Yhteysongelmaa USAan päin


Terve

Tässä on taas pari päivää sitten alkanut yhteysongelma USA:ssa sijaitseviin sivustoihin. Näitä tuntuu Soneralla tulevan aina muutaman kuukauden välein, mutta yleensä kestävät alle päivän, niin en ole jaksanut rekisteröityä ja huomauttaa asiasta.

Tuntuu vaikuttavan lähes kaikkiin sielläpäin oleviin sivuihin, mutta näin esimerkkinä mainittakoon ibiblio.org.

Yhteys siis toimii aina pari minuuttia, mutta sitten on noin minuutti ettei sinnepäin saa yhteyttä ollenkaan.
Kun tämän "katkoajan" aikana laittaa tracerouten sivuille missä oli, ne jäävät aina pyörimään Soneran palvelimille (mm. nyk-bb2-link.telia.net). Ongelma on siis Soneran päässä.

119 kommenttia

Soneran vikapalavelun ilmoitettua viikonlopun aikana useammallekin ettei verkossa mitään vikaa ole, ja täällä keskustelun jatkuttua useampia päiviä ilman Soneran vastausta asiaan, Facebookissa näemmä on myönnetty vian olemassaolo - ei kuitenkaan vieläkään mitään selitystä miksi tämä arkipäivänä alkanut oireilu kesti koko viikonlopun, ja miksi asiasta ei ollut mitään tiedotusta missään muodossa, sen kuitenkin vaikuttaessa lähes kaikkeen verkkotoimintaan niiden asiakkaiden kohdalla joihin tämä vaikutti (epäilen suuresti että kaikkia suomalaisia Soneran asiakkaita, Soneran viestin epämääräisestä muotoilusta huolimatta. )


Osalla Soneran asiakkaista ilmeni ongelmia verkkoyhteyksissä viikonlopun aikana. Tämä ilmeni käyttäjille mm. niin, että osa ulkomaalaisista verkkosivuista avautui hitaasti tai ei lainkaan. Vikatilanne korjaantui sunnuntaina klo 18:00.


Selityksiä kaivattaisiin siis edelleen, vaikka nyt tuntuukin että ongelma on ainakin parempaan päin.
Ilmoitusta viestintävirastolle?
Pätkinyt vielä tänäänkin hetkellisesti.
Vika on varmaan lemmikkimarsun vesiastiassa.
Ilmeisesti vastausta Soneran suunnasta on turha odottaa...(?)

EDIT:
I'll just leave this here....
http://www.ficora.fi/attachments/suomir ... 72009M.pdf
Osassa Atlantin yli menevästä dataliikenteestä oli häiriötä. Kyseinen ongelma oli Soneran puolella jatkuvassa selvityksessä, kunnes tieto korjauksesta saatiin.

Pahoittelen ettei asiasta ollut häiriötiedotetta sonera.fi - sivustolla.
Saako kysyä, jos kerran asia oli "jatkuvassa selvityksessä" niin miksi vikapalvelun mukaan verkossa ei ollut vikaa, ja miksi häiriötiedotteisiin ei saatu mitään? Kyseessähän oli helposti tuhansia käyttäjiä koskettava vika.
akilpi kirjoitti:
Saako kysyä, jos kerran asia oli "jatkuvassa selvityksessä" niin miksi vikapalvelun mukaan verkossa ei ollut vikaa, ja miksi häiriötiedotteisiin ei saatu mitään?


Mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa asia ei vielä ollut Vikapalvelun tiedossa. Tieto kyseisen vian vaikutuksista olisi helpottanut myös Vikapalvelun tehtäviä yksittäisen laajakaistaliittymän vikailmoituksen kohdalla, jos liittymän vikailmoitus koski tämän ketjun aiheena olevaa vikaa. Tiedossa olevat verkkoviat ja niiden vaikutukset sovelletaan Vikapalvelun toimintaan heti kun mahdollista, koska näin vikailmoituksen tekijä saa nopeammin tiedon viasta ja Vikapalvelu vältyy turhalta yksittäisen laajakaistaliittymän toiminnan tutkimiselta. Soneralle ei ole mitään hyötyä pimittää tiedossa olevaa verkkovikaa asiakkaalta.

