WBOX jumiutuu EPG:n katselussa Soneran kaapeliverkossa


Kuten Nelonen HD ja WBOX -ketjussakin on todettu, jumiutuu WBOX aina, kun EPG:tä selaa luettelomuodossa. Jumista pääsee eroon vain virtakatkolla laitteen takana olevasta virtakytkimestä. Muissa kaapeliverkoissa WBOX:lla ei ole tätä ongelmaa.

Asiasta on raportoitu laitteen maahantuojalle (DNA Welho) jo tammikuussa. Nyt maahantuoja on kertonut, että vika on Soneran verkossa ja Soneran korjausta asiaan odotetaan: Keskustelu DVDPlazassa

Milloin Sonera korjaa tämä vian?

33 kommenttia

Hei IMToD

Meidän tiedossa ei ole kyseistä ongelmaa. Soneran verkossa on jaossa päivitykset DNA WBOXHD2 1.9 ja HumaxWBOX 1.00.13 digibokseille. Suosittelen päivittämään digiboksien ohjelmistoversion.
Arttu- kirjoitti:
Meidän tiedossa ei ole kyseistä ongelmaa. Soneran verkossa on jaossa päivitykset DNA WBOXHD2 1.9 ja HumaxWBOX 1.00.13 digibokseille. Suosittelen päivittämään digiboksien ohjelmistoversion.

Tuo 1.00.13 on se uusin firmware. Se minulla on käytössä (ja ennen kuin kysyt, niin sanon, että tehdasasetukset on palautettu monta kertaa). Se korjasi tallennusongelmia, mutta aiheutti edellä kuvatun jumiutumisongelman kaikissa WBOX HD DVR -laitteissa, jotka ovat Soneran kaapeli-TV-verkossa.
Voisitko, Arttu, nyt ottaa asiasta selvää, viedä tämän asian eteenpäin ja hoitaa DNA Welhon kanssa tähän ongelmaan korjauksen? DNA varmaan mielellään kertoo Soneralle, minkälainen ongelma Soneran verkossa on, koska he ovat ongelman löytäneet testeissään.

Edit: huomasin äsken, että harri_tku oli tästä samasta ongelmasta kirjoittanut Digiboksit-alueelle jo helmikuussa:
viewtopic.php?f=68&t=8617
Tuohon reklamaatioon ei ole reagoitu mitenkään.
Sonera ja EPG-tiedot ovat yksinkertaisesti niin toisiaan hylkivä pari, ettei kannata edes odottaakaan että asialle jotain tehtäisiin.

Postissa odottaa yksi ennakkopäätös, jossa viestintävirasto päästää Soneran pälkähästä aiheeseen liittyen. Eivät voineet edes pistää asiaa tarkempaan tutkimuksiin. Mutta näin suomessa, hyvä veli-järjestelmän tyyssijässä ja jossa asiakasta saa kohdella miten lystää. Monopoli on iloinen asia, riippuen kuka operaaattorina toimii. Sonera ilmeisesti lahjoitti päättäjille ilmaiset kanavapaketit eliniäksi, ettei asioille tarvitse tehdä mitään..
sevk kirjoitti:
Sonera ja EPG-tiedot ovat yksinkertaisesti niin toisiaan hylkivä pari, ettei kannata edes odottaakaan että asialle jotain tehtäisiin.

WBOX-ongelma on niin vakava häiriö, että en usko, että Sonera voi tätä sivuuttaa olan kohautuksella.

Odotan toimenpiteitä ja tiedotusta asiasta.
Arttu: missä mennään?
Hei IMToD

Niin kuin aikaisemmin totesin, mitään yleisempää ongelmaa meidän tiedossa ei ole.

sevk viittaa ilmeisesti tähän aiheeseen: viewtopic.php?f=64&t=3239&p=42124&hilit=topfield#p42124

sevk kirjoitti:
Topfieldin maahantuojan viimeisin vastaus:
"Hei!

Valitettavasti lisääntyneen EPG-datan myötä laite ei käsittele kaikkea tietoa kerralla. Tämä on laitteen ominaisuus.

