Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Arski64_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 127 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Yhteyden nopeus, virheellisyys ja huojuminen

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Yritin aikoinaan, vuosia sitten, ottaa käyttöön Soneran koti-tv:tä... huonolla menstyksellä. Yhtenä syynä yhteyden pätkimiselle pidettiin ilmajohtona tulevaa puhelinkaapelia.

Koti-tv laitteiden palattua Toijalaan yhteyteni nopeus pudotettiin takaisin 8/1 nopeuteen. Sen kanssa oli ongelma että se huojui niin älyttömästi että yhteys katkesi välillä kokonaan ja pätki aivan tolkuttomasti. Tähänkin epäiltiin viaksi ilmajohtoa.

Nopeus nostettiin 24/1 jotta pätkiminen saatiin kuriin. Nostin siis nettinopeuteni 8/1-->24/1 pelkästään sen takia että huojuminen ei vedä yhteyttä nollaan vaan se pysyy edes pystyssä. Ja tietysti maksoin tästä nopeudennostosta. Yhteys huojui edelleen mutta pysyi kuitenkin pystyssä. Hienoa minulla oli toimiva netti kotona. Nopeusmittarilla mitattuna nopeus vaihteli ~14 - 16/ ~0.8. Ihan hyvä kun tulokaapeli tosiaan vuosikymmeniä vanha ilmajohto. Satunnaisesti nopeus oli ~10/0.8.

Tänään se sitten tapahtui... omakotitalomme kytkettiin maakaapelilla puhelinverkkoon. Kaikkien ongelmien välttämiseksi jätin talon sisäverkon kokonaan pois käytöstä koska lankapuhelinta ei ole eikä tule. Dataverkko talossa on Cat:lla. Nyt yhteys tulee suoraan puhelinkaapelilla puhelinpistorasiaan johon on kytketty ADSL modeemi. Yhtään liitosta ei ole kadulla olevan jakamon ja puhelinpistorasian välissä. Toiveissa siis että ehkä nyt voisi ajatella netin kautta tv:tä kun kaikki huonot/ vanhat johdotukset on poissa.

Nopeusmittari auki... ja hämmästys on suuri. Nopeus liikkuu välillä 9,36 - 9,84/ 0,8-0,86.

Siis mitä... kaikki kaapelointi uutta (näissä siis piti olla vika) ja nopeus putoaa yli 30 %!!!

Nämä lukemat alittaa jo Soneran lupaukset... 24 yhteyden vaihteluväliksi ilmoitetaan 10 - 24.

Mitä pitäisi tehdä?

Hyvä puoli tässä on se että nyt taloon tulee 3 paria joten kahden nettiyhteyden pitäminen yhtäaikaa ylimenokauden ajan (sähköpostin vaihtaminen) on mahdollista. Tämä lienee se viimeinen keino ellei muuten asia korjaannu.
28 vastausta
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Arski64,

Lisäisitkö asiakasnumeron tai liittymänumeron tietoihisi, niin voimme tarkistaa tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Jos lisäät liittymänumeron niin lisää se ilman "-" merkkiä, muodossa 333123456 tai 346123456.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Arski64_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 127 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Siellä on littymänumero ilman väliviivaa.


Ari



Marko- kirjoitti:
Hei Arski64,

Lisäisitkö asiakasnumeron tai liittymänumeron tietoihisi, niin voimme tarkistaa tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Jos lisäät liittymänumeron niin lisää se ilman "-" merkkiä, muodossa 333123456 tai 346123456.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Arski64,

Kokeiletko mittailla yhteysnopeutta nyt uudelleen ja kerro menikö ollenkaan parempaan suuntaan?
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Arski64_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 127 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
3 mittausta tein.

10,42 - 9,39 - 10,34

Joten ei täällä hurjastella.

Yksi ihmetyksen aihe on myös viive... se pyörii nyt välillä 32 - 37. Ennen ollut 20-25. Tosin puhutaan millisekunneista mutta % kasvu on todella iso.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Arski64,

Modeemi näyttäis tällä hetkellä kättelevän yhteyden 14,5 megan nopeudella. Jos ymmärsin oikein, niin olet yhdistänyt tietokoneen kaapelilla modeemiin? Eli nopeutta ei oltu mitattu langattoman verkon yli?

Olisiko sinulla mahdollista testata yhteyttä toisella modeemilla? Sonera kaupoissamme on mahdollista saada modeemia lainaan testaamista varten. Modeemeita on kuitenkin rajallinen määrä, joten saatavuutta voisi tiedustella kaupan kautta, mikäli et muuta kautta modeemia saisi lainaan.
Sonera kaupassa Itäkeskuksessa olisi myös mahdollisuus testata ADSL modeemia. Näin näkisi ainankin onko itse modeemilla vaikutusta yhteyden nopeuteen.

