Yhteysongelmaa USAan päin


Terve

Tässä on taas pari päivää sitten alkanut yhteysongelma USA:ssa sijaitseviin sivustoihin. Näitä tuntuu Soneralla tulevan aina muutaman kuukauden välein, mutta yleensä kestävät alle päivän, niin en ole jaksanut rekisteröityä ja huomauttaa asiasta.

Tuntuu vaikuttavan lähes kaikkiin sielläpäin oleviin sivuihin, mutta näin esimerkkinä mainittakoon ibiblio.org.

Yhteys siis toimii aina pari minuuttia, mutta sitten on noin minuutti ettei sinnepäin saa yhteyttä ollenkaan.
Kun tämän "katkoajan" aikana laittaa tracerouten sivuille missä oli, ne jäävät aina pyörimään Soneran palvelimille (mm. nyk-bb2-link.telia.net). Ongelma on siis Soneran päässä.

119 kommenttia

Jatkuu edelleen...


Microsoft.com
8 122 ms 123 ms * nyk-bb2-link.telia.net [80.91.247.119]
9 * 127 ms 126 ms ash-bb1-link.telia.net [80.91.250.16]



nbc.com
8 123 ms 124 ms 148 ms nyk-bb2-link.telia.net [213.155.130.155]
9 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
10 124 ms 122 ms 120 ms qwest-ic-131777-nyk-b5.c.telia.net [213.248.90.250]
11 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
12 265 ms 291 ms 220 ms bur2-cntr-01.inet.qwest.net [205.171.213.178]



msn.com
5 16 ms 15 ms 14 ms hls-b1-link.telia.net [213.248.68.209]
6 23 ms 22 ms 22 ms s-bb1-link.telia.net [80.91.247.218]
7 42 ms 35 ms 33 ms kbn-bb1-link.telia.net [80.91.248.45]
8 136 ms * * nyk-bb1-link.telia.net [80.91.249.21]
9 135 ms * * ash-bb1-link.telia.net [213.155.130.73]
10 147 ms 147 ms 148 ms microsoft-ic-119510-ash-bb1.c.telia.net [213.248.89.18]
11 129 ms 130 ms 128 ms ge-0-3-0-57.ash-64cb-1b.ntwk.msn.net [207.46.47.105]
Sama vika

Ping statistics for 12.30.229.109:
Packets: Sent = 199, Received = 153, Lost = 46 (23% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 129ms, Maximum = 650ms, Average = 143ms


Tracing route to whatisdeepfried.com [12.30.229.109]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 * 5 ms 5 ms dsl-hkibrasgw3-fe70fb00-1.dhcp.inet.fi [84.251.1
12.1]
3 5 ms 5 ms 5 ms 141.208.206.17
4 5 ms 5 ms 5 ms hkicore1-e-1-2-0.datanet.tele.fi [141.208.12.97]

5 5 ms 5 ms 5 ms oluasbr1-o-0-3-0-0.datanet.tele.fi [141.208.25.1
8]
6 5 ms 5 ms 5 ms hls-b1-link.telia.net [213.248.68.209]
7 12 ms 12 ms 12 ms s-bb2-link.telia.net [80.91.246.86]
8 115 ms 88 ms 20 ms kbn-bb2-pos0-0-0.telia.net [213.248.65.29]
9 174 ms 113 ms 124 ms nyk-bb2-link.telia.net [80.91.254.91]
10 * * 113 ms nyk-b5-link.telia.net [80.91.248.162]
11 * * * Request timed out.
12 115 ms * * cr2.n54ny.ip.att.net [12.122.81.110]
13 121 ms 115 ms 119 ms cr84.n54ny.ip.att.net [12.122.115.94]
14 114 ms * 113 ms 12.123.2.149
15 124 ms 126 ms 126 ms 12.125.187.6
16 * 137 ms 132 ms selma.ccsisp.com [12.30.229.109]

Trace complete.


Telian kohdalla yhteys alkaa takkuamaan
Jaahas, tämäpä toi lopulta hieman selkoa asioihin. Kolmatta päivää olen ihmetellyt missä vika, Sonera kun ei ole vaivautunut häiriötiedotteisiin laittamaan minkäänlaista tietoa. Hienoa asiakaspalvelua Soneralta. Tietenkään Yhteystiedot-sivuilta ei löydy minkäänlaista sähköpostiosoitetta jonne voisi asiasta reklamoida, oma valitus lähti arvauksena osoitteeseen asiakaspalvelu@sonera.fi, ei ole toistaiseksi tuottanut virheilmoitusta inboxiin. Onko tietoa Elisan tai Welhon suhtautumisesta asiakaspalveluun? Koskiko tämä vika myös muita operaattoreita kuin Soneraa?
rapa kirjoitti:
Jaahas, tämäpä toi lopulta hieman selkoa asioihin. Kolmatta päivää olen ihmetellyt missä vika, Sonera kun ei ole vaivautunut häiriötiedotteisiin laittamaan minkäänlaista tietoa. Hienoa asiakaspalvelua Soneralta. Tietenkään Yhteystiedot-sivuilta ei löydy minkäänlaista sähköpostiosoitetta jonne voisi asiasta reklamoida, oma valitus lähti arvauksena osoitteeseen asiakaspalvelu@sonera.fi, ei ole toistaiseksi tuottanut virheilmoitusta inboxiin. Onko tietoa Elisan tai Welhon suhtautumisesta asiakaspalveluun? Koskiko tämä vika myös muita operaattoreita kuin Soneraa?

