Voiko laajakaista ongelmista keskustella ihmisen kanssa??


Terve, voiko soneralla keskustella ihmisen kanssa liittyen laajakaistaongelmiin? Koneen kanssa keskustelu on pitkästyttävää.

25 kommenttia

Kysyisin itse ihan samaa. Aivan uskomatonta, ettei vikapalveluun voi soittaa ihmiselle. Meillä ei soneran lähettämä modeemi toimi ja vikailmoituksia tehty n. 15. Soneralta tulee aina viesti, että liittymänne on kunnossa!!!! Miten saamme asentajan käymään ja vaihtamaan modeemin????
Samaa ihmetellään täälläkin. Tuntuu kuin olisi tipahtanut jonnekin asiakaspalvelun mustaan aukkoon. Enkä voi kytätä että joku Soneralta soittaisi minulle.
Kyllä ne vastaa numerossa 0200 17000. Vähän alle 20 min. piti jonottaa aamupäivällä.
Kyllä ongelmista on mahdotonta saada vastuuhenkilöä esiin. Hyvin ovat piiloutuneet puhelinvastaajien suojelukseen.
Laajakaistaliittymien Vikapalveluun saa yhteyden myös Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Niinpä, se on oikein helppoa ja mukavaa käyttää lomakkeita netissä JOS YHTEYS EI TOIMI!
tohtoritolonen kirjoitti:
Niinpä, se on oikein helppoa ja mukavaa käyttää lomakkeita netissä JOS YHTEYS EI TOIMI!


Ohjeessa on se logiikka, että jos pystyy tänne kirjoittamaan niin silloin pääsee myös Omien sivujen palvelupyyntölomakkeille.
Ihmettelen samaa. Ihan uskomatonta touhua nykyään!

Olen saanut onnellisesti nauttia toimivasta laajakaistayhteydestä ilman häiriöitä jo muutaman vuoden (sitä ennen oli satunnaisia häiriöitä, mutta silloinkin pääsi kesktelemaan ongelmasta IHMISEN kanssa ja hommat hoitui ja viat korjattiin nopeasti), mutta tänään heräsin ikävään todellisuuteen, kun laajakaista ei yllättäen toiminutkaan.

Onneksi on sattumoisin myös liikkuva laajakaista, jonka avulla nyt pääsin nettiin. Mutta eipä sekään toiminut ensin... oli aika avuton olo. Ja on edelleen, kun ei pääse ihmisen kanssa juttelemaan, kun olisi kiva tietää, onko tämä jokin laajempi ongelma vai vain ihan paikallinen.

Anyway, Sonera on mennyt nyt pahasti takapakkia palvelun suhteen.
pasi70 kirjoitti:
Terve, voiko soneralla keskustella ihmisen kanssa liittyen laajakaistaongelmiin? Koneen kanssa keskustelu on pitkästyttävää.


Tuota samaa asiaa olen nyt ihmetellyt vähän reilun kuukauden. Pari vikailmoitusta on tullut jo tehtyä ja aina yhden ilmoituksen täyttöön pano kestää noin viikon ,jonka jälkeen tulee tekstiviesti että liittymä on kunnossa,vaikka ei ole.
No mulla loppuu soneran kahdenvuoden sopimus onneksi vuoden alussa ,joten taitaa olla parempi vaihtaa operaattoria
Olipa hyvin piilotettu vikailmoituslomake. Soneran www-sivuilta en sitä löytänyt.

