Viihde 100/10M DL nopeuden hitaus (+ kehitysidea)


Moi,

Tuossa keskiviikkona aukes tämä Sonera Viihde 100/10mb liittymä. Toimii muuten oikein mainiosti, mutta DL rate on melko heikko, n. 34mb/s tasoa (KotiTV:n ollessa pois päältä). Uploadi näyttäis olevan oikein mainio, yli 10mb/s. Purkkina siis liittymän mukana tullut Thomson TG784, joka kiinni puhelinpistokkeessa metrin mittaisella puhelinjohdolla. Tietokone on aina kiinni piuhalla, kokeilin myös toista - lyhyempää - RJ45:sta, eikä ollut silläkään vaikutusta. Kokeiltu on eri kellonaikoina ja sillä ei näyttäis olevan mitään vaikutusta nopeuteen. Talo on rakennettu 70-luvun lopussa, joten onko mahdollista, että talon sisäiset kaapeloinnit on ns. per***stä?

http://marlporo.pp.fi/misc/soneraspeeds.jpg

Vaihdoin Elisan 24/1M yhteyden tähän Soneraan ja sillä sai lähes 2Mb/s DL rateks, joka on melko lähellä maksiminopeutta (~75%). Sonera taas vastoin jää n. kolmasosaan maksimista. Odotin, että liittymä pystyisi EDES 60Mb/s nopeuksiin. Viiveajatkin ovat heikommat kuin Elisan yhteydellä (n. 20% heikommat), joka ei ole hyvä homma netissä pelaillessa. Käsittääkseni ainut tapa laskea viiveaikaa on poistaa KotiTV:n häiriösuodatus (tjsp).

Laitoin asiakasnumeroksi laajakaistayhteyden liittymänumeron.



Vielä pari kehitysideaa KotiTV palveluun (molemmat löytyivät Elisa Viihteestä, oikein mukavia featureja):

1. Ohjelmien tallentaminen omiin, nimettyihin, kansioihinsa.
2. Ohjelmien "jatkuva" tallennus. Eli ei tarvitse tietystä ohjelmasta laittaa jokaista jaksoa manuaalisesti tallennukseen, vaan voit määritellä että boksi tallentaa aina ohjelman kyseiseltä kanavalta (ykköskohdan määriteltyyn kansioon tietenkin ;)

En ainakaan löytänyt näitä ominaisuuksia, kun tossa vähän kattelin asetuksia ym. Pitää ottaa silmä käteen, jos nämä jo löytyvätkin jostain. Btw, paljon paremmin toimii KotiTV:n digiboksi Elisaan verrattuna. Käyttöliittymäkin on helppo/nopea käyttää ja hianompi :P

Cheers!

20 kommenttia

Täällä asutaan myös 70-luvun talossa ja DL on 35-50Mbps ja up 4-5Mbps. Ping taas 120ms... Viimeksi vikailmoitukseen vastasivat, että kysy isännöitsijältä, miksi johdot on niin huonot ja kun kysyin pingistä, että vaikuttaako huonot piuhat korkeaan pingiin, niin eivät osanneet sanoa mitään -> case closed.

Itsenikin yllätti tuo koti-tv:n kökkö tallennusohjelmointi. On niin jähmeä että en jaksa selata kovin pitkälle tulevaisuuteen.
Vähän päivitystä:

DL nopeus hidastunut entisestään, 30-32Mb/sec välillä näyttäis heittelevän Soneran nopeustestillä (KotiTV pois päältä). Tämähän on jo alle kolmasosan maksiminopeudesta. Pingi ja uploadi näyttäis olevan kuitenkin entisellään. Tosin yöaikaan pingi saattaa olla joskus 60-70 luokkaa, joka on melko kummallista, koska (kaikki normaalit) ihmiset on sillon nukkumassa. Täten luulis olevan liikennettäkin vähemmän.