Tein yhteytesi asetuksiin hieman lisää muutoksia. Kokeiletko mittailla nopeutta taas ja kokeile samalla vaikuttiko muutokset yhteyden viiveeseen ollenkaan.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Arski64_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 127 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kadun jakokaapista tulee suoraan VMOHBU puhelinpistorasiaan. Siinä on modeemi kiinni 1,5 metrin puhelinkaapelilla (tuli modeemin mukana). Modeemista on 3 m verkkokaapeli koneeseen. Eli Puhelinjohto, modeemi ja verkkokaapeli ihan samat kuin ennen talokaapelin muutosta.

Yritän saada jostain toisen modeemin lainaan ja kokeilla sillä. Minua vaan pikkasen ärsyttää olla "koekaniini" kun nykyiselläkin modeemilla on takuu vielä voimassa ja modeemin myyjä on eräs nettioperaattori:)

Jotain tosiaan olet tehnyt ja parannusta on tullut.

Tein 3 mittausta ja

Viive on nyt 12 ms. Eli muutoksesi sai viiveen putoamaan 1/3 osaan.

Ja nopeuskin on parantunut vähän.

Nopeus oli nyt 12.03/0.84, 11.89/0.87 ja 10.96/0.87. Eli edelleen pysytään vaihteluvälin alaosassa ja ollaan kaukana uuden kaapeloinnin edeltävästä ajasta jolloin nopeus liikkui välillä 14-16.

Kättelynopeus oli silloin kun tämän viestiketjun aloitin 13.9, välillä 14.5 ja nyt näkyy olevan 14.2. Kättelynopeus ennen kaapeloinnin vaihtoa oli ~20 luokkaa. Tästä kättelynopeudesta kun muut syö 10 - 20 % on minulla käsittääkseni edes teoriassa mahdollisuus saada tällä hetkellä 11,36 - 12,78 yhteys. Olenko oikeassa?

Vaihteluväliksi Sonera ilmoittaa 10 - 24. Tämähän siis tarkoittaa sitä että yhteyden nopeus vaihtelee välillä 10 - 24. On joskus ehkä vain 10 mutta taas joskus se on 24.

Nyt en ihan ymmärrä miten voisin saada edes teoriassa yli 14.2 nopeuden? Saati sitten yli 20 nopeuden?

Mittasin muuten huvikseni nopeuden niin että olin langattomasti kiinni modeemissa.

Viive sama, lähetysnopeus sama ja latausnopeus sama. Eli ei mitään vaikutusta olenko langalla vai langattomasti modemissa kiinni.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Arski64,

Nykyisillä kättelynopeuksilla 12 megan nopeustulos alkaa lähentelemään sitä mitä pitäisikin. Nähdäkseni modeemin kättelyt voisivat olla paremmatkin. Aiemmin modeemi on ollut linjoilla lähes 20 megalla, mutta nyt modeemi ei vain tuota nopeutta suostu kättelemään.

Viivettä sain putomaan ottamalla virheenkorjauksen pois. Samalla latausnopeuskin hieman parani, mikä on ihan hyvä, mutta voisi tuo nopeus hieman parempikin olla.

Ilmoittelethan jos saat tuon modeemin testattua, niin katsotaan miltä yhteys näyttää sen kanssa.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Arski64_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 127 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Tarkennatko hieman...

Haluatko että pääset itse katsomaan toisen modeemin ollessa kiinni vai riittääkö että testaan sitä vkl ja ilmoitan sinulle arvot?

Kävin hakemassa Sonera kaupasta lainamodeemin testatakseni yhteyttä toisella modeemilla. Tämä lainamodeemi ei nouse verkkoon ollenkaan eikä sitä löydy siitä IP.sta missä sen pitäisi olla... Joten taitaa modeemi olla rikki... Power valo vilkkuu vain punaisena ja ohjeiden mukaan tekee self-testiä. On sitä vaan tehnyt nyt pari tuntia. Oli muuten myymälän ainoa modeemi mikä oli, muut oli menossa.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Arski64,

Olisin mielelläni katsellut nuo liittymän arvot vielä, mutta riittää toki jos itsekkin olisit arvot ilmoitellut. Jos tuo lainamodeemikaan ei nyt suostu toimimaan, niin oletettavasti se on viallinen (Power valon toiminta ainankin viittaisi siihen suuntaan). Todella harmillista! Kun viet modeemin takaisin, niin muistathan mainita siitä kaupan henkilökunnalle, ettei kyseinen laite palaudu enää kiertoon.

Tässä tapauksessa voisi olla parempi jos olet vikapalveluumme suoraan yhteydessä, niin lähdetään selvittelemään asiaa tarkemmin. Muista vain mainita että modeemia oltiin jo yritetty testailla, mutta sattui nyt ikävästi viallinen yksilö kaupastamme matkaan. Muutkin modeemit olivat jo kierrossa, niin toisen modeemin tilalle saaminenkin voi viedä aikaa.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Tämän osion uusimmat keskustelut