaa että laite on nyt tuo ongelman aiheuttaja, ei verkko niinkään. No onneksi asiasta on kirjattu reklamaatio. Toivon mukaan saat siihen pian vastauksen ja asia saadaan hoidettua.
Mihin ilmoitus tulee? Vielä ei ole kuulunut.
temppupaehkinae: Mikäli tarkoitat ilmoituksella reklamaation päätöstä, ilmoitetaan se sinulle henkilökohtaisesti. Reklamaation normaali käsittelyaika vaihteelee noin viikosta, kolmeen viikkoon.
Ilmoitus tuli ja sovittiin, että voin purkaa kaupan laitteen osalta. Unohtui kysyä, että eikö liittymää saa purkaa samalla? Kun ei nimittäin ole sitten enää tarvetta tuolle liittymälle.
Hei temppupaehkinae: Kyllähän se liittymän irtisanominenkin onnistuu. Oletkin ilmeisesti sopinut meidän kanssa, kuinka asiassa edetään.
Hei, temppupaehkinae :D

Löysin viestiketjun kun googlettelin näitä padfonen ongelmia, harmittaa maksaa puhelimesta pieni omaisuus ja sitten hajoilla henkisesti sen kanssa. Anyways, itselläni kävi tuon ekan korjauksen kanssa vähän paremmin kuin sulla mutta ojasta allikkoon käy omakin matka.

Olen telefinlandin asiakas ja ostin tuon padfone2 puhelimen vuodenvaihteessa, puhelinhan on todella hyvä ja kattaa kaikki tarpeeni, kunhan se toimisi. Ensimmäiset pari kuukautta meni kuin ruusuilla tanssiessa (eli niin kuin tuon hintaluokan puhelimella pitääkin mennä). Sitten alkoi ongelmat, eli ensimmäisenä puhelimen riittimen toinen "piikinreikä" oli vinossa joka aiheutti sen ettei latautuminen ja tabletin käyttö oikeen onnistunut, lisäksi kameran linssin alle oli päässyt likaa ja puhdistushan oli mahdotonta itse koska takakuorta ei saa auki.

No, laite lähti soneraliikeen kautta SCF:lle jonka kautta puhelin ilmeisesti lähetettiin aika kauaskin. Puhelimen huolto kesti vaivaiset 23 päivää. Odotus kuitenkin palkittiin kun puhelimen linssi oli puhdistettu sekä tiivistetty, prosessori oli vaihdettu, liitin oli vaihdettu ja jostian pieniä fixauksia. Puhelin toimii taas kuin unelma kunnes huollon jälkeen kiinnitin huomiota verkon katkeamiseen sekä netin pätkimiseen.

Verkkojen haku kestää ikuisuuden ja se ei löydä kuintekaan käytettäviä verkkoja. Äkkiäkös sitä puhelimen käynnisti mutta nyt rupee jo kyllästyttämään kun useasti saa päivän aikana käynnistellä, olisiko pitänyt vaan ostaa apple?

Kattoo nyt kiinnostaako laittaa enää huoltoon varsinkin jos se selvää että se tulee ekat 3 kertaa takaisin ilman että sille on tehty mitään. ;/

Nettiyhteys on kuitenkin toiminut ihan kivasti, kunhan Telefinland tulisi viel pois kivikaudelta ja ottaisi nuo 4G verkon rajoitukset pois.

Vastaa