Viihdepaketin harhaanjohtava myynti

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 4 katselukertaa

En ole saanut asiaa selvitettyä puhelimitse joten olkaa kilttejä ja selvittäkää tämä tilanne tätä kautta jos vain mahdollista.

Viime kesänä otin itse yhteyttä Soneraan päin koska halusin jatkaa silloin päättyvää laajakaistasopimustani. Olin vanhaan sopimukseen tyytyväinen. Asiakaspalvelusta kuitenkin vakuuteltiin minulle että minun olisi suorastaan pakko ottaa uusi Viihdepaketti-sopimus, koska "modeemikin vanhenee parissa vuodessa, parempi että otat tämän uuden". Annettiin ymmärtää että liittymäni ei enää toimisi kunnolla muuten. Lisäksi sanottiin että viihdepaketti tulee ikään kuin liittymän kylkiäisenä eikä maksa mitään. (Tämähän ei ole totta, jos hinnaston mukaan pelkkä ADSL maksaa kympin vähemmän kuin ADSL + Viihdepaketti!)

Olen aika ajoin viimeisen vuoden aikana koittanut selvitellä asiaa. Koen tulleeni huijatuksi myyntihenkilön toimesta ja olevani nyt jumissa 24 kk sopimuksessa palveluun ja laitteistoon jota en halua enkä tarvitse. En kyennyt reagoimaan tilanteeseen perumisoikeusaikana ja sen jälkeenkin asian selvittely on ollut hyvin hidasta koska olen vaikeasti pitkäaikaissairas.

Tilannetta ongelmallistaa vielä lisää se että viime kesänä pian uuden sopimuksen teon jälkeen iski katastrofi - menetin itsestäni riippumattomista syistä lähes kaiken omaisuuteni, mukana myös laajakaistasopimukseeen kuuluneen uuden modeemin. (En halunnut tilalle uutta koska en ollut alkujaankaan saanut sitä toimimaan ja pitäydyin mieluummin vanhassa modeemissa.) Ilmoitin kuitenkin tilanteesta ja asiakaspalvelusta sanottiin ettei sen pitäisi haitata, mutta laskutuspuolelta myöhemmin todettiin että modeemi on vain lainassa ja minun pitää korvata se 24kk sopimuksen päätyttyä jos en voi palauttaa sitä. Onko tosiaan näin? Olen käsittänyt niin että sopimukseen kuuluva laitteisto maksetaan sopimuskauden aikana "omaksi".

Onko tilanteelle tehtävissä mitään? Ymmärrän kyllä että määräaikainen sopimus on sitova, mutta minulle on annettu vaihtelevaa tietoa joka kerta kun olen yrittänyt asiaa selvittää. Edelleen sanotaan että viihdepaketti on ilmainen kylkiäinen jota ei voi poistaa. Olen pitkäaikainen Soneran asiakas ja pysyisin mielellään sellaisena tulevaisuudessakin, mutta kohtelu on ollut varsinkin laskutuksen puolelta tylyä, suorastaan uhkailevaa, ja hermoni eivät enää kestä soitella mihinkään. 😞

4 kommenttia

Minulle kävi täsmälleen samanlailla. Laajakaistaliittymäni sopimus oli umpeutumassa ja sain puhelun Soneralta, jossa tuota Viihde-pakettia tarjottiin ILMAISENA sopimuksen uusimisen ohessa. No tänään tuli sitten laajakaistalasku, jossa tuosta ILMAISENA tarjotusta Viihde-paketista kerrotaan, että se on voimassa määräaikaisena 17.05.2015 asti hintaan 18 euroa / kk! Ei siis mitään tekemistäkään ilmaisuuden kanssa. Joutuisin siis maksamaan tuosta ilmaisesta palvelusta 432 euroa. Tästä ei puhuttu mitään puhelun aikana.