Ystävällisin terveisin,

Topfield tekninen tuki
"


Yksittäisen laitteiden ongelmaa on vaikea selvittää. Topfieldin tapauksesta voidaan havaita miten pitkä ja vaikea prosessi se on.
Arttu- kirjoitti:
Hei IMToDNiin kuin aikaisemmin totesin, mitään yleisempää ongelmaa meidän tiedossa ei ole.
Tässä keskustelussa on ongelma selitetty. Miksi on tällainen keskustelupalsta, jos täällä raportoituja ongelmia ei oteta todesta? Näkeehän sen jokainen, että WBOX:lla on ongelmia Soneran verkossa, kun kaksi ihmistä (harri_tku ja minä) raportoi samasta viasta.
Tein tästä ongelmasta palvelupyynnön.
Hei IMToD

Vikailmoitus vaatii aina tarkempia lisätietoja. Tämän takia soittaminen tai palvelupyynnön tekeminen on tärkeää. Jokainen vika käsitellään yksilönä. Tekemäsi palvelupyyntö on hyvä ratkaisu. Näin asia saadaan eteenpäin.
Arttu- kirjoitti:
Hei IMToDNiin kuin aikaisemmin totesin, mitään yleisempää ongelmaa meidän tiedossa ei ole.
Tässä keskustelussa on ongelma selitetty. Miksi on tällainen keskustelupalsta, jos täällä raportoituja ongelmia ei oteta todesta? Näkeehän sen jokainen, että WBOX:lla on ongelmia Soneran verkossa, kun kaksi ihmistä (harri_tku ja minä) raportoi samasta viasta.
Tein tästä ongelmasta palvelupyynnön.[/quote]

Mitenkä olisi yleinen epg-oppaan ongelmia käsittelevä aihe?

"Viestintävirasto arvioi, että jos ohjelmaoppaan toimivuusongelmat aiheutuisivat jostakin teknisestä virheestä epg-datan käsittelyssä Soneran verkossa, koskisi ongelma useaa Soneran asiakasta. Sonera ei ollut havainnut, että sen muilla asiakkailla(!) olisi vastaavia ohjelmaoppaan toimivuusongelmia. Sonera onkin ilmoittanut, että mikäli ohjelmaopastietojen huonoa toimivuutta ilmaantuisi asiakkailla enemmänkin, sonera harkitsisi mahdollisuuksiaan muuttaa ohjelmaopastietojen lähettämistä. Viestintävirasto pitää tätä lähtökohtaa kannatettavana."

Maahantuojia ja valmistajia kiinnostaa tunnetusti tehdä päivityksiä ja korjauksia. Eli Sonera voisi tökkiä nyt vuorostaan boksien maahantuojia tutkimaan omalta osaltaan aihetta. Tavallinen sukankuluttaja ei omaa sellaisia kykyjä, että se herättäisi mitään kunnioitusta maahantuojalta.
Lainaus DVDPlazalta:

Soneran verkossa oleva laite menee edelleen jumiin, kun selaa EPG:tä luettelomuodossa.
Tein sähköisen vikailmoituksen DNA:lle 25. tammikuuta. Olen kysynyt säännöllisesti noin kuukauden välein korjausta DNA:lta ja samalla pyytänyt tiedotusta asiasta. Tänään sain ensimmäisen kerran jonkunlaisen selityksen:


Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: DNA Welho asiakaspalvelu

Vika on tiedossa, ja kyseessä on Soneran verkossa oleva ongelma, johon tällä hetkellä odotetaan korjausta Soneran toimesta.


Joten puheet,että Soneran verkossa ei ole vikaa voidaan unohtaa....

Nyt vaan kiltisti korjatte vian, kiitos!
Hei shadows

Asiasta on ilmoitettu eteenpäin. Tutkimme löytyykö vikaa meidän verkosta. Ilmoittelen tänne kun saan lisätietoja asiasta. Aikataulusta en uskalla sanoa vielä mitään.
Arttu- kirjoitti:
Hei shadows

Asiasta on ilmoitettu eteenpäin. Tutkimme löytyykö vikaa meidän verkosta. Ilmoittelen tänne kun saan lisätietoja asiasta. Aikataulusta en uskalla sanoa vielä mitään.


