Yhteyden nopeus, virheellisyys ja huojuminen


Yritin aikoinaan, vuosia sitten, ottaa käyttöön Soneran koti-tv:tä... huonolla menstyksellä. Yhtenä syynä yhteyden pätkimiselle pidettiin ilmajohtona tulevaa puhelinkaapelia.

Koti-tv laitteiden palattua Toijalaan yhteyteni nopeus pudotettiin takaisin 8/1 nopeuteen. Sen kanssa oli ongelma että se huojui niin älyttömästi että yhteys katkesi välillä kokonaan ja pätki aivan tolkuttomasti. Tähänkin epäiltiin viaksi ilmajohtoa.

Nopeus nostettiin 24/1 jotta pätkiminen saatiin kuriin. Nostin siis nettinopeuteni 8/1-->24/1 pelkästään sen takia että huojuminen ei vedä yhteyttä nollaan vaan se pysyy edes pystyssä. Ja tietysti maksoin tästä nopeudennostosta. Yhteys huojui edelleen mutta pysyi kuitenkin pystyssä. Hienoa minulla oli toimiva netti kotona. Nopeusmittarilla mitattuna nopeus vaihteli ~14 - 16/ ~0.8. Ihan hyvä kun tulokaapeli tosiaan vuosikymmeniä vanha ilmajohto. Satunnaisesti nopeus oli ~10/0.8.

Tänään se sitten tapahtui... omakotitalomme kytkettiin maakaapelilla puhelinverkkoon. Kaikkien ongelmien välttämiseksi jätin talon sisäverkon kokonaan pois käytöstä koska lankapuhelinta ei ole eikä tule. Dataverkko talossa on Cat:lla. Nyt yhteys tulee suoraan puhelinkaapelilla puhelinpistorasiaan johon on kytketty ADSL modeemi. Yhtään liitosta ei ole kadulla olevan jakamon ja puhelinpistorasian välissä. Toiveissa siis että ehkä nyt voisi ajatella netin kautta tv:tä kun kaikki huonot/ vanhat johdotukset on poissa.

Nopeusmittari auki... ja hämmästys on suuri. Nopeus liikkuu välillä 9,36 - 9,84/ 0,8-0,86.

Siis mitä... kaikki kaapelointi uutta (näissä siis piti olla vika) ja nopeus putoaa yli 30 %!!!

Nämä lukemat alittaa jo Soneran lupaukset... 24 yhteyden vaihteluväliksi ilmoitetaan 10 - 24.

Mitä pitäisi tehdä?

Hyvä puoli tässä on se että nyt taloon tulee 3 paria joten kahden nettiyhteyden pitäminen yhtäaikaa ylimenokauden ajan (sähköpostin vaihtaminen) on mahdollista. Tämä lienee se viimeinen keino ellei muuten asia korjaannu.

28 kommenttia

Hei Arski64,

Lisäisitkö asiakasnumeron tai liittymänumeron tietoihisi, niin voimme tarkistaa tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Jos lisäät liittymänumeron niin lisää se ilman "-" merkkiä, muodossa 333123456 tai 346123456.
Siellä on littymänumero ilman väliviivaa.


Ari



Marko- kirjoitti:
Hei Arski64,

Lisäisitkö asiakasnumeron tai liittymänumeron tietoihisi, niin voimme tarkistaa tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Jos lisäät liittymänumeron niin lisää se ilman "-" merkkiä, muodossa 333123456 tai 346123456.
Hei Arski64,

Kokeiletko mittailla yhteysnopeutta nyt uudelleen ja kerro menikö ollenkaan parempaan suuntaan?
3 mittausta tein.

10,42 - 9,39 - 10,34

Joten ei täällä hurjastella.

Yksi ihmetyksen aihe on myös viive... se pyörii nyt välillä 32 - 37. Ennen ollut 20-25. Tosin puhutaan millisekunneista mutta % kasvu on todella iso.
Hei Arski64,

Modeemi näyttäis tällä hetkellä kättelevän yhteyden 14,5 megan nopeudella. Jos ymmärsin oikein, niin olet yhdistänyt tietokoneen kaapelilla modeemiin? Eli nopeutta ei oltu mitattu langattoman verkon yli?

Olisiko sinulla mahdollista testata yhteyttä toisella modeemilla? Sonera kaupoissamme on mahdollista saada modeemia lainaan testaamista varten. Modeemeita on kuitenkin rajallinen määrä, joten saatavuutta voisi tiedustella kaupan kautta, mikäli et muuta kautta modeemia saisi lainaan.
Sonera kaupassa Itäkeskuksessa olisi myös mahdollisuus testata ADSL modeemia. Näin näkisi ainankin onko itse modeemilla vaikutusta yhteyden nopeuteen.