Ja vielä yksi kehitysehdotus KotiTV:seen liittyen:

- Merkintä onko tallenne jo kertaalleen katsottu. Tämäkin löytyy Elisa Viihteestä ja on hyvä ominaisuus, varsinkin jos hetkeen ei oo tullu tallenteita katsottua. Ei tarvitse lukea jaksojen kuvauksia ja muistella, notta tuliko se katsottua vai ei :P

P.S. Onko Veikko lomalla, kun tuntuu vastaamisessa kestävän pidempään?
Pahoittelut vastausviiveestä. Alkuperäiseen viestiin viitaten: Taloyhtiön sisäverkon kaapelointi voi olla syypää noinkin alhaiseen latausnopeuteen, mikäli kaapelointi on mennyt huonoon kuntoon. Viiveaikojen parantamiseen auttaa tosiaan mainitsemasi virheenkorjauksen poisto liittymästä, ja se on mahdollista tehdä vikapalvelun kautta. Asiakkaan pitää vain näissä tilanteissa tiedostaa että KotiTV:n toiminta saattaa heikentyä virheenkorjauksen poiston jälkeen.

Suosittelen että teet vikailmoituksen hidastelusta, sillä liittymän nopeus ei ole sitä mitä sen pitäisi olla + vikailmoituksen kautta saadaan vika rajattua esim. sisäverkkoon mikäli siitä on kyse. Vikailmoituksen voi jättää puhelimitse, mutta melkein jättäisin tässä tilanteessa palvelupyynnön vikapalveluun (lisätietojen kera).

Mainitsemiasi kehitysehdotuksia on ennenkin toivottu KotiTV:n ominaisuuksiin ja niistä on laitettu palautetta eteenpäin. Toivotaan että jossain vaiheessa kyseiset ominaisuudet saadaan toteutettua.
Soittelivat tänään Soneran suunnalta ja kyselivät miten oon kotona, jos he tulisivat mittailemaan linjan nopeuksia. Kerroin, että oon koko viikon ilta seiskaan asti duunissa, joten vähän nihkeetä on. No, kaveri soittaa 5min päästä uudestaan ja kertoo, että vika löytyikin Soneran päästä ja nopeuden pitäisi olla nyt 80mb/s luokkaa (+ 2 tekstiviestiä vian "korjaantumisesta"). Kotiin kerettyä jouduin valitettavasti toteamaan, että nopeus on edelleen Soneran testillä ~32-34Mb/s luokkaa (motukka kättelee ~35-36Mb/s). Ja kyllä, resetoin/restarttasin motukan muutamaankin kertaan.

Eli se siitä sitten, uutta vikailmoitusta kirjottelemaan vaan 😛
Ja jatkoa..

Kaveri soitteli taas Soneralta ja sovittiin, että hän tulee tänään käymään ja tarkastamaan nopeuksia. Kotiin päästyäni huomasin, että yhteys on poikki ja boottasin motukan. Yhteys lähti pelittämään ja työntää ~78Mb/s sisäänpäin nyt. Soneran kaveri kertoi, ettei edes tehnyt mitään muutoksia, kuulemma jotain sähkökorjauksia taloyhtiössä tänään oli. Epäili hän myös vahvasti, että liittymän mukana tullut Thomsonin purkki on ns. paskana. Sovittiin, että seurailen tässä ainakin pari päivää, notta pysyykö liittymän nopeus nykyisessään. No ainakin tietää missä vika, jos nopeus putoaa taas.


Edit: Eipä tarvinnu seurailla paria päivää. Yhteys katkesi äskettäin ja nyt nopeus on jälleen hieman reilut 30Mb/s. Eli lähettäkääpä uutta Thomsonin motukkaa tänne päin. Vai pitääkö tässä alkaa vielä erikseen soittelemaan/lähettämään viestiä asiakaspalveluun?
Olitkin ollut jo yhteydessä Vikapalveluun asian tiimoilta. Modeemitilaus on lähtenyt jo tukkuun, mutta lähetyksestä ei ollut kuittausta vielä. Luultavasti lähtee tämän päivän aikana matkaan.
Uusi Thomsonin purkki tuli postissa ja nopeus edelleen 34Mb/s, että se siitä sitten. Asentaja mainitsi jo ensimmäisellä kerralla kun oltiin yhteydessä, että Soneran päässä oli jotain laitteita mennyt rikki. Viime kerralla hän sanoi, että varmaankin johtuu viallisesta modeemista nämä laiterikot. No nyt niitä viallisia modeemeita on sitten kaksi, jos keissi on edelleen sama. Vähän ihmeelliseltä vaikuttaa, kun kuitenkin hetkellisesti sain lähes 80Mb/s sisäänpäin, eli ei ainakaan pitäisi talon kaapeloinnissa olla vikaa.