Tutkikaa samalla se Topfieldin ongelma. Ei ole tähän hätään varaa kaivauttaa Elisan verkkoa referenssiksi. Kuten aiemminkin olen sanonut, teitä yrityksenä kuunnellaan.
Hei sevk

Topfield EPG-ongelma on todettu jäävän itse laitteeseen. Ymmärtääkseni Topfield on todennut asian myös itse.

WBOX EGP ongelmassa näyttää olevan sama tilanne. Ongelma tuntuu jäävän softaversioon. Meidän verkon osalta ongelmaa ei ole. Vanhemmalla versiolla toimivissa laitteissa ei ymmärtääkseni samaa ongelmaa ollut?
Arttu- kirjoitti:




WBOX EGP ongelmassa näyttää olevan sama tilanne. Ongelma tuntuu jäävän softaversioon. Meidän verkon osalta ongelmaa ei ole. Vanhemmalla versiolla toimivissa laitteissa ei ymmärtääkseni samaa ongelmaa ollut?


Kuinka selität, että laite toimii DNAn kaapeliverkossa EPGn osalta hyvin, mutta ei Soneran verkossa?

Koittakaa nyt säätää jotain "vipua" ja viilata jotain parametriä niin päästään tästäkin ongelmasta eroon.
Joka perkeleen kerta kun jossain on vikaa, niin tietenkään se ei ole Soneralla. Asiakkaan laitteestahan se vika hakemalla haetaan. Oli kyseessä sitten puhelin, modeemi tai digiboksi.

Onneksi maksavalla asiakkaalla on mahdollisuus äänestää jaloillaan:)
Hei shadows

Ymmärtääkseni WBOX:n kanssa on ilmennyt saman tyyppistä ongelmaa myös muiden operaattorien verkossa.

Nopealla etsinnällä löysin tälläisen keskustelun: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthrea ... eaf84690cf

Asiasta kannattaa kysyä vielä maahantuojalta. Heillä on mahdollisuus tutkia digiboksin ohjelmistoa tarkemmin.
shadows kirjoitti:
[quote="Arttu-":1tfntd7c]



WBOX EGP ongelmassa näyttää olevan sama tilanne. Ongelma tuntuu jäävän softaversioon. Meidän verkon osalta ongelmaa ei ole. Vanhemmalla versiolla toimivissa laitteissa ei ymmärtääkseni samaa ongelmaa ollut?


Kuinka selität, että laite toimii DNAn kaapeliverkossa EPGn osalta hyvin, mutta ei Soneran verkossa?

Koittakaa nyt säätää jotain "vipua" ja viilata jotain parametriä niin päästään tästäkin ongelmasta eroon.
Joka perkeleen kerta kun jossain on vikaa, niin tietenkään se ei ole Soneralla. Asiakkaan laitteestahan se vika hakemalla haetaan. Oli kyseessä sitten puhelin, modeemi tai digiboksi.

Onneksi maksavalla asiakkaalla on mahdollisuus äänestää jaloillaan:)[/quote:1tfntd7c]

Topfieldit toimii muissa verkoissa ilman ongelmia ja Soneran verkossa ongelmia riittää. Tervetuloa kerhoon. Soneran dissaamat ry. Apuja kyselyä kaikki mahdolliset virastot läpi. Viestintäviraston lähestymistä suosittelen, kerro viitteeksi Sonera vs. Topfield EPG-opas-tapaus. Sieltä saat viisaampia vastauksia nyhdettyä näiltä Soneran "asiantuntijoilta".