Tein yhteytesi asetuksiin hieman lisää muutoksia. Kokeiletko mittailla nopeutta taas ja kokeile samalla vaikuttiko muutokset yhteyden viiveeseen ollenkaan.
Kadun jakokaapista tulee suoraan VMOHBU puhelinpistorasiaan. Siinä on modeemi kiinni 1,5 metrin puhelinkaapelilla (tuli modeemin mukana). Modeemista on 3 m verkkokaapeli koneeseen. Eli Puhelinjohto, modeemi ja verkkokaapeli ihan samat kuin ennen talokaapelin muutosta.

Yritän saada jostain toisen modeemin lainaan ja kokeilla sillä. Minua vaan pikkasen ärsyttää olla "koekaniini" kun nykyiselläkin modeemilla on takuu vielä voimassa ja modeemin myyjä on eräs nettioperaattori:)

Jotain tosiaan olet tehnyt ja parannusta on tullut.

Tein 3 mittausta ja

Viive on nyt 12 ms. Eli muutoksesi sai viiveen putoamaan 1/3 osaan.

Ja nopeuskin on parantunut vähän.

Nopeus oli nyt 12.03/0.84, 11.89/0.87 ja 10.96/0.87. Eli edelleen pysytään vaihteluvälin alaosassa ja ollaan kaukana uuden kaapeloinnin edeltävästä ajasta jolloin nopeus liikkui välillä 14-16.

Kättelynopeus oli silloin kun tämän viestiketjun aloitin 13.9, välillä 14.5 ja nyt näkyy olevan 14.2. Kättelynopeus ennen kaapeloinnin vaihtoa oli ~20 luokkaa. Tästä kättelynopeudesta kun muut syö 10 - 20 % on minulla käsittääkseni edes teoriassa mahdollisuus saada tällä hetkellä 11,36 - 12,78 yhteys. Olenko oikeassa?

Vaihteluväliksi Sonera ilmoittaa 10 - 24. Tämähän siis tarkoittaa sitä että yhteyden nopeus vaihtelee välillä 10 - 24. On joskus ehkä vain 10 mutta taas joskus se on 24.

Nyt en ihan ymmärrä miten voisin saada edes teoriassa yli 14.2 nopeuden? Saati sitten yli 20 nopeuden?

Mittasin muuten huvikseni nopeuden niin että olin langattomasti kiinni modeemissa.

Viive sama, lähetysnopeus sama ja latausnopeus sama. Eli ei mitään vaikutusta olenko langalla vai langattomasti modemissa kiinni.
Hei Arski64,

Nykyisillä kättelynopeuksilla 12 megan nopeustulos alkaa lähentelemään sitä mitä pitäisikin. Nähdäkseni modeemin kättelyt voisivat olla paremmatkin. Aiemmin modeemi on ollut linjoilla lähes 20 megalla, mutta nyt modeemi ei vain tuota nopeutta suostu kättelemään.

Viivettä sain putomaan ottamalla virheenkorjauksen pois. Samalla latausnopeuskin hieman parani, mikä on ihan hyvä, mutta voisi tuo nopeus hieman parempikin olla.

Ilmoittelethan jos saat tuon modeemin testattua, niin katsotaan miltä yhteys näyttää sen kanssa.
Tarkennatko hieman...

Haluatko että pääset itse katsomaan toisen modeemin ollessa kiinni vai riittääkö että testaan sitä vkl ja ilmoitan sinulle arvot?

Kävin hakemassa Sonera kaupasta lainamodeemin testatakseni yhteyttä toisella modeemilla. Tämä lainamodeemi ei nouse verkkoon ollenkaan eikä sitä löydy siitä IP.sta missä sen pitäisi olla... Joten taitaa modeemi olla rikki... Power valo vilkkuu vain punaisena ja ohjeiden mukaan tekee self-testiä. On sitä vaan tehnyt nyt pari tuntia. Oli muuten myymälän ainoa modeemi mikä oli, muut oli menossa.
Hei Arski64,

Olisin mielelläni katsellut nuo liittymän arvot vielä, mutta riittää toki jos itsekkin olisit arvot ilmoitellut. Jos tuo lainamodeemikaan ei nyt suostu toimimaan, niin oletettavasti se on viallinen (Power valon toiminta ainankin viittaisi siihen suuntaan). Todella harmillista! Kun viet modeemin takaisin, niin muistathan mainita siitä kaupan henkilökunnalle, ettei kyseinen laite palaudu enää kiertoon.