Tämä vikailmoitusjärjestelmä on kyllä lähes uskomaton. Vianrajausautomaatilla voi jättää "vikailmoituksen", mutta sille ei voi kertoa miten vika ilmenee. Jotenkin olen kuvitellut teknisen tuen haluavan yleensä vikailmoitukseen tiedon siitä mikä on vikana, mutta sitä ei nyt asiakkaan anneta kertoa. Olisiko aiheellista lisätä tuonne edes mahdollisuus jättää viesti, jos nyt jostakin syystä on mahdotonta antaa kertoa sitä suoraan ihmiselle?
Sama kysymys. Minulta pimeni modeemi. Virtavalo ei syttynyt ja koko laite oli kuollut. Puhuessani teidän robotille, se päätti tehdä vikailmoitukset ja varata asentajan hinnalla €99, jotain. Tämäkin toimenpide vaati henkilötunnukseni antamista jollekin todennäköisesti Liettuassa/Latviassa pyörivälle serverille. (mitähän tietosuojavaltuutettu sanoo tästä??) En siis halunnut asentajaa vaan uuden modeemin. Peruutin asentajan mutta en sen jälkeen tiennyt, saanko modeemin? Soitin Soneran keskukseen ja pyysin saada puhua IHMISELLE. Tämä löytämäni ihminen peruutti asentajan, ohjasi puhelun henkilölle joka lupasi uuden modeemin (ja jopa kiirehti luvattua VIIKON toimitusaikaa!!!) Itella toimitti modeemin kahden päivän kuluttua (kiitos siitä). Seuraavana päivänä, viitaten lakiin jonka perusteella myyjän on kierrätettävä vanhat sähkölaitteet, vein vanhan laitteen Sonera kauppaan. Vastaanotto oli lähinnä hölmistynyt, vie se laitteesi mihin vain, ei sitä tänne tarvitse tuoda.
Näyttää todella siltä, että sisäiset prosessinne ovat totaalisti sekaisin ja asiakaspalvelua ohjaa pelkästään kustannussäästöt. Latvialainen robotti ja myymälässä halvin mahdollinen ,18 vuotias opiskelija, joka hädintuskin tietää kuka on työnantaja. Onko todella niin että Pohjoismainen pörssiyritys, jolla on erilaisia yhteiskuntavastuu yms. johtajia niin että pää kolisee, ei ymmärrä kierrätystäkään??

Jussi O.
Volpe kirjoitti:
Olipa hyvin piilotettu vikailmoituslomake. Soneran www-sivuilta en sitä löytänyt.


Uusi Omat sivut - näkymä:
Kirjaudu Omille sivuille laajakaistaliittymäsi tunnuksilla > valitse yläreunan valikosta Apua ongelmiin > valitse Laajakaistan vikailmoitus > paina Aloita-painiketta ja jatka siitä eteenpäin.

Vanha Omat sivut - näkymä:

Kirjaudu Omille sivuille laajakaistaliittymäsi tunnuksilla > valitse vasemmalta alhaalta linkki Laajakaistan vikailmoitus > paina Aloita-painiketta ja jatka siitä eteenpäin.

Suora linkki: Laajakaistan vikailmoituslomake

Lähetetty lomake menee Vikapalvelulle ja lomakkeen lähettäjään otetaan yhteyttä jos asia sen vaatii. Tästä syystä lomakkelle kannatta laittaa puhelinnumero josta sinut saa parhaiten tavoitettua.
Laajakaistani on pätkinyt jonkun aikaa ja koska vika ei näytä olevan väliaikainen, päätin tehdä vikailmoituksen. Vaan pääsenkö kertomaan ongelmistani palveluntarjoajalle? En. Typerä automaatti kyselee epäolennaisia asioita, mm. henkilötunnuksen kohdalla tuli vaihtoehto "en tiedä", vasta kun ensin olin hiljaa ja automaatti alkoi vinkua, että "en saanut selvää". Ja vasta "en tiedä" jälkeen tuli mahdollisuus tunnistaa liittymä Y-tunnuksella tai asiakasnumerolla. Rahastusta?
Muutenkin kyseisen automaatin jorinat oli melkoista jauhamista. Tällaisen kanssa ei todellakaan halua olla tekemisissä.

Vikailmoitus on nyt tehty, mutta loppujen lopuksi en tiedä, saiko Sonera nyt selville, että laajakaistani pätkii? Soitetaanko minulle takaisin, jotta voin kertoa asiani? Entäpä puhelimessa vinguttu asentajan maksullinen käynti, tuleeko asentaja mitään ilmoittamatta ovelle ja laskuttaa, vaikka sellaiseen ei ole tarvetta? Laitteet (useampi kone ja modeemi) on kyllä kunnossa ja toimii muualla.

Jos paikkakunnallani olisi mahdollisuus saada minkä tahansa muun palveluntarjoajan internetyhteys GPRS:ää suuremmalla nopeudella, vaihtaisin heti.