Eli nyt Soneralle ilmainen vinkki, ottaakaa asiakkaidenne puolesta yhteys niihin maahantuojiin. Ei tarvitse kuin pari puhelinsoittoa soittaa asian tiimoilta ja uskoisin, että teille sanotaan miten asiat ovat.
Ei niitä korjauksia muuten tule, kun asiakkaita ei oteta vakavasti.
Eiköhän tämä ole sitten selvää kauraa. Asiakkaalla on aina ****** laitteet sanoo Sonera.
Onneksi minun osoitteessa on mahdollisuus laittaa antenni katolle ja irtisanoa riisto-operaattorin kaapeli tv palvelu. Toista sataa euroa vuodessa säästyy kun perusmaksu poistuu. Onneksi asioihin voi vaikuttaa myös sosiaalisen median kautta. Itse tulen ainakin aktiivisesti toimimaan niin.

Nämä ns. foorumit on aivan turhia kapistuksia, Sonera vaan pääsee lisää kyykyttämään tänne kirjoittavia asiakkaita. Kyykytetyille asiakkaille tiedoksi: Älkää kirjoittako tänne mitään, teidän laitteenne on rikki.

Tänne kirjoittavilla ns. "asiantuntijoilla" ei ole todellisuudessa paskankaan halua auttaa meitä. he vain kertovat mitä manuaalissa lukee.

Just my 2 cents

Ps. Asiantuntija takertuu linkissään yhteen tapaukseen Lumon verkossa. Eiköhän tämä jo osoita hepun
ammattitaidon. MIKSI TE aina haette vikaa asiakkaasta???
sevk kirjoitti:


Topfieldit toimii muissa verkoissa ilman ongelmia ja Soneran verkossa ongelmia riittää. Tervetuloa kerhoon. Soneran dissaamat ry. Apuja kyselyä kaikki mahdolliset virastot läpi. Viestintäviraston lähestymistä suosittelen, kerro viitteeksi Sonera vs. Topfield EPG-opas-tapaus. Sieltä saat viisaampia vastauksia nyhdettyä näiltä Soneran "asiantuntijoilta".

Eli nyt Soneralle ilmainen vinkki, ottaakaa asiakkaidenne puolesta yhteys niihin maahantuojiin. Ei tarvitse kuin pari puhelinsoittoa soittaa asian tiimoilta ja uskoisin, että teille sanotaan miten asiat ovat.
Ei niitä korjauksia muuten tule, kun asiakkaita ei oteta vakavasti.


Ymmärän että yksittäisinä asiakkaita ongelmia on vaikea lähteä selvittämään. Niin kuin svek on maininnut, Viestintävirastoon voi ottaa yhteyttä. Heidän kantaa tälläisiin asioihin en osaa sanoa, mutta kysyä kannattaa aina. Ymmärtääkseni, Topfield EPG tapaus saatiin ratkaisua tätä kautta. WBOX EPG ongelmaa on tutkittu meidän kaapelitv-puolella ja he ovat todenneet, että ongelma jää ohjelmistoversioon. Valitettavasti tämän enempää asiasta en osaa kertoa.

Yksittäisenä operaattorina emme voi vaatia laitevalmistajia tai maahantuojia muuttamaan heidän ohjelmistojaan. Asiasta voidaan informoida heitä, mutta edelleen korjausvastuu jää laitevalmistajalle tai maahantuojalle.

shadows kirjoitti:

Ps. Asiantuntija takertuu linkissään yhteen tapaukseen Lumon verkossa. Eiköhän tämä jo osoita hepun
ammattitaidon. MIKSI TE aina haette vikaa asiakkaasta???


Kyseisessä keskustelussa pari keskustelijaa maininnut ongelmasta. Tämä ei tietenkään ole faktatietoa. Mainitsin vain asiasta, koska sattumalta sen löysin. Ainut asia mihin perustan omat kommenttini on se mitä minulle on kerrottu kaapelitv-puolelta. He ovat alansa ammattilaisia ja tietävät asiasta enemmän kuin minä.

Vikahan ei ole asiakkaassa vaan kyse on laitteen teknisestä ongelmasta. Jos ongelma on alkanut ohjelmistopäivityksen jälkeen, eikö tämäkin viittaa siihen että ongelma on ohjelmistopäivityksessä?
Arttu- kirjoitti:
WBOX EPG ongelmaa on tutkittu meidän kaapelitv-puolella ja he ovat todenneet, että ongelma jää ohjelmistoversioon. Valitettavasti tämän enempää asiasta en osaa kertoa.