Tässä tapauksessa voisi olla parempi jos olet vikapalveluumme suoraan yhteydessä, niin lähdetään selvittelemään asiaa tarkemmin. Muista vain mainita että modeemia oltiin jo yritetty testailla, mutta sattui nyt ikävästi viallinen yksilö kaupastamme matkaan. Muutkin modeemit olivat jo kierrossa, niin toisen modeemin tilalle saaminenkin voi viedä aikaa.
Kävin Itiksen kaupassa palauttamassa modeemin. Tekivät sieltä vikailmoituksen liittymästä. Joten homma menee eteenpäin.
Vai että korjaus menee eteenpäin...

Sain viikonloppuna tekstiviestin että "Vikailmoituksenne on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn. Varmistakaa, että modeeminne on päällä. Ilmoitamme, kun vika on korjattu. T.Sonera"

No tästä "käsittelystä" oli sitten seuraus se että nettiyhteyteni on entistä hitaampi. Modeemi kättelee entistä hitaammin, taas hävisi ~1000 kbps vastaanottonopeudesta. Samoin lähetysnopeudesta hävisi 10 %... viive tuplaantui... Latausnopeus Funetista 1.3 - 1.4 Mt/s vaikka Sonera "lupaa" 2.4 ja teoriassa 3.

Eikä ole ensimmäinen kerta kun Soneran asiantuntija "korjaa" mutta tuloksena on vain tuhoa.

Onneksi tänään tulee se Soneran ilmoittama 5 päivän korjausaika täyteen niin saa tämänkin asian eteenpäin. Tavalla tai toisella.
Ei se Soneran lupaama 5 työpäivää olekaan lupaus vaan heidän oma toive että asia siinä ajassa tulisi kuntoon. Heidän mielestään Soneralla on loputon aika korjata vikaiset liittymät!

Sonera vissiin luulee olevansa jumalankin yläpuolella.

Pari boottia yhteyteen tuli lisää maanantaina, tiistaiaamuna ja aina läks noin 10 % nopeudesta pois. 20 kättelynopeudesta oli jäljellä enää 10.

Vaan sitten tuli oikea asentaja, sillä luki henkilökortissa Elisa, ja laittoi homman kuntoon. Meni kaikki 15 minuuttia hommaan mitä Soneran asiantuntijat eivät saaneet 1½ viikkoon kuntoon eikä edes selville mikä on vikana. Osasivat kyllä syyttää esim. omaa ADSL- modeemia kovasti ahkeraan...

Nyt on kättelynopeus reilut 19 ja netti pelaa kuten pitääkin. Toki vieläkin ollaan alle entisten arvojen mutta hyvällä tasolla kuitenkin. Funetista lataus 1.7-1.9... Sonera lupaa 2.4! Enää odottelen Soneran hyvitystä tästä vian korjauksen odottelusta...

Toivottavasti pysyy kunnossa sen aikaa mitä meillä vielä on.

Nämä kokemukset ovat opettaneet että maksan vaikka enemmän pienemmälle operaattorille siitä hyvästä että homma toimii ja jos ei toimi niin se korjataan "heti". Soneran "asiakaspalvelu", alkaen puhelinjärjestelmästä, on niin syvältä kun joku vaan olla voi.
Hei Arski64,

Pahoittelut että viankorjaus oli viivästynyt. Hyvityksiin liittyen kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.
Reklamaatio tehty. Katsotaan mikä on Soneran vastaus. Soneran tuntien en ole kovin toiveikas.

Samalla kyselin littymäni määräaikaisuudesta... se kun oli omilla sivuilla vielä viime viikolla määräaikainen 3.10.2014 saakka, nyt omilla sivuilla lukee Voimassa toistaiseksi.

Ehkä pääsenkin Sonerasta eroon jo aikaisemmin kuin lokakuussa...
Yhteys mitään kunnossa ole.

Parhaimmillaan latausnopeus on kyllä jopa yli 18 mutta välillä se putoaa ja alin mittauksella kiinni saamani arvo on ollu 5,55. Selvästi latausnopeus aika ajoin niiaa oikein kunnolla.

Ja maksan kuitenkin 24 yhteydestä.