Welholla on asiakaspalvelulla sähköpostiosoite, soneralla ei taida olla vaan pitää käyttää niitä vikalomakkeita tai soittaa? Tosin welhon asiakaspalvelua ei juuri kiinnostanut liittymäni viat kunnes ilmoitin vaihtavani palveluntarjoajaa niiden vuoksi (tämän jälkeen touhuun tuli vauhtia)
Rapakon takaa saamani tiedon mukaan, vika on Telian reitittämissä yhteyksissä - eli Telian runkoverkkoa hyödyntävät yhteydet ovat vian piirissä. Tämä tarkoittaa siis että täällä päässä vika on Soneran yhteyksissä ja toisessa päässä kaikilla datacentereillä jotka käyttävät Telian runkoja ulospäin - mikäli en ole väärin ymmärtänyt. Tämä tarkoittaa että teoriassa voi vaikuttaa muihinkin operaattoreihin, mutta vika on silti Telian.
Samaa vikaa vikaa valkeakoskella...
Sivut aukeavat jos aukeavat...
Eikö tätä saa edes häiriötiedotteisiin???
Sieltähän tällaiset pitäisi löytää eikä jotakin hikistä forumia kaivelemalla...
Xinot kirjoitti:
Eikö tätä saa edes häiriötiedotteisiin???
Sieltähän tällaiset pitäisi löytää eikä jotakin hikistä forumia kaivelemalla...

Niinpä, vaan Sonerahan tunnetusti nukkuu viikonloppuisin.
akilpi kirjoitti:
Rapakon takaa saamani tiedon mukaan, vika on Telian reitittämissä yhteyksissä - eli Telian runkoverkkoa hyödyntävät yhteydet ovat vian piirissä. Tämä tarkoittaa siis että täällä päässä vika on Soneran yhteyksissä ja toisessa päässä kaikilla datacentereillä jotka käyttävät Telian runkoja ulospäin - mikäli en ole väärin ymmärtänyt. Tämä tarkoittaa että teoriassa voi vaikuttaa muihinkin operaattoreihin, mutta vika on silti Telian.


VPN-yhteys opinahjoon näyttäisi poistaneen ongelman. Nyt yhteydet p-amerikkaan menee NORDUnetin kautta eikä Telian.
Jep, samaa vikaa täällä jyväskylässä ja Soneran vika-automaatti totesi vian johtuvan omista laitteista, joten uusi routterikin meni jo tilaukseen.

Kaverilla tuolla joensuun alueella ei ongelmia Tele karelian liittymällä.
Jansku79 kirjoitti:
Soneran vika-automaatti totesi vian johtuvan omista laitteista, joten uusi routterikin meni jo tilaukseen.

Hienoa 😉 Oikeasti, toivottavasti ehdit vielä perumaan tilauksesi.
heh. Ehkäpä tämä ongelma saadaan JO ensi viikolla ratkaistua / korjattua.
Hieno teksti tuossa ylhäällä: "Me asiakaspalvelusta olemme aktiivisesti mukana, tulkaa tekin", tarkoittaa ilmeisesti, KUN olemme paikalla ja JAKSAMME / VIITSIMME vaivautua vastaamaan. Osat näistä teksteistä on ilmeisesti "asiantuntijoillekin" liian vaikeita lukea / ymmärtää. :D
"Miten nuo käyttäjät tietävätkin meidän ongelmistamme NOIN paljon enemmän kuin me". ;)
Aina kun ja jos Teknisestä tuesta saat oikeasti ihmisen kiinni, niin he alkavat lukea niitä samoja iänikuisia fraaseja, "oletko testannut toisella modeemilla", "estääkö palomuuri", "oletko varma että ongelma on meidän laitteissa?", "jos asentaja joutuu vaivautumaan paikalle ja toteaa vian johtuvan teidän laitteistanne, niin se maksaa 99,81€", so what.... kunhan edes ongelma selviäisi. no... tämä ongelma nyt noiden tracertien jäljiltä on selkeästi Soneran / Telian tai jopa molempien yhteyksissä, jostain kumman syystä kun ovat naimakaupat tehneet.
Jep jep.... koko ajan tracert ajelee telian ja telian väliä, muihin kohteisiin sen jälkeen live.xbox.com osoitteella tulee aikakatkaisua, nice.
No NYT se vika sitten löytyikin. Olin jo pitkään ihmetellyt missä se vika oikein on.
Kolmatta ellei peräti jo neljättä päivää yhteydet poikki USA:an päin.
Ihan kiva kun olisi vielä tärkeitä asioita hoidettavana sinnepäin ja ylläpidän muutamaa sivustoa jotka sijaitsevat USA:ssa.