Sonera voisi sivuilleen laittaa linkin "asiakastuki" lainausmerkkeihin, sillä se on melkoisen kaukana oikeasta palvelusta tai tuesta.
Saab kirjoitti:
Entäpä puhelimessa vinguttu asentajan maksullinen käynti, tuleeko asentaja mitään ilmoittamatta ovelle ja laskuttaa, vaikka sellaiseen ei ole tarvetta?
Tulee ja käynti laskutetaan, kokemusta on. Reklamaation teko odottaa sopivaa hetkeä ja mielenvirettä, tällä hetkellä keittää kaalissa sen verran pahasti että on parempi olla hiljaa. Jos en saa irtisanottua sopimustani niin en tiedä mitä teen, pyrin kuitenkin pääsemään vihdoin ja viimein eroon koko Sonerasta vaikkei meidän landelle toimitakaan kukaan muu laajakaistaa. 200€ lasku riitti (asentaja, modeemi (piti olla ilmainen), kk-maksut (ok)), se loppu nyt. Kauan minä tappelinkin nopeuden nostoa vastaan enkä turhaan, helpommalla olisin päässyt kun olisin jatkanut sillä megaisella kun se toimi edes jotenkuten. Kyllähän tuo 24 megaa toimii ihan yhtä pätkien ku meganenkin mutta tuo härdelli johon liittyi postin toimitusongelmat ja sen ja puheohjatun "aspan" myötä aiheutuneet kulut teki sen että näen niin tulen punaista ettei ole tosikaan.

Itse asiassa sen verran mun täytyy sanoa että tänään kun soitin asiakaspalveluun, sanoin puheohjatulle aspalle että haluani puhua asiakaspalveluhenkilön kanssa niin kappas vaan se yhdisti minut asiakaspalvelijalle (toki ensin varmisti että onko kyseessä laajakaista vai liikkuva laajakaista).
IHAN PERSEESTÄ SONERAN TOIMINTA!!!! Voiko enään selvemmin sanoa? Tämän kirjoituksen teen DNA-mokkulayhteydellä ja minulla pitäisi olla soneran 100/5 kaapeliyhteys, toimiva sellainen. Sitten kun vikaa on niin minulla pitäisi olla myös toimiva asiakaspalvelu EIKÄ MIKÄÄN HELEVETIN ROBOTTI JOKA TEKEE OMIAAN. HERJAA VIRHETTÄ JOKA MAHDOLLISESTI SONERAN PÄÄSSÄ, MUTTA KATKAISEE YHTEYDEN JA PERÄÄN TULEE VIESTI, ETTÄ VIKAA EI OLE. Sitä vikaa KYLLÄ VAIN ON!! Jonotin yli kaks tuntia ensin tähän 020017000 ja kuuntelin pinpeliponpelimusiikkia. Otin toisen puhelimen piruuttani ja kokeilin samaan numeroon jos vaikka pääsiskin kiinni asiakaspalveluun niin siellä ilmoitetaan, että palvelu on auki mistä lie asti oliko se nyt kahdeksaan iltaa. Soitin kuitenkin about kuuden aikoihin?? Eli työpäivä loppu siitä numerosta, niinkö?? No siellä oli sitten tämä toinen vikanumero, vikapäivystysnumero johon soitin niin siellä pääsin taas tämän ääliörobotin kans keskustelemaan joka teki taas omia päätöksiä tai sitten ei ymmärtäny, hoki vain että korjaajan käynti maksaa 99euroa jos vika omissa laitteissa. NYT ON VIKA PÄÄLLÄ, KOKOPÄIVÄN EI OLE NETTI TOIMINU JA NYT ILLALLA ON PÄTKIMÄLLÄ PELANNU, TOOODELLA HITAASTI TOIMII JOS SAA YHTEYDEN? ELI MISSÄ VIKA, EI AINAKAAN MINUN VERMEISSÄ KUN KOLME KONETTA EI KYYKKÄÄ YHTÄAIKAA 😉 SAMANTYYLISEN VIAN SELVITYS OLI PALJON NOPEAMPAA OIKEAN IHMISEN KANSSA PARI KOLME VIIKKOA SITTEN. Joten mikä on selitys että PALVELU ON PERSEESTÄ??