Uusi vikailmoitus tehty 2.1.2014 mutta odotellaan...
Hei Arski64,

Tekemäsi uusi vikailmoitus on käsittelyssä ja yhteyden toimintaa seurataan. Modeemisi on kätellyt yhteyden tällä hetkellä 20 megalla ja nyt yhteyden arvot näyttäisivät olevan kohdillaan.
Se kättelynopeus ei paljon auta jos netti "pätkii". Se ei siis katkea kokonaan mutta latausnopeus putoaa välillä hetkellisesti reippaasti alle 10. Olen tätä nyt useamman päivän mittaillut ja 2-3 viidestä peräkkäin tehdystä mittauksesta alittaa arvon 10... toki paras on ollut 20. Tämä huojuminen ei näy kättelynopeudessa mitenkään. Kättelynopeus on ja pysyy. Ainoastaan SNR arvo laskee pikkuhiljaa kun modeemi on päällä useamman päivän. Kun modeemin boottaa SNR arvo nousee... pudotakseen taas uudelleen.

Samoin esim. lataus Funetista alittaa Soneran lupauksen aina ja kun yhteys niiaa on latausnopeus selaimen mukaan yli 25 % alle luvatun. Ja selaimen "mittari" ei kerkeä hetkelliseen hidastumiseen mukaan kunnolla joten totuus on paljon huonompi.

Tämä sama ongelma oli olemassa jo syksyllä 2012. Silloin minulla oli 8/1 yhteys. Totesitte ongelman myös itse, myönsitte ongelman olemassaolon. Yhteys niiasi aivan nollille, samalla tavalla hetkellisesti nettiliikenne pysähtyi. Selititte syyksi talon vanhan sisäverkon ja ilmajohtoina kulkevat puhelinlinjat ulkona. Teidän esityksestä nopeus nostettiin 24/1 ja tällä saatiin aikaan se ettei yhteys katkea vaikka se huojuu. Ja minä hullu suostuin ja tein 24 kk määräaikaisen sopimuksen kun uskoin teidän selityksiä.

Nyt on uusittu ilmajohdot maakaapeleiksi ja talon sisäverkko kokonaan poissa. Puhelinpistorasia on suoraan maakaapelin päässä. Modeemi on uusittu, Cat- kaapelointi on uusi. Tietokone on uusittu. Eli kaikki on uusittu. Vika on ja pysyy.

Ja juurikin tuli tekstiviesti ettei mitään vikaa olevinaan ole.

24/1 yhteys, latausnopeus alimmillaan 5,55 ja Soneran mielestä vikaa ei ole.

No nyt alkaa siis määräaikaisen sopimuksen purkaminen. Nyt tämä hiekkalaatikkoleikki on lopussa.
Tein vielä Telewellin linja testin. Sekin kertoo että vika on Soneran linjassa.

Telewell testi sanoo:

Diagnostiikka -- Jos Near End sunnassa on CRC virheitä niin vikailmoitus operaattorille

Ja testitulos on:

Jan 10 14:01:44 syslog: near-end CRC error fast: 104
Hei Arski64,

Mikäli ongelma vieläkin jatkuu, niin olethan vielä vikapalveluumme yhteydessä.

Edellisellä kerralla yhteydessä ei oltu havaittu mitään normaalista poikkeavaa, mutta koska omat laitteesi on tarkistettu ja ongelma jatkuu, niin kannattaa tuosta vielä tehdä uudempaa vikailmoitusta.
Minä EN TODELLAKAAN ole enää yhteydessä vikapalveluun yhtään kertaa. 2 kertaa vikailmoitus pitää riittää, myös Soneralle.

Olen tutkinut oman osuuteni yhteydestäni. Olen tehnyt linjatestin. Kumpikin kertoo että vika on Soneran linjassa.

Tein toisen vikailmoituksen ja Soneran mielestä yhteydessä ei ole mitään vikaa. Sonera ilmoitti saman aikaisesti ettei vikaa ole kun tein Telewellin linjatestiä mikä kertoo vian olevan operaattorin linjassa.

Hassua että sekä omat testit että Telewellin linjatesti osoittaa vian olevan Soneran linjassa, Sonera väittää ettei vikaa ole.

Testailin taas kerran... nopeus oli tällä hetkellä tosi hyvä. Yllättävän hyvä.. ihan kuin nopeudelle olisi tehty jotain? Tosin minulle ei ole ainakaan mitään ilmoitettu. Yleensä Sonera kuitenkin ilmoittaa JÄLKIKÄTEEN tehneensä jotain mikä yleensä tarkoittaa ADSL- purkin boottausta.

SNR:ät ovat taas laskeneet ( nyt molemmat suunnat, yleensä vain vastaanotto laskee/ on matalalla), virheitä tulee ja viive on noussut taas 3- kertaiseksi "normaalitasosta"?