Alkaa jo vähän kyllästyttämään tää säätäminen. Kannattaako tässä enää alkaa edes kirjottelemaan vikailmotuksia, mitäs mieltä Veikko on?
Kyllä tuossa melkein vikailmoitusta kannattaa vielä tehdä, jotta verkon laitepuolta voitaisiin mahdollisesti tutkia lisää. Voit liittää vikailmoitukseen linkin tähän keskusteluketjuun, johon olet itse kirjoittanut asentajan kanssa käydyt keskustelut yms.
Onko tuo purkki nyt tosiaan tg784 eikä tg789? Eikö tg784 ole vain ADSL2-modeemi jonka maksiminopeus olisi 24/1?
Sonerakin kuitenkin varmaan sen näkee, mutta mikä on ollut boksin kättelynopeus (jos hallintapaneeli on sama kuin omassa tg789vn:ssä, se löytyy hallintapaneelista (nettiselain osoitteeseen 192.168.1.1 omassa boksissani) Internet-namiskan takaa.
Hyvin huomattu, purkkihan tosiaan on TG789vn, eikä 784. Kättelynopeus on aina hieman reilu 35Mb/s. Eiköhän asentajat sen ole tajunneet, jos 784:n ei edes kuuluisi moisiin nopeuksiin kyetä 😛
Olen tässä nyt näitä viestejä eri alueilta lueskellut ja alkaa hieman huolestuttamaan.
Tilanne on se että asun SATOn kiinteistössä, ja parin viikon kuluttua täältä katkaistaan Welhon piuhat kokonaan joten siihen mennessä olisi vaihdettava tuohon Soneraan. No eilen olin asiakaspalveluun yhteydessä ja tilasin välittömästi tarvittavan paketin, eli 100/10 viihdepaketin koska tähän kuulema tulee ilmaisena mukaan myös se normaalisti noin 87e maksava VDSL2 modemi.

Ja itselläni ei ole halua maksaa enää ylimääräisistä laitteista, oltuani Welhon (ja ennen sitä jo HTV:n) asiakas vuosikausia olen heiltä ostanut parikin kaapelimodemia ja mielestäni on kohtuutonta jos minä joudun vielä tässäkin tilanteessa maksamaan jotain ylimääräistä vain siitä syystä että SATO on päättänyt tehdä sopimuksen Soneran kanssa.

No mutta kuitenkin, asiakaspalveluun olin kahdesti yhteydessä ja siellä olevat naisihmiset olivat yllättävänkin asiantuntevan oloisia ja ymmärsivät tilanteeni. Sovittiin siis tuosta 100/10 + VDSL2 modemi + viihdepaketista siihen vajaan 20e/kk hintaan - ei paha.
...mutta sitten olen lukenut näitä kommentteja täältä palstalta, itselläni on nyt jo pitkään ollut Welhon 200/10 ja sitä ennen 110/10 jne, ja juuri hetki sitten tekemäni speedtestin tulos ilmoitti seuraavaa;
(Jaahas, IMG-tagit eivät toimi? Mistäs moinen?]

Welho 200/10 Helsingin serverille
Welho 200/10 Espoon serverille

..ja katseltuani noiden muiden laittamia speedtestin ja vastaavien tuloksia alkoi lievästi sanoen huolestuttaa, niissähän eivät ole nopeudet ole olleet lähimainkaan lähellä luvattua - puhumattakaan siitä mitä ping on ollut.

En nyt liikaa haluaisi tässä dissata mutta en kauheasti keksi hyvääkään sanottavaa kaiken tämän lukemani jälkeen, kahden viikon sisällä itseni on katkaistava Welhon yhteys ja luovuttava heidän maksukanavistaan jne.. Maksamani kaapelimodemin myöskin jäädessä paperinpainoksi.

Yritin jopa tiedustella josko tähän taloyhtiöön olisi ollut 100/100 kuitu ollut saatavilla kun alkoi sen verran nuo ihmisten kokemukset pelottamaan, mutta ei kuulema ole mahdollista. 100/10 ainoastaan..
Ei tässä auta kuin pitää sormet ristissä ja toivoa parasta, voihan olla että homma toimiikin loistavasti ja tänne kirjoittelevatkin ainoastaan ne joilla niitä ongelmia ilmenee.
Mutta hieman on nyt varautunut fiilis tämän asian suhteen... Noh, joulun jälkeen viimeistään palailen asiaan kertomaan kokemuksistani - olivatpa ne sitten mitä hyvänsä =)

...tuo viihdepaketti kuulostaa muuten ideana oikein mainiolta, mutta kuten täältä olen saanut lukea niin sekin kuulema pätkii ja jopa youtube pätkät eivät jaksa pyöriä HD-laadulla, erittäin huolestuttavaa.
Olette varmasti antaneet SATOlle tarjouksen josta he eivät ole voineet kieltäytyä *pun intended* =)

Mutta hyvää joulua itse kullekin, nähtäväksi jää millä fiiliksillä seuraavan viestini skrivaan!