EDIT: NONIIN. TÄNÄÄN 26.10. HOMMA KUNNOSSA KUN SAI IHMISEN LANGANPÄÄHÄN JA EI TARVINNU ODOTTAA TUNTIA JOS TOISTA, NÄIN SE HOMMA PITÄÄ HOITUA.
Ihan tiedoksi Soneran päättäjille, mää alan nyt ihan järjestelmällisesti levittämään tätä Soneran asiakaspalvelu huijausta netissä , facebookin , twitterin , blogger ja kaikkien muiden kanavien kautta mitä tulee mieleen , jos ei tätä yksinkertaista nopeusasiaa saa järjestykseen. Eli maksu nopuden mukaan .Eihän se voi ollaniin , että 8/1 megaa maksetaan ja saadaan 3-4 /0.5 megaa yhteysnopeutta
pakko olisi saada keskustella ihmisen kanssa, asioita ei voi selvittää robotin kanssa.. kele. Netti toimimattomana kolmatta päivää, eilen vikailmoituksen kautta "muka" korjattu. tänään uudelleen robotin kanssa samat tarkistukset tehty. Pistän nyt vähän kyselyä menemaan kuluttajansuojalautakuntaan... onko tällainen asiakkaiden kyykytys oikeasti mahdollista. operaattori menee varmuudella vaihtoon jos tämä homma ei muutu ja pian.
pasi70 kirjoitti:
Terve, voiko soneralla keskustella ihmisen kanssa liittyen laajakaistaongelmiin? Koneen kanssa keskustelu on pitkästyttävää.


Ihan samaa ihmettelin itse kesällä. Soneran modeemin WLAN-puoli lakkasi toimimasta, eikä tätä pystynyt mitenkään ilmoittamaan sinne automaatille. Tuli vain kuittausviesti myöhemmin, että liittymäni on kunnossa.

No hei haloo! Kyllä itsekin tiesin että liittymä on kunnossa ja vika on modeemissa, joka taas on osa Soneran palvelupakettia. Silti siinä palvelurobotissa ei ollut vaihtoehtoa kertoa vian laadusta mitään. Muistaakseni pääsin joskus puhumaan ihmisen kanssa kun puhuin automaatille niin epäselviä että se säikähti ja yhdisti ihmiselle.

Mutta ihan oikeasti te siellä Sonerassa, ei asiakasta pitäisi noin paljoa aliarvioida. Kyllä muissakin firmoissa voidaan puhelimeen vastata, miksi ei teillä?
Vaihtoehtoisena yhteystapana Vikapalveluun on Laajakaistan vikailmoituslomake.
Täytyy sanoa että soneran nykynen asiakaspalvelu on sieltä ja syvältä.. pistäkää nyt vi**uun se robotti joka ei tajua mistään mitään.. En halua tuntitolkulla puhua jollekkin robotille, vaan ihmiselle, joka ymmärtää heti ekalla kerralla mistä hommasta on kyse..
Vianrajausautomaatti on käytössä laajakaistan Vikapalvelussa. Erittäin nopea tapa tehdä vikailmoitus poikki olevasta yhteydestä ja auki 24/7. Automaatti myös ilmoittaa soittajalle jos liittymä on jo tiedossa olevan verkkovian takia poikki.

Asiakaspalveluun 0200 17000 soitetut puhelut yhdistyvät edelleen ihmiselle.
Se automaatti - niin ärsyttävä kuin onkin - pystyy todennäköisesti ratkaisemaan pääosan (ei millään pahalla) "Pihtiputaan mummojen" perusongelmista eli varmasti helpottaa molemmanpuleisesti koko toimintaa, mutta kaikki ne, jotka ilmeisesti tajuaa, missä mistäkin on kyse, joutuu kärsimään 🙂

Vieläkin vaikeampaa tekee koko hommasta se, että jos pääseekin tuosta automaatista läpi, niin tuossa vikapalvelussakin on päivystelemässä asiantuntija-nimikkeellä olevia henkilöitä, jotka muistuttaa aika vahvasti vastaavan nimikkeen alla esiintyviä täällä palstalla, koska ulosanti on usein aika samanlainen. Ei millään pahalla toki, koska kyllä ollaan kartalla niidenkin puolella, MUTTA vian selvittely taas tapahtuu "viantutkijoiden" puolesta, jotka on taas vieläkin tehokkaammin laitettu piiloon ihan kuin jossain valtion virastossa ne virkamiehet, jotka oikeasti käsittelee asioita 🙂

Tuloksena on se, että joskus yksinkertaisenkin viestin läpisaaminen sinne varsinaiselle asian käsittelijälle on aikamoinen urakka. Lisäksi tulisi toki mainita se, että ei edes se ihmisen kanssa keskusteleminen - olisi se siis jopa se varsinainen viankäsittelijä itse - ei ole aina tie autuuteen, koska itse on ainakin yhden kohtuullisen vaikean tilanteen ratkaissut juuri tämän keskustelupalstan avulla.