En tiedä miksei häiriötiedotetta tehty.
Taas samaa vikaa. Josko tällä kertaa korjataan ajoissa? Jos ei olisi näin naurettavan halpa yhteys niin lähtisi vaihtoon..
Jos vika on nyt korjattu, niin miksei Soneran yhteydet toimi jenkkeihin, EIKÄ keskieurooppaan? Sama vika? 😉 Atlantti siirty just pari kilsaa. Muutenkin Soneralla on keskieurooppaan järjettömän köyhät yhteydet, Rovaniemeltä Helsinkiin pingi on jotain 20 mut sit alkaa heti tanskan kohdalla tulla semmosia 40 hyppäyksiä per router, vaihtakaa nyt niitä yhteistyökumppaneita semmosiin jotka osaa hoitaa linjat kuntoon.
Miksi, oi F*'K miksi?
Mikä helvata on että "normaali" asiakkaiden tarvitessa ulkomaan yhteyksiä niitä "korjataan / rajoitetaan / katkotaan", what a ...... Aina sama homma... asiakasplavelu / tekninetuki EI OLE TOIMINNASSA 24/7, niin on helppo tehdä kaikkea kivaa kuluttajille ÖISIN... samperi... tulkaa tuohon meitin ovelle käymään, niin saatte vielä selkäännekin... samperi... MIKSI noita USA / .com yhteyksiä pitää katkoa asiakaspalveluajan ulkopuolella? Eikö kukaan uskalla vastata silloin puhelimeen / postauksiin, kun on kaistat nurin / tukossa?
Samperin samperi... KORJATKAA nyt herranjestas....
Nice Sonera, nice..... VALTAKUNNAN SUURIN JA HIENOIN... ja AINA teillä sattuu katkomaan ulkomaille.... jo nyt on prkl...
Ja edelleen lisäisin, missä on ne "asiantuntijat" NYT, kun apua tarvitaan?
"Pahoittelevat" jälkeenpäin, että oli vähän ongelmia, mut kun korjaajat / asentajat olivat nukkumassa... plaa, plaa, plaa....
Varmaan taas menee tämäkin syy Telian piikkiin, kun oli yksi solmu tukossa Ruotysissa, niin ei voinut mitään? No... ainakin minulla toimii tälläkin hetkellä PUHELIN yhteys Ruotsiin Soneran liittymän kautta, joten kait sinne joku osaa soittaa, ja prata lite svenska sinne? Eller hur?
Enpä ole kuullut että ruotsalaisilla olis mitään ongelmia.
Tässä sitä taas mennään.

Sama ongelma oli päivälleen tasan kuukausi sitten, sattumaako?
Palkkapäivä ollu eilen jossaki.
Ei näy vikailmoitusta:
http://www.sonera.fi/asiakastuki/hairiotiedotteet

Esim. tänne ei pääse:
http://ftp.us.debian.org/debian/

Puhutaan tuosta aikaisemmasta tilanteesta, kun siinä Sonera myönti jo virheensä. Asiakaspalvelijat älköön loukkaantuko viestin tuomitsevasta sävystä, sillä syy ei ole heidän (joskin toivoisin että he saattavat näistä ongelmista tiedon päättäjille). Ei pitäisi olla vaikeaa huomata näitä vikoja automaattisesti ja saada vikailmoitusta sivuille aikaiseksi.

Tai edes puoliautomaattisesti. Webbipalvelu minne voi laittaa linkin ja palvelin testaa toimiiko yhteys kyseiseen osoitteeseen ja analysoi vieläpä että mistä vika johtuu (dns ongelma, verkko poikki jossain soneran palvelimien välillä, verkko poikki soneran ja 3. osapuolen palvelinten välillä jne.) ja mahdollisesti kirjaa vikailmoituksen ja aloittaa korjaustoimenpiteet.
Hmm.. no mutta hey.
Mieti, kuinka paljon nuo "osaajat" maksaisivat Soneralle... nyt voidaan pitää "opiskelijoita ja työttömiä" vastaamassa puhelimeen / nettin, et sori vaan, oli vähän häikkää..
Työskentelen joka päivä kotitoimistossani noin 12 tuntia päivässä netissä ja pystyn havaitsemaan tämän ongelman hyvin.