Mutta odotellaan 27.1 saakka kun siihen saakka annoin Soneralle aikaa hoitaa yhteys kuntoon. Sitten alkaa määräaikaisen sopimuksen purkaminen... vaikka oikeuden kautta.
Testit jatkuu eli kerään edelleen aineistoa vaatimuksieni tueksi.

Arkipäivisin netti on huonommassa kunnossa kuin iltaisin tai viikonloppuisin.

Näyttää siltä että Sonera antaa nyt nopeutta kun siitä valitti. Kättelynopeus on yli 21. Antaa nopeutta vaikka SRN arvojen kustannuksella. SRN oli nimittäin 6.

Viive päivisin 3 kertainen verrattuna iltoihin.

Virheitä päivällä vaikka ja kuinka linjatestissa, illalla vain murto-osa päivän arvoista.

Eli kovastihan tämä näyttäisi siltä että joku ongelma on arkipäivisin kun käyttäjiä on enemmän linjoilla.
Jatkuvasti hyvä nopeus oli se "tilastovirhe". Eilen nopeus oli koko ajan mitatessa hyvä, tänään ei enää ole. 2/5 mittauksista alitti 10 latausnopeuden ja liittymä on 24.

Viive taas 3 kertainen iltaan verrattuna ja virheitä linjalla linjatestin mukaan useita kymmeniä tuhansia. Illalla testatessa virheitä oli kymmeniä, korkeintaan satoja.
16.1. sain Soneralta tekstiviestin että liittymästäni on tehty vikailmoitus. Minä en sitä tehnyt, Sonera teki sen ihan itse. Sen jälkeen on taas ollut hiljaista siltä suunnalta. Vaikka tuosta vikailmoituksesta on kulunut vain viikko on liittymä ollut kuralla jo marraskuusta alkaen. Vikailmoitus on Part 3, kun Sonera aina luulee että homma on kunnossa ja kuittaa vikailmoituksen valmiiksi.

Nopeuden ja virheiden vaihtelu on todella suurta.

Nopeus on ollut huonommillaan 2 viikon tarkastelujakson aikana 5 mittauksella 3,37 - 8,32 ja keskiarvo 6,69. Paras päivä on ollut 17,07 - 17,35 keskiarvona 17,24.
90 % päivistä kuitenkin 2-3 (pahin siis 5/5) mittausta viidestä antaa alle 10 tuloksen.

Virheet kasvaa päivä päivältä, SRN laskee päivä päivältä. Tämä johtuu varmaankin siitä että ADSL- purkki on nyt ollut jo kokonaisen viikon!!! boottaamatta. Bootilla on aina saanut SRN:ät ylös.

No, maanantaina on Soneran "armonaika" ummessa. Sitten alkaa operaatio "määräaikaisen sopimuksen purkaminen".
Arski64 kirjoitti:

Virheet kasvaa päivä päivältä, SRN laskee päivä päivältä. Tämä johtuu varmaankin siitä että ADSL- purkki on nyt ollut jo kokonaisen viikon!!! boottaamatta. Bootilla on aina saanut SRN:ät ylös.


Nyt tein viimeisen testin. Enää odottelen maanantaita ja alan purkamaan sopimustani.

Boottasin taas kerran ADSL- purkin testatakseni että korjaako se todella taas linjan virheet ja nostaa SRN:ät.

Bootin jälkeen linja on virheetön Telewellin linjatestin mukaan ja SRN- arvot taas korkeammalla.

Nopeus heittelee kuitenkin niin kuin lähes joka päivä. Alimmillaan alle 10 korkeimmillaan yli 17.

Näin käy aina kun purkin boottaa. Ja tästä alkaa taas virheet kasvamaan ja SRN- arvot putoamaan.

Ja Soneran mukaan mitään vikaa ei ole...
Nyt on tämä siinä mielessä lopussa että Sonera "korjasi" vian.

Eli 24/1 nettiyhteydestä tehtiin 15/1 ja sillä saatiin yhteys toimimaan kunnolla. Ei juurikaan huoju eikä virheile. Ei ole nopeuttakaan.

Oikein päteviä nämä Soneran korjaukset. Ei ollut ensimmäinen kerta kun Sonera "korjaa" hidastamalla nopeutta.

Nyt alkaa sitten taistelu siitä mitä Sonera korvaa vai haenko sopimuksen purkamista koska liittymällä ei ole edes teoriassa enää mahdollista toimia sellaisena kun luvattiin.

Vastaa