P.S. Hyvä puoli siinä automaatin toiminnassa on sekin, että jos operaattorin puolella tai siinä kummankin pään välissä on joku vika (vaikka runkokaapeli poikki), jonka automaatti pystyy paikantamaan, niin ilmoitus siitä muodostuu ilman, että onneton soittaja joutuu pähkäilemään asian kanssa, jos hänellä ei ole tuosta tilanteesta mitään tietoa.
Tänään jouduin soittamaan asiakaspalveluun. Robotin kanssa meni melkein 20 min ja yhtään en tullut hullua hurskaammaksi.
Vasta 4 soitto jolloin keksin miten robottia pystyy huijaamaan niin pääsin juttelemaan IHMISEN kanssa.
Sen jälkeen meni noin 1-2 min. ja asia oli selvä ja uusi modeemi lähti soneran päästä tilaukseen.
Ongelma oli kun nykyisestä thompsonista on langaton lähetin rikki. Robotti kokeiöi vaan linjan että yhteys toimii. No shit Sherlock. Langallisenahan tätä nettiä on joutunut jo jonkun aikaa käyttämään.
Langattattomassa verkossa 2 kpl läppäreitä (vista ja 7 käyttis) sekä pleikkari.
Mikään ei löydä modeemia. Saattaa resetoinnin jälkeen toimia max 3 min.
Joten kummasti olisi säästynyt minun hermoja sekä aikaa.
Kyllä sinne ihmisen juttusille pitäisi päästä ilman kikkailuja varsinkin kun robotista ei ole mitään hyötyä tuollaisissa ongelmissa. Se olisi vaan halunnut vikailmoitusta tehdä.
Tapio kirjoitti:
Vaihtoehtoisena yhteystapana Vikapalveluun on Laajakaistan vikailmoituslomake.


Onko tuo soneran virallinen kanta? Mahtaa olla kuluttaja-asiamies mielissään moisesta. Aion laittaa tämän vastauksen suoraan kuluttuja-asiamiehelle. Kyllä ihmisellä on oikeus keskustella vikapalvelun ihmisen kanssa.
Jos tosiaan vaihtoehdot ovat robotti tai vikailmoituslomake netin kautta niin metsään on menty ja pahasti.
jaffa77 kirjoitti:
[quote="Tapio":3mt6kep7]Vaihtoehtoisena yhteystapana Vikapalveluun on Laajakaistan vikailmoituslomake.


Onko tuo soneran virallinen kanta? Mahtaa olla kuluttaja-asiamies mielissään moisesta. Aion laittaa tämän vastauksen suoraan kuluttuja-asiamiehelle. Kyllä ihmisellä on oikeus keskustella vikapalvelun ihmisen kanssa.
Jos tosiaan vaihtoehdot ovat robotti tai vikailmoituslomake netin kautta niin metsään on menty ja pahasti.[/quote:3mt6kep7]

Hei,

Olet oikeassa ettei vianrajausautomaatti sovellu parhaalla mahdollisella tavalla sinun kuvaamaasi tilanteeseen. Kuitenkin kokonaisuudessa vianrajausautomaatti nopeuttaa vikailmoitusten käsittelyä, koska se suorittaa samat toimenpiteet mitä vikapalvelun työntekijät. Vianrajausautomaatti vastaanottaa ja analysoi vikailmoituksia vuoden jokaisena päivänä, kun taas henkilökohtainen puhelinpalvelu on tarjolla rajoitetusti. Vianrajausautomaatilla voi myös peruttaa avoinna olevan vikailmoituksen. Tutkimme miten voimme kehittää vianrajausautomaattia, jotta vastaavanlaisten asioiden hoitaminen olisi helpompaa.

Terveisin,

Mika
Verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava

Vastaa