Tammikuussa 23.-24. päivän tiedoilla vika oli tosi paha juuri USA:n suuntaan ja mistään ei tullut mitään. Nyt siitä on tullut vain ajoittain ilmenevä, mutta ei vain USA:an päin vaan minne päin maailmaa tahansa. Yhtä lailla isot suomalaiset websivut kuten yle.fi ja hs.fi saattavat olla tavoittamattomissa muutamien minuuttien ajan lähes joka päivä, mihin kellonaikaan tahansa. Kun hs.fi tavoitetaan, täysin samanaikaisesti yle.fi ei tavoiteta, ja pian taas vaikkapa täsmälleen päin vastoin... tai ihan mitä vaan miten päin vaan koska vaan. On siis vähän kuin rulettia, milloin millekin sivuille tai palvelimelle saa yhteyden ja mille ei. Ja sitten vielä, samanaikaisesti toisen operaattorin yhteydellä samat palvelimet ja sivustot toimivat ongelmitta eli tämä ei taatusti johdu ko. sivustojen palvelimista että ne kävisivät alhaalla tuon tuostakin.

Vika ei tietenkään tällöin ole tietokoneessa, modeemissa, eikä johdossakaan. Yhteys ja laitteet sinänsä toimivat täysin ongelmitta ja valtaosa internetpalvelimista on tavoitettavissa silloinkin kuin joku pieni osa ei ole. Soneran vikailmoitusautomaatti tarjoaa vaihtoehdoksi vain asentajakäyntiä ja uhkailee isolla maksulla, jos käynti on turha. Uskon vakaasti, että asentajan käynti ei tätä vikaa korjaa, asentaja ei vikaa havaitsisi ja käynti olisi ihan turhaa touhua. Sen sijaan se asentaja pitäisi lähettää jonnekin päin Suomea tai maapalloa, missä sijaitsee se Soneran rikkinäinen reititin, kytkin tai vastaava - tai jokin muu pullonkaula mikä estää liikennettä sujumasta normaalisti. Epäilisin, että moni käyttäjä tietää tämän, joten melkeinpä voisi sanoa, että Soneran "rationalisoitu" tapa kerätä vikailmoituksia estää heitä tehokkaasti saamasta tietoa ja palautetta tästä ongelmasta.

Käytössä Sonera Laajakaista Extra Vantaalla. Aiemmin oli Saunalahti jotain 10 vuotta ja ongelmia ei ollut juuri koskaan. Nyt on lähes joka hemmetin päivä tämä ongelma ollut jo reilun kuukauden ajan. Häiritsee työntekoa aika kovasti. Taitaa lähteä operaattori vaihtoon jossain vaiheessa.
Nyt http://ftp.us.debian.org/debian/ toimii taas. Kiitos nopeasta korjauksesta.
Korjaisitteko vielä tämänkin: http://mentors.debian.net/

No nyt se ylempi lakkasi taas toimimasta eikä alempi silti toimi.
Viimeksihän vika oli Soneralla Suomen ja Ruotsin välillä. Itseä harmittaa että firma maksaa ISPn enkä voi sitä vaihtaa. Elisan laajakaista toimi huomattavasti paremmin mutta mieluiten käyttäisin omalla alueella toimivaa teleoperaattoria jolta tämä loppupätkä on siis nyttenkin Soneralle vuokrattu.

VMP, eipä tainnut viimeksi tulla edes häiriöilmoitusta koko viasta.
Hieno homma, jenkkiyhteydet korjattiin mutta keskieurooppa tökkii vieläkin :/
Korjatkaas www.murka-terroristka.de myös 🙂
Mitään ei ole korjattu, toimii ihan satunnaisesti yhteydet ulkomaille..
vaara kirjoitti:
Mitään ei ole korjattu, toimii ihan satunnaisesti yhteydet ulkomaille..


Komppaan.

10 minuuttia jos päivittelee sivua niin tuurilla saattaa saada yhteyden.
tjoo, menee kai se vapaapäivää edeltävä ilta näinki, onneksi en ostanu telkkaria uuteen kämppään. Eihä sillä tee mitää ku on kymppimegane netti ...

Vastaa