Yksittäisenä operaattorina emme voi vaatia laitevalmistajia tai maahantuojia muuttamaan heidän ohjelmistojaan. Asiasta voidaan informoida heitä, mutta edelleen korjausvastuu jää laitevalmistajalle tai maahantuojalle.

Kiitos siitä, että olette tutkineet WBOX-tilanteen ja todenneet sen laitteen ohjelmistoviaksi.

Oletteko myös informoineet tutkimustenne tuloksista DNA Welhoa, joka on laitteen maahantuoja ja joka on kertonut asiakkailleen, että WBOX:n EPG-jumi -vika Soneran kaapeli-TV-verkossa on Soneran syytä? Varmaan kannattaisi kertoa, jotta kaikille aivan varmasti tulee selväksi se osapuoli, jonka pitää korjata virheensä.
IMToD kirjoitti:
[quote="Arttu-":2fwrzosr] WBOX EPG ongelmaa on tutkittu meidän kaapelitv-puolella ja he ovat todenneet, että ongelma jää ohjelmistoversioon. Valitettavasti tämän enempää asiasta en osaa kertoa.

Yksittäisenä operaattorina emme voi vaatia laitevalmistajia tai maahantuojia muuttamaan heidän ohjelmistojaan. Asiasta voidaan informoida heitä, mutta edelleen korjausvastuu jää laitevalmistajalle tai maahantuojalle.

Kiitos siitä, että olette tutkineet WBOX-tilanteen ja todenneet sen laitteen ohjelmistoviaksi.

Oletteko myös informoineet tutkimustenne tuloksista DNA Welhoa, joka on laitteen maahantuoja ja joka on kertonut asiakkailleen, että WBOX:n EPG-jumi -vika Soneran kaapeli-TV-verkossa on Soneran syytä? Varmaan kannattaisi kertoa, jotta kaikille aivan varmasti tulee selväksi se osapuoli, jonka pitää korjata virheensä.[/quote:2fwrzosr]

Soneralla ei ole mitään halua yrittääkään korjata tätä ongelmaa. Lähetysparametrin muutoksella asia olisi korjattavissa, mutta ei näytä kiinnostavan. Kuten olen aiemmin todennut, Soneralla ei ole koskaan vikaa, vika on aina asiakkaan laitteissa. Mikäli Soneran toimittamassa/ muualta ostetussa laitteessa on vikaa, se vääjäämättä tuupataan laitevalmistajan syyksi. Kyllä teillä on testi ympäristö ja voitte testata, jos vaan halua riittää.

Osta 500€ tallentava ja ****** myivät,ei kuulosta kovinkaan reilulta.
Onko jossain listaa Soneran hyäksymistä/ suosittelemista tallentavista laitteista? Nimenomaan digibokseista? Itse en ole onnistunut moista listaa löytänyt.
shadows kirjoitti:
[quote="IMToD":2zxcetaw][quote="Arttu-":2zxcetaw] WBOX EPG ongelmaa on tutkittu meidän kaapelitv-puolella ja he ovat todenneet, että ongelma jää ohjelmistoversioon. Valitettavasti tämän enempää asiasta en osaa kertoa.

Yksittäisenä operaattorina emme voi vaatia laitevalmistajia tai maahantuojia muuttamaan heidän ohjelmistojaan. Asiasta voidaan informoida heitä, mutta edelleen korjausvastuu jää laitevalmistajalle tai maahantuojalle.

Kiitos siitä, että olette tutkineet WBOX-tilanteen ja todenneet sen laitteen ohjelmistoviaksi.