Onhan se "kiva" kun asiakasplavelu on auki niinä aikoina kun ihmiset ovat töissä ja eivät pysty soittamaan tuonne. Ja ajatus toisin ei kiinnosta odotella linjalla kuunnellen hissimusiikkia yli 20 minsaa että joku vastaa ja syyttää asiakasta viasta. Ei olisi ensimmäinen kerta.
Parempi on että vika tulee korjatuksi vielä tämänpäivän aika, vaikka suuresti epäilen että saavat tehtyä mitään edes tässä kuussa kun ovat niin saamattomia.
Vaihtaisin liittyymää heti kun voisin mutta sopimus on päällä vielä seuraavat kaksi vuotta.
Ahaa, eipäs sitten ollutkaan omissa laitteissa vika. Tässähän menee elanto kun ei USA:n asiakkaalle saa hommia tehtyä. Viimeiset neljä päivää ollut erittäin nöyränä asiakkaan kanssa, kun ei vikaa tahdo löytyä ja palveluntarjoajan mukaan kaikki on kunnossa. Ei näin Sonera, ei näin. Käyttäkää sitä häiriötiedote-osiota, kun kerta semmosen olette sinne laittanut. Taitaapi olla kohta aika alkaa kirjoittelemaan reklamaatiota ja korvausvaatimuksia menetetyistä tuloista.
Et kai sä jare oikeasti tee bisnestä joka on riippuvainen laajakaistasta, niin kuluttajalaajakaistalla? Jos todellakin olet nuukuuksissasi noin mennyt tekemään, taitaa olla aika hiljasta minkään tulomenetysten korvausten kanssa 😃
Mitä nyt olen työn puolesta nähnyt, niin pienbisnes varmasti paremmin pärjää kuluttajakaistan kanssa - riippuu tietysti mihin sitä kaistaa käyttää - kun kuluttajyhteyksissä on yllättäen harvemmin isoja katkoja :P

EDIT: Mutta toisaalta, eipä tuo Jare sanonut kumpaa lajia yhteyksiä käyttää - ja tämä vika voi koskea molempiakin, kun kyse ei ole paikallisesta laiteviasta tms. vaan tuolla jossain vastassa olevan reittipisteen vikailusta.
Ihan samaa ongelmaa täällä Kymenlaaksossakin päin...
Onko tuo vikojen esiintyminen harvinasta Sonerassa, ei ole. Yleensä yhteydet kusevat juuri viikonloppuisin, ja saat olla ilman netti yhtyttä sen viikonlopun. Lopettivat vielä viankorjauksetkin viikonloppuisin, että sillain sonera. Hehe, kertovat sitten vielä kun soittaa puhelimessa että voit ilmoittaa viasta netin kautta, kun netti on täysin poikki, olisi se kivaa mutta kuinka teet sen netissä kun yhteyttä ei ole?

Eniten kismittää 100 megan kaapeliyhtys, joka todellisuudessa toimii alle 60 megan vauhdilla, eli 40% jää puuttumaan, mutta myydessä kerrotaan 100 megasta. En ole koskaan vielä päässyt mittauksessa 60 megaan. Ihan kusetusta tollainen myyntitapa on. Vaihtaisin ISPtä jos olisi joku joka pääsee edes 50 megaan, mutta kun ei ole. Nyt tää raivostuttava hitaus kaikissa jenkkisivustoissa kiusaa minua oikein kunnolla...
Unohtui Combolta kertoa että USA yhtys kusee etelä-suomessakin!
Eipä toimi yhteydet täältä Oulustakaan ameriikkoihin. Eilisestä lähtien on ollut ongelmia. Live.xbox.com timeouttaa ja muutki osoitteet. Muutama tunti menny hukkaan tänään kun on yrittänyt säätää.
Eipä ole mitään lisättävää keskusteluun, täytyy vaan todeta että Soneran toiminta on aika uskomatonta kun ei voida edes häiriötiedotetta laittaa valtakunnallisesta ongelmasta. Muutenkaan kokemukset eivät ole kovin positiivisia kun tuntuu että lähes joka viikonloppu netti tökkii tai ei toimi ollenkaan.

Vaihtaisin palveluntarjoajaa jos vain pystyisin.
onko missään soneralta vastausta mikä on ongelmana. jos ne laittaisi sen häiriötidotteisiin ne joutuisi korvaamaan joilekin asiakkaille?? omat foorumitki sekoilee General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 110 [2013]

An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Onkohan Soneralla voimassa vielä politiikka, että kun yhteys on toimimatta 72h korvataan asiakkaalle haitasta yhden kuukauden kuukausimaksu?
ilmeisesti tämä vaikuttaa myös meseen. kaveri sano ettei ollu saanu viestejä tulemaan perille. ilmeisesti nekin kiertää jenkkilän kautta?
anonyymi kirjoitti:
ilmeisesti tämä vaikuttaa myös meseen. kaveri sano ettei ollu saanu viestejä tulemaan perille. ilmeisesti nekin kiertää jenkkilän kautta?

MSN:n kautta, msn jenkeissä.

Vastaa