Yhteys pätkii, kone harrastaa odottamomia sulkeutumisia

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Tässä on mennyt reilu vuosi, ettei ole ollut suuremmin yhteysongelmia. Katselin viimevuotisia vastauksia, joita sain palstalla Discon EPC3825-modeemin suhteen, ja silloin neuvoista oli apua. Mutta nyt ohjeen mukaiset surfailuosoitteet (joissa piti käydä) ovat muuttuneet Skype-numeroiksi. Loppui järki. Miten jotakin täppiä voi tarkistaa soittamalla Skypeen?

Ensin kone alkoi jokunen viikko sitten sammua tupsahdella itsekseen (ei joka kerta mutta useasti päivässä), kun jätti päälle (lepotilaan tai muuten). Sitten alkoi yhteys katkeilla kesken työskentelynkin. Tai jos herättelen lepotilasta, niin internetyhteys on haettava Windowsin verkon diagnostiikan kautta. Diagnostiikka kertoo ongelmiksi vuoronperään mm. näitä joko yksistään tai useampia yhdessä:

- Kohteella ei ole kelvollista IP-määritystä.
- DSN-palvelin ei vastaa.
- Palvelimen nimen tai osoitteen tulkitseminen ei onnistunut.
- Yhteys tukiaseman, reitittimen tai kaapelimodeemin ja internetin välillä ei toimi.

Olisinpa onnellinen, jos saisin taas neuvoja, joilla ainakin vuoden verran pärjäisi.

6 kommenttia

Hei kips,

Koneen oireilu kuulostaa hieman siltä että olisi hyvä hieman huollattaa konetta. Helpson palvelun kautta saa tarvittaessa tähän apuja.
Pöytäkoneeni on vajaat 2 v vanha ja esim. nopeus kaikissa testeissä on ollut erityisen hyvä. Olen tehnyt säännöllisesti ne huoltotoimenpiteet, jotka voi itse tehdä. Nopeudessa ei ole valittamista nytkään. Nuo odottamattomat temput vain häiritsevät, niiden välillä kaikki toimii erinomaisesti.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Käytätkö kaapelimodeemia sillatussa vai reitittävässä tilassa?

Jos käytät reitittävässä, voit käyttää kiinteitä IP osoitteita.

DNS palvelimeksi voit käyttää Googlen DNS palvelimia 8.8.8.8.
olkitu kirjoitti:
Käytätkö kaapelimodeemia sillatussa vai reitittävässä tilassa?

Jos käytät reitittävässä, voit käyttää kiinteitä IP osoitteita.

DNS palvelimeksi voit käyttää Googlen DNS palvelimia 8.8.8.8.



1. Tarkoittaako kysymys, onko minulla rei´itintä? Ei ole.
2. Miten/mistä voin itse tuon DNS-palvelimen asettaa?

Tänään kone on pelannut koko päivän, kuten pitääkin. Kummallisia nuo "mielenhäiriöt", kun vaivaavat vain ajoittain.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kaapelimodeemissasi on sisäänrakennettu reitittin ja DNS palvelinten vaihto ohje on tässä https://sites.google.com/site/jasunsivu/dns-nimipalvelimet

Samassa paikassa voit muuttaa IP-osoitteita, kuitenkin tarkista mitkä ovat verkkosi osoitteet etukäteen...
Kiitos, kokeilen yäön yli nukuttuani.

Vastaa