ZyXEL P-660H-D1 pätkii

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei, itselläni on 8/1 Sonera ADSL ja kyseinen yhteys on pätkinyt vuosia, mutta joskus on saattanut mennä useita päiviäkin ennen kuin on pätkäissyt uudelleen. Viime viikkoina yhteys on alkanut pätkimään useita kertoja päivässä, myös aamuisin, esim. tänä aamuna yhteys pätkäisi 2 kertaa 2 tunnin aikana. Päivitin firmwaren ZyXEL:n sivuilta löytyneeseen VPI/VCI 0/33 (Sonera) V3.40(AGD.4) versioon, mutta yhteys ei muuttunut yhtään paremmaksi, itse asiassa rupesi vain pätkimään enemmän. Samanlaista pätkimisongelmaa oli myös ZyXEL:n yksipaikkaisessa ADSL-boksissa, jonka aikaisemmin omistin jokunen vuosi sitten. P660H-D1 omista web configuratorista kun katsoo niin Packet Statistics taulukko kertoo yhteyden resetoituneen ja Up Time alkaa uudestaan nollasta. Samoin DSL valo sammuu ja menee ehkä n. minuutti ennen kuin yhdistää takaisin. Olen vaihtanut sekä puhelinpistokkeen ja RJ11-kaapelin (5m) uudempaan, mutta asiaan ei ole tullut uudistusta.

Missä vika? ZyXEL vai onko 8 meganen linja liian suuri pitääkseen yhteyttä katkaisematta?

5 kommenttia

Hei Maukka84

Tutkin tuossa liittymääsi ja se tosiaan näyttää pätkivän pahasti. DSL-valon sammuminen kertoo jo että yhteys katkeaa meidän suuntaan. Hyvä että yhteyttä on testattu toisella modeemilla. Kuinka vanha tämä Zyxelin yksiporttinen modeemi on? Yhteyttä olisi aina hyvä testata varmasti toimivalla modeemilla.

Kuitenkin enemmän epäilen, että pätkiminen johtuu 5m puhelinjohdosta. Meidän ja valmistajien suosittelema puhelinjohdon pituus tulisi olla alle 2m. Pystytkö testaamaan yhteyttä 2m puhelinjohdolla? Näet varmaan kohtalaisen nopeasti, korjaantuuko pätkiminen lyhyemmällä puhelinjohdolla.
Arttu- kirjoitti:
Hei Maukka84

Tutkin tuossa liittymääsi ja se tosiaan näyttää pätkivän pahasti. DSL-valon sammuminen kertoo jo että yhteys katkeaa meidän suuntaan. Hyvä että yhteyttä on testattu toisella modeemilla. Kuinka vanha tämä Zyxelin yksiporttinen modeemi on? Yhteyttä olisi aina hyvä testata varmasti toimivalla modeemilla.

Kuitenkin enemmän epäilen, että pätkiminen johtuu 5m puhelinjohdosta. Meidän ja valmistajien suosittelema puhelinjohdon pituus tulisi olla alle 2m. Pystytkö testaamaan yhteyttä 2m puhelinjohdolla? Näet varmaan kohtalaisen nopeasti, korjaantuuko pätkiminen lyhyemmällä puhelinjohdolla.


Nykyinen Zyxelin neliporttinen boksi on joku 4v vanha, yksiporttinen on ostettu 2005. Ihmettelen vain kun nyt on tullut paljon enemmän tätä pätkimistä. Ennen pystyi menemään suhteellisen pitkiäkin aikoja ettei joka päivä pätkinyt useampaan kertaan. Huoneen malli on tehty huonosti ja tästä syystä joudun käyttämään 5m puhelinjohtoa. Joutuisin laittamaan boksin sängyn alle lattialle, eikä minulta tällä hetkellä löydy 2m puhelinjohtoa. Voihan tuota yrittää esim. ostamalla 2m puhelinjohdon, mutta kyseisestä boksista näyttäisi olevan paljon vikailmoituksia. Minulla on sellainen muistikuva että alkujaan 2 megan liittymä ei pätkinyt, kun taas 8 megaseksi päivitetty on ruvennut pätkimään. Liekö liian korkeat taajuudet ja liian pitkä kantama lähimpään DSLAMiin?
Hei Maukka84