[Edit: Haluaisin vielä kysyä noihin youtube-ongelmiin liittyen, että onko yhteyden toiminta samaa "laatua" myös muussa datan siirrossa? Esim. torrenttejen siirtämisessä, linuxin etäkäytössä jnejne. vai onko odotettavissa että tuolla yhteydellä ei yksinkertaisesti pysty tekemään mitään mitä pitäisi?]
Tässä on Turusta Helsinkiin: http://www.speedtest.net/result/1656698744.png
Ja Turusta Espooseen: http://www.speedtest.net/result/1656699857.png
Kuulemma pingiä saa laskettua pyytämällä aspasta ottamaan virheenkorjausta tms. pois mutta se taas laskee siirtonopeuksia jonkin verran.

En hirveästi isottele linuskeja p2p-verkoissa, mutta tavallisen http-verkon puolella ongelma on ennemminkin se, että palvelimilla ei ole antaa 100 mbit/s ulos yhdelle käyttäjälle. Esim. Steamin kohdalla maksimissaan on liikkunut 80 mbit/s mutta yleensä nopeus on jossain 30-40 mbit/s. Tuo DNS-ongelma nyppii Youtuben kohdalla, siitä on selvinnyt yleensä vaihtamalla DNS-palvelinta googlen omaksi (mutta tahtooko googlelle kertoa myös sivut jolla käy, on toinen asia).
Tosiaan tuosta boksista voi ennakolla varoittaa että jos laitteessa on kiinni g-standardin langattomia, maksiminopeus on 65 mbps eikä se 130 mbpskään välttämättä toimi, joten runsas nopeiden langattomien yhteyksien käyttö saataa vaatia oman WLAN-reitittimen..
Virheenkorjaus poistettu tosin ei juurikaan vaikuttanut ja nyt näyttää että olisi ilmeisesti taas päällä.
Nopeus laskenut ja ping kasvanut.
Sijainti Vantaa.

Aika surullisia lukemia putoaa, Funetin ftp:ltä saa nullia juuri ja juuri 3,5 - 4 Mt/s putoamaan.

Ja statistiikkaa hieman eri palvelimille ajetuista testeistä:
http://www.speedtest.net/results.php?sh=f0cf0adf85509ea22ce767df7ed7cf8e&ria=0
JFK ja anqquri, jos haluatte lisäselvityksiä asian suhteen, suosittelen jättämään vikailmoituksen esim. palvelupyynnön kautta. Siihen voi kätevästi liittää "dataa" mukaan, joka edesauttaa selvityksessä.

Whatever, toivotan sinut tervetulleeksi Sonera Viihdepaketin käyttäjäksi ja toivotan sinulle antoisia katseluhetkiä sekä mukaansatempaavia tuulia nettisurffaukseen. Jos jokin askarruttaa mieltäsi, tarvitset apua tai ohjeita koskien palvelua, olemme aina käytettävissäsi, yhteystiedot löytyvät täältä.
Whatever kirjoitti:
Olen tässä nyt näitä viestejä eri alueilta lueskellut ja alkaa hieman huolestuttamaan.
Tilanne on se että asun SATOn kiinteistössä, ja parin viikon kuluttua täältä katkaistaan Welhon piuhat kokonaan joten siihen mennessä olisi vaihdettava tuohon Soneraan.

[Edit: Haluaisin vielä kysyä noihin youtube-ongelmiin liittyen, että onko yhteyden toiminta samaa "laatua" myös muussa datan siirrossa? Esim. torrenttejen siirtämisessä, linuxin etäkäytössä jnejne. vai onko odotettavissa että tuolla yhteydellä ei yksinkertaisesti pysty tekemään mitään mitä pitäisi?]


