Yhteyden nopeus, virheellisyys ja huojuminen

  • 11 December 2014
  • 28 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Yritin aikoinaan, vuosia sitten, ottaa käyttöön Soneran koti-tv:tä... huonolla menstyksellä. Yhtenä syynä yhteyden pätkimiselle pidettiin ilmajohtona tulevaa puhelinkaapelia.

Koti-tv laitteiden palattua Toijalaan yhteyteni nopeus pudotettiin takaisin 8/1 nopeuteen. Sen kanssa oli ongelma että se huojui niin älyttömästi että yhteys katkesi välillä kokonaan ja pätki aivan tolkuttomasti. Tähänkin epäiltiin viaksi ilmajohtoa.

Nopeus nostettiin 24/1 jotta pätkiminen saatiin kuriin. Nostin siis nettinopeuteni 8/1-->24/1 pelkästään sen takia että huojuminen ei vedä yhteyttä nollaan vaan se pysyy edes pystyssä. Ja tietysti maksoin tästä nopeudennostosta. Yhteys huojui edelleen mutta pysyi kuitenkin pystyssä. Hienoa minulla oli toimiva netti kotona. Nopeusmittarilla mitattuna nopeus vaihteli ~14 - 16/ ~0.8. Ihan hyvä kun tulokaapeli tosiaan vuosikymmeniä vanha ilmajohto. Satunnaisesti nopeus oli ~10/0.8.

Tänään se sitten tapahtui... omakotitalomme kytkettiin maakaapelilla puhelinverkkoon. Kaikkien ongelmien välttämiseksi jätin talon sisäverkon kokonaan pois käytöstä koska lankapuhelinta ei ole eikä tule. Dataverkko talossa on Cat:lla. Nyt yhteys tulee suoraan puhelinkaapelilla puhelinpistorasiaan johon on kytketty ADSL modeemi. Yhtään liitosta ei ole kadulla olevan jakamon ja puhelinpistorasian välissä. Toiveissa siis että ehkä nyt voisi ajatella netin kautta tv:tä kun kaikki huonot/ vanhat johdotukset on poissa.

Nopeusmittari auki... ja hämmästys on suuri. Nopeus liikkuu välillä 9,36 - 9,84/ 0,8-0,86.

Siis mitä... kaikki kaapelointi uutta (näissä siis piti olla vika) ja nopeus putoaa yli 30 %!!!

Nämä lukemat alittaa jo Soneran lupaukset... 24 yhteyden vaihteluväliksi ilmoitetaan 10 - 24.

Mitä pitäisi tehdä?

Hyvä puoli tässä on se että nyt taloon tulee 3 paria joten kahden nettiyhteyden pitäminen yhtäaikaa ylimenokauden ajan (sähköpostin vaihtaminen) on mahdollista. Tämä lienee se viimeinen keino ellei muuten asia korjaannu.

28 kommenttia

Hei Arski64,

Hyvä juttu että linja toimii nyt vakaammin.

Nopeuden puolesta yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti jos yhteys on vähintään kolmasosa yhteyden maksiminopeudesta.

Yhteyden sopimuksen osalta voit olla asiakaspalveluumme yhteydessä ja tarvittaessa sitä kautta jättää reklamaation.
Marko- kirjoitti:
Hei Arski64,

Hyvä juttu että linja toimii nyt vakaammin.

Nopeuden puolesta yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti jos yhteys on vähintään kolmasosa yhteyden maksiminopeudesta.

Yhteyden sopimuksen osalta voit olla asiakaspalveluumme yhteydessä ja tarvittaessa sitä kautta jättää reklamaation.


Minun sopimukseni on tehty noin 6 vuotta ennen kuin noi ehdot on kirjoitettu. Noita ehtoja ei ole minulle koskaan toimitettu joten ne eivät myöskään koske minun liittymää.

Minun sopimusehdoissa lukee että vaihteluväli on 10 -24. Ei vaihteluväli tarkoita sitä että riittää kun liittymän nopeus on aina sen välin alarajalla. Silloin puhutaan että nopeus on vähintään välillä 10 -24, tai niin kuin nyt kirjoitatte ehdoissanne vähintään kolmasosa. Mutta kun puhutaan vaihteluvälistä, niin kuin minun sopimuksessa puhutaan, nopeus vaihtelee.. on joskus ehkä vain 10 mutta on myös joskus lähellä 24 arvoa. Nyt minun liittymän vaihteluväli on 10-15 eli liittymä on tekemämme sopimuksen vastainen ja Sonera rikkoo tahallisesti tekemäänsä sopimusta. Reklamaatio tehty jo.
Nyt Sonera ylitti itsensä.

2 PÄIVÄÄ reklamaation jälkeen sain asian sovittua ( lue päästiin yksimielisyyteen korvauksista) ja lisäksi minulla on oikeus purkaa määräaikainen sopimukseni päättymään "heti".

Nyt siis pääsen Sonerasta lopullisesti eroon. Iso kiitos Soneralle siitä.

Vastaa