Oletteko myös informoineet tutkimustenne tuloksista DNA Welhoa, joka on laitteen maahantuoja ja joka on kertonut asiakkailleen, että WBOX:n EPG-jumi -vika Soneran kaapeli-TV-verkossa on Soneran syytä? Varmaan kannattaisi kertoa, jotta kaikille aivan varmasti tulee selväksi se osapuoli, jonka pitää korjata virheensä.[/quote:2zxcetaw]

Soneralla ei ole mitään halua yrittääkään korjata tätä ongelmaa. Lähetysparametrin muutoksella asia olisi korjattavissa, mutta ei näytä kiinnostavan. Kuten olen aiemmin todennut, Soneralla ei ole koskaan vikaa, vika on aina asiakkaan laitteissa. Mikäli Soneran toimittamassa/ muualta ostetussa laitteessa on vikaa, se vääjäämättä tuupataan laitevalmistajan syyksi. Kyllä teillä on testi ympäristö ja voitte testata, jos vaan halua riittää.

Osta 500€ tallentava ja ****** myivät,ei kuulosta kovinkaan reilulta.
Onko jossain listaa Soneran hyäksymistä/ suosittelemista tallentavista laitteista? Nimenomaan digibokseista? Itse en ole onnistunut moista listaa löytänyt.[/quote:2zxcetaw]

Topfieldin epg-opas kusee todennäköisesti samasta säädöstä. Soneralla oli ainakin lista, mutta en laskisi sille kauheasti painoarvoa. Siellähän on TF600 täysin yhteensopivaisena mainittuna, mitä se ei ole.

Joko Soneralta on otettu maahantuojiin yhteyttä? Miten ihmeen vaikeata se on soittaa pari puhelua ja laittaa vähän tahtia. Muuten, se Topfieldin EPG -opas asia jäi sikseen, kun ei ollut aikaa rustata Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen valitusta.
Hei sevk

Pahoittelut että vastaaminen kesti näin pitkään. Selvittelin että onko maahantuojalle (DNA:lle) ilmoitettu meidän puolelta asiasta.

Sain asiaan nyt varmistuksen. Kyseisestä ongelmasta on välitetty tieto maahantuojalle. Toivottavasti asiaan saadaan jonkinlainen ratkaisu.
Arttu- kirjoitti:
Hei sevk

Pahoittelut että vastaaminen kesti näin pitkään. Selvittelin että onko maahantuojalle (DNA:lle) ilmoitettu meidän puolelta asiasta.

Sain asiaan nyt varmistuksen. Kyseisestä ongelmasta on välitetty tieto maahantuojalle. Toivottavasti asiaan saadaan jonkinlainen ratkaisu.


Pistäkäättehän Topfieldinkin maahantuojan porukkaan vauhtia. Tämä "en jaa sulle mitään, enkä puhu sulle mitään"-asenne vie tämän maan perikatoon. Jos rakennuksiakin rakennettaisiin tällaisella asenteella, niin täällähän asuttaisiin vielä teltassa männyn juurella. Kusitte niin hienosti valtion viraston porukkaa silmään liirumlaarumilla, niin hoitakaahan homma toimivaksi.
Hei sevk

Myös Topfield asiasta on ilmoitettu eteenpäin meidän puolelta. Ongelma jää kuitenkin edelleen Topfieldin päähän, niin kuin aikaisemmin on todettu. Osa Topfieldin laitteista ei pysty käsittelemään EPG-dataa oikein.
Arttu- kirjoitti:
Hei sevk

Myös Topfield asiasta on ilmoitettu eteenpäin meidän puolelta. Ongelma jää kuitenkin edelleen Topfieldin päähän, niin kuin aikaisemmin on todettu. Osa Topfieldin laitteista ei pysty käsittelemään EPG-dataa oikein.


Muissa verkoissa kuitenkin käsittelee sen verran, että näyttää kellonaikojen lisäksi ohjelmatietojakin.
Taloyhtiö liittyi Soneran kaapeliverkkoon 1.8.2012 jolloin välittömästi EPG alkoi jumittaan.Elisan kaapelissa toimi moitteettomasti.Soneraa ongelma ei ilmeisesti kiinnosta,vaikka ihmiset ovat ilmoitelleet asiasta.Mitä tehdä?

Vastaa