Moi, samassa tilanteessa olen. Tosin jo neljättä päivää Soneraa käyttävänä.
YouTube on käyttökelvoton ja mielestäni Soneran pitäisi lisätä mainoksiinsa kommentti "Huom, YouTube-palvelua ei voi käyttää Soneran yhteydellä."

Tätä kirjoittaessani olen 20 minuuttia odottanut että 15 minuuttinen 720p tarkkuuksinen video latautuisi 'tubesta, nyt mennään puolessa välissä.

100/10 megaa .. niin varmaan!

Speedtest on antanut parhaaksi tulokseksi Suomessa 80,54 Mb/s, eli suorituskyky on 20% alle luvatun. Paras on kun testaan yhteyttä Turkuun, 46,9 Mb/s!! Alle puolet luvatusta..

Onneksi minullakin on vielä tuo Welho käynnissä, tätä scheissea en käytä ennen kuin on pakko ja senkin jälkeen Kuluttaja-asiamiehen kautta. :D


***** EDIT *****
Ja kuten tästä threadista voi lukea:
viewtopic.php?f=51&t=1091

YouTube ongelma on jatkunut _ainakin_ syyskuusta 2009 joten vikailmoituksen tekeminen ei mielestäni auta mitään. Soneraa ei vain kiinnosta / eivät osaa.
Samoi tuo viime vuonna avattu sticky-thread 'Tube issueista on pelkkää sumutusta.
Kaikki videot, kaiken aikaa, niitä ei voi striimata. Tulee aivan 512kb ajat mieleen tästä 100 megan supernopeasta laajakaistasta..
YukiEiriKun kirjoitti:
Moi, samassa tilanteessa olen. Tosin jo neljättä päivää Soneraa käyttävänä.
YouTube on käyttökelvoton ja mielestäni Soneran pitäisi lisätä mainoksiinsa kommentti "Huom, YouTube-palvelua ei voi käyttää Soneran yhteydellä."


Itsekin sain tänään tämän Soneran 100/10 'viihdepaketin'. Heti alkuun havaitsin että youtube tosiaan on käyttökelvoton - Google Chromella! Kun katsoin samoja videoita full-HD:nä Internet Explorerilla niin ei minkäänlaisia ongelmia, kertaakaan ei ruvennut kesken videon latailemaan.

Yksi asia joka mua askarruttaa on tuo IPTV, joka toimii muutoin hyvin, mutta kun siinä on S/PDIF lähtö äänelle niin en ole keksinyt keinoa millä saisin tuon liitettyä näihin samoihin skobeihin mitkä mulla on koneessa jo muutenkin kiinni. Tällä hetkellä IPTV:n audio kulkee siis HDMI:tä pitkin mutta kehnoltahan tuo kuulostaa monitorin kajareista.

Kellään vinkkejä millä tuon saisi kytkettyä tietokoneen skobeihin? Mulla on koneessa kyllä S/PDIF mutta se on ainoastaan ulostulo, ja sitten on linjatasoinen 3,5mm line-in mutta siihenhän tuota ei voi luonnollisestikaan kytkeä. Olisi mukava saada nuo äänet kuulumaan muualtakin kuin näistä näytön kajareista.

Mutta kaiken kaikkiaan olen yllättävän tyytyväinen näin 6h kokemuksen perusteella tähän Soneraan, toiminut aivan hyvin. Pingit kieltämättä ovat sellaista ~50ms mutta otinkin jo yhteyttä aspaan jotka lupasivat ottaa sen virheenkorjauksen pois päältä jonka pitäisi korjata tämäkin asia.

Erittäin asiallista ja asiantuntevaa palvelua olen tuolta Soneralta tänään saanut kun sinne olen useamman kerran ollut yhteydessä, tosin kannattaa suosiolla soittaa sinne teknisen puolen kavereille - nämä tietyt asiakaspalveluihmiset eivät tunnu tietävän yhtään mistään mitään.

...ovatkohan jo ottaneet sen virheenkorjauksen pois päältä, kun näyttäisi kohtuu hyvältä tällä hetkellä;

http://www.pingtest.net/result/54465526.png

...miksi ihmeessä IMG-tagit ei voi olla käytössä??
Meilläkin Tampereella päätti taloyhtiö vaihtaa täysin toimivan kaapelin soneran kuituun. En kyllä tiedä, olisko ollut vaihtoehtoja, kun ne sen piuhan tuohon upotti?
Aivan alussa, kävi yhteys hetkellisesti jopa 80Mg:ssa, mutta sen jälkeen se on tasaantunut tuohon 10-20Mg paikkeille. Eli todella kauas jäädään siitä 100Mg yhteydestä.
Ja tosiaan, kuinka kankeaa voi olla youtuben toistelu!?!
Asiakaspalveluun soittelu on tuottanut vain ihmettelyä molemmissa päissä.
Mulla olis elämässäni muutakin tekemistä, kuin yrittää saada tämmösiä asioita kuntoon, joiden pitäis olla itsestäänselvyyksiä, kun sopimuksessa on nimet alla.
...vai että megagrammoina siellä data liikkuu, huolestuttavaa 🙂 Läppäläppä..

Itse olen ollut tähän Soneraan yllättävänkin tyytyväinen, pienten alkukankeuksien jälkeen kaikki toimii nyt mainiosti. Suurin vaikutus asiaan oli ehkä sillä että pistin IP-osoitteen staattiseksi sekä määrittelin itse myös DNS-servut jne, ei pätki youtube tai mikään. Ja käytännössä ylläoleva toimenpide oli muutenkin pakollinen tehdä koska tuon Thomsonin käytttöliittymä on jotenkin oudosti 'karsittu' ilmeisesti IPTV-ominaisuuksien takia että sillä ei portforwardit ja muut hoidu aivan yhtä jouhevasti kuin muilla vastaavilla, mutta kuten sanottua - nyt on homma toiminnassa ja toistaiseksi ei valittamista.

[edit: Aijuu, vastoin tapojani jouduin myös pistämään UPnP sekä NAT-PMP port-mappingit käyttöön ennen kuin tcp/udp-porttejen oikeanlainen uudelleenohjaus lähti pelaamaan. Tuntuu hieman siltä että tuosta Thomsonista on karsittu jotain aika oleellistakin pois tuon IPTV:n takia - kenties siinä pelossa että joku menee tyrimään niiden conffejen kanssa ja sekoittaa koko purkin. Mielestäni osaavammille käyttäjille pitäisi silti olla mahdollisuus hyödyntää laitteen kaikkia ominaisuuksia.
Valehtelematta kymmeniä reitittimiä etc. olen joutunut/päässyt conffailemaan, ja koskaan ei ole tullut vastaan laitetta jossa tuo porttejen uudelleenohjaus olisi toteutettu noin hämärällä tavalla kuin tuossa Thomsonissa. Liekö tuolle saatavilla jotain originaalia karsimatonta firmwarea?]
Turhan aikaisin iloitsin. Jouduin boottaamaan koneen, ja siinäpä kävi sitten ilmi että tämä Thomsonin boxi haluaa jostain kumman syystä väkisin hakea DHCP:ltä IP:t jne vaikka ne olisi jo valmiiksi toimiviksi asetettu. Ja ennen kuin sallit sen näin tehdä, netti ei tietenkään toimi..

Ja sitten kun annetaan lupa hakea DHCP:ltä taas jälleen uudet IP:t ja muut niin porttien uudelleenohjaukset ja kaikki menee pieleen IP:n vaihtuessa eli koko homma olisi taas asennettava alusta lähtien uudestaan. On tuossa Thomsonissa kyllä jotain todella pahasti vialla, tai sitten siitä on Soneran toimesta poistettu jotain mitä ei todellakaan olisi pitänyt. Ei tämä tällaisenaan oikein käyttökelpoinen ole.

[edit: Myöskin pingit näköjään ovat nousseet taas siitä aiemmasta ~20ms:stä reiluun 60ms.. hämärää toimintaa]
Whatever: Thomsonin softa on räätälöity Soneran KotiTV:tä varten, ja tästä syystä tietyt ominaisuudet eivät ole käytössä. Lisäksi kuluttajaliittymissä on käytössä vain dynaaminen IP-osoite, staattista osoitetta ei voi määritellä. Tämä ominaisuus on saatavilla vain yritysliittymiin.

IP-osoitteen päivittyminen automaattisesti ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa Thomsoniin tehtyihin porttiohjauksiin, joten mikäli näin käy kannattaa olla yhteydessä vikapalveluun. Voi olla että Thomsonin päivitys on mahdollista tai laitteessa on tosiaan jotain vikaa.

Vastaa