Tätä en hyväksy. Tällainen toimintatapa on totaalisen ala-arvoista ja puhdasta huijausta. Soitan vielä juhannusviikonlopun jälkeen Soneran asiakaspalveluun, ja jos asia ei siellä selkene, niin se oli minun tarun loppu Soneralla, jonka asiakkaana olen ollut yli 15 vuotta.
Hei Kirsti S!

Ilmeisesti tässä kohtaa tarkoitettiin sitä, että pelkän kiinteän laajakaistan maksiminopeudella sai samalla hinnalla, kuin maksiminopeuden ja Viihteen.
Sonera Viihteen laitteet (Digiboksi ja reititin) ovat Soneran omaisuutta ja ne tulee palauttaa jos/kun Viihteen irtisanoo. Tässä kohtaa kannattaa jos/kun Viihteen irtisanot, kertoa rehellisesti tilanne, jos reititin on jostain syystä kadonnut. Ihmisiä mekin täällä olemme ja asiat saadaan varmasti järjestymään.
Ei asiasta kannata huolta kantaa.

Hei juhau!

Laskullasi on sekä vanhaa sopimusta että uutta sopimusta. Sopimus on uusittu 17.05. siksi laskulla eritelty näin. Tarjoushintasi Sonera Viihdepaketille (maksiminopeus laajakaistaan + Viihde) on 39,90e/kk, kuten sovittu.
Ilmeisesti tässä kohtaa tarkoitettiin sitä, että pelkän kiinteän laajakaistan maksiminopeudella sai samalla hinnalla, kuin maksiminopeuden ja Viihteen.
Sonera Viihteen laitteet (Digiboksi ja reititin) ovat Soneran omaisuutta ja ne tulee palauttaa jos/kun Viihteen irtisanoo. Tässä kohtaa kannattaa jos/kun Viihteen irtisanot, kertoa rehellisesti tilanne, jos reititin on jostain syystä kadonnut. Ihmisiä mekin täällä olemme ja asiat saadaan varmasti järjestymään.
Ei asiasta kannata huolta kantaa.


Hinnastonne mukaan Sonera Viihteen kuukausimaksu 10,00 €/kk
Sonera Laajakaista ADSL 24 Mbit/s 29,90 €/kk
Sonera Viihde + Sonera Laajakaista ADSL 24 Mbit/s 39,90 €/kk

Millä lailla Viihde on tässä ilmainen kylkiäinen?

Ja olen tosiaan ollut yhteydessä asiakaspalveluun Viihteen irtisanomisesta, he siirsivät asian laskutuspuolelle, mistä sanottiin että joudun ehdottomasti korvaamaan laitteiston ja myös tämänhetkisen 24kk sopimukseni jäljellä olevan ajan (eli Viihdettä ei kai sitten voi poistaa paketista niin että sopimuskausi jatkuisi ilman sitä). Laitteiston palauttamisvelvollisuudesta ei ollut myöskään mitään puhetta sopimusta tehdessä.

Kun asia ei tunnu selviävän, otan yhteyttä kuluttajavirastoon.
Kirsi S: Luettelemasi hinnat ovat tämän hetkisiä tarjoushintoja, Viihteen kuukausimaksua lukuunottamatta. Sinulle on sopimus tehty jo vuosi sitten, jolloin tätä 24M, 29,90e/kk tarjousta ei ollut lainkaan, vaan silloinen tarjoushinta oli pelkälle 24M tämä samainen 39,90e/kk.
Tokihan laitteiden omistussuhteesta mainitaan sinullekin lähetetyssä palvelusopimuksessa. Toimitusehdot ja palvelukuvaukset löytyvät myös verkkosivuiltamme. Mutta kuten sanottu, asia voi ratketa ihan mukavastikin, sillä toki tälläiset erityistapaukset otetaan huomioon.
Toki voit kysyä asiaa vielä Kuluttajavirastostakin. Se on meidän kaikkien kuluttajien oikeus.

Vastaa