Maukka84 kirjoitti:
Nykyinen Zyxelin neliporttinen boksi on joku 4v vanha, yksiporttinen on ostettu 2005. Ihmettelen vain kun nyt on tullut paljon enemmän tätä pätkimistä. Ennen pystyi menemään suhteellisen pitkiäkin aikoja ettei joka päivä pätkinyt useampaan kertaan. Huoneen malli on tehty huonosti ja tästä syystä joudun käyttämään 5m puhelinjohtoa. Joutuisin laittamaan boksin sängyn alle lattialle, eikä minulta tällä hetkellä löydy 2m puhelinjohtoa. Voihan tuota yrittää esim. ostamalla 2m puhelinjohdon, mutta kyseisestä boksista näyttäisi olevan paljon vikailmoituksia. Minulla on sellainen muistikuva että alkujaan 2 megan liittymä ei pätkinyt, kun taas 8 megaseksi päivitetty on ruvennut pätkimään. Liekö liian korkeat taajuudet ja liian pitkä kantama lähimpään DSLAMiin?


4 vuottakin on kohtalaisen iäkäs modeemi. 8 vuotta vanhalla modeemilla en lähtisi ainakaan itse testaamaan, koska se voi olla jo valmiiksi rikki. Testaa yhteyttä mielummin uudemmalla modeemilla, jonka tiedät varmasti toimivan oikein.

Käy hankkimassa alle 2m puhelinjohto. Modeemien matkassa yleensä toimitetaan 1,5m puhelinjohto. Vika ei välttämättä ole johdossa tai modeemissa, mutta ne on hyvä testata. Mikäli vika jatkuu testienkin jälkeen, asiasta pitää kirjata vikailmoitus. Vikailmoituksella tutkimme linjan tarkemmin. Linjamitta on kohtalaisen pitkä, mutta yhteyden pitäisi silti toimia normaalisti.

Vikailmoituksen voi jättää soitamalla Vikapalveluumme tai Omien sivujen kautta.
Arttu- kirjoitti:
Hei Maukka84

[quote="Maukka84":2o8k4gam]Nykyinen Zyxelin neliporttinen boksi on joku 4v vanha, yksiporttinen on ostettu 2005. Ihmettelen vain kun nyt on tullut paljon enemmän tätä pätkimistä. Ennen pystyi menemään suhteellisen pitkiäkin aikoja ettei joka päivä pätkinyt useampaan kertaan. Huoneen malli on tehty huonosti ja tästä syystä joudun käyttämään 5m puhelinjohtoa. Joutuisin laittamaan boksin sängyn alle lattialle, eikä minulta tällä hetkellä löydy 2m puhelinjohtoa. Voihan tuota yrittää esim. ostamalla 2m puhelinjohdon, mutta kyseisestä boksista näyttäisi olevan paljon vikailmoituksia. Minulla on sellainen muistikuva että alkujaan 2 megan liittymä ei pätkinyt, kun taas 8 megaseksi päivitetty on ruvennut pätkimään. Liekö liian korkeat taajuudet ja liian pitkä kantama lähimpään DSLAMiin?


4 vuottakin on kohtalaisen iäkäs modeemi. 8 vuotta vanhalla modeemilla en lähtisi ainakaan itse testaamaan, koska se voi olla jo valmiiksi rikki. Testaa yhteyttä mielummin uudemmalla modeemilla, jonka tiedät varmasti toimivan oikein.

Käy hankkimassa alle 2m puhelinjohto. Modeemien matkassa yleensä toimitetaan 1,5m puhelinjohto. Vika ei välttämättä ole johdossa tai modeemissa, mutta ne on hyvä testata. Mikäli vika jatkuu testienkin jälkeen, asiasta pitää kirjata vikailmoitus. Vikailmoituksella tutkimme linjan tarkemmin. Linjamitta on kohtalaisen pitkä, mutta yhteyden pitäisi silti toimia normaalisti.

Vikailmoituksen voi jättää soitamalla Vikapalveluumme tai Omien sivujen kautta.[/quote:2o8k4gam]

Nyt on ollut netti viikon ajan käytössä 1m rj11 johdolla ja valitettavasti ei ole tullut parannusta asiaan. Kyseinen yksipaikkainen Zyxel pätki jo vuosia sitten kun se oli uusi, sama homma tämän 4-paikkaisen kanssa. Nykyään pätkimistä on vain esiintynyt tiheämmin. Reitittävä tila käytössä. Tässä hieman arvoja:

noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 25 db

noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 43 db

ATM Loopback Test Fail
Hei Maukka84

Tässä tilanteessa, kun olet jo kaiken mahdollisen testannut omasta sisäverkostasi, niin tee asiasta nyt vikailmoitus Vikailmoituksen voi jättää soitamalla Vikapalveluumme tai Omien sivujen kautta